Valve: Windows 8 blir Microsofts fall

Inaktiv
Skrivet av Parzec:
Skrivet av RzrTrek:

Windows 8 = Good?

Mjo, skulle ju bli det då men det vet vi inte än. Man kan tycka, tänka och tro nu men om det blir bra eller dåligt får vi vällan se.
Det lite mer störande med den bilden om man stoppar in Win2k och fortsätter mönstret så blir WinXP dåligt (håller jag inte med om), Win Vista bra (håller jag inte med om) och Win 7 dåligt (håller jag inte med om heller).

Efter att ha läst din kommentar så inser jag att min senaste kommentar saknar substans, men hoppas verkligen på att Microsoft kan leverera eller också så får man hoppa på Ubuntu bandvagnen.

Medlem

Windows 98 och ME var precis lika bra/dåliga. Windows 2000 var bra, dock inget för en vanlig "workstation" egentligen, men det fungerade.

Windows Vista var bra efter några uppdateringar.

Windows XP var riktigt bra, men än dock det OS som jag haft mest strul med.

Medlem

Windows 98 och ME var precis lika bra/dåliga. Windows 2000 var bra, dock inget för en vanlig "workstation" egentligen, men det fungerade.

Windows Vista var bra efter några uppdateringar.

Windows XP var riktigt bra, men än dock det OS som jag haft mest strul med.

Medlem
Skrivet av Parzec:

Denna där bilden glömmer ett av Microsofts bästa OS, Win2k.

Gammal goding, satt med 2k i flera år innan jag gick över till XP, det var ett riktigt fint operativ, stabilt utav bara fan, perfekt för p2p.

Medlem

Ar det bara jag som last detta vid ett tidigare tillfalle?

Inaktiv
Skrivet av Kerrai:

Äh, det är en windows utgåva precis som vista. Ett fåtal kommer skaffa den.. under tiden gör de windows 9 som sedan blir det nya stora. Win 7 är riktigt bra, så de måste göra fel ibland för att det skall bli rätt

De kan förlora mycket på att misslyckas med Windows 8. Den stora grejen är inte att de försöker föra in ett interface anpassat för pekplattor på desktop PC, utan det är att de låser upp allting till sin Windows Store i Metro. Lite som Apple gjort på Iphone/Ipad, men Microsoft gör det helt och hållet, även på desktop med Metro. Ska man göra program till Metro måste man alltså låta Microsoft få 20-30% av alla inkomster. Det är en rätt stor förändring jämfört med klassiska desktop-Windows, som är helt öppet för alla.

Det är en jättechansning av Microsoft, och om de inte lyckas på mobila marknaden så kan det få negativa effekter. Till exempel att marknaden tappar förtroendet och aktien dyker. Windows 7 är en av Microsofts mest framgångsrika produkter, trots det så har deras aktie legat helt still medans Apples rusat i höjden. Visst kommer Microsoft klara sig utmärkt även om aktien dyker, men saker och ting kommer att förändras om det händer. T.ex. kommer huvuden att rulla (skulle inte tro att Ballmer får fortsatt förtroende) och Microsofts framtidsutsikter för expansiva marknader blir nattsvart.

Medlem

Den där bilden är så fail.
Nästan alla deras OS har krånglat en del i början. T ex har jag aldrig fått så många blåskärmar i Windows 98 som något annat OS (95 inräknat). Men alla har fixat till sig (okej, ME vet jag inte, körde aldrig det) och som andra påpekade så finns inte MS bästa OS med, 2000 Pro.
Om man mer ska se till hur OS:en var när dom kom: 95 - dåligt, 98 okej, ME dåligt, 2000 bra, XP skit, Vista dåligt, 7 bra

Skrivet av dahlbäckkrome:

"Vissa hävdar att Valve är såpass negativt inställda till Windows 8 eftersom det kommande operativsystemet inte är särskilt gynnsamt för deras Steam-tjänst." This, and only this.

Jag förstår inte varför det skulle vara dåligt för steam?

Det värsta är all okunskap. Det finns seriöst folk som inte tror att Windows 8 har desktop -.-

Jag fattar inte varför folk påstår att Windows 95 var skit, särskilt jämfört med Windows 3.1? Det är helt enkelt vansinne.

Skrivet av PcGamer:

Kan bara instämma med Gable, detta kan mycket väl bli Microsofts fall. Linux är ett stort hot och att försöka kopiera Apple är ett stort misstag som nog kommer göra alla Linux användare glada. För mig är det ingen tvekan, kan Linux erbjuda samma stöd när det kommer till spel och programvara kommer jag installera det på stört.

På vilket sätt är Linux ett stort hot menar du? Snarare, Apple är ett stort hot men Linux? Bland den stora massan? Bland företagen? Bland skolor, myndigheter etc? Möjligen bland en liten grupp sura datorentusiaster men inte bland övriga.

Medlem

Det handlar just mest om PR från Valve. Vad hade Valve och Steam varit i dag utan Windows? Gemene man och casual-spelarna bryr sig knappast om sådant drama, det är spelentusiaster och datornördar som bryr sig. Den skaran (som jag själv ansluter mig till) är en mycket liten del av marknaden.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Känns som om att det är lite tidigt att avgöra, Microsoft satsar ganska stort nu med plattor och w8, jag antar att det är en långsiktig satsning. Det ska bli intressant att se, jag tror dock också att w8 får ett ljummare mottagande än vad Microsoft tror.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Moxon:

Sitter fortfarande med XP. orka uppgradera något man inte ens använder.

Jag använder också XP fortfarande. Men nästa gång det blir till att uppgradera burken så blir det 7. Jag brukar föredra att ligga ett OS efter. Det brukar innebära att det OS:et hunnit bli ordentligt stabilt medan det senaste fortfarande inte är helt genomarbetat ännu.

Vet inte vad du har för hårdvara men du jobbar ju för en spelsida så jag antar helt kallt att du inte sitter på någon gammal core 2 duo med 2gb ram och integrerat grafikkort? Byt till Win7 omedelbums, du har gjort en stor miss.

Skrivet av D.K:

Jag är emot det, men jag tror helt på att det är framtiden. Antalet personer som kallar sig datorentusiaster är försvinnande få, och antalet personer med random laptop söndersprängd med bloat och förinstallerat OS är oändligt många.

Amen :/. Där har vi nog förklaringen tror jag, av alla man känner är det få av oss som är riktiga entusiaster och dom som är något åt "hardcore" hållet håller mer på med Linux och servrar än gaming, så dom bryr sig inte ändå. Däremot ska det bli spännande att se hur Valve gör Linux mer gamingvänligt, men redan nu ska det ju gå ganska smärtfritt med Ubuntu. Tom installationen av OS (Ubuntu) och dualboot löser programmet åt en. Läste en artikel på RPS om detta och det fungerar alldeles utmärkt. Spelstödet är inte helt 100% än, men nära.

Det kom som en stor överraskning, det finns alltså alternativ ganska så nära, även för den lätte användaren. Nu ska det bara spridas igenom en vägg av miljarder dollar i marknadsföring från alla datortillverkare med intresse av MacOS och Win...

Inaktiv

Windows 8 kommer ju bli bättre optimerat än 7:an så jag fattar inte varför ni grinar illa. Visst, kör på 7:an om ni nu hellre vill det men fördöm inte 8:an innan det ens har släppts. Jag sitter och kör preview versionen nu och njuter av varje sekund i och med att allt går så mycket fortare. Laddningstider, fps i spel, snyggare gränssnitt etc. Inget snack. Windows 8 kommer vara bättre än 7:an.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Inaktiv
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Moxon:

Sitter fortfarande med XP. orka uppgradera något man inte ens använder.

Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Moxon:

Sitter fortfarande med XP. orka uppgradera något man inte ens använder.

Jag använder också XP fortfarande. Men nästa gång det blir till att uppgradera burken så blir det 7. Jag brukar föredra att ligga ett OS efter. Det brukar innebära att det OS:et hunnit bli ordentligt stabilt medan det senaste fortfarande inte är helt genomarbetat ännu.

Att använda XP idag är som att man skulle använt 3.1x när XP kom...

Eller för att XP var och är jävligt stabilt ännu. Visst går inte att lira vissa spel via xp men skitsamma på den punkten

Medlem

Sitter på Windows 8 hemma (final). Funkar hur bra som helst! Om man vill så kan man köra allt i det gamla vanliga window mode för att sedan trycka på win-tangenten för att komma in och läsa lite mail, svara på meddelanden, starta ett program etc.. Win+D så är man tillbaks i "original"-looken. Saknar absolut inte start-menyn.. Har aldrig använt den i alla fall! win+R, Win+E, Win+D gör det mesta jag vill. Jag ser den nya UI (fd metro) som en mer avancerad start-meny... vilket det ju faktiskt är... I alla fall på en stationär dator.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Äh, det är en windows utgåva precis som vista. Ett fåtal kommer skaffa den.. under tiden gör de windows 9 som sedan blir det nya stora. Win 7 är riktigt bra, så de måste göra fel ibland för att det skall bli rätt

kan mycket väl vara så att nästa windows är mycket bättre. men om w8 är en stor besvikelse förlorar de ändå användare till apple och linux.

Medlem
Skrivet av jonis:
Skrivet av Newklear:

Jisses vad han fånar sig... Han kanske skulle hålla sig till det han kan, istället för att komma med åsikter helt utan grund.

Åh fan. "Efter att ha hoppat av utbildningen på Harvard university[3], arbetade Newell på Microsoft i tretton år och blev till sist en "Microsoft Millionaire". Newell har beskrivit sig själv som en "producer on the first three releases of Windows"."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gabe_Newell

Så, om man arbetade på ett företag för 20 år sedan, så har man full koll på hur företaget fungerar och hur marknaden ser ut idag, i en bransch som har växt snabbare än någon annan bransch i världshistorien?

Bra tänkt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Jag fattar inte varför folk påstår att Windows 95 var skit, särskilt jämfört med Windows 3.1? Det är helt enkelt vansinne.

Ja det är helt vansinnigt, men antagligen är det folk som är för unga för att ha suttit med 3.1 seriöst.

Win95 var ett ENORMT steg framåt jämfört med 3.1.

Jag installerade betan (Windows Chicago som den hette då) från en hel trave disketter...

Sen var 2k länge den bästa Windowsversionen, det var motvilligt jag bytte till XP.

Inaktiv
Skrivet av mini-mus:

Jag förstår Gabe's frustration, både ur ett tekniskt och kommersiellt perspektiv. Men vad han måste förstå, precis som många andra överlevare i branschen, är att OPEX-kostnaderna är för stora för att driva mjukvaruplattformar på klientnivå till 100% lokalt.

Allt går åt webb-baserat klientbeteende. Spotify's nästa (stora) uppdatering kommer eliminera den lokala klienten fullständigt och förlita sig på att folk kommer köra allt via webbläsaren.

Att Valve har gjort mycket bra och gott för spelindustrin, inte minst för konsumenterna, är det ingen som bestrider. Men de, precis som Microsoft, har hamnat i kölvattnet ur ett nytänkande perspektiv. Deras STEAM-klient är tröttsamt långsam, kräver uppdateringar och omstart på veckobasis och är inte fullt ut stabil på alla operativsystem. Kanske ser gamle Gabe sitt eget kommande förfall reflekteras i Microsoft strategier och visioner?

Har Johan Staël von Holstein gått och skaffat FZ-konto?
Jag har googlat ett antal olika söktermer utan att hitta något om att Spotify skulle eliminera sin egen klient. Google hade en internetbaserad laptop på g där allt skulle hanteras av molntjänster, den har floppat totalt. OnLive kånkade nyligen.

Detta samtidigt som Valve gör feta vinster och är oerhört poppis och Microsoft även de tuffar på med välfyllda skattkistor.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Äh, det är en windows utgåva precis som vista. Ett fåtal kommer skaffa den.. under tiden gör de windows 9 som sedan blir det nya stora. Win 7 är riktigt bra, så de måste göra fel ibland för att det skall bli rätt

Ja för som rykterna säger nu så kommer de att ta bort desktopen helt i windows 9 vilket kommer att göra windows till ett låst operativ systemet. Blir så mycket mycket bättre när det blir så..... Eller kanske inte!

Windows 8 är en Windows ME, där microsoft försöke få folk att sluta använda desktop istället för att sluta använda dos. Jag vill ha min desktop jag vill inte ha ett touch interface, jag vill inte heller ha en touch skärm till min stationära dator. Sedan är Metro "windows 8 user interface" ett skämt på många sätt, och extremt svårt att jobba med.

Windows Vista var inte ett dåligt operativ system, därmot hade det problem i början med instabila drivrutiner, framför allt från Nvidia, AMD, Creative och andra utvecklare. Detta eftersom Windows Vista ändrade spelreglerna riktigt ordentligt i hur systemet fungerar. Sedan när drivrutinerna mognat kom Windows 7.

Detta gjorde att Windows 7 ansågs vara mycket mera stabilt. Däremot är Windows 8 inte en fråga om instabilitet eller någon bugg eller liknande. Det är en fråga om Metro, vilket är extremt svårt att använda på en Desktop. Du kan inte välja bort det, du kan inte på något sätt göra dig av med det.

Du kan inte starta datorn in i ett desktop läge, utan bara in i metro, därifrån måste du starta desktop läget varav på du inte har en start knapp längre utan det är meningen att du hela tiden skall gå in i metro för att starta program.

I Windows 9 är det meningen att Microsoft skall lösa det problemet, genom att plocka bort desktop helt och hållet.

Du kan heller inte installera Metro appar från något annat ställe än windows store så länge du inte har en Windows Enterprise edition installerat vilket du som vanlig konsument inte kan köpa.

Så vad MS gör här är att låsa ner plattformen, och försöker på så sätt även göra sig av med företag som Valve, och ta in alla pengar själv utan konkurens,.

Medlem
Skrivet av Hulle:
Skrivet av sparriskrigaren:

Jag fattar inte varför folk påstår att Windows 95 var skit, särskilt jämfört med Windows 3.1? Det är helt enkelt vansinne.

Ja det är helt vansinnigt, men antagligen är det folk som är för unga för att ha suttit med 3.1 seriöst.

Win95 var ett ENORMT steg framåt jämfört med 3.1.

Jag installerade betan (Windows Chicago som den hette då) från en hel trave disketter...

Sen var 2k länge den bästa Windowsversionen, det var motvilligt jag bytte till XP.

Jag skulle vilja ändra den lista och skriva good på allt utom Windows 8 och Windows ME. Även om Vista var relativt instabilt på grund av drivrutiner så var det ändå ett väldigt stort och bra steg framåt.

Sedan håller jag med dig om att Windows 95 var väldigt bra även om det även lite instabilt, men det var ett väldigt kliv framåt på konsument OS fronten.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av mini-mus:

Jag förstår Gabe's frustration, både ur ett tekniskt och kommersiellt perspektiv. Men vad han måste förstå, precis som många andra överlevare i branschen, är att OPEX-kostnaderna är för stora för att driva mjukvaruplattformar på klientnivå till 100% lokalt.

Allt går åt webb-baserat klientbeteende. Spotify's nästa (stora) uppdatering kommer eliminera den lokala klienten fullständigt och förlita sig på att folk kommer köra allt via webbläsaren.

Att Valve har gjort mycket bra och gott för spelindustrin, inte minst för konsumenterna, är det ingen som bestrider. Men de, precis som Microsoft, har hamnat i kölvattnet ur ett nytänkande perspektiv. Deras STEAM-klient är tröttsamt långsam, kräver uppdateringar och omstart på veckobasis och är inte fullt ut stabil på alla operativsystem. Kanske ser gamle Gabe sitt eget kommande förfall reflekteras i Microsoft strategier och visioner?

Har Johan Staël von Holstein gått och skaffat FZ-konto?
Jag har googlat ett antal olika söktermer utan att hitta något om att Spotify skulle eliminera sin egen klient. Google hade en internetbaserad laptop på g där allt skulle hanteras av molntjänster, den har floppat totalt. OnLive kånkade nyligen.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15853-spotify-pa-vag-till-we...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Moxon:

Sitter fortfarande med XP. orka uppgradera något man inte ens använder.

Jag använder också XP fortfarande. Men nästa gång det blir till att uppgradera burken så blir det 7. Jag brukar föredra att ligga ett OS efter. Det brukar innebära att det OS:et hunnit bli ordentligt stabilt medan det senaste fortfarande inte är helt genomarbetat ännu.

Där håller jag helt med dig! Fattar inte varför du blev nertummad på det där
Fast du bör nog uppgradera till 7:an vid det här laget


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Hulle:
Skrivet av sparriskrigaren:

Jag fattar inte varför folk påstår att Windows 95 var skit, särskilt jämfört med Windows 3.1? Det är helt enkelt vansinne.

Ja det är helt vansinnigt, men antagligen är det folk som är för unga för att ha suttit med 3.1 seriöst.

Win95 var ett ENORMT steg framåt jämfört med 3.1.

Jag installerade betan (Windows Chicago som den hette då) från en hel trave disketter...

Sen var 2k länge den bästa Windowsversionen, det var motvilligt jag bytte till XP.

Jag skulle vilja ändra den lista och skriva good på allt utom Windows 8. Även om Vista var relativt instabilt på grund av drivrutiner så var det ändå ett väldigt stort och bra steg framåt.

Sedan håller jag med dig om att Windows 95 var väldigt bra även om det även lite instabilt, men det var ett väldigt kliv framåt på konsument OS fronten.

Problemet är att folk klistrar in den bilden, trots att dem själva inte varit med längre än till XP...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Moxon:

Sitter fortfarande med XP. orka uppgradera något man inte ens använder.

Jag använder också XP fortfarande. Men nästa gång det blir till att uppgradera burken så blir det 7. Jag brukar föredra att ligga ett OS efter. Det brukar innebära att det OS:et hunnit bli ordentligt stabilt medan det senaste fortfarande inte är helt genomarbetat ännu.

Många spelutvecklare har börjat skita i XP som OS, för liten andel som sitter med det, de lär nog snart sluta med Vista också med tanke på hur dåligt Vista är/var.

om 2 år lär vi nog inte se något annat än W7/W8 spel, precis som med konsolgenerationen har Windows XP börjat suga energi ur high-end spelarna

Ni som har XP fortfarande ni kan väll knappt spela några nyare spel ..eller?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av SToFo:

Windows 8 kommer ju bli bättre optimerat än 7:an så jag fattar inte varför ni grinar illa. Visst, kör på 7:an om ni nu hellre vill det men fördöm inte 8:an innan det ens har släppts. Jag sitter och kör preview versionen nu och njuter av varje sekund i och med att allt går så mycket fortare. Laddningstider, fps i spel, snyggare gränssnitt etc. Inget snack. Windows 8 kommer vara bättre än 7:an.

Så vad är bättre i Windows 8?

Ja det renderar grafik i windows gränssnittet snabbare än Windows 7 efter som allt renderas av grafikkortet och lämnar CPU i fred.

Nej, Windows 8 är inte snabbare i spel, finns inte något som helst som talar för att det skulle vara snabbare. Det ligger enligt alla tester 1-4 FPS under Windows 7 vilket inte är något att klaga på i allmänhet.

Ja, Det nya desktop användar gränsnittet är en förbättring utav Windows 7 rakt igenom.

Nej, Metro är inte bra, det är inte användar vänligt. Det flesta kommer inte enns fatta hur man stänger av en Metro app. Man tar tag i listen högst upp som inte syns, sedan måste man dra med musen över hela skärmen tills du kommer längst ned för att stänga programet. Att man sedan inte kan installera Metro apps från annat ställe än Microsoft Store gör inte saken bättre för då kan du bara installera det Microsoft vill att du skall installera, och utvecklare måste anpassa sig till samma regler som gäller på en mobil telefon.

Nej, det är inte roligt att när man skall logga in att man behöver flytta en stor bild över hela skärmen för att komma åt inloggnings skärmen.

Nej, det är inte okej att man måste logga in med ett Windows Live ID, det må vara praktiskt att göra så men det är ytterligare ett problem med personlig integritet.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Moxon:

Sitter fortfarande med XP. orka uppgradera något man inte ens använder.

Jag använder också XP fortfarande. Men nästa gång det blir till att uppgradera burken så blir det 7. Jag brukar föredra att ligga ett OS efter. Det brukar innebära att det OS:et hunnit bli ordentligt stabilt medan det senaste fortfarande inte är helt genomarbetat ännu.

Många spelutvecklare har börjat skita i XP som OS, för liten andel som sitter med det, de lär nog snart sluta med Vista också med tanke på hur dåligt Vista är/var.

om 2 år lär vi nog inte se något annat än W7/W8 spel, precis som med konsolgenerationen har Windows XP börjat suga energi ur high-end spelarna

Anledningen till det är att Dx11 inte stöds i XP. Det stöds dock både i Vista, W7 & W8, så det finns ingen anledning att sluta stödja Vista.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Moxon:

Sitter fortfarande med XP. orka uppgradera något man inte ens använder.

Jag använder också XP fortfarande. Men nästa gång det blir till att uppgradera burken så blir det 7. Jag brukar föredra att ligga ett OS efter. Det brukar innebära att det OS:et hunnit bli ordentligt stabilt medan det senaste fortfarande inte är helt genomarbetat ännu.

Många spelutvecklare har börjat skita i XP som OS, för liten andel som sitter med det, de lär nog snart sluta med Vista också med tanke på hur dåligt Vista är/var.

om 2 år lär vi nog inte se något annat än W7/W8 spel, precis som med konsolgenerationen har Windows XP börjat suga energi ur high-end spelarna

48% Av alla installerade Windows är fortfarande Windows XP så det är inte så liten del ändå. Största anledningen är Direct X 11, när det kommer till spel. Orsaken till att Direct X 10 och högre inte kommer till XP är att i och med Windows Vista får man inte längre anropa hårdvaran direkt från Windows, och då behövde man skriva Direct X på ett sätt som inte fungerar med Windows XP och tidigare.

Medlem
Skrivet av warh0g:

Det handlar just mest om PR från Valve. Vad hade Valve och Steam varit i dag utan Windows? Gemene man och casual-spelarna bryr sig knappast om sådant drama, det är spelentusiaster och datornördar som bryr sig. Den skaran (som jag själv ansluter mig till) är en mycket liten del av marknaden.

CIO's med flera bryr sig också, det kommer att krävas väldigt mycket utbildning av peronal att gå över till Windows 8 eller senare för ett företag. Det skulle vara lättare för en anställd att lära sig använda Linux efter som det är mera likt vanlig Windows, så detta kan mycket väl vara det som gör att många företag går till Linux vilket skulle betyda undergånen för Microsoft exact som Valve förutspår.

Skriv svar