Empire Total War

Medlem
Empire Total War

Har trots dess ålder nyligen upptäckt detta spel, och gillar det starkt.

Till er som har spelat det ett tag har jag ett par frågor.

1: Kan det så vara att ni har några användbara tips som ni känner att ni kan dela med er av?

2: Är det värt det att skaffa DLC och/eller expansionen?

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skrivet av Akronym:

1: Kan det så vara att ni har några användbara tips som ni känner att ni kan dela med er av?

1: jag brukar oftas gå upp på kullar om dom anfaller mig . sen så går alla total war ut typ på Sten Sax påse!

2:Jag tycker det är värt att skaffa DLC, men det handlar om vad du själv vill och så!

Själv kör jag mycket Total war Shogun 2, sitter och väntar på Rome II.

Medlem
Skrivet av Akronym:

1. Researcha Canister shot + Rank Fire så fort som möjligt, gör slagen betydligt lättare. De är de viktigaste i början, samt farms och skolor.

2. Tveksamt om det är värt det, lite nya units och indian campaign? Knappt spelat Warpath själv, Grand Campaign är det som regerar

Skrivet av Comstedt:
Skrivet av Akronym:

1. Researcha Canister shot + Rank Fire så fort som möjligt, gör slagen betydligt lättare. De är de viktigaste i början, samt farms och skolor.

2. Tveksamt om det är värt det, lite nya units och indian campaign? Knappt spelat Warpath själv, Grand Campaign är det som regerar

jag tyckte Warpath var ganska unik

Medlem

Som Comstedt säger. Fokus bör ligga på infanteri. Underskatta inte ditt vanliga linje infanteri. Du kan nöta ut de flesta motståndare även på de högre svårighetsgraderna med dem

Medlem

Jovisst, rätt så unik :). Men tyckte inte den var särskilt rolig. Ja infanteri är viktigast, burkar köra standard arméer på ca 8 Line inf, 2 kavalleri grupper + 2 kanoner och 2 grenadiers. Senare Light inf med mer range och ibland nån howitzer eller mortar :).

Ställ upp kanoner I mitten med en trupp Line inf mellan, och sedan resten av line inf vid sidorna med minst 3-4 mansdjup.
Rank Fire fungerar med 3 rader och ger ditt infanteri en räjäl boost i eldkraft.
Oftast attackerar AI'n och då nötar ditt linje infanteri + kanonerna ner det mesta med canister. Använd kavalleriet för att skydda flankerna och attackera deras infanteri i ryggen när skjutandet väl börjar, och för att hugga ner flyende trupper så slipper du de senare

Medlem

Nice.

Går det att byta regeringsform eller är man fast med det man börjar med? (Clamor for reform! Blä.)

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Vad kul att du hittat denna oslipade juvel. Jag känner mig nästan skyldig att rekomendera en modifikation skapad av den fantastiskt duktiga moddaren "Darth vader". Löjligt namn kanske men låt inte skenet bedra, om du installerar DMUC, så ökar spelglädjen exponentiellt (imo). Läs och ladda ner: http://www.moddb.com/mods/darthmod-empire

Rekomenderar hans mods till alla total war spel, helt otroliga.

Medlem
Skrivet av Brutulv:

Vad kul att du hittat denna oslipade juvel. Jag känner mig nästan skyldig att rekomendera en modifikation skapad av den fantastiskt duktiga moddaren "Darth vader". Löjligt namn kanske men låt inte skenet bedra, om du installerar DMUC, så ökar spelglädjen exponentiellt (imo). Läs och ladda ner: http://www.moddb.com/mods/darthmod-empire

Rekomenderar hans mods till alla total war spel, helt otroliga.

Tänkte just rekomendera samma. Att spela ett Total war spel utan moddar samt utan Darth mods är verkligen att tappa spelkännslan och vad som gör spelen till vad dom är.

I original spelen är allt så arkadish, även dom äldre. Speciellt i Empire vill man ha den där riktigt intresanta och bloda "line infantry" striderna och inte att varenda gubbe springer som Usain Bolt runt slaggsfältet.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Nice.

Går det att byta regeringsform eller är man fast med det man börjar med? (Clamor for reform! Blä.)

Ja det går, dra upp taxes för upper class eller middle class (beroende på vilket typ av form du vill ha) i din huvudstad, stäng av taxes i andra. De kommer starta en revolution efter ett tag så vinner du slaget mot dem så skiftas regeringsformen hoppas du förstår...

Spelar själv vanilla, efter snart 300 timmar i Empire klarar jag inte av Darthmod, har prövat ett flertal gånger men gillar det inte.

Medlem

Stridstaktik beror ju naturligtvis på vilket land du spelar som. Undersök vilka av dina soldattyper som är starka jämfört med andra nationers, samt vad de är bra på. Tänk därefter ut hur du ska använda det på bästa sätt.

Maratha har t.ex. inte särskilt bra skyttar, vill jag minnas, men däremot är deras svärdtrupper rätt stabila. Därför fokuserade jag på mkt svärdinfanteri, marscherade i långsam takt mot fiendens linjer och rusade när första skottet avlossats.
Chockkavalleri (högt charge-värde) kan vara ovärderliga när ett slag står och väger. Renodlad chockkavallerigrupp funkar även som snabbinsatsstyrka mot mindre fiendegrupper.
Artilleri är odugligt i början, men blir bättre när de får lite mer att leka med.

Övergripande strategi är lite klurigare. Överlag: utnyttja din position, expandera inte fläckvis, undvik krig på flera fronter och börja med svaga nationer (inte alltid synonymt med små). Expandera inte för fort!
Använd flottan för att stänga av viktiga flaskhalsar (öresund, gibraltar, etc.) för fientliga skepp och arméer. Arméer kan användas på liknande sätt. I övrigt har jag sällan förlitat mig på flottan särskilt mkt.

Underbart spel! Bitvis miserabel AI dock.

Medlem
Skrivet av Comstedt:
Skrivet av Akronym:

Nice.

Ja det går, dra upp taxes för upper class eller middle class (beroende på vilket typ av form du vill ha) i din huvudstad, stäng av taxes i andra. De kommer starta en revolution efter ett tag så vinner du slaget mot dem så skiftas regeringsformen hoppas du förstår...

Ah, revolutionsplojen ja, det borde jag ju ha kunnat räkna ut.

signatur

Medlem
Skrivet av Akronym:
Skrivet av Comstedt:
Skrivet av Akronym:

Nice.

Ah, revolutionsplojen ja, det borde jag ju ha kunnat räkna ut.

Fått igång en ?

Medlem

Njae, jag väntar nog lite Är upptagen med att utrota Ryssland. Vill inte röra om i myrstacken just nu.

signatur

1
Skriv svar