Återupplev Half-Life – Black Mesa ute nu

Robot
Återupplev Half-Life – Black Mesa ute nu

Efter många år av arbete är äntligen den massiva modifikationen släppt – gratis för alla och glöm inte att delge oss dina åsikter!

#half-life-2, #half-life, #valve


Medlem
Återupplev Half-Life – Black Mesa ute nu

Ja äntligen! Har laddat ner det men inte testat än

Medlem

Nostalgi på hög nivå

Medlem

Jag laddade ner och provade lite snabbt. Jag tog mig till kofoten, men det som slog mig var hur lång den där inledande tågsekvensen faktiskt är, vilket modigt drag av Valve back in the days att ge spelarna så mycket bakgrundshistoria för att man ska känna att Gordon har någonting där att göra.

Han kanske inte pratar, men han är verkligen inte nameless.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Galet många och fina detaljer överallt. Riktigt välgjort.

Medlem
Skrivet av Harpa:

Jag laddade ner och provade lite snabbt. Jag tog mig till kofoten, men det som slog mig var hur lång den där inledande tågsekvensen faktiskt är, vilket modigt drag av Valve back in the days att ge spelarna så mycket bakgrundshistoria för att man ska känna att Gordon har någonting där att göra.

Han kanske inte pratar, men han är verkligen inte nameless.

Jag tänkte precis samma sak när jag äntligen åkte på den där rälsen igen. Det är sånna grejer som gör/gjorde Half - Life så viktigt och nytt när det kom. Sånt som man missar att nämna när folk kommer och påstår att Half - Life var bara en kopia av Quake.

Hur som helst, jag njuter av Black Mesa. Är sjukt imponerad av detaljrikedomen


signatur

Nämen!

Medlem

Kan säga att BM va riktigt awesome

Medlem

Floffe du visar verkligen hur löjliga "fanboysen" är... Det är såna som du som ger den här industrin en dålig bild. Båda har sina fördelar och nackdelar.

Medlem

Sett fram emot det här som fan. Kom hem sent igårkväll och skulle tanka hem det. Men ens rumskamrat har inte betalat fakturan till BBB, FML.

Medlem

Kan säga till er alla här, Black mesa riktigt jäkla bra!

Inaktiv

Spelen var mycket bättre på 90-talet och det är konsolernas, TV3/TV6 och Pop/MTV-typernas fel! BF3 och konsolerna är spelvärdens spicegirls.

Det är skillnad på vin och vin, och på "spel" och spel.

Förr gjorde man spel med anda och känsla, idag handlar det om att slå mynt på att manipulera konsumenterna med massa reklam och specialeffekter.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Inaktiv
Skrivet av Flugsaft:

Floffe du visar verkligen hur löjliga "fanboysen" är... Det är såna som du som ger den här industrin en dålig bild. Båda har sina fördelar och nackdelar.

Nix pix. Finns INGA fördelar med konsol. Och kom inte med soffan och lira med 19 polare. Det håller inte...

Medlem
Skrivet av Harpa:

Jag laddade ner och provade lite snabbt. Jag tog mig till kofoten, men det som slog mig var hur lång den där inledande tågsekvensen faktiskt är, vilket modigt drag av Valve back in the days att ge spelarna så mycket bakgrundshistoria för att man ska känna att Gordon har någonting där att göra.

Han kanske inte pratar, men han är verkligen inte nameless.

Åka runt en "tunnel bana" är ingen bakgrund historia.

Jag kommer bli ner röstad så in i helvette men det är bara för att ni vet detta är sant och inte vill erkänna det:

Half Life världen är tom, plat och har tråkiga karaktärer.

Vad vet vi om Gordon Freeman? Att han är 27 år gammal och har en PHD från MIT? Jobba på Black Mesa som en scrub? Jaha. Han kan slåss med en crowbar och springa runt och skjuta. WOW SÅ JÄVLA DJUPT! UTAN ATT SÄGA ETT ORD!!!

G-Man? Vet vi inte skit om
Idioten med grå hår i tvåan? knappt något om honom heller.

Det finns ingen riktig HISTORIA eller Berättelse i det hela.
Det är bara O SHIT ALIENS, - ok.
2:an O SHIT MORE ALIENS, ON EARTH! - ok

Spela Fallout 1 / 2 , Planescape Torment, Baldurs Gate , Final Fantasy 7, för en djup berättelse med många spännande karaktärer.

Half Life är 15 år gammalt och alla vil ha 3:an som att Half Life två vorre bästa spelet någonsin.

Dags att gå vidare människor.

Själv hoppas jag HL 3 aldrig släpps , vilket är rent dummt av valve med tanke på alla Valve Sheep som kommer köpa spelet på direkten, även om det är samma skit som från 15 år sedan.

Förstå mig inte fel, Half Life 1 är ett av det bästa spelen som gjorts, Half Life 2 var bra den också. Men snälla, säg inte denna SAGA och värld är något mer än en tom apokalyptik skit bakgrund till ett spel som alla valve drones tror är det bästa som spel världen någonsin har erbjudit.

Jag har spelat Black Mesa fram till strax efter man springe på en hound eye.
Kan ni säga JÄSP?

Kul nostalgi trip och väldigt fint gjort av skaparna. Kanske lite för sent dock.

Source engine har varit skit gammal nu i flera år, Portal 2 är snyggt och det funkar för det spelet men snälla... gameplay är direkt från 1997 och utan en stark och spännande story är detta ingen som håller.

Det är svårt att förstå vad "gamers" tycker idag , men med tanke på allt SKIT som släpps och allt SKIT som får 9/10 , 10/10 så kan det inte vara något vettigt.

Aja, snart Kommer Wii U och Bayonetta 2. Så något att se fram emot finns det iaf.

Medlem

Riktigt nice är det faktiskt dock så har Source motorn väldigt långa laddningstider för mig när den byter "zone". Samma i HL2 :S Vet inte om det blir bättre av att stänga av nån grafikinställning kanske för lite konstigt att Source ska ha längre laddningstider än BF3.

Medlem

När man åker i tågvagnen i början = Nostalgi :heart:

Medlem
Skrivet av Icewind:

Riktigt nice är det faktiskt dock så har Source motorn väldigt långa laddningstider för mig när den byter "zone". Samma i HL2 :S Vet inte om det blir bättre av att stänga av nån grafikinställning kanske för lite konstigt att Source ska ha längre laddningstider än BF3.

Ja för att vanilla kartorna i BF3 tar inte 5000 timmar att ladda...

Medlem

Extremt välgjort, djupt imponerad!

Medlem

Psyx var lessen på spelet.


signatur

Jäh!

Medlem
Skrivet av Chrester:

Psyx var lessen på spelet.

Nä, det är en trevlig nostalgia trip, jag blir bara lack av alla Valve fans och de som tror HALF LIFE är sååååååå djupt.

Medlem

Jag är lite förvånad över att Workshop inte innefattar HL1/HL2 mods faktiskt.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av PsyX:

Sörja

När du börjar ditt inlägg med att säga att du blir nedröstad för att det är sanningen, samt presenterar dina subjektiva åsikter som fakta, då tappar det du skriver allt värde.

Det är synd att du inte verkar kapabel att förstå vad som erbjuds, och med tanke på din offermentalitet tänker jag inte lägga tid på att försöka förklara.

Lycka till med Bayonetta 2 och Wii U förresten, vad nu det hade med någonting att göra.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av PsyX:

Jag kommer bli ner röstad så in i helvette men det är bara för att ni vet detta är sant och inte vill erkänna det:

Nej, men för att en del av oss håller inte med. Dock är det intressant synpunkt du har på det hela.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av cinort:
Skrivet av Flugsaft:

Floffe du visar verkligen hur löjliga "fanboysen" är... Det är såna som du som ger den här industrin en dålig bild. Båda har sina fördelar och nackdelar.

