En idiot behöver råd
Det är dags att införskaffa en ny speldator och jag råkar vara helt lost när det kommer till den här typen av inköp. Jag har ingen kunskap eller erfarenhet i ämnet och behöver därför lite assistans.
Det behöver inte vara top of the line-grejer men jag vill kunna spela nya spel med hyfsde inställningar i alla fall ett tag framöver och jag vet ytterst lite om vad som krävs för att kunna åstadkomma detta.
Jag hittade en affär på eBay som säljer billiga grejer som vid första anblick verkar okej, men vad tycker ni?
De här två har jag zonat in på:
http://www.ebay.co.uk/itm/AMD-FX-4100-BULLDOZER-QUAD-CORE-ATI...
http://www.ebay.co.uk/itm/OVERCLOCKED-AMD-BULLDOZER-4-0GHZ-AT...
Från vad jag kan se så är den andra i princip samma sak fast med ett bättre grafikkort. CPUn verkar inte fantastisk men borde den räcka? Är det värt att köpa den dyrare varianten för Radeon-kortet eller ska jag kolla vidare? Vad ska jag i så fall kolla efter?
All hjälp uppskattas enormt!
Rent prestandamässigt är dator 2 med 6850 kortet såklart bättre.
Själv skulle jag aldrig satsa på en dator via Ebay men det är ju helt upp till var och en att besluta , man kan ju åka på saker som tull & frakt som fördyrar köpet ordentligt om man inte passar sig.
Tull och frakt är inget problem, jag bor i samma stad som affären så jag kan bara åka dit och plocka upp den.
Jag är också lite småorolig över att handla från eBay men jag känner två stycken som använt samma butik och varit nöjda så det ska nog inte vara några bekymmer.
Umm, det står inget om att den där säljaren skeppar nån annanstans än UK, så nää det är nog bättre att kolla vad Inet eller komplett kan erbjuda.
Edit: jaha du bor i England nevermind then
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett
Umm, det står inget om att den där säljaren skeppar nån annanstans än UK, så nää det är nog bättre att kolla vad Inet eller komplett kan erbjuda.
Edit: jaha du bor i England nevermind then
Haha, jo, det är som sagt inga problem.
Det var iofs bra pris på datorerna, men jag bör påpeka att bulldozer har ganska dåligt rykte. Har dock inte provat själv. Grafikkortet är överlag det som är den största akilleshälen för speldatorer. De funkar säkert bra till det mesta nu, men var medveten om att det rör sig om förra årets budgetmodeller. De kommer att få problem med tiden.
Det var iofs bra pris på datorerna, men jag bör påpeka att bulldozer har ganska dåligt rykte. Har dock inte provat själv. Grafikkortet är överlag det som är den största akilleshälen för speldatorer. De funkar säkert bra till det mesta nu, men var medveten om att det rör sig om förra årets budgetmodeller. De kommer att få problem med tiden.
Hur menar du att de har dåligt rykte? Går de sönder lätt eller fungerar de dåligt?
Vad gäller grafikkorten så spelar det inte så stor roll om de har lite tid på nacken, så länge de räcker ett tag innan jag måste uppgradera.
Hur menar du att de har dåligt rykte? Går de sönder lätt eller fungerar de dåligt?
Vad gäller grafikkorten så spelar det inte så stor roll om de har lite tid på nacken, så länge de räcker ett tag innan jag måste uppgradera.
Kritiken grundas vad jag förstått huvudsakligen på att sanslös hype slutade i tveksamma produkter. Bulldozer-serien målades upp som mer eller mindre revolutionerande, men visade sig vara energislukare av rang som presterade sämre än Intels varianter. Inte jätteinsatt utöver det, men kolla recensioner på sweclockers om du vill veta mer.
Vad gäller grafikkorten så kommer de säkerligen att hålla ett tag, dock naturligtvis inte lika länge som nyare/dyrare varianter. Det är en avvägning man får göra. Betala mindre och byta oftare eller betala mer och byta mer sällan. Eller för den delen köpa det vräkigaste i varje generation om man vill och kan. Sweclockers gör tabeller emellanåt som ger ett index på grafikkorts prestanda per krona. Enligt deras senaste index är 6850 det kort som har näst bäst prestanda/krona. Geforce GTX 580 är index 100 (prestanda), 6850 har index 53,99. 6850 är alltså ungefär hälften så starkt som 580, men kostar en tredjedel av priset. 6670 testades inte.
Länk: http://www.sweclockers.com/artikel/15190-grafikkort-prestanda...
N.B. Testet gjordes innan Nvidias senaste generation släpptes.
Kritiken grundas vad jag förstått huvudsakligen på att sanslös hype slutade i tveksamma produkter. Bulldozer-serien målades upp som mer eller mindre revolutionerande, men visade sig vara energislukare av rang som presterade sämre än Intels varianter. Inte jätteinsatt utöver det, men kolla recensioner på sweclockers om du vill veta mer.
