Fokusera bättre med hjälp av din favoritserie/film

Medlem

Det diskuteras huruvida var och en av oss har en unik om än begränsad mängd viljestyrka och självkontroll. Hur man återställer den är inte helt lätt, och jag tror personligen att det är något man generellt utvecklar med tiden, oberoende om man vet att det är en metod för just dylikt återhämtning. Men ibland är det svårt att finna idéer och lösningar själv.

Kanske kan nya rön då vara intressanta. Det är nämligen så att en ny studie pekar mot att du kan titta på dina favoritserier, filmer eller återigen läsa dina favoritböcker och därigenom prestera bättre därefter. Studien genomfördes av Jaye Derrick, forskare på Universitetet i Buffalo, där ett antal människor fick till uppgift att skåda in sina favoritavsnitt från tv-serier, läsa sina favoritböcker eller åter stifta bekantskap med sina favoritfilmer.

Kortfattat är tanken (och hypotesen som resultatet pekar mot) som sagt att vi har en viss mängd viljestyrka som sakta återhämtar sig med tiden, men att det finns sätt att snabba på processen. Genom att titta på dina favoritavsnitt från serier, filmer eller läsa böcker vet du redan vad som kommer hända, vilket gör att din hjärna inte behöver anstränga sig för att förstå sig på allt som inträffar. Samtidigt knyter vi "band" till de olika karaktärerna, band som får oss att må bra när vi återupplever härliga moment.

Om du tittar på ett nytt avsnitt i serien fungerar det dock inte på samma sätt, då du då måste förhålla dig och bearbeta allt nytt som inträffar, även om dina "band" till karaktärerna ger dig ett mervärde som "vilken serie som helst" inte kan bidra med.

Har du någon metod för att återhämta dig när du behövt fokusera för mycket?

----------------------------

Om du vill ha mer specifika detaljer är det bara att följa källhänvisningen i slutet av texten, jag bestämde mig för att prova på att mest använda bloggutrymmet för att försöka förklara praktiska möjligheter, och sätt att förhålla sig till resultatet. Jag rekommenderar dig dock att tänka och läsa kritiskt, i vissa situationer kan säkerligen de flesta forskarrön peka åt något andra håll.

Personligen har jag haft ett år fyllt med spännande serier. En av de bättre pågående är ovanstående, en grym (i flera bemärkelser) skildring av av en kemilärare gone bad.

Källa: Science Daily

#blogg

Tackar för det inlägget. Mycket intressant. Jag ska kolla in länken.

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Tackar för det inlägget. Mycket intressant. Jag ska kolla in länken.

Roligt att det uppskattas, och länkläsning rekommenderas! Känns väldigt skönt att börja skriva av sig lite igen, jag vet egentligen inte varför det dröjde så länge innan jag skulle börja igen

signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Man har sådana perioder ibland, men ju mer man skriver, desto bättre blir man på att uttrycka sig, och det är sannerligen aldrig fel. Gärna fler inlägg tack

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Man har sådana perioder ibland, men ju mer man skriver, desto bättre blir man på att uttrycka sig, och det är sannerligen aldrig fel. Gärna fler inlägg tack

Will do my best, sir.

signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

1
Skriv svar