Det här med försäkring

Medlem
Det här med försäkring

Jaha.. i samband med nytt boende så ska man ju se över försäkringarna. Eller, om man inte är lat som jag så ska man väl se över dem lite oftare än så för bästa pris/prestanda. Men i vilket fall, husköp innebär en översikt och då hamnar även företaget under lupp.

Alla mina kameraprylar skrivs förr eller senare in i min enskilda firma. Det är smidigt och bra tänker jag. Jag har också haft en extra drulle/allriskförsäkring på min hemförsäkring för att på så vis ha mina dyra kameror försäkrade. Döm om min förvåning (jag borde inte ha blivit förvånad egentligen och hade antagligen inte blivit det heller om jag varit lite insatt) då ett snällt litet försäkringsbolag nu påpekar att det gäller ju inte alls, eftersom försäkringen är tecknad för mig som privatperson, inte som företag.

Hehe... det hade ju varit lite trist om någon gång under 2008 fram till nu något hade gått i backen och gått sönder, eller blivit stulet etc... jag hade inte fått en spänn tillbaka på försäkringen.

"Gör om, gör rätt, Ek" som mitt befäl i lumpen sa till mig när jag dabbat mig... ungefär så känns det idag. Jag ska genast se till att fixa en företagsförsäkring och hoppas på att inte ligga sömnlös fram till det är ordnat.

Så ett tips till alla er där ute... se över vad som gäller, det kan bli en dyr historia i värsta fall.

#blogg

Medlem
Det här med försäkring

Försäkringar är ingen rolig djungel att rota runt i =/

Inaktiv

Försäkringar kan fara åt helvete.. min familj fick inbrott i huset och all elektronik, allt värdefullt och mat till och med ur kylskåpet/frysen blev stulet.. fick knappt något tillbaka och då hade pappa betalat försäkring i många många år!

Medlem

Ja det är en djungel verkligen, det gäller att hålla reda på vad som täcks och vad som inte gör det. Hemförsäkring har sin plats, en villaförsäkring sin, sen tillkommer allrisk, allrisk villa osv... det är ju bara att dra på till max och glatt betala

och sen hålla tummarna för att nåt skit inte händer!

phi
Medlem

Så länge dina kameraprylar står på dig som privatperson så täcks dom av skador iom din hemförsäkring och på din allrisk/drulle-försäkring men så fort du skriver över sakerna på din enskilda firma så behöver du en separat företagsförsäkring för att täcka skador på allt som rör din enskilda firma. Kameror, dator, mobiltelefon etc.

En annan sak som är viktig för dig att känna till är ditt bortaskydd i din hemförsäkring och hur högt detta belopp ligger på. Bortaskyddet täcker t.ex stöld av föremål som du tar med dig utanför bostaden och har du då svindyra kameraprylar på, låt säga 40 000 kr och ditt bortaskydd bara täcker 30 000 kr, så går du miste om 10 000 kr direkt vid en stöld.

Men fixar du en företagsförsäkring så är det helt andra villkor. Ett tips är att kika på Trygg-Hansa och deras "Trygga Firman".

Och nej, jag jobbar inte för Trygg-Hansa men jobbar inom försäkringsbranschen sedan många år tillbaka.

Medlem

Tack phi!

Jag kommer med största sannolikhet välja Länsförsäkringar Skåne till hus och hem, därav blir det nog bäst att hålