Ubisoft: "93 till 95 procent av våra pc-spel är piratkopior"

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Sebastian Lind:

Jag har ingen insyn i hur Ubisoft räknar.

Och nej, en spelare som köpt ett Ubi-spel har ingen "rätt" till en crack bara för att konsumenten upplever DRM-skyddet som jobbigt. Antingen köper du en produkt och accepterar då helt enkelt de fördelar och nackdelar den kommer med, eller så avstår du för att du inte tycker produkten är värd besväret. Hur du än vrider och vänder på det så är det olagligt att använda sig av cracks, punkt. Det är verkligen inte mer komplicerat än så.

Du tycker alltså att om Göran Andersson som går lumpen och befinner sig ute i skogen, så har han inte rätt att ta med sig sin laptop och spela ett spel han precis har köpt, tex Assasins Creed?

Korrekt. Om inte DRM-skyddet tillåter det så borde Göran Andersson kanske istället valt en mer passande produkt att köpa, när han sitter ute i skogen.

Arma 2 ? ; )


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av Digu21:

Roligt att ni sitter och klagar på Ubisoft's DRM när den inte hade existerat ifall piratkopiering inte funnits.. Jag är helt säker på att minst hälften på FZ hade försökt stoppa piratkopiering ifall ni hade varit i Ubisofts läge...

Dom gör fortfarande skräp spel, jag själv tankar spel för testa sen köpa och jag skämms inte, hade jag kunnat köra ett demo.

Senaste vart darksiders II vart nästan tom 100% säker på det vart bra som 1an, men ville vara säker.

Det vart en dålig portning som 1an men spelet i sig är så jävla bra att det är 10 gånger bättre än skyrim tom.

Så jag köpte det, jag gör såhär även med indiespel.

Varför gör man detta? jo för företagen ljuger, dom luras, gör en trailer med en sellingpoint och ljuger köper du då spelet, så la du ner 350-400 kr på ett spel du spelade i max 1 timme och aldrig kommer röra igen.

Ett spel jag köpte för 140 kronor som har varit det bästa spelet jag någonsing jag fått för mina pengar som jag ej fattar hur det kan gå så jävla bra för när det är f2p nu.

Det är heroes of newerth.

120 kr för spelet ny hero varje vecka typ, ny kontent, roligt varje game princip.

Jag spelade dota gick till hon sen till dota 2 btw så kunde spela moba på bra nivå.

Roliga är företag ej fattar inte vi betalar gärna varje månad för ett spel som wow osv, om det är kul och nya saker kommer tänk er.

Darksiders II, och det funnits coop, där man får ett devkit där du kan göra egna bossfights banor osv. och dom släpper kontent varje månad eller 4e.

Där du kan spela med och emot andra spelare.

fler hade köpt det, det hade haft mer livslängd dvs folk blir mer nöjda med företaget dvs dom köper kommande spel.

folk vill ha ny kontent så dom ej tröttnar på ett riktigt bra spel.
det är detta företag ej förstår.

content > multiplayer > singelplayer = riktigt jävla bra spel.

Kvittar hur bra singelplayer spel du lirar när du är klar med det vill du inte lira det för du har gjort allt.

Den dagen ett spelföretag fattar detta det företaget kommer tjäna kosingen och vara bestseller på vartenda exemplar.

för du får dom som spelar singelplayer spel endast du får multiplayer spelarna, du får dom som tröttnar snabbt när det inte kommer något nytt.

Sen är det bara generen av spel som avgör vilken som är mest utav playerpoolen.

Och givetviss ska spelet i sig vara bra med som ex darksiders är.

anledning varför cs wc3 hon sålts så mycket är pga multiplayer,men vill spela med eller emot andra! och där måste komma nya saker beroende vilken approach man tar.

jag jobbar inte med göra spel, men det roliga är jag hade gjort det 10 gånger bättre än dom som styr och ställer hur spelen ska göras i dagens spelindustri det är ett skämt.

ända företaget oxå som fattar hur viktigt det är att ge devkit till communityn till göra egna saker som förlänger livslängden istället för strypa ihjäl sitt eget spel det är valve mer eller mindre oxå, vilket oxå är ett av dom företag som inte är styrda av äckliga rika stora företag som styr och stället utan det är crewen + gabe som bestämmer.

Dom är även det första företaget som tar en multiplayer modare och gör det till ett spel, ja icefrog.

Och säg inte league of legends vart före, för icefrog började för skitlänge sedan på valve runt 2005.

Vill inte vara elak, men det är sjukt svårt att läsa din text när du separerar alla dina meningar sådär.. Men jag kan förstå att man vill testa nya spel, men det är fortfarande inte ett bra argument för att ladda ner spel. Jag tycker dock att det är företagen som borde fixa fram demo'n eftersom att det är efter frågat att man ska kunna testa spelet innan köp. Det hade kunnat lätta på problemet med piratkopiering iaf en del.

Men det kan också vara så att det är viktigare för spelföretag att göra klart spelet och inte fixa en demo, jag själv vet hur stressigt det kan bli i dem sista dagarna innan man släpper ett spel.. Men jag hoppas att jag en dag vaknar upp och ser att Spelvärlden förändrats drastiskt.. Det är för mycket tanke på försäljning och mindre tanke på att få fram så bra spel som möjligt och med så mycket innehåll att spelaren blir nöjd och älskar speluplevelsen.

Singleplayer med en god story + Gameplay som är kul och intressant + expansions med köttigt innehåll och bra support = En riktigt bra försäljning och då får man kunder, Nöjda Kunder = Pengar... Det är min teori och mina förhoppningar, jag hoppas jag kan bidra med detta i framtiden.

Go kväll FZ'are

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Bannor:
Skrivet av Itchy1:

Men för helvete sluta pirat kopiera speldet är inte konstigt att allt blir free to play till slut

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Free 2 Play betyder alltså, vad i dina ögon... ?

Något negativ ?
och i vilken bemärkelse ?
varför ?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

F2P = P2W. Det är inte gratis, F2P kostar alltid mer i längden, varför tror ni fler och fler MMO tex dumpar månadskostnad för att bli F2P? för de tjänar mindre på det eller?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- Sitter och försöker förstå hur och vad man tar hänsyn till när man skriver en kommentar och hur själva resonemanget går.

- ATT vi alla kan tycka att saker är bra eller dåliga är en sak men frågan är varför, FÖR hur intressant är det att veta att "gnossan" eller Fjunet" tycker att det är dyrt, att spel är tråkiga, att spelmakare a) är bögar eller spelmakare b är bäst i hela vä´lden ( felstavning, med flit ) då dessa saker är helt tagna ur luften och vem faen bryr sig vad en 12 åring tycker...
OM detta inte är baserat på Fakta, kunskap eller erfarenhet.
[de sista två meningarna gör gällande att ålder alltså egentligen inte spelar någon roll OM man vet vad man pratar om... / men att de som oftast ändå gör det...]

- Att företagen som skapar spelen vill ha betalt är självklart, men innebär det då att vi skall Betala VAD som helst, bara för att de skapar system som mjölkar spelare på pengar (och då som oftast, föräldrarna, som vare sig har intresse eller förstånd att förstå att De kan välja, d.v.s. Stoppa en toffla i munnen på de små skrikande gnällspikar till ungarna)
Köp inte skiten ! utan välj kvalité och bra spel, så självsaneras marknaden ifrån de som gör spel som ingen kan, vill eller borde spela.

Sedan frågar jag mig själv OM det är värt att betala för timtals film och story tid, när det är spela jag vill göra, Ville jag verkligen betala för PR-chefens Nya Bil eller företagets ledning- Bonus x miljoner, ska spelet verkligen ha Plastfigurer, filmkort, böcker, och Massor av DLC paket...
Detta är val som bolagen själva både väljer och hävdar att VI vill ha (ska ha, borde ha o.s.v.)
men jag dagligen förbannar och suckar över detta faktum, För jag vet att det är vad marknaden och företagen vill ha, men att vi väljer att acceptera detta och de få, som nu strävar och försöker undvika dessa bolag och sken behov, Vi är för få, för att de skulle bry sig om, de förlorar för lite för att det skall märkas/räknas i plånboken och allt för få, tycker det är värt besväret, vilket innebär att Hurvida folk Piratkopierar eller inte, INTE spelar någon större roll, men desto mer belyses och framställs som Världens undergång o.s.v.
så att t.o.m vissa tror att detta är det stora problemet och vägrar inse faktum SKIT kopieras i alla länder, inom alla områden och verksamheter men det är BARA vissa som säger sig lida så stor skada att de måste höja priser och förödmjuka sina kunder, med drm och annat skit, för att säkerställa aktieutdelningen, snarare än att följa marknaden, säkerhetsställa kvalitet och ge kunderna, DET dom vill ha, att de sedan har olika argument vid olika scenarior.. är inte konstigare än att vi alla väljer att berätta sanningen ibland för att nästa stund ljuga, För att detta då passar oss bättre, helt enkelt. ( men att man kan se på saken på olika sätt innebär inte att något av alternativen är rätt eller fel för den delen, bara att det finns två alternativ.)
Skälet i sig är ej viktigt, utan visar bara på att Det finns olika lösningar på samma problem, ! Vilka vi sedan presenterar är helt och hållet upp till, vad man vill få fram....