Nix pix. Finns INGA fördelar med konsol. Och kom inte med soffan och lira med 19 polare. Det håller inte...

Konsoler har sina fördelar och PC har sina fördelar. Konsol kan ha exclusiva titlar om tex Red Dead Redemption medans PC har bäst hårdvara. Jag köper konsoler för att det finns bra spel där och som funkar bäst där ! tyvärr så är de ju dåligt portade över till pc vilket är jävligt träligt ! båda har sina fördelar och jag föredrar förtillfället PC för att konsolerna är jävligt gamla idag, men som sagt bägge har sina fördelar och nackdelar.

Medlem

Kanske borde ge det en chans, jag har aldrig spelat Half Life 1, tvåan spelade jag i ett par timmar men jag tröttnar bara, fastnar inte för det, har svårt att sätta tummen på vad det är jag inte gillar med det vill sig bara inte. Jag kan i alla fall säga att jag gett tvåan en ärlig chans och vem vet, kanske Black Mesa kan få mig att vilja spela tvåan, värt ett försök.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av PsyX:

Jag kommer bli ner röstad så in i helvette men det är bara för att ni vet detta är sant och inte vill erkänna det:

Nej, men för att en del av oss håller inte med. Dock är det intressant synpunkt du har på det hela.

Hans synpunkt är lite löst baserad dock, finns skapligt mycket djup i HL storyn och allt runtomkring om man bara tar sig tid att lyssna, utforska, läsa m.m

Det var ju en av de stora anledningarna till att det slog igenom 1998, pga att det inte bara var ett Duke Nukem med aliens.

Inaktiv

Det sitter någon slug businessnisse, som inte har med spelutvecklingen att göra alls, och kalkylerar kallt på vad som ger bäst förtjänst. Sen delar man ut lite orders till programmerarna som har en riktig och längre utbildning men inte har något att säga till om. Fokus har flyttat från programmerarnas kreativa skapande till någon dum ekonoms mall för förtjänst så att aktieägarna blir nöjda. Kidzen gillar lätta spel som man lär sig på 5 minuter med insta-reward, vampyrer, mycket action, zombies, nordkoreaner och allehanda monster, lite av varje krydda så att alla blir nöjda. Det säljer säkert som smör. Och varför inte ta in lite aliens när man ändå är igång. Mycket explosioner och bästa grafiken (lite samarbete med Nvidia/AMD/Microsoft för att trissa upp hårdvarukraven mot lite sponsorpengar). Säljer det dåligt trots enorm utpumpad marknadsföring/hjärntvätt/trendsättning är det piratkopieringens fel. Inte att spelet har blivit en själlös konsumentvara och inte ett konstverk som programmerarna skapat passionerat själva. Spelscenen har blivit en industri, spel som civilization har blivit civilization 5 och tyvärr har de fördummats, men då och då dyker det fortfarande upp verk som DayZ, Kerbal Space Program eller Minecraft.

Black Mesa är en vind från tiden då datorspel var spel, och inte konsolspel.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem
Skrivet av zhrooms:

Blev lite besviken, har börjat flytta över ljud från HL1/L4D2 till BM, betydligt bättre känsla i spelet

Gillade många ljud i BM. Det enda jag har bytt är Houndeye ljuden till det som det var i ettan. Gillade det ljudet mer.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av PsyX:

Jag kommer bli ner röstad så in i helvette men det är bara för att ni vet detta är sant och inte vill erkänna det:

Nej, men för att en del av oss håller inte med. Dock är det intressant synpunkt du har på det hela.

Hans synpunkt är lite löst baserad dock, finns skapligt mycket djup i HL storyn och allt runtomkring om man bara tar sig tid att lyssna, utforska, läsa m.m

Det var ju en av de stora anledningarna till att det slog igenom 1998, pga att det inte bara var ett Duke Nukem med aliens.

Det slog igenom för att det inte var en Quake kopia, för att det gick att plocka upp grejer och lösa diverse "fysik pussel" som då var rent teknologiskt väldigt nytt - Inte på grund av den djupa storyn.
Det finns ingen "riktig story" i half life, snälla.
Som sagt: Science project gone bad, aliens are here, run for your life , government tries to cover up, G-Man is the X factor mysterious bullshit character. Spelet slutar som en kluster fuck i the XEN vilket mååååååååååånga hatade.

Kan någon berätta storyn om den är så bra? Vi ska väll kunna ha en bra diskussion om det hela.

Shadow Of the Colossus har mer story än half life.

Harpa:

Jag har redan diskuterat detta tusen gånger och ingen kan komma med en bra förklaring eller något spämnnande i debatten., Att du ger upp innan du ens försöker bidrar inte mycket till din argument.
Att min intelektuella förmåga är för låg för att förstå din åsikt eller perspektiv passar det en 10 åring skulle skrika på en lekplats.

Det flesta tror att half life är djupt men det flesta tror också att reality tv är bra tv. Så vad det FLESTA tycker är ingen riktig mätning på det hela.

Kan du skriva mer än ett kort stycke om Gordon Freeman så läser jag gärna, för att uttöka min bristande kunskap i half life världen.

Mina åsikter är inte fakta.

Att Gordon Freeman inte är mer än en man med en crowbar som verkar ha bra kondis och är duktig med vapen är fakta. Det och att han har balls för att stå emot G-Man.

Jävligt djup, snart ska Gordon Freeman och HL tas up i filosofi klasser på olika universitet för att det finns så mycket att analysera här.

Skit åt sidan, mycket respekt till BM skaparna.

Medlem
Skrivet av PsyX:
Skrivet av Chrester:

Psyx var lessen på spelet.

Nä, det är en trevlig nostalgia trip, jag blir bara lack av alla Valve fans och de som tror HALF LIFE är sååååååå djupt.

Nämn nåt spel som är djuuuupt då?
Vad jag minns när HL1 kom så var det totalt banbrytande med allt vad man hittils hade upplevt. Det var verkligen nytänkande när det kom.


signatur

Jäh!

Medlem
Skrivet av Floffe:

Det sitter någon slug businessnisse, som inte har med spelutvecklingen att göra alls, och kalkylerar kallt på vad som ger bäst förtjänst. Sen delar man ut lite orders till programmerarna som har en riktig och längre utbildning men inte har något att säga till om. Fokus har flyttat från programmerarnas kreativa skapande till någon dum ekonoms mall för förtjänst så att aktieägarna blir nöjda. Kidzen gillar lätta spel som man lär sig på 5 minuter med insta-reward, vampyrer, mycket action, zombies, nordkoreaner och allehanda monster, lite av varje krydda så att alla blir nöjda. Det säljer säkert som smör. Och varför inte ta in lite aliens när man ändå är igång. Mycket explosioner och bästa grafiken (lite samarbete med Nvidia/AMD/Microsoft för att trissa upp hårdvarukraven mot lite sponsorpengar). Säljer det dåligt trots enorm utpumpad marknadsföring/hjärntvätt/trendsättning är det piratkopieringens fel. Inte att spelet har blivit en själlös konsumentvara och inte ett konstverk som programmerarna skapat passionerat själva. Spelscenen har blivit en industri, spel som civilization har blivit civilization 5 och tyvärr har de fördummats, men då och då dyker det fortfarande upp verk som DayZ, Kerbal Space Program eller Minecraft.

Black Mesa är en vind från tiden då datorspel var spel, och inte konsolspel.

Nya transformers fick så mycket beröm att jag provade det några dagar sedan.

Herre gud, det är allt jag kan säga...

PRESS START TO WIN.

Tack, hejdå. Kom om två månader och köp nästa "press start to win" spelet.

Skriv svar