Mer än ett för- och efternamn.
"Du borde vara mer objektiv."
Recensenter reduceras ofta till ett för- och ett efternamn - med avsaknad livsryggsäck. Men vi alla äger en. Kan man vara objektiv? Vad innebär det? Nyhetsrapportering är inte objektiv. Det är en journalist bakom texten som rapporterar med sin kulturella bakgrund. Rondellhunden. Svensk nyhetsrapportering vs. Muslimsk. Köpa vapen med Medal of Honor-logga. Entusiastiska amerikanska tidningen Guns & Ammo vs. Rasande svensk speljournalistik.
Men forskning då? Är den objektiv? Påverkas den av huruvida man är man, kvinna, vit eller annat, från medelklass eller annat? Urval, tolkning av empiriskt material, teorival (för att inte glömma alla som ligger bakom själva teorierna) - allt påverkas av vem forskaren är.
Exempel på vad som troddes vara objektiv forskning: det som idag kallas ”vit feminism”. Hudfärg påverkar liksom kön, liksom klasstillhörighet, liksom sexualitet vem man är, vilka åsikter man har och hur man blir bemött av andra. Sojourner Truths tal ”Ain't I a woman?” från 1853 är ett exempel på en (om än en gammal) reaktion som pekar på att feminism ofta handlat om och än idag handlar om västerländska vita kvinnor. Hon menade att hon liksom alla med livmoder fött barn – men att hon inte hade i närheten av samma levnadsstandard som de kvinnor som krävde ett jämställt samhälle mellan man och kvinna. Varför? Svar: frigiven slav. Fri från ryggknäckande gratisarbete men vägrad anställning på annat håll på grund av sin rastillhörighet.
Det finns givetvis en bakgrund till mina starka åsikter, precis som en människa som skriver en teknikinriktad analys av ett spel har sitt egna förflutna – och en (antar jag) passion för teknik. ”Speljournalistiken” liksom annan kulturkritik är formad efter en mall av personer som grundat och upprätthållit den. Jag passar inte in i den mallen, en udda pusselbit.
Spel är inte enbart ett nöje för mig. Det har hjälpt mig igenom ett liv som nästan varit omöjligt att leva. Det är min eskapism från ångest. Med mitt brinnande intresse för maktstruktursfrågor bildar detta mina intryck av spel – och så även utformandet av mina recensioner.
Jag är inte döv för kritik och jag tar åt mig bra mycket mer än folk tror. Men jag kan inte heller ändra på den jag i grund och botten är. Det går inte att plocka ur det man har i livsbagaget och det går inte att torka rent intrycksglasögonen från erfarenhetsfläckarna – oavsett om jag försöker vara objektiv eller ej.
The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.
Välkommen till bloggfamiljen!
Jag tror att de flesta här kan hålla med om att spel betyder mer för oss än det underhållningsmedia det endast utger sig för att vara. För mig är spel också en slags eskapism, men främst ser jag det som konst och använder det som avslappning när jag vill kunna rensa mina tankar och koncentrera mig på något annat, och inte minst stimulera fantasin.
Objektivitet är ett svårt begrepp egentligen, eller svårt i praktiken får man väl säga. Som du nämner, så påverkas den objektiva vyn alltid och oavsett genom oss människor, men vem vill läsa en hundraprocentigt objektiv recension? Då kan jag leta upp spelet på Wikipedia istället. Passion och personlighet i en recension gillar vi, och jag ser fram emot att läsa dina blogginlägg och recensioner framöver.
Bli inte skrämd av den negativa attityden som uppstår här ibland, även om du säkert är van vid den vid det här laget. I bakgrunden finns vi som uppskattar den inblick i spelvärlden ni ger oss
Jag tror att de flesta här kan hålla med om att spel betyder mer för oss än det underhållningsmedia det endast utger sig för att vara. För mig är spel också en slags eskapism, men främst ser jag det som konst och använder det som avslappning när jag vill kunna rensa mina tankar och koncentrera mig på något annat, och inte minst stimulera fantasin.