Vad gäller grafikkorten så kommer de säkerligen att hålla ett tag, dock naturligtvis inte lika länge som nyare/dyrare varianter. Det är en avvägning man får göra. Betala mindre och byta oftare eller betala mer och byta mer sällan. Eller för den delen köpa det vräkigaste i varje generation om man vill och kan. Sweclockers gör tabeller emellanåt som ger ett index på grafikkorts prestanda per krona. Enligt deras senaste index är 6850 det kort som har näst bäst prestanda/krona. Geforce GTX 580 är index 100 (prestanda), 6850 har index 53,99. 6850 är alltså ungefär hälften så starkt som 580, men kostar en tredjedel av priset. 6670 testades inte.
Länk: http://www.sweclockers.com/artikel/15190-grafikkort-prestanda...
N.B. Testet gjordes innan Nvidias senaste generation släpptes.
Tack för infon och länken, det där var skitbra att kolla in.
Det lutar nog att jag skaffar den andra av de jag länkade till. Pengar är mitt stora hinder och om jag kan skaffa något som är dugligt ett tag framöver så kan jag uppgradera vid ett senare tillfälle.
Tusen tack.
Tack för infon och länken, det där var skitbra att kolla in.
Det lutar nog att jag skaffar den andra av de jag länkade till. Pengar är mitt stora hinder och om jag kan skaffa något som är dugligt ett tag framöver så kan jag uppgradera vid ett senare tillfälle.
Tusen tack.
Inga problem, det är alltid kul att kunna hjälpa till!
Precis när jag trodde att jag var klar and they pull me back in!
Fick den här länken av en kompis: http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1408...
Hur ser den ut, jämfört med de jag postade ovan?
Precis när jag trodde att jag var klar and they pull me back in!
Fick den här länken av en kompis: http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=...
Hur ser den ut, jämfört med de jag postade ovan?
Jöstanes, de sparar inte på säljsnacket..
Men:
* Betydligt sämre grafikkort (ca 25 % sämre) enligt Sweclockers.
* 16 GB RAM istället för 8, men det tror jag inte att du kommer märka nån större skillnad på (snorbilligt nu iaf)
* Processorn är nog bättre, men spel hänger mest på grafikkort och få program utnyttjar sex kärnor till fullo såvitt jag vet. Var dock medveten om att jag inte har så bra koll på sånt.
* Den har WiFi, den förra nämner det inte (kolla upp kringinfon, det finns förmodligen fler saker som skiljer när det gäller sånt)
Jag skulle tippa på att den förra är något bättre, men å andra sidan så kostar den ju £70 extra. Tänk på att operativsystem inte ingår.
Jöstanes, de sparar inte på säljsnacket..
Men:
* Betydligt sämre grafikkort (ca 25 % sämre) enligt Sweclockers.
* 16 GB RAM istället för 8, men det tror jag inte att du kommer märka nån större skillnad på (snorbilligt nu iaf)
* Processorn är nog bättre, men spel hänger mest på grafikkort och få program utnyttjar sex kärnor till fullo såvitt jag vet. Var dock medveten om att jag inte har så bra koll på sånt.
* Den har WiFi, den förra nämner det inte (kolla upp kringinfon, det finns förmodligen fler saker som skiljer när det gäller sånt)
Jag skulle tippa på att den förra är något bättre, men å andra sidan så kostar den ju £70 extra. Tänk på att operativsystem inte ingår.
Okej, så vad sägs om den här varianten då? http://www.ebay.co.uk/itm/Gaming-Computer-i7-2600k-8GB-DDR3-A...
Intel CPU, Radeon 6850-kort, så den verkar ju vara den bästa av bägge alternativen i ett?
Okej, så vad sägs om den här varianten då? http://www.ebay.co.uk/itm/Gaming-Computer-i7-2600k-8GB-DDR3-A...
Intel CPU, Radeon 6850-kort, så den verkar ju vara den bästa av bägge alternativen i ett?
Bäst! Processorn är grym och kommer att hålla länge, grafikkortet är som sagt väldigt bra bang for the buck, 8 GB RAM räcker ett bra tag till och kan utökas. De nämner inte vilken certifiering PSU:n har men 700 W är rätt mkt, så du kan ju faktiskt slänga in ett 6850 till och köra crossfire om du känner för det senare. Det var väldigt mkt dator för pengarna! Men glöm inte operativsystem. Skärm och ljud antar jag att du har?
Bäst! Processorn är grym och kommer att hålla länge, grafikkortet är som sagt väldigt bra bang for the buck, 8 GB RAM räcker ett bra tag till och kan utökas. De nämner inte vilken certifiering PSU:n har men 700 W är rätt mkt, så du kan ju faktiskt slänga in ett 6850 till och köra crossfire om du känner för det senare. Det var väldigt mkt dator för pengarna! Men glöm inte operativsystem. Skärm och ljud antar jag att du har?
Den fick det bli, såg alldeles för bra ut för att missa och jag börjar bli trött på att kasta länkar på folk. Tack så hemskt mycket för all input, den har varit guld värd!