"Konsoler går samma öde till mötes som dinosaurierna"

Robot
"Konsoler går samma öde till mötes som dinosaurierna"

Studion som bland annat skapade MapleStory menar att konsoler kommer att dö ut om de inte anpassar sig till free-to-play-marknaden.

#nexon


Medlem
"Konsoler går samma öde till mötes som dinosaurierna"

"Enligt honom är free-to-play-modellen det enda som kan förhindra förhindra"

Medlem

Konsoler kommer dö ut om majoriteten av konsolspelen blir F2P.

Medlem
Skrivet av Siken:

Konsoler kommer dö ut om majoriteten av konsolspelen blir F2P.

Precis.

Medlem

Ja vi vet ju alla vilka förskräckliga försäljningssiffror vi haft den här konsolcykeln. Allt bara pekar ner, ner, ner, ner...
Vilken insikt!

Skribent

Haha, free-to-play som enda hopp för konsolmarknaden? Värsta dynga jag hört. Personligen undviker jag free-to-play för det finns alltid någon baktanke, inget företag gör något gratis utan att ha en tanke om att tjäna pengar i slutändan.

Så en free-to-play-förespråkare hävdar att konsolerna kommer dö ut om de inte omfamnar free-to-play? Vilket struntprat, tendentiös källa är tendentiös värre.

Skrivet av Rasmus96:

PC är för gamers. Konsoler är för P12or med COD fetish.

Inlägget är anmält, sånt här skitsnack vill vi inte se på FZ.

Medlem

Storleken på Konsol marknaden som den var förr var lagom.
Sony hade Playstation.
Nintendo hade...tja..Nintendo.
och så var det allt annat(Microsoft!) på PC.

Kändes som en rätt lagom balans. Enda sen Microsoft fått för sig att hoppa in i konsolvärlden tycks det ha blivit allt mer kaotiskt bara...

Medlem

F2P med reklam på något bra sätt = ok
F2P med massor av saker man måste köpa för att få allt i spelet för flera hundra kr = dåligt!

Inaktiv
Skrivet av Siken:

Konsoler kommer dö ut om majoriteten av konsolspelen blir F2P.

Fast F2P är väl ändå på PC än så länge för att människor inte orkar betala eller premumenera på spelen längre?

Medlem

f2p suger


signatur

Meep!

Medlem

Har Playstation 3. Står mest och dammar pga bristen på innovativa spel. Det är där i problemet med dagens konsoler ligger tycker jag personligen. Antingen är det uppföljare eller nya spel som slaviskt följer samma mall. Jag lägger mitt hopp till kickstarter(med en viss skeptism).


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Phobo:

f2p suger

Håller inte med, F2P kan fungera riktigt bra så länge det utförs på rätt sätt. Tribes: Ascend tycker jag är ett bra exempel på hur det kan balanseras ut på ett rimligt sätt mellan att betala eller spela sig till samma fördelar. Dom gör att vissa gärna betalar en liten slant medans andra spelar helt gratis och låser upp samma saker genom att spendera speltid istället utan att spelet blir för obalanserat.

Sen finns det ju en hel hög med F2P spel där man mer eller mindre måste betala för att komma någon vart eller så försöker de få en att spamma facebook/twitter/mail med länkar för att ens kompisar ska börja spela för att man själv ska få fördelar..

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

Har Playstation 3. Står mest och dammar pga bristen på innovativa spel. Det är där i problemet med dagens konsoler ligger tycker jag personligen. Antingen är det uppföljare eller nya spel som slaviskt följer samma mall. Jag lägger mitt hopp till kickstarter(med en viss skeptism).

Samma här! min ps3 spelas på 1-2 gånger om året, varför skulle jag köpa ett spel för 700 när jag kan köpa det för 400 och få bättre upplösning/fps/texturer etc etc..

Medlem

Min Ps3a spelas på dagligen. Om det så är jag som spelar eller sambon eller vännernas barn som är här och leker med Move.

@Sandal
Och tyvärr, köper du ett spel i en fysisk butik som game och således betalar 700kr får du verkligen skylla dig själv. Kikar man på tex Darksiders 2 som släpptes häromdagen är det 100kr dyrare till Konsol.. dvs 399kr vs 299kr.. och för 399kr behöver du inte uppgradera hela din dator för massa stålar vart annat år för att kunna spela spelen i finare upplösning/fps/texturer.

Medlem

Först lipar folk för att spelen kostar pengar.. sen lipar de för att spelen är gratis.

Moment 22 någon?


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Fattar inte att det ska finnas så många Know-hows i denna industri som ska trolla jämt.

Inaktiv

Istället för att dra samma slutsats kring samtliga konsolers öde "Konsoler går samma öde till mötes som dinosaurierna" så skulle jag istället våga påstå att de fortfarande finns eldsjälar inom konsolindustrin gällande Free-to-Play "F2P" baserade spel.

Skrivet av Rasmus96:

PC är för gamers. Konsoler är för P12or med COD fetish.

Du som påstår att konsoler är för "P12or med COD fetish" har helt fel. Jag är tjugo år, har en bra dator, spelar inte Call of Duty på konsol, umgås (spelar) gärna med de från den yngre generationen och tror snarare att det är du som är rädd för förändring.

Skrivet av Phobo:

f2p suger

Nej, de skulle jag inte vilja påstå. Har erbjuds gratis spel med fria händer för vidare utveckling.

Skrivet av Siken:

Konsoler kommer dö ut om majoriteten av konsolspelen blir F2P.

Nej, konsoler är ett mer prisvärt alternativ till alla oss som inte är bortskämda eller känner för att bränna tjugotusen på hårdvara utan istället på spel.

Skrivet av aesdana:

f2p är cancer usch

Du är boven, spel är botemedlet.

Skrivet av Phobo:

f2p suger

Antar att du har emot Team Fortress 2 och dess bronie-community?

Medlem

Det som behövs är en uppgraderbar konsoll, likt en HTPC, som kopplas till TV'n med ett Steam-aktigt gränssnitt, så man lätt kan köpa spel online (men även installera via skiva om man nu är lite old fashion) och även kanske köpa/hyra film på osv.

Konsoller ligger i dagsläget lite efter tycker jag, det är inte så jättefarligt att ha grafikoptions och spel som går att fläska på med grafiken om man nu uppgraderar konsollen i framtiden. Kan ju inte vara så svårt att fixa en HTPC med schyssta blåtandskontroller, det enda som saknas är en bra tjänst och ett bra interface.

Medlem

Så... hur tjänar man pengar på f2p single player? Eller han kanske tror att alla som spelar spel bara spelar mp, i så fall har han ju rätt dålig koll.

Medlem
Skrivet av FL3JM:

Det som behövs är en uppgraderbar konsoll, likt en HTPC, som kopplas till TV'n med ett Steam-aktigt gränssnitt, så man lätt kan köpa spel online (men även installera via skiva om man nu är lite old fashion) och även kanske köpa/hyra film på osv.

Konsoller ligger i dagsläget lite efter tycker jag, det är inte så jättefarligt att ha grafikoptions och spel som går att fläska på med grafiken om man nu uppgraderar konsollen i framtiden. Kan ju inte vara så svårt att fixa en HTPC med schyssta blåtandskontroller, det enda som saknas är en bra tjänst och ett bra interface.

Men om det kommer en uppgraderbar konsol, försvinner (tycker jag) syftet med just en konsol. En stark fördel för konsolerna är just att man kan koppla in några kablar från konsolen till vägguttaget och TVn, trycka in en skiva och bara köra. Man behöver inte tänka på vad man behöver eller har.

Medlem
Skrivet av purjo:

Så... hur tjänar man pengar på f2p single player? Eller han kanske tror att alla som spelar spel bara spelar mp, i så fall har han ju rätt dålig koll.

Man har ett spel som är väldigt svårt (i princip omöjligt) och för att göra det enklare kan man köpa saker.

Inaktiv
Skrivet av Siken:
Skrivet av purjo:

Så... hur tjänar man pengar på f2p single player? Eller han kanske tror att alla som spelar spel bara spelar mp, i så fall har han ju rätt dålig koll.

Man har ett spel som är väldigt svårt (i princip omöjligt) och för att göra det enklare kan man köpa saker.

Eller varför inte piffa upp sin karaktär med en ny hatt?

Medlem
Skrivet av Siken:
Skrivet av FL3JM:

Det som behövs är en uppgraderbar konsoll, likt en HTPC, som kopplas till TV'n med ett Steam-aktigt gränssnitt, så man lätt kan köpa spel online (men även installera via skiva om man nu är lite old fashion) och även kanske köpa/hyra film på osv.

Konsoller ligger i dagsläget lite efter tycker jag, det är inte så jättefarligt att ha grafikoptions och spel som går att fläska på med grafiken om man nu uppgraderar konsollen i framtiden. Kan ju inte vara så svårt att fixa en HTPC med schyssta blåtandskontroller, det enda som saknas är en bra tjänst och ett bra interface.

Men om det kommer en uppgraderbar konsol, försvinner (tycker jag) syftet med just en konsol. En stark fördel för konsolerna är just att man kan koppla in några kablar från konsolen till vägguttaget och TVn, trycka in en skiva och bara köra. Man behöver inte tänka på vad man behöver eller har.

Ja men du kan ju fortfarande ha så? Bara göra så att alla spel kan spelas med låga inställningar MEN att det går att dra upp grafiken om man nu önskar det. Behöver ju inte bli rocket science bara för att det GÅR att uppgradera konsollen? Är ju fortfarande samma kablar som ska kopplas oavsett.
Blir ju t.om enklare när man inte ens behöver en skiva om man har en "steam"-aktig tjänst där spelet sparas på en hårddisk.

Medlem

Om man ser på hur många fullpris AAA-titlar som inte borde släppas med tanke på repetetivt innehåll, buggar, trasiga funktioner osv så säger jag följande:

Så länge spelet har ett högt underhållningsvärde och visar en genomgående hög kvalitet så bryr jag mig inte vilken affärsmodell man använder sig av, så däää såå :)!

Inaktiv

det enda f2p spelet jag gillar/har gillat är world of tanks .. dom andra jag testat har så dålig kvalité och är så tråkiga att jag avinstallerat dom efter 10 minuter.

Inaktiv

Hur många f2p spel spelar jag dagligen? 0

Medlem
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av Phobo:

f2p suger

Håller inte med, F2P kan fungera riktigt bra så länge det utförs på rätt sätt. Tribes: Ascend tycker jag är ett bra exempel på hur det kan balanseras ut på ett rimligt sätt mellan att betala eller spela sig till samma fördelar. Dom gör att vissa gärna betalar en liten slant medans andra spelar helt gratis och låser upp samma saker genom att spendera speltid istället utan att spelet blir för obalanserat.

Sen finns det ju en hel hög med F2P spel där man mer eller mindre måste betala för att komma någon vart eller så försöker de få en att spamma facebook/twitter/mail med länkar för att ens kompisar ska börja spela för att man själv ska få fördelar..

/ LordDaimos

TF2 och D&Do är de största och bästa F2p spelen finns anledning till att spelen lever kvar än idag efter så många år och de blir fler å fler spelare.

Inaktiv

Om utvecklingen leder till att det bara skapas free2play spel (hatar det namnet då det inte alls är free) så är gaming som vi vet det över helt enkelt, och det vore tragiskt. Vad säger svenska konsumentverket om att kalla något för free när det inte är det?

Medlem

Alltså ja konsolmarknaden verkar ha minskat, men det är samtidigt svårt att säga eftersom det faktiskt inte kommit något nytt på bra många år. Vi får se när det faktiskt kommer en ny Xbox eller Playstation. Pratar vi AAA spel så står ju faktiskt konsolerna för betydligt mer inovation än pc. Men så kommer ju pc och väger upp det med indiespel och kickstarter projekt.

Men som redan konstaterats så, bra spel är bra spel oavsett platform. Väljer man sedan att diskriminera så får man helt enkelt skylla sig själv.


signatur

// Bacon <3

123
Skriv svar