- F2P .... jo... det är fritt att spela obegränsat mycket och därefter är det upp till var och en att spendera vad man själv önskar, Att detta skulle "måste" innebära att det blir ett P2W... spel är en helt annan femma... det är ett styrmedel, för att de valt den enkla vägen ut ur ett problem...
Och att Folket i stort då väljer att anpassa sig och följa strömmen visar inget annat på följande; Människan är en fogsam organism, samt bevisar tesen som även Flugorna visat,
Ät skit, 5 Miljarder flugor äter skit, så det MÅSTE vara gott. !!!
( min tanke bakom detta är som så; Bara för att det finns, så måste man inte !
Om man väljer att göra detta, så har man själv valt att göra så... skyll för fan inte på blinda
möss och galna hönor. )
F2P måste inte betyda att man köper ALLT, Bolagen som skapar F2P och sedan lägger in DLC och annat som är tänkt att skapa ökade intäkter, för dem.. så är valet Vårt, Även om det innebär att man inte får spela sitt kära lilla spel... för detta leder till att antingen ändrar spelföretaget på sig eller så dör spelet ut ! MEN då folk är lika tålmodiga som en geléråtta och dessutom har ryggrad som en sådan, så faller 90% av oss, till föga att vi inte kan, vill eller vågar stå emot, För tänk om... det bara är jag som slutar... det är bara jag som inte fuskar, som inte köper guld, som inte väljer bort dessa spel utan jag får sitta här alldeles själv.. och får läsa en bok istället !

- Det fanns en tid då man gjorde spel, som man trodde folk ville ha, det gick antingen bra eller dåligt (skala) i alla dessa fall så var spelet klart och av olika bra skick, buggar o.s.v. existerade, men man försökte i de flesta fall avhjälpa skiten, på senare år så handlar det mer om att framställa Spel, vare sig de är bra eller dåliga, sälja in skiten som Spelet som löste alla världens problem och det bästa som finns, kommer finnas och någonsin funnits, MEN alla, utan undantag faller på något sätt till marken, som de falska upphöjda hyllningar som de alla visar sig vara, OCH om man tjatar tillräckligt länge så kanske de kan åtgärda problemen men då endast som "DLC paket och på nåder, INTE som någon slags stolthets symbol, där det viktigaste av allt är att Visa att man menar väl, man menar det man säger och att Spelandet och kunderna ÄR det viktigaste som de någonsin kommer ha och alltid kommer behöva ! Inte säga en sak, för att göra en annan hela tiden tittandes över axeln (i det fördolda självfallet, då det sker i företagens "hemliga" förhandlingsrum o.s.v. ) oroligt fundera om BILAN kommer kapa deras, spelstudions eller enbart bonusarna, OM de gör rätt för sig gentemot spelarna, istället för mot Aktieinnehavarna.

Detta och mycket annat skall man ta hänsyn till innan, i samband och när man skriver en kommentar.

Att sedan vissa inte orkar läsa, är ett världsligt problem, detta med stor sanning i åtanke, då mer större förståelse, så kommer mindre förklaringar behövas.
(förhoppningsvis även då färre dåliga inlägg)

ps. att vissa svarar åt andra då man riktar sig just dessa "andra" , är ibland bra,
men skulle vara bäst om de fick svara själv. så man fick reda på vad just de menade ! D.s.

Medlem

(Nedan använder jag "program" för all sorts mjukvara, datorspel inkluderat, så att texten inte blir så svårläst.)

Skrivet av Gandir:

Nja en EULA står inte över lagen, och man kan inte skriva ett avtal som står över en lag som inte är disponibel. En EULA är inte värt något i stort sätt i de flesta EU länder efter som våra lagar reglerar vad som får skrivas i ett kontrakt mellan företag och privat person.

En EULA är ett avtal som oftast godkännes som en del av ett köpeavtal, vilket är lagligt bindande. Har du inte hört/läst "Om du inte godkänner detta, har du rätt att återlämmna produkten till återförsäljaren och få pengarna tillbaka." Nu kan dock inte, vilket flera anmärkt, inte en EULA innehålla vad som helst. Men det är inte ofta det innehåller lagbrytande paragrafer. Och bara det faktum att man själv godkänner det i och med köpet/användandet borde vara en anledning till folk att tänka till lite. Har man rätt att använda en programvara trots att man inte går med på det som står i EULA bara för att man har betalat för skivan som programvaran ligger på? Eller är det så att man får välja?: Använd programmet med de för- och nackdelar som finns i EULA, eller använd ett annant program. Skall man då, om man inte godkänner EULA finna ett annat program, eller skall man likt ett barn säga "det tycker inte jag, men jag kommer använda den i alla fall!"?

Givetsvis är det upp till var och en att avgöra om man vill använda ett program med tillhörande avtal eller inte och självklart kan man komma med kritik och framföra sina åsikter. Men det är ändå fel att bryta mot lagar, regler och avtal bara för att man inte samtycker.

Skrivet av Gandir:

Det är inte heller olagligt att sälja verktyg för att gå runt skydd i lagligt syfte, det är inte olagligt att göra ett program som rippar en cd skiva för att lägga in det på datorn.

Sedan är det heller inte olagligt att ladda ner ett crack för ett lagligt syfte, däremot kanske det är diskutabelt att skapa eller tillhanda hålla ett sådant. Men att inneha ett crack är inte olagligt, det är heller inte olagligt att inneha en CD press, vilket man kan kopiera hela kopierings skyddet med om man har tillräckligt bra utrustning. Däremot kan det nog vara olagligt att ladda hem en färdig crackad .exe fil, efter som den innehåller skyddat material. Men att ladda hem en programvara som knäcker ett spel är definitivt inte olagligt däremot som sagt kanske det är att erbjuda programmet även om jag inte tror att det är det heller, beroende på vad uppsåtet är.

Det är ju inte olagligt att sälja modchips till tv spel till ex, eller chip som du själv kan löda in och gå runt skyddet med. I fall att din motivering till att göra detta är för att man skall tillex kunna köra linux på din xbox eller playstation. Eller för att installera engen utvecklad programvara för den delen.

Nu måste du skilja på äpplen och päron. En CD-skiva med musik är en sak, ett datorspel eller annan mjukvara en annan. Desssutom är det skillnad på att "kringå kopieringsskydd för att använda produkten" och "kringå skydd för att göra en kopia".

Från samma länk ovan, den till dokumentet ang Kringgående av tekniska åtgärder

"Får man kringgå kopieringsskyddet på till exempel en cd-skiva för att göra en kopia för privat bruk?

Nej. Skälet till detta är att förbudet mot att kringgå kopieringsskydd i sådana fall skulle bli verkningslöst; alla skulle då kunna hävda att de endast kringgår kopieringsskyddet för att ta kopior för privat bruk."

Det är alltså INTE lagligt att göra en kopia. Det är lagligt att kringå skyddet för att lyssna på CDn i vilken apparat man vill, men man får ändå inte göra en KOPIA av den. Du kan alltså kringå skyddet för att lyssna på din CD i datorn eller bilen, men du får inte kopiera den, som är fallet när du gör mp3-låtar av den.

Sedan kan man dock tillägga att kopieringsförbudet bara gäller de skivor som har ett kopieringsskydd. Dessutom står det att regeringen tycker det är viktigt att man skall kunna få kopiera för eget bruk. Så med andra ord kan man lungt kopiera sin CD till mp3-spelare och lyssna.

När det kommer till datorspel är en annan sak, det regleras av andra regler än det som gäller musik. Bara för att det Ok att kopiera en sak betyder det inte att det är Ok att kopiera en annan.

Huruvida det är lagligt att modda t ex en Xbox eller inte kan jag inte kommentera, det är hårdvara och inte mjukvara och det stod det inget om i den lagtexten som länkades till.

Åter igen, som det står i lagtexten "Det är förbjudet att tillverka, sälja och hyra ut produkter för kringgående av tekniska åtgärder med mera. Det är också förbjudet att i förvärvssyfte inneha sådana produkter." Så jo, det är visst olagligt att göra en "crack" till datorspel, det är olagligt att sprida dem vidare

Läs reglerna en gång till, dom är tydliga.

Skrivet av Gandir:

Sedan om till ex ett online skydd inte räknas som kopierings skydd så har du all rätt att ändra på den delen i ett program hur mycket du vill, för du äger programmet och har rätten att modifiera det för din egen användning på samma sätt som jag har rätt att installera vilket operativsystem jag vill på min dator. En EULA kan inte ta bort den konsument rätten i från mig på något sätt lika mycket som att en EULA inte kan ta bort min rätt att sälja ett spel beggat på blocket.

Ja, du kan få kringå online-verifieringen om det INTE kan räknas som ett skydd. För att spela, men inte för att göra en kopia.

Nej, du äger inte programvaran, du "äger" en licens att använda den. Det är en stor skillnad. Utvecklaren har fortfarande den matriella rätten till mjukvaran och licenen du köper ger dig rätt att använda den. Om du sedan vill sälja din licens på Blocket och skicka med skivan är en annan sak. Det är oftast helt ok, men det är fortfarande licensen som du säljer vidare, inte programvaran i sig. kanske låter petigt, men det är viktigt att göra den skillnaden för att förstå varför det är olagligt att skriva om någons program och sedan föra vidare. Hade du ägt koden, så hade du kunnat ändra precis hur mycket du vill, men nu gör du inte det, du äger licensen att använda koden. Det är en annan sak.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Sebastian Lind:

.

En fråga till dig Sebastian har du någon aning om Ubisoft räknar med crackade .exe filer? Tror väldigt många som köper Ubisoft spel vill kunna spela dem offline.. Ubisoft gör ju trots allt riktigt bra SP spel det kan vi nog inte förneka.

Jag tycker att en spelare har rätt till ett crack för att först och främt slippa CD-skiva, för det andra för att slippa jobbig ständigt uppkopplan

Jag har ingen insyn i hur Ubisoft räknar.

Och nej, en spelare som köpt ett Ubi-spel har ingen "rätt" till en crack bara för att konsumenten upplever DRM-skyddet som jobbigt. Antingen köper du en produkt och accepterar då helt enkelt de fördelar och nackdelar den kommer med, eller så avstår du för att du inte tycker produkten är värd besväret. Hur du än vrider och vänder på det så är det olagligt att använda sig av cracks, punkt. Det är verkligen inte mer komplicerat än så.

Nej Sebastian det är inte olagligt att använda sig av så kallade "cracks" det är inte heller olagligt att gå runt kopieringsskydd för privatbruk om de förhindrar dig att använda produkten på det sättet du vill använda den. Det är till ex inte olagligt att går runt hårdvaruskydd på en Ipad eller en PS3 heller, det är heller inte olagligt att ta bort kopierings skyddet från en dvd film för att du skall kunna kolla på den under linux eller konvertera den till ett annat format för att kolla på den i till ex en ipad.

Så det är betydligt mera komplicerat än så, du har rätten att göra ändringar i de produkter du äger, det är lagligt att sälja de vidare, det är lagligt att låna ut dem även fast måste spel tillverkar inte heller håller med om det.

Vad som avgör om det är olagligt eller inte är varför du gör det, gör du det för att sprida kopior av spelet olagligt är det olagligt att göra ett så kallat "crack". Men det är lagligt för att kunna använda produkten på dina egna villkor.

Om du vill ha någon form av källanvisning till det gå på http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/artic
le14912037.ab

eller mera riktigt emot just detta specifika ämnet

http://www.regeringen.se/sb/d/1920/a/55368

Intressant! Jag hinner inte gå in djupare på det juridiska i det här ämnet just nu. Men om det är så som du säger så ber jag om ursäkt om jag skrivit något felaktigt. Det tar jag på mig i sådana fall! Jag har ärligt talat bara förutsatt att cracks är olagliga, men om de inte är det så backtrackar jag från det felaktiga jag sagt.

Så länge man håller sig inom lagens ramar tycker jag att det är OK, det är min generella ståndpunkt.

Medlem
Skrivet av conthox:

1) Var någonstans skrev jag att de siffror som dom kom med i detta uttalande var korrekta? Ingenstans. Det är alldeles säkert så att dom har överdrivit, men det är ändå så att pirakopieringen spelar en betydande roll. Även om "ni och era polare" kopierar mindre än förr, så är det likväl tiotusentals i varierande åldrar som fortfarande laddar ned och använder programvara som dom skulle ha betalat för.

2) Nej, jag påstod inte att alla som klagar är pirater. Det jag skriver om piratkopiering riktar sig till de som kopierar, inte alla som klagar. Som du själv ser i det jag skrev ovan skrev jag bland annat "En del tycker att spelen är så dåliga så att dom inte vill betala, men dom laddar ändå ned och spelar dom". Notera att jag skrev "en del", inte "alla".

"Det ironiska är att samma personer som laddar ned klagar sedan på att det inte kommer ut fler olika typer av spel" Det kan ju tolkas som att du tror att alla som klagar laddar ner eller? För det andra verkar du uppifrån din höga häst dra väldigt mycket slutsatser om "mig och mina polare". Har du något som helst belägg för dom anklagelserna, eller hade du bara inget bättre att komma med?

"Som grädde på moset så klagar samma personer på alla nya kopieringsskydd - som inte hade funnits om alla hade köpt spelen istället för att kopierat..."
Ytterligare ett exempel på hur du verkar veta väldigt mycket om folks förehavanden enbart genom att läsa deras inlägg här på FZ.

Medlem

Det blir alltid dumt om man inte läser allt i ett sammanhang utan rycker ut ett par meningar sådär och sedan tolkar, det ser jag nu.

Skrivet av oDIRTDIVERo:

"Det ironiska är att samma personer som laddar ned klagar sedan på att det inte kommer ut fler olika typer av spel" Det kan ju tolkas som att du tror att alla som klagar laddar ner eller? För det andra verkar du uppifrån din höga häst dra väldigt mycket slutsatser om "mig och mina polare". Har du något som helst belägg för dom anklagelserna, eller hade du bara inget bättre att komma med?

"Höga häst" lol. Snacka om att dra slutsater som man inte har belägg för. Jag jobbar ihop varendra krona jag har, som jag sedan använder för att köpa de spel jag spelar och gör rätt för mig. Är jag på något sett dryg för det? Eller ses jag som dryg då jag anser att dom som inte betalar för sig (utan ser sig ha rätten att ladda ned spel gratis) skall sluta med det och betala för sakerna som man borde?

Aja, back to topic...

Jag har egentligen redan svarat på detta i 2) i det inlägget som du citerade, men kan ta det igen:

Det kanske kunde varit formulerat på ett annat sätt. Men när jag skrev "de som laddar ned" syftade på dom som jag skrev om i stycken ovanför, "En del tycker att spelen är så dåliga så att dom inte vill betala, men dom laddar ändå ned och spelar dom.".

Det avsåg alltså inte alla som klagade, utan jag fann det ironiskt att en del av den gruppen som laddade ned sedan klagade på att det inte kommer ut andra spel än mainstream.

Angående "dig och dina polare" så var det inte riktat mot någon speciell person, utan det var mer generellt skrivet. En del skriver t ex "jag och mina polare piratkopierar inte". Jag har naturligtsvis inga som helst bevis för vad enskilda personer gör och inte gör, det har inte du heller. Som alltid när man pratar om ämnet så får man generalisera, om man pratar om folk rent allmänt. Vad enstaka personer gör kan man ju bara gå in på om man pratar om just enkilda personer.

Skrivet av oDIRTDIVERo:

"Som grädde på moset så klagar samma personer på alla nya kopieringsskydd - som inte hade funnits om alla hade köpt spelen istället för att kopierat..."
Ytterligare ett exempel på hur du verkar veta väldigt mycket om folks förehavanden enbart genom att läsa deras inlägg här på FZ.

Med det du citerade menade jag "alla som laddar ned klagar på skydden" inte "alla som klagar laddar ned". Eller tycker du det var fel det också? Ok, visst, det är inte alla som laddar ned som klagar på skydden, det finns sådana som laddar ned och skiter fullständigt i skydden också. Så Ok, på den punkten har du helt rätt.

Som en parantes kan man lätt se vad en del folk tycker och gör genom att läsa vad de skriver på FZ. (Notera att jag skrev "en del".) Många kläcker ur sig saker som att "jag tycker visst man skall få ladda ned för att testa, om spelet är bra så köper jag det" eller "jag hade inte tänkt att köpa spelen ändå" eller liknande. Eller du kanske menar att det som folk skriver på FZ inte speglar deras "riktiga" personlighet? Jag tror att det som folk skriver här och på andra forum, precis som t ex kläder, frisyren och så vidare speglar hur dom är som personer. Eller dom kanske bara skriver så, men inte piratkopierar alls?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det är fantastiskt och jag skrattar varje gång jag ser det. Piratering kommer alltid att finnas såvida inte något hyperauktoritärt system sätts in varpå det förmodligen hade fortsatt på en lite mer osynlig nivå.
Man kan vädja till människors välvilja, vinna deras förtroende och hoppas övertyga att man lägger ner tid och omsorg på sin produkt, att man bryr sig om de som stödjer dem
Eller så kan man ta den andra stigen och försöka stoppa pirateringen via hinder. Hinder som i nio fall utav tio är ineffektiva och irriterar och lägger besvär för de betalande kunderna. Vidare försöker enbart krama ur ett par slantar från plattformen via dåliga portningar. Ingetdera bygger någon speciellt pålitlig kundbas.
För att vinna hjärtan behövs högt produktionsvärde på produkten, bra stöd, god tillgänglighet till ett bra och rättvist pris. Påverkan som det har på människor är förvånansvärd. Givetvis kommer folk fortfarande att pirata det men förhoppningsvis till mindre utsträckning. Det finns rötägg som alltid kommer ladda ner oavsett vad.
Men att försöka stoppa dem är lönlöst. Folk drar aldrig lärdom av historiens läxor. Gick det att stoppa alkoholanvändandet i USA under 20-talet? Går det idag att stoppa användningen av knark och smugglingen av dessa?
Jag har ingen aning om hur man stoppar piratering, men att sitta ocj predika på ett forum där varenda en svär att de är laglydiga, annars blir det prygel, hjälper föga

S_Z
Medlem
Skrivet av Parzec:

Som jag också editerade in ett svar på men vet du det som fakta att de verkligen räknar unika IP eller förutsätter du bara det eftersom du tycker det är självklart ? De behöver inte vara idioter bara för att jag tvivlar på att deras nuffror stämmer.

Nej, jag kan inte garantera att de tagit unika ip-adresser eftersom de specifikt inte nämner ip-adersser men personligen tvivlar inte en sekund på att det är vad de gjort. Annars skulle säkerligen siffran vara ännu större.

Här kan du dock se hur tillverkaren kommer av World of Goo kommer fram till sina siffror: http://2dboy.com/2008/11/13/90/

När de räknar in saker som att folk har dynamiska ip-adresser, att de skapar fler användarid m.m (och de tar till i överkant) hamnar de fortfarande på en procentsats av 82% som använder piratversioner.

Finns även en intressant länk i ovanstående artikel: http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=17350

Här är en annan spelutvecklare (dock för mobilt), som också förklarar hur de kommit fram till sina siffror: http://www.wired.com/gamelife/2012/05/wired-uk-android-game-p...
Även dem hamnar på 83% när det räknat med förmildrande faktorer som att folk har installerat det på flera enheter o.s.v.

Ingen av dessa spelutvecklare inbillar sig att alla dessa piratkopior betyder förlorad inkomst, de är väl medvetna att så inte är fallet.

Men siffrorna är tydliga. Det är sjukt många som piratkopierar och oavsätt om det inte betyder allt alla dessa skulle ha köpt spelet så är det fel. Att spela är ingen rättighet, det går utmärkt att låta bli.

Medlem
Skrivet av conthox:

(Nedan använder jag "program" för all sorts mjukvara, datorspel inkluderat, så att texten inte blir så svårläst.)

Skrivet av Gandir:

Nja en EULA står inte över lagen, och man kan inte skriva ett avtal som står över en lag som inte är disponibel. En EULA är inte värt något i stort sätt i de flesta EU länder efter som våra lagar reglerar vad som får skrivas i ett kontrakt mellan företag och privat person.

En EULA är ett avtal som oftast godkännes som en del av ett köpeavtal, vilket är lagligt bindande. Har du inte hört/läst "Om du inte godkänner detta, har du rätt att återlämmna produkten till återförsäljaren och få pengarna tillbaka." Nu kan dock inte, vilket flera anmärkt, inte en EULA innehålla vad som helst. Men det är inte ofta det innehåller lagbrytande paragrafer. Och bara det faktum att man själv godkänner det i och med köpet/användandet borde vara en anledning till folk att tänka till lite. Har man rätt att använda en programvara trots att man inte går med på det som står i EULA bara för att man har betalat för skivan som programvaran ligger på? Eller är det så att man får välja?: Använd programmet med de för- och nackdelar som finns i EULA, eller använd ett annant program. Skall man då, om man inte godkänner EULA finna ett annat program, eller skall man likt ett barn säga "det tycker inte jag, men jag kommer använda den i alla fall!"?

Givetsvis är det upp till var och en att avgöra om man vill använda ett program med tillhörande avtal eller inte och självklart kan man komma med kritik och framföra sina åsikter. Men det är ändå fel att bryta mot lagar, regler och avtal bara för att man inte samtycker.

Skrivet av Gandir:

Det är inte heller olagligt att sälja verktyg för att gå runt skydd i lagligt syfte, det är inte olagligt att göra ett program som rippar en cd skiva för att lägga in det på datorn.

Sedan är det heller inte olagligt att ladda ner ett crack för ett lagligt syfte, däremot kanske det är diskutabelt att skapa eller tillhanda hålla ett sådant. Men att inneha ett crack är inte olagligt, det är heller inte olagligt att inneha en CD press, vilket man kan kopiera hela kopierings skyddet med om man har tillräckligt bra utrustning. Däremot kan det nog vara olagligt att ladda hem en färdig crackad .exe fil, efter som den innehåller skyddat material. Men att ladda hem en programvara som knäcker ett spel är definitivt inte olagligt däremot som sagt kanske det är att erbjuda programmet även om jag inte tror att det är det heller, beroende på vad uppsåtet är.

Det är ju inte olagligt att sälja modchips till tv spel till ex, eller chip som du själv kan löda in och gå runt skyddet med. I fall att din motivering till att göra detta är för att man skall tillex kunna köra linux på din xbox eller playstation. Eller för att installera engen utvecklad programvara för den delen.

Nu måste du skilja på äpplen och päron. En CD-skiva med musik är en sak, ett datorspel eller annan mjukvara en annan. Desssutom är det skillnad på att "kringå kopieringsskydd för att använda produkten" och "kringgå skydd för att göra en kopia".

Från samma länk ovan, den till dokumentet ang Kringgående av tekniska åtgärder

"Får man kringgå kopieringsskyddet på till exempel en cd-skiva för att göra en kopia för privat bruk?

Nej. Skälet till detta är att förbudet mot att kringgå kopieringsskydd i sådana fall skulle bli verkningslöst; alla skulle då kunna hävda att de endast kringgår kopieringsskyddet för att ta kopior för privat bruk."

Det är alltså INTE lagligt att göra en kopia. Det är lagligt att kringå skyddet för att lyssna på CDn i vilken apparat man vill, men man får ändå inte göra en KOPIA av den. Du kan alltså kringå skyddet för att lyssna på din CD i datorn eller bilen, men du får inte kopiera den, som är fallet när du gör mp3-låtar av den.

Sedan kan man dock tillägga att kopieringsförbudet bara gäller de skivor som har ett kopieringsskydd. Dessutom står det att regeringen tycker det är viktigt att man skall kunna få kopiera för eget bruk. Så med andra ord kan man lungt kopiera sin CD till mp3-spelare och lyssna.

När det kommer till datorspel är en annan sak, det regleras av andra regler än det som gäller musik. Bara för att det Ok att kopiera en sak betyder det inte att det är Ok att kopiera en annan.

Huruvida det är lagligt att modda t ex en Xbox eller inte kan jag inte kommentera, det är hårdvara och inte mjukvara och det stod det inget om i den lagtexten som länkades till.

Åter igen, som det står i lagtexten "Det är förbjudet att tillverka, sälja och hyra ut produkter för kringgående av tekniska åtgärder med mera. Det är också förbjudet att i förvärvssyfte inneha sådana produkter." Så jo, det är visst olagligt att göra en "crack" till datorspel, det är olagligt att sprida dem vidare

Läs reglerna en gång till, dom är tydliga.

Skrivet av Gandir:

Sedan om till ex ett online skydd inte räknas som kopierings skydd så har du all rätt att ändra på den delen i ett program hur mycket du vill, för du äger programmet och har rätten att modifiera det för din egen användning på samma sätt som jag har rätt att installera vilket operativsystem jag vill på min dator. En EULA kan inte ta bort den konsument rätten i från mig på något sätt lika mycket som att en EULA inte kan ta bort min rätt att sälja ett spel beggat på blocket.

Ja, du kan få kringå online-verifieringen om det INTE kan räknas som ett skydd. För att spela, men inte för att göra en kopia.

Nej, du äger inte programvaran, du "äger" en licens att använda den. Det är en stor skillnad. Utvecklaren har fortfarande den matriella rätten till mjukvaran och licenen du köper ger dig rätt att använda den. Om du sedan vill sälja din licens på Blocket och skicka med skivan är en annan sak. Det är oftast helt ok, men det är fortfarande licensen som du säljer vidare, inte programvaran i sig. kanske låter petigt, men det är viktigt att göra den skillnaden för att förstå varför det är olagligt att skriva om någons program och sedan föra vidare. Hade du ägt koden, så hade du kunnat ändra precis hur mycket du vill, men nu gör du inte det, du äger licensen att använda koden. Det är en annan sak.

Tycker det är dags att du försöker att plugga lite om avtalsrätt, det spelar ingen roll vad man skriver under så länge lagen säger något annat. En lag som inte är disponible får inte försämras, du kan göra ett avtal bättre än vad lagen säger men inte sämre än vad lagen säger. DVS du kan till ex lämna en garanti på 40 år om du vill fast lagen inte kräver det. Men du kan inte avtala bort rätten att reklamera en vara.

Mycket av det som står i en EULA är inte giltigt och har heller ingen innebörd på om jag får eller inte får göra tillägg eller borttag ur en mjukvara. Sedan för att en EULA skall vara giltig i Sverige måste först återförsäljaren informera om att det är ett avtal som med följer produkten och skall även kunna visa avtalet för dig i butiken innan du köper den.

Sedan att det står i EULA att du har rätt att lämna tillbaka programvaran och få pengarna tillbaka må vara hänt. Men det finns ett stort men där, du har inte någon rätt att lämna tillbaka den i Sverige. Till ex gäller inte ångerrätten på mjukvara vid distanshandel. Du har heller ingen rätt enligt svensk lag till öppet köp i en butik. Sedan när du väl har brutit förpackningen för spelet så har du i 99,9% av fallen redan förverkat möjligheten till öppet köp som vissa butiker i Sverige erbjuder så som Elgiganten, SIBA.

Sedan är det inte olagligt att modifiera en programvara även om du säljer den vidare, du får göra modifikationer på en programvara du kan själv utveckla tillägg eller patchar till en mjukvara och ta betalt för den och sälja den som du vill. Däremot kan du inte sälja programvaran i sig eller någon annan licens än den du äger. Däremot om jag vill kan jag skriva ett program som gör ändringar i program för att ändra funktionen på dem om jag så behagar.

Till detta hör också att du har rätten att kunna använda en programvara på ett annat operativsystem då har du full rätt att gå runt skyddet. Du har även rätten att gå runt skyddet för att kunna använda programvaran alls, vilket betyder att har du inte internet så är det helt okej att gå runt ett skydd som kräver internet. Sedan som sagt lagen står över EULA.

Så slutfattningen är att en EULA är bara giltig om du före köpet har blivit informerad angående att det finns ett avtal av återförsäljaren. Det är även inte nödvändigt att det som står i EULA är giltig enligt svenska avtals lagar och avtals rätt eller andra lagar så som konsumentköp lagen.

"Vare sig köparen har läst villkoren eller ej, är han eller hon i regel bunden av dem. Det enda som krävs av säljaren är att han har hållit villkoren tillgängliga för kunden före köpet. Om ett avtal är oskäligt eller oklart formulerat finns det regler som säger att avtalet kan ändras till konsumentens förmån." - Konsumentverket

http://www.konsumentverket.se/foretagare/Avtal/Att-inga-avtal...

Medlem
Skrivet av S_Z:

Nej, jag kan inte garantera att de tagit unika ip-adresser eftersom de specifikt inte nämner ip-adersser men personligen tvivlar inte en sekund på att det är vad de gjort. Annars skulle säkerligen siffran vara ännu större.

Här kan du dock se hur tillverkaren kommer av World of Goo kommer fram till sina siffror: http://2dboy.com/2008/11/13/90/

När de räknar in saker som att folk har dynamiska ip-adresser, att de skapar fler användarid m.m (och de tar till i överkant) hamnar de fortfarande på en procentsats av 82% som använder piratversioner.

Det är intressanta och skrämmande siffror. Men de ger mig också lite rätt; de siffror de släppte först tog ingen hänsyn alls till något annat än antalet åtkomster till servern och antalet sålda kopior. Det är betydligt matigare än det extremt snåla "93-95%" som ubi kommer med. Och så att alla är med på det bara, steget från 90% piratkopiering ner till 82% betyder nästan en dubblering av betalande kunder (från 10% till 18% -> 80% ökning, inte 90-82=8%).

Skrivet av S_Z:

Finns även en intressant länk i ovanstående artikel: http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=17350

Intressant men för kort för att dra några direkta slutsatser av. Det finns så mycket annat som kan ha påverkat som inte går att mäta. Kul perspektiv på det hela dock.

Skrivet av S_Z:

Här är en annan spelutvecklare (dock för mobilt), som också förklarar hur de kommit fram till sina siffror: http://www.wired.com/gamelife/2012/05/wired-uk-android-game-p...
Även dem hamnar på 83% när det räknat med förmildrande faktorer som att folk har installerat det på flera enheter o.s.v.

Också intressant, ungefär som Goo ovan.

Skrivet av S_Z:

Ingen av dessa spelutvecklare inbillar sig att alla dessa piratkopior betyder förlorad inkomst, de är väl medvetna att så inte är fallet.

Det är faktiskt uppfriskande att se att det finns de som inte bor i det drömlandet. Ett exempel (ingen ursäkt, bara en anledning) som de tog upp själva är ju att spelet inte såldes i alla länder. Dessutom (igen, ingen ursäkt bara en anledning) vet de ju inte om de som piratkopierade spelet spelade i fem minuter för att testa eller om de spenderade hundratals timmar. Duger i och för sig inte som anledning till Goo dock för där fanns det ett demo, stod det i alla fall.

Skrivet av S_Z:

Men siffrorna är tydliga. Det är sjukt många som piratkopierar och oavsätt om det inte betyder allt alla dessa skulle ha köpt spelet så är det fel. Att spela är ingen rättighet, det går utmärkt att låta bli.

Korrekt, de här två siffrorna, från 2dboy och Sports Interactive, är tydliga även om nuffrorna går isär på sina ställen. Det är dock bara två spel från två olika utvecklare och det är en väldigt liten samling som dessutom tillverkar en annan sorts spel än ubi. Jag vet att jag kommer lägga på ett extra lager eller två av dryghet när jag dessutom gärna skulle vilja se någon oberoende granska deras uttalanden. De använder nuffror som ingen annan har tillgång till. Det skapar å andra sidan problemet att vem ska man lita på, vem är "oberoende nog" och så vidare och det har jag inget svar på.

Jag tror nog de allra flesta är införstådda med att spela spel inte är en rättighet och att det går bra att låta bli men att många helt enkelt struntar i det. Själv piratkopierar jag inte spel och anser heller inte att det är en rättighet att spela spel men jag är så less på att bli behandlad som kriminell med all jäkla DRM och företag som använder piratkopiering som en slags allt-i-allo ursäkt. Jag vet inte hur fel jag har men det känns alltid som det skylls på piratkopiering när något inte går bra. Bombar spelet totalt med kassa försäljningssiffror ? Hitta på lite statistik och skyll på piratkopiering istället för att acceptera att det faktiskt kan finnas andra anledningar. Det finns så många anledningar till att det kan gå snett men det är i princip bara piratkopiering man någonsin hör talas om.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av conthox:

Det blir alltid dumt om man inte läser allt i ett sammanhang utan rycker ut ett par meningar sådär och sedan tolkar, det ser jag nu.

Skrivet av oDIRTDIVERo:

"Det ironiska är att samma personer som laddar ned klagar sedan på att det inte kommer ut fler olika typer av spel" Det kan ju tolkas som att du tror att alla som klagar laddar ner eller? För det andra verkar du uppifrån din höga häst dra väldigt mycket slutsatser om "mig och mina polare". Har du något som helst belägg för dom anklagelserna, eller hade du bara inget bättre att komma med?

"Höga häst" lol. Snacka om att dra slutsater som man inte har belägg för. Jag jobbar ihop varendra krona jag har, som jag sedan använder för att köpa de spel jag spelar och gör rätt för mig. Är jag på något sett dryg för det? Eller ses jag som dryg då jag anser att dom som inte betalar för sig (utan ser sig ha rätten att ladda ned spel gratis) skall sluta med det och betala för sakerna som man borde?

Aja, back to topic...

Jag har egentligen redan svarat på detta i 2) i det inlägget som du citerade, men kan ta det igen:

Det kanske kunde varit formulerat på ett annat sätt. Men när jag skrev "de som laddar ned" syftade på dom som jag skrev om i stycken ovanför, "En del tycker att spelen är så dåliga så att dom inte vill betala, men dom laddar ändå ned och spelar dom.".

Det avsåg alltså inte alla som klagade, utan jag fann det ironiskt att en del av den gruppen som laddade ned sedan klagade på att det inte kommer ut andra spel än mainstream.

Angående "dig och dina polare" så var det inte riktat mot någon speciell person, utan det var mer generellt skrivet. En del skriver t ex "jag och mina polare piratkopierar inte". Jag har naturligtsvis inga som helst bevis för vad enskilda personer gör och inte gör, det har inte du heller. Som alltid när man pratar om ämnet så får man generalisera, om man pratar om folk rent allmänt. Vad enstaka personer gör kan man ju bara gå in på om man pratar om just enkilda personer.

Skrivet av oDIRTDIVERo:

"Som grädde på moset så klagar samma personer på alla nya kopieringsskydd - som inte hade funnits om alla hade köpt spelen istället för att kopierat..."
Ytterligare ett exempel på hur du verkar veta väldigt mycket om folks förehavanden enbart genom att läsa deras inlägg här på FZ.

Med det du citerade menade jag "alla som laddar ned klagar på skydden" inte "alla som klagar laddar ned". Eller tycker du det var fel det också? Ok, visst, det är inte alla som laddar ned som klagar på skydden, det finns sådana som laddar ned och skiter fullständigt i skydden också. Så Ok, på den punkten har du helt rätt.

Som en parantes kan man lätt se vad en del folk tycker och gör genom att läsa vad de skriver på FZ. (Notera att jag skrev "en del".) Många kläcker ur sig saker som att "jag tycker visst man skall få ladda ned för att testa, om spelet är bra så köper jag det" eller "jag hade inte tänkt att köpa spelen ändå" eller liknande. Eller du kanske menar att det som folk skriver på FZ inte speglar deras "riktiga" personlighet? Jag tror att det som folk skriver här och på andra forum, precis som t ex kläder, frisyren och så vidare speglar hur dom är som personer. Eller dom kanske bara skriver så, men inte piratkopierar alls?

Så om jag skulle kalla "dig" för en jävla idiot, då skulle du inte ta det personligt utan utgå ifrån att jag menade mer generellt.... Det var ett långt slingrande utlägg du skrev här där du inte besvarar någonting av det jag tog upp. Du sitter och drar slutsatser om vad folk gör, baserat på vad dom tycker om DRM. Det är kortsiktigt och korkat. Bara för att en person tycker att Ubis DRM är överdrivet betyder det inte att dom laddar ner.
Du anklagar mig för att ladda ner sedan skriver du att du menade generellt när du skrev "dig och dina polare". Du borde ta en titt på dig själv och ditt sätt och resonera. Kanske inser du att du är en överlägsen stövel som tycker om att sitta och peka finger åt folk. Men förmodligen är du för insnöad för det... Och ta det inte personligt, eller jo gör det förresten.

Medlem
Skrivet av Bannor:
Skrivet av Itchy1:

Men för helvete sluta pirat kopiera speldet är inte konstigt att allt blir free to play till slut

Free 2 Play betyder alltså, vad i dina ögon... ?

Något negativ ?
och i vilken bemärkelse ?
varför ?

Bara om dom gör spelet svin bra som uncharted och andra spel och team fortress är ett tips på ett bra free to play spel men vill ha free to play spel med bra story också inte bara multiplayer

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Sebastian Lind:

Med tanke på hur utbredd piratkopieringen till pc är så kanske pc-spelare borde fundera lite över hur de själva beter sig innan de börjar jaga Ubisoft-chefen med fackla och högaffel. Jag säger inte att frågan är så enkel att varken Ubi-bossen eller "pc-spelarna" har 100 procent rätt. Men det är lätt att bara peka finger på andra istället för att vara självkritisk. Som man bäddar får man ligga.

Och det argumentet är så dåligt Sebastian. Jag hör det varje gång och detta kommer upp och det håller inte. Det går att sälja spel till PC. Man måste göra bra spel bara, vissa klarar av det, andra inte. Ubisoft har genom olika åtgärder, inte bara DRM, utan även dåliga portar och försenade släpp, förolämpat PC-communityn massor av gånger.
Nu kommer dom och påstår att vi är för snåla för riktiga spel och förtjänar nåt slags mobil-apps alternativ. Som jag skrev i mitt föregående inlägg, lägg ner hela skiten i stället. Jag känner ingen som skulle bry sig.
Ta inte detta personligt nu Sebastian, i grund och botten tycker jag du har många vettiga åsikter när du yttrar dig här, men ibland undrar jag om ni på FZ är lite väl skrajja för att säga ifrån angående stora speltillverkare.

Fast vänta nu. Man måste göra bra spel för att sälja på pc? Okej, så du menar att pc-spelare tankar hem dåliga spel illegalt för att spela dem? Varför skulle någon tanka hem ett spel om personen inte anser att det är värt ens tid? Anser man att ett spel är värt att spelas får man vackert slanta upp eller strunta i det, det är verkligen inte svårare än så. Att spela pc-spel är ingen rättighet. Om någon inte vill köpa t ex en Ubi-produkt för att de ogillar deras DRM-skydd så ger det inte personen rätt att tanka hem spelet illegalt – personen får helt enkelt överleva utan produkten. Pc-spelare är fantastiskt uppfinningsrika med att komma på undanflykter som "hade det varit bra skulle jag betalat för det/tankade för att testa, fanns inget demo/gillade inte ettan så ville testa tvåan före köp" osv osv osv... Det går att hitta på ursäkter in i oändligheten, men faktum är att det fortfarande inte gör det OK att ladda hem spel.

Dina insinuationer om att vi på FZ inte vågar trycka till de stora spelutvecklarna är befängda. Jag publicerar ett antal nyhetsartiklar dagligen, och det händer ofta att de porträtterar stora spelutvecklare i mindre smickrande dager. Vår nyhetsrapportering kan ibland vara väldigt kritisk och materialet skrivs för er läsares skull, ingen annans.

Don't get me wrong. Jag köper gladligen spel jag bedömmer är värda mina slantar t ex spel av Blizzard/Valve för jag vet att de lägger ner tid på sina produkter. Dock har jag även köpt osäkra spel just på grund att jag tagit hem det och fått prova innan jag bestämt mig. Jag personligen, och detta är enbart min egna personliga åsikt skulle inte köpa ett spel utan att först få ett litet smakprov i form av demo/piratkopia/andra spelbara former innan jag köper. Sen att det inte gör mjölet rent om det är via piratkopiering gör mig ingenting. För i slutänden är det en produkt jag vill åt och lever den inte någolunda upp till min standard har jag inget intresse för den. Se det som att gå i genom en bil och provköra den innan man köper för få köper väl en bil rakt av utan att fråga vilka eventuella fel den har eller utan att ha fått provköra den?
(Personlig liknelse).
Alla har sin anledning/åsikt för att hämta hem en piratkopia och detta var min, men att sitta och slå med lagklubban för att det är olagligt och fel och måla upp kopieringen som det ända felet för att ett företag går dåligt är ju lite snedvridet.
"det är inte lagligt" fortkörning är inte heller lagligt men det har väl aldrig någon ur internetdomstolen gjort och sen skyllt på "jag var sen till jobbet", "jag har tid hos vad/vem det nu kan vara" har man inte levt sitt liv 100% lagligt har man knappast någon rätt att skrika och bua på andra när man själv inte kan leva upp till det i alla dess former.
Eller är det så att 100km/t genom en 50km/t väg med lekande barn inte spelar roll, viss en unge satte livet till men nåde den som piratkopierat för att få ett smakprov före ett köp.

Detta är inte riktat till någon ensam person utan till alla som anser sig vara den egna lagen och igen är detta min personliga åsikt.

/tack för ordet, mvh Daniel

Jag reserverar mig för stavfel och konstiga meningsbyggnader min svenska lider, nästan blöder.

Medlem
Skrivet av Christoffer B:

Om 95% av deras pc-spel blev piratkopierade skulle de tjäna så dåligt på att sälja spelen till pc att de inte ens skulle utveckla till det formatet. Dessutom tror jag knappast att de ens kan få tag på siffrorna över hur många som laddat ner deras spel.

I mark this bullshit.

http://www.spelnyheterna.se/RSS/Nyhet/17497/Ubisoft-vill-slut...

Har för mig det var en nyhet om detta även här på FZ men hittar den inte då jag inte är vän med sökfunktionen.

Sen förstår jag inte att så många kan vara så emot siffrorna.
Jag säger såhär:
Baserat på vad _jag_ ser runtomkring _mig_ så skulle jag nog säga att det är 90% piracy.
Finns i stort sett bara 3 sorters spel folk omkring mig betalar för
1. Spel med månadsavgift
2. Spel som kräver reggad cdkey, typ Starcraft / battle.net
3. Steam-reor på 75%+

Jag menar, folk sitter fan och piratar appar för 7:- till android

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Så om jag skulle kalla "dig" för en jävla idiot, då skulle du inte ta det personligt utan utgå ifrån att jag menade mer generellt.... Det var ett långt slingrande utlägg du skrev här där du inte besvarar någonting av det jag tog upp. Du sitter och drar slutsatser om vad folk gör, baserat på vad dom tycker om DRM. Det är kortsiktigt och korkat. Bara för att en person tycker att Ubis DRM är överdrivet betyder det inte att dom laddar ner.
Du anklagar mig för att ladda ner sedan skriver du att du menade generellt när du skrev "dig och dina polare". Du borde ta en titt på dig själv och ditt sätt och resonera. Kanske inser du att du är en överlägsen stövel som tycker om att sitta och peka finger åt folk. Men förmodligen är du för insnöad för det... Och ta det inte personligt, eller jo gör det förresten.

Jag vet inte hur jag skall formulera detta, du kanske är, som du själv formulerade det, för insöad för att fatta. Men jag skall försöka, om inte det inte fungerar så struntar jag i detta, varför skall jag deltaga i en diskusion bara för att bli förolämpad då jag efter flera försök att föklara mig bara får "du är dryg, håll klaffen" tillbaka.

För det första så finns det ngt som kallas uttryck. Precis som när man säger "alla Svenssons" så menar man ju inte alla som heter Svensson i efternamn. Att säga "du och din polare" är ett uttryck då man avser att det finns personer som påstår han och deras kompiskrets gör eller inte gör saker.

Sedan så drog jag inga andra slutsatser om personerna än saker rörade piratkopiering, och åter igen: jag menade inte att alla som klagar även kopierar. Jag tycker själv att vissa skydd är riktigt dåliga, men samtidigt förstår jag att dom finns där.

Tycker man så illa om skyddet, så köper man det inte - men man skall inte piratkopira heller.

Som avslutning kan man kontatera att ditt sista inlägg inte heller tillförde något nytt alls, utan du hävde bara ur dig en massa förolämpningar. Om du nu klagar på mitt sätt och tycker att jag är ett arsle så kan du tänka på att jag i alla fall försökte. Du gjorde inte ens det, du bara kastade skit som en springler kopplat till en latrintank.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Så om jag skulle kalla "dig" för en jävla idiot, då skulle du inte ta det personligt utan utgå ifrån att jag menade mer generellt.... Det var ett långt slingrande utlägg du skrev här där du inte besvarar någonting av det jag tog upp. Du sitter och drar slutsatser om vad folk gör, baserat på vad dom tycker om DRM. Det är kortsiktigt och korkat. Bara för att en person tycker att Ubis DRM är överdrivet betyder det inte att dom laddar ner.
Du anklagar mig för att ladda ner sedan skriver du att du menade generellt när du skrev "dig och dina polare". Du borde ta en titt på dig själv och ditt sätt och resonera. Kanske inser du att du är en överlägsen stövel som tycker om att sitta och peka finger åt folk. Men förmodligen är du för insnöad för det... Och ta det inte personligt, eller jo gör det förresten.

Jag vet inte hur jag skall formulera detta, du kanske är, som du själv formulerade det, för insöad för att fatta. Men jag skall försöka, om inte det inte fungerar så struntar jag i detta, varför skall jag deltaga i en diskusion bara för att bli förolämpad då jag efter flera försök att föklara mig bara får "du är dryg, håll klaffen" tillbaka.

För det första så finns det ngt som kallas uttryck. Precis som när man säger "alla Svenssons" så menar man ju inte alla som heter Svensson i efternamn. Att säga "du och din polare" är ett uttryck då man avser att det finns personer som påstår han och deras kompiskrets gör eller inte gör saker.

Sedan så drog jag inga andra slutsatser om personerna än saker rörade piratkopiering, och åter igen: jag menade inte att alla som klagar även kopierar. Jag tycker själv att vissa skydd är riktigt dåliga, men samtidigt förstår jag att dom finns där.

Tycker man så illa om skyddet, så köper man det inte - men man skall inte piratkopira heller.

Som avslutning kan man kontatera att ditt sista inlägg inte heller tillförde något nytt alls, utan du hävde bara ur dig en massa förolämpningar. Om du nu klagar på mitt sätt och tycker att jag är ett arsle så kan du tänka på att jag i alla fall försökte. Du gjorde inte ens det, du bara kastade skit som en springler kopplat till en latrintank.

Fyfan vad tröttsamt detta blev. När någon säger till mig "Du och dina polare", då tar jag förgivet att personen specifikt menar mig och mina polare... Ta och knalla ut på stan, gå fram till ett gäng snubbar och säg till en av dom; Du och dina polare ser förjävla dumma ut. Så får vi se om det är jag eller du som är helt ute och snurrar...

Jag brusade upp för att jag blir förbannad. Jag försöker vara konkret och du bara slingrar dig.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Fyfan vad tröttsamt detta blev. När någon säger till mig "Du och dina polare", då tar jag förgivet att personen specifikt menar mig och mina polare... Ta och knalla ut på stan, gå fram till ett gäng snubbar och säg till en av dom; Du och dina polare ser förjävla dumma ut. Så får vi se om det är jag eller du som är helt ute och snurrar...

Jag brusade upp för att jag blir förbannad. Jag försöker vara konkret och du bara slingrar dig.

Nu var detta en öppen diskussion på ett forum, inte ett samtal mellan fyra ögon. Hade vi suttit på ett café och jag sagt "du och dina polare" så hade jag förstått om du hade tagit det personligt. Men nu var det ett "samtal" mellan flera olika parter där man mer eller mindre pratar i munnen på varandra (eller vad man skall kalla det när folk skriver om lott utan att adressera någon). Följden blir att man inte kan prata på samma sätt, utan det tenderar att bli generellt.

Jag slingrar mig inte, jag försöker förkara vad jag menade, det är skillnad. Räckte det inte med att jag förklarade att det inte var riktat till dig första gången? Varför fortsätter du att med att ta det på det sättet? Det känns nästan som om du störde dig mer på mig än det jag skrev. Blir du alltid förbannad för så lite?

Skall vi släppa detta och gå vidare nu? Ta en promenad medans solen skiner, det gjorde jag nyss och det var underbart.

Hade gött.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Sebastian Lind:

Med tanke på hur utbredd piratkopieringen till pc är så kanske pc-spelare borde fundera lite över hur de själva beter sig innan de börjar jaga Ubisoft-chefen med fackla och högaffel. Jag säger inte att frågan är så enkel att varken Ubi-bossen eller "pc-spelarna" har 100 procent rätt. Men det är lätt att bara peka finger på andra istället för att vara självkritisk. Som man bäddar får man ligga.

Problemet ubisoft har är att de straffar även betalande kunder , de krånglar till det för mycket helt enkelt och sen har de mage att skylla sina problem på piratkopieringen.
Det är ju inte så att andra producenter drabbas mindre av piratkopiering , ellerhur?

Jag springer gärna först med högaffeln mot Ubisoft för de beter sig helt enkelt som svin mot oss PC gamers.
Jag slutade köpa deras spel då Starforce fiaskot var färskt i minnet , jag ville inte köpa ett spel som lade rootkits på min dator som ärlig och betalande kund medan piraterna spelade utan strul , jag har inte ångrat mig även om spel som Assassins creed lockat en del har jag avstått.

Deras senaste piratskydd verkar bestå i att göra skit-portningar till PC och fördröja releasen med nån månad , som om det skulle göra betalande kunder gladare?
Fortsätter de på denna bana skall jag på ren trots dra hem 2-3 olika versioner av deras spel på piratkopia men inte spela dem bara för att hälla bensin på deras brasa , för en nedladdning ÄR ju verkligen en tappad försäljning , right!

1: Ubisoft straffar sina kunder för att det finns pirater
2: Piraterna skrattar och spelar spelen iallafall.
3: Kunderna tröttnar och piratar deras spel så de kan spela dem utan strul. (Läs: Starforce fiaskot , Always online strulet och sist men inte minst deras nya Ubisoft shop/steam-ripoff)
4: Ubisoft undrar vafasen alla piratar deras spel och hittar på nya metoder att straffa sina kunder.
5: Gå till punkt 1

Som sagt; om de krånglar till det för mycket står det konsumenten fritt att ignorera deras produkter. Att tanka hem spelet är fortfarande inte OK, oavsett om det är smidigare eller ej.

