Sexspel upprör och bannas från Steam Greenlight

Medlem

Vänta bara, snart bannar de alla spel med våld i också.

Inaktiv

Den kristna högern har talat. Money talks om man nu vill använda uttrycket fel men kewl. lol

Medlem

Jag kan ju inte uttala mig om spelet i sig eftersom jag inte spelat det, vilket jag inte heller kommer göra eftersom genren inte tilltalar mig överhuvudtaget, men som andra har sagt så är det ju upp till valve, om nu spelet strider mot deras policy.

Kan ju jämföras med valfri tjänst för t.ex hyrfilm, säg viaplay, om dom nu inte skulle vilja ha erotik så klart att dom kan utesluta den tjänsten (vilket nu inte är fallet med just dom).

Borttagandet kan tyckas fegt men med tanke på nämnda moralpanik så har jag förståelse för valves agerande, den förmodade ökningen av kunder är förmodligen inte värt den negativa publiciteten som (garanterat) som följer.

Om denna publicitet är överdriven är en helt annan fråga och har inte med valve att göra utan snarare hela västerlänska moralkulturen och då i synnerhet amerikas.

Om nu det finns ett stort intresse för folk att spela erotiska spel kommer det förmodligen hitta in i kulturen tillslut precis som porrfilm gjort, tills dess får folk söka efter mindre publika forum än steam.

Medlem

Nu är väl inte den amerikanska kristna höger särskilt glada i våld heller med tanke på att de skyller alla skolskjutningar på "våldsspel", oavsett om gärningsmännen spelar eller ej.

Nu är jag inte så bekant med sexspel, då det närmsta jag kommit är spel som the Witcher 1 & 2 och ett eller två av de gamla Larry spelen, men oavsett om hur olämpligt det är för barn att komma i kontakt med sex så kan det väl inte vara värre än att komma i kontakt med våld (nu tänker jag inte på småbarn eller alltför grovt sex och våld, men ändå)

Medlem

Seduce me. Går det under kategorin simulator eller?

Men den stora frågan är väl ändå om någon skulle betala för ett spel av denna typ när det finns ett så stort utbud av gratisstimulans på det vida internätet?

Medlem

DoA upprör. Sexspel som plockas bort från Steam upprör. Skönt minfält för utvecklarna det där.

Medlem
Skrivet av swordfish:

Så att springa runt och döda oskyldiga människor utan någon som helst anledning i spel är ok men att spela spel som är nazistiska, rasistiska eller som är propaganda är fel??

Japp. Att spela GTA är det inget fel på tycker jag, vore du istället en vit man som åkte runt i New York och dödade svarta människor eller att du bara skjuter ihjäl judar/muslimer/kristna är det väl inte okej eller hur?

Jag tror att människor uppmanas till nazism och rasism genom sånt, jag tror inte direkt Pelle Svensson tar sin pappas luftgevär och börjar skjuta folk i skolan..

Medlem

Tumme upp för Dan Dolme

Medlem

Gött utan porr! mer progs/sidor utan porr. porrar gör man med kärringen på baksidan till alla grannars förtjusning

Medlem

Barn ser på film, stoppa alla porrfilmer !!!!

Medlem

Finns ju åldersgräns så att yngre inte kommer åt spelets sida i butiken. Den är väl inte speciellt svår att ljuga för, men om man bara ställde in sin ålder en gång (förutsatt att folk är ärliga) så skulle det inte vara några problem.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Finns åtskilligt med spel på Steam som jag inte vill att mina barn skall spela. Men ett sexspel verkar inte ens hälften så illa som att kunna skjuta av folk skallen eller såga dem i halsen.

Dessutom så finns ju åldersgränser där av en anledning.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Typiskt amerikaner! Spränga skallen av folk i filmer går bra men censur på nippels ska de vara.

Medlem

Jag tror att folk har missförstått det hela en gnutta. "Steam" är ett varumärke och det vill man alltid skildra på ett vis. Ett "sexspel" kan klinga negativt således blir det dåligt för varumärket "Steam". Jag skulle jämföra det hela med de gamla porrfilmsrummen i vad som brukade kallas videobutiker, sex är trots allt kontroversiellt.


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

KoP
Medlem

Valve viker sig? Är det inte användarna som bestämmer då ett spel har hamnat i greenlight huruvida det ska gå vidare eller ej? I detta fall verkar ju en del upprörda röster ha hörts så dom borde väl rimligtvis inte anklaga Valve för något? Eller?

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Tycker Steam borde välkomna alla typer av spel så länge de inte är nazistiska eller rasistiska, propaganda å annat skit, Lägg en ny flik i Steam bara som heter +18 eller adult games, man måste vara reggad som +18 för att trycka sig in där, vad är problemet?
Valve agerade barnsligt.

Det är inte bara 12åringar som spelar spel.. en STOR andel är över 18 år.

Hellre att perversa typer spelar sexspel än att de ränner omkring på krogen och tattar på oskyldiga tjejer.

Men du förespråkar fortfarande censur av vissa spel? Varför kan folk själva inte välja vad de vill spela om de är över 18 år?

Inaktiv

Personligen vill jag inte se någon porr när jag lirar, eller i Steam. Blir det aktuellt kan jag starta mozilla i "privat surfning". Grejen är ju att jag inte vill se porrspel över hela steam och över hela topplistan, vilket lätt kan bli ett riktigt alternativ. Skulle ju sabba hela tjänsten.

Eller gör det till ett inställningsbart alternativ, verifiera ålder med kreditkort till exempel.

Disclaimer: Är för porr i nästan alla former o alla får göra fritt va dom vill, önskar bara att det håller sig borta från mina spel.

Inaktiv

Jag avskyr censur och allting som är relaterat men det här är faktiskt inte censur, det är bara valve som försöker hålla en affärsmodell som inte får styrk i amerikansk moralpaniks-press.

Men jag tycker att det är lite konstigt att det får finnas spel där man spelar som tysk nazist (många RTS) men inte ett där man ska förföra kvinnor.

Medlem

Pinsamt av Steam. Censurera porr kan jag förstå då det ger en skev bild av sexuellt umgänge. Men sex i övrigt är ju det mest naturliga (och härliga) som finns. Ja annars hade vi ju inte funnits. Punkt.

Medlem

Utan zombies är sex för naket.

Medlem

Förstår inte vad problemet är.
"Internet består till 99% av porr. Resten är skräp."

Medlem

Det är ju så roligt. I endel amerikanska serier så kn*llar man hejvilt och sätter på sitt exs barn och hela köret. Deras syn på hur saker och ting ska vara är nog jävligt skev. Titta bara på Glamour för fan

Inaktiv

Så den fete Gabe är religiös fanatiker han också alltså. Kanske för att han aldrig får ligga?

Medlem

Nu snackar jag norrländska, men 08:an i mig säger "De här é ju störtlöjligt!"

Medlem
Skrivet av EEmotion:

Amsterdam så är det ju lagligt med prostitution så... det skiljer en del... fast han kanske tror det är lagligt överraltt precis som knark !

Vad har spelet att göra med prostitution och knark?

Snus är ju iaf olagligt att sälja i Holland, vad säger det om Sverige ?

I Tyskland har de prostituerade eget fackförbund och har ett levene. I Sverige tvingas de till rännstenen.

Finns många sätt att se på saker och ting...

Medlem

Jävla moraltanter.


signatur

I drank what?

Inaktiv
Skrivet av TwistedCrunch:

BRA STEAM!

"ARE YOU OUT OF YOUR MIND!?"

Medlem

Typiskt jänkarna, fegt av Steam...

Amerikansk moralpanik är tyvärr det som styr mycket av media vi får och inte får till Sverige. Tragiskt!

Skrivet av Horniak:

I Sverige tvingas de till rännstenen.

Det där stämmer faktiskt inte, generellt har dom det bra i Sverige också jämfört med många länder.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Skribent

Klassiskt det här. Man blir inte förvånad något mer när moralpaniken sprider sig och oftast är det om det är nakna/lättklädda damer sällan man läser något om män i bar överkropp med överdimensionerade bröstmuskler.

Kommer ihåg att på högskolan där jag går så blev Herrmiddagen inställd ett år för att det blev skriveri i lokaltidningen om att tjejer serverade mat och spexade för alla killarna väldigt lättklädda. Sexism och objektifiering av kvinnan osv. När vi killar ställer till med Dammiddagen och gör EXAKT samma sak hörs ingenting...

12
Skriv svar