Trådlöst internet som laggar nå så jävulskt!

Medlem
Trådlöst internet som laggar nå så jävulskt!

Tjo tidigare har jag lirat med 100mbit men nu när jag har flyttat så har jag blivit tvungen att nöja mig med ett trådlöst internet.

Jag delar det med en annan via router. Trådlöst från "Comhem"54 mbit.

Problemet är. att trots att det står att jag har Utmärkt/mycket bra i uppkoppling så laggar det som om jag satt och ladda ner en jäkla massa.

Min ping hoppar som bara fan, kan inte ens spela quake live.
Verkar lagga ännu mera när hon sitter på internet med sin dator. Trots att hon bara typ surfar.
Kan hoppa från 80ms till 300ms och ibland 900ms.

Inte nog med det, ibland så tappar jag internet anslutning då och då. Vilket också gör spelupplevelsen ännu kassare. Just nu kan jag inte spela ett skit? Är det meningen att trådlöst ska vara såhära dåligt?

Har Windows vista som operativsystem.

Nån som vet hur man kan lösa det?

Medlem

Sjukt dåligt. Ingen som kan komma med tips?

Medlem

Nej, trådlöst är absolut inte så dåligt. Det är dock känsligt för svårhittade störninga. Grymt svårt att felsöka ett sånt här problem via forum.

Det kan vara annan utrustning som stör, DECT, TV, radio bla bla etc etc. Testa genom att flytta/stänga av basstationer och liknande.

Det kan vara flera trådlösa nät som stör varandra. Testa att byta kanal.

Det kan vara så att någon har en trojan.
Är det lika illa när hennes dator är avstängd?
Är det illa för henne när din dator är avstängd?

Kika igenom inställningarna för routern.
Kolla vilka datorer som är uppkopplade via den. Är det någon som leechar er uppkoppling?

Inaktiv

54mbit? knappast förräns om 12 år.

802.11n observera "n" på slutet är vad du ska ställa in, snabbare surfning än med tråd, i spel är det lite sämre än tråd ibland.

Inaktiv

Den gamla 802.11G teknologin är inte gjord för spel över nätet på samma sätt som den nya 11N standarden.

Köp en 802.11N router 300Mbps och se till så att de klienter du kopplar upp den mot också stödjer 11N standarden (dvs du och hon), annars får ni köpa var sin liten dongel 802.11N.

Problemet med trådlösa routrar är att de står 54Mbp/s på förpackningen, men den FAKTISKA hastigheten är dock begränsad till ca 20-25Mpb/s.

Om ni båda använder nätet samtidigt så delas det upp och ni får ca 10 var.. (gäller gamla G standarden inte nya N standarden).

11N klarar flera klienter samtidigt och med högre hastighet. Kostar lite men, kan vara värt ett köp. DIR-655 och två stycken DWA-140 kan vara värt att kolla upp.

Tänk på att om du blandar 11G och 11N så är det den långsamaste som ställer "hastigheten" i ditt trådlösa nät.

Lycka till!

Medlem

Testa stänga av "Wireless Zero Configuration" i Windows och kör med nätverkskortets lilla program. Googla det för instruktioner hur du stänger av det. Hjälpte ganska mycket här hemma (2 burkar trådlöst/2 trådat).


signatur

In war, truth is the first casualty

1
Skriv svar