Om det är OK att ladda ner är en tolkningsfråga, den generella synbilden på att tanka hem spel är att det är fel. Men människor är väldigt kluvna i om det faktiskt är stöld eller inte.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Struggle:

Om det är OK att ladda ner är en tolkningsfråga, den generella synbilden på att tanka hem spel är att det är fel. Men människor är väldigt kluvna i om det faktiskt är stöld eller inte.

Nja, jag antar att du menar att folk är kluvna om det är "fel" eller inte, såvida man inte ser det ur ren juridisk synpunkt där det är ganska klart att olaga spridning av upphosrättsskyddat material inte är Ok. (Inte "stöld" alltså, men likväl ett brott.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Struggle:

Om det är OK att ladda ner är en tolkningsfråga, den generella synbilden på att tanka hem spel är att det är fel. Men människor är väldigt kluvna i om det faktiskt är stöld eller inte.

Nja, jag antar att du menar att folk är kluvna om det är "fel" eller inte, såvida man inte ser det ur ren juridisk synpunkt där det är ganska klart att olaga spridning av upphosrättsskyddat material inte är Ok. (Inte "stöld" alltså, men likväl ett brott.)

Jo.

Det är ju även olagligt att bära hattar på vissa ställen enligt lagen också.


signatur

Nämen!

Testpilot
Skrivet av Struggle:

Om det är OK att ladda ner är en tolkningsfråga, den generella synbilden på att tanka hem spel är att det är fel. Men människor är väldigt kluvna i om det faktiskt är stöld eller inte.

Stöld = Kräver fysisk vara som försvinner.
Piratkopiering är Piratkopiering , inget annat.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Struggle:

Om det är OK att ladda ner är en tolkningsfråga, den generella synbilden på att tanka hem spel är att det är fel. Men människor är väldigt kluvna i om det faktiskt är stöld eller inte.

Stöld = Kräver fysisk vara som försvinner.
Piratkopiering är Piratkopiering , inget annat.

Stöld behöver inte kräva en fysisk vara som försvinner, du kan till exempel stjäla någons idé och ta patent på den. Du kan hacka en bank, och stjäla pengar ifrån någons konto, digitala summor.

Men om du kopierar någons idé och gör verklighet i den utan att sälja, eller göra vinst på den är en tolkningsfråga om det är stöld eller inte. Mode världen har inga kopieringsskydd på sina kläder och dom klarar sig galant, men dom kopierar varandra kors och tvärs.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Fyfan vad tröttsamt detta blev. När någon säger till mig "Du och dina polare", då tar jag förgivet att personen specifikt menar mig och mina polare... Ta och knalla ut på stan, gå fram till ett gäng snubbar och säg till en av dom; Du och dina polare ser förjävla dumma ut. Så får vi se om det är jag eller du som är helt ute och snurrar...

Jag brusade upp för att jag blir förbannad. Jag försöker vara konkret och du bara slingrar dig.

Nu var detta en öppen diskussion på ett forum, inte ett samtal mellan fyra ögon. Hade vi suttit på ett café och jag sagt "du och dina polare" så hade jag förstått om du hade tagit det personligt. Men nu var det ett "samtal" mellan flera olika parter där man mer eller mindre pratar i munnen på varandra (eller vad man skall kalla det när folk skriver om lott utan att adressera någon). Följden blir att man inte kan prata på samma sätt, utan det tenderar att bli generellt.

Jag slingrar mig inte, jag försöker förkara vad jag menade, det är skillnad. Räckte det inte med att jag förklarade att det inte var riktat till dig första gången? Varför fortsätter du att med att ta det på det sättet? Det känns nästan som om du störde dig mer på mig än det jag skrev. Blir du alltid förbannad för så lite?

Skall vi släppa detta och gå vidare nu? Ta en promenad medans solen skiner, det gjorde jag nyss och det var underbart.

Hade gött.

Det regnar i Göteborg... Nä du har rätt. Det är onödigt av oss att sitta här och brusa upp oss. Jag såg att du först citerade mig, sedan skrev du det om "mig och mina polare". Jag tog det som att du anklagade mig för något och då blev jag upprörd. Säger du att det inte är så då accepterar jag det och får önska dig en fortsatt trevlig dag!

Testpilot
Skrivet av Struggle:

Stöld behöver inte kräva en fysisk vara som försvinner, du kan till exempel stjäla någons idé och ta patent på den. Du kan hacka en bank, och stjäla pengar ifrån någons konto, digitala summor.

Men om du kopierar någons idé och gör verklighet i den utan att sälja, eller göra vinst på den är en tolkningsfråga om det är stöld eller inte. Mode världen har inga kopieringsskydd på sina kläder och dom klarar sig galant, men dom kopierar varandra kors och tvärs.

Nope det e fortfarande intrång på någons sk "rätt".
Stöld är av en fysisk vara , ej ide' där är det andra saker som gäller tex. angående upphovsrätt och pantenträtt , inte stöld.

Hackar man en bank gör man dataintrång och stjäl egentligen ingens fysiska pengar eftersom det är 1or och 0or hos banken.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Struggle:

Stöld behöver inte kräva en fysisk vara som försvinner, du kan till exempel stjäla någons idé och ta patent på den. Du kan hacka en bank, och stjäla pengar ifrån någons konto, digitala summor.

Men om du kopierar någons idé och gör verklighet i den utan att sälja, eller göra vinst på den är en tolkningsfråga om det är stöld eller inte. Mode världen har inga kopieringsskydd på sina kläder och dom klarar sig galant, men dom kopierar varandra kors och tvärs.

Nope det e fortfarande intrång på någons sk "rätt".
Stöld är av en fysisk vara , ej ide' där är det andra saker som gäller tex. angående upphovsrätt och pantenträtt , inte stöld.

Hackar man en bank gör man dataintrång och stjäl egentligen ingens fysiska pengar eftersom det är 1or och 0or hos banken.

Då tycker du alltså att om jag går på en matlagningskurs och kommer hem och lär min familj det jag lärt mig är fel och ett "intrång" på kursledarens rätt? Eller om jag läser något i en bok och återberättar det ordagrant för någon som inte betalt för boken, är fel.

Men jag misstänker att du försökte vara duktig och dra upp den korrekta juridiska definitionen av stöld, om det är så så har du rätt i att det kräver fysiska objekt. Det finns ju tillexempel liknande benämningar som är felaktiga, te.x Identitetsstöld men det är inte juridiskt korrekt. Jag talade mer i i vardagligt tal eftersom detta inte är något juridiskt forum, men det var fel av mig. Helt enkelt för att piratkopieringen benämns av skivbolagen och anitpirat organisationerna som stöld. Jag får helt enkelt benämna de olika brottsformerna med deras korrekta benämningar framöver.

Man gör inte intrång på någons rätt om man kopierar idén och tanken, så länge det inte finns patentet eller att någon äger upphovsrätt till idén.

Man får även kopiera en del upphovsrättskyddade verk, för privat bruk.

Ps, Det var därför jag skrev digitala summor.


signatur

Nämen!

Testpilot
Skrivet av Struggle:

Då tycker du alltså att om jag går på en matlagningskurs och kommer hem och lär min familj det jag lärt mig är fel och ett "intrång" på kursledarens rätt? Eller om jag läser något i en bok och återberättar det ordagrant för någon som inte betalt för boken, är fel.

Men jag misstänker att du försökte vara duktig och dra upp den korrekta juridiska definitionen av stöld, om det är så så har du rätt i att det kräver fysiska objekt. Det finns ju tillexempel liknande benämningar som är felaktiga, te.x Identitetsstöld men det är inte juridiskt korrekt. Jag talade mer i i vardagligt tal eftersom detta inte är något juridiskt forum, men det var fel av mig. Helt enkelt för att piratkopieringen benämns av skivbolagen och anitpirat organisationerna som stöld. Jag får helt enkelt benämna de olika brottsformerna med deras korrekta benämningar framöver.

Man gör inte intrång på någons rätt om man kopierar idén och tanken, så länge det inte finns patentet eller att någon äger upphovsrätt till idén.

Man får även kopiera en del upphovsrättskyddade verk, för privat bruk.

Ps, Det var därför jag skrev digitala summor.

Jag blir bara less på alla som är lata och skriver stöld i fel sammanhang även om det precis som du säger finns många gråzoner så kan man iallafall försöka där det är enkelt att särskilja begreppen.

Skriv svar