Objektivitet är ett svårt begrepp egentligen, eller svårt i praktiken får man väl säga. Som du nämner, så påverkas den objektiva vyn alltid och oavsett genom oss människor, men vem vill läsa en hundraprocentigt objektiv recension? Då kan jag leta upp spelet på Wikipedia istället. Passion och personlighet i en recension gillar vi, och jag ser fram emot att läsa dina blogginlägg och recensioner framöver.
Bli inte skrämd av den negativa attityden som uppstår här ibland, även om du säkert är van vid den vid det här laget. I bakgrunden finns vi som uppskattar den inblick i spelvärlden ni ger oss
Håller med herrn här, medier är så mycket mer än "Bara", och jag tycker det är viktigare och roligare att finna spåren av de underliggande orsakerna. Något som många kommentatorer bland nyheterna uppenbarligen aldrig förmer sig att tänka på (Ja, det är en attack mot oresonliga medlemmar, jag behöver inte vara trevlig mot alla).
Som tur är så är kommentarerna bland bloggarna ofta mycket bättre, och vi har definitivt mer roligt än dem där borta som hellre skriker konsol vs PC och PK som om det vore en Få slut på motståndaren sköld.
Och skulle du kunna skriva nästa blogg inlägg med lite större teckenstorlek, Måste zooma in eller anstränga ögonen som det var nu. No pressure
73mpl4R: Detta är en maning från framtiden! Om vi vill undvika hätskt och mardrömsframkallande attityd bland nyheternas kommentarer, så är det bäst vi springer till bergen när DOA5 recenseras det brukar vara en sån där skön(Läs: obehaglig) stämning när det visas bilder av bröst.
Jag har bunkrat mitt skyddsrum(Läs: grop under en sten) och kommer inte ut förrän den pärsen blåst förbi.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
Tack så mycket! Senast jag bloggade var för gameplayer.se. Länge sedan. Inte riktigt samma skribent längre. Så det är skönt att kunna skriva saker utanför recensions-mallen.
använder det som avslappning när jag vill kunna rensa mina tankar och koncentrera mig på något annat, och inte minst stimulera fantasin.
Det är ju eskapism det också! Spel borde klassa som en kulturform idag. Men det börjar ju bli mer och mer populärt med spelreklam i tv och i tunnelbana. Så kanske är det på väg åt rätt håll!
vem vill läsa en hundraprocentigt objektiv recension? Då kan jag leta upp spelet på Wikipedia istället. Passion och personlighet i en recension gillar vi, och jag ser fram emot att läsa dina blogginlägg och recensioner framöver
Ja nej, det går ju inte. Som du skrev hittar man all fakta man vill ha via utvecklarens sida och på wikipedia. Recensioner är ju subjektiva så det bara skriker om det.
Mja vågar inte riktigt gå in och läsa kommentarerna till Transformers-recensionen. Men ja, jag upplever ju påhopp och trakasserier dagligen på Aftonbladet. Så jag har ju varit orolig över vad folk här kommer skriva till mig. Men jämfört med trollen där borta är även den mest kritiska personen här en snäll nallebjörn..
The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.
Håller med herrn här, medier är så mycket mer än "Bara", och jag tycker det är viktigare och roligare att finna spåren av de underliggande orsakerna. Något som många kommentatorer bland nyheterna uppenbarligen aldrig förmer sig att tänka på (Ja, det är en attack mot oresonliga medlemmar, jag behöver inte vara trevlig mot alla).
Absolut! Håller givetvis med! Lite svårt dock att förlkara det för läsare som vill ha sina plus och minus och betyg och om spelet är värt att köpa eller ej (vilket även det är högst individuellt).
Som tur är så är kommentarerna bland bloggarna ofta mycket bättre, och vi har definitivt mer roligt än dem där borta som hellre skriker konsol vs PC och PK som om det vore en Få slut på motståndaren sköld.
Bloggade mycket på Gameplayer.se när jag väl skrev där. Sen har jag ju inte skriva så mycket annat än recensioner på Aftonbladet. Det är verkligen skitkul att få komma tillbaka till en sajt med medlemmar man kan föra en vettig diskussion med.
Och skulle du kunna skriva nästa blogg inlägg med lite större teckenstorlek, Måste zooma in eller anstränga ögonen som det var nu. No pressure.
Fixat! Är det fortfarande "behöva-zooma-in" litet?
Välkommen!
Jag tror att det tyngsta bagage en svensk journalist kan bära med sig är att ha en koppling till Aftonbladet. Det är liksom okej att slentrianmässigt avfärda alla som jobbar där som leksaksjournalister.
Objektivitet och recensioner ska ha så lite med varandra att göra som möjligt. Visst, info om produkten bör ingå i viss mån, men strävan efter att berätta hur spelet är måste vara det viktigaste. Produktinformation är utgivarens sak att leverera.
Välkommen!
Jag tror att det tyngsta bagage en svensk journalist kan bära med sig är att ha en koppling till Aftonbladet. Det är liksom okej att slentrianmässigt avfärda alla som jobbar där som leksaksjournalister.
Tack! Håller dock inte med dig (inte särskilt oväntat). Att skriva en samhällsförankrad recension är och borde vara ett måste i en kvällstidning som inte riktar sig till gamers på samma sätt som fz gör. Sen är vi ett gäng som är helt oberoende av annonser och vågar därför tycka precis som vi vill. Jag tycker recensionerna håller hög standard jämfört med mycket annat där ute. De vet vad de gör och de arbetar hårt för att få fram läsvärda texter.
För det första. Finns få saker som jag är så trött på som aftonbladet samt hela deras kulturredaktion, det gäller även många som kommenterar på aftonbladet.
För det andra, mycket bra skrivet, ser fram emot fler alster. Troll finns det gott om även här, oftast är dock stämningen trevligare här än på sidor som aftonbladet.
För det första. Finns få saker som jag är så trött på som aftonbladet samt hela deras kulturredaktion, det gäller även många som kommenterar på aftonbladet.
För det andra, mycket bra skrivet, ser fram emot fler alster. Troll finns det gott om även här, oftast är dock stämningen trevligare här än på sidor som aftonbladet.
Om jag ska vara ärlig så läser jag inte Nöjesbladet. Så jag vet inte hur andra är förutom Spela. Och om man inte gillar det vi skriver i Spela så finns det inget att hämta där i kommentarsfälten heller.
Tack! Lär dock inte alltid bli samma typ av inlägg. Funderar lite på vad jag ska blogga om. Bloggkrönikor skulle kunna vara något. Men även mer "spelintryck hemma i soffan". Ja, äsch vi får se men mer kommer!
Helt klart är stämningen bättre här!
Som tidigare nämnt i din Transformers-recension:
Om kommentarerna inte tillför något värde för dig som skribent eller till diskussionen så får man försöka filtrera bort det, även om det inte är så lätt!
Välkommen hit Kerstin, jag ser fram emot dina framtida inlägg :)!
Sedan ska man inte bara tänka så för en kommentar är negativ. Som jag själv sagt tycker jag recensionen var ganska skräp helst när "transformers är töntigt".
Men ändå bra skriven recension och rättvist betyg i min mening.
Välkommen till "bloggfamiljen"
Intressanta spörsmål, det finns egentlig mening ingen "sann objektivitet", så vida man inte hävdar att allt man säger själv är den enda sanningen, men det är av uppenbara skäl ett misstag.
"Livsbagaget" hjälper oss att hitta en väg i livet, och detta är inte enbart av ondo, oavsett hur tungt det än må verka.
Ibland är det lätt att byta synvinkel, som att byta glasögon. Men för det mesta, så är det precis som du skriver: svårt att se det på ett annat sätt än med de ögon man har, som är formade efter det man själv har upplevt.
Jag hoppas att du kommer trivas här på FZ, trollen här är relativt få. Men som överallt annars, så är det ju dom som märks mest.
Det är ibland svårt att veta vad man skall ta till sig och vad man skall ignorera, men det lär man sig väl med tiden. Inte för att jag har erfarenhet av att skriv artiklar, men i egenskap av utvecklare så har jag fått väldigt blandat kritik. Mycket av det är bra och det lyssnar jag på, men även en del som man förstår redan när man hör det att "detta är inget att lägga ned tid på" och då är det bara att hålla god min och göra det bästa av situationen.
Kan vara intresant med lite turbulens ibland dock, att se vad som händer med folket.
Hur som helst: välkommen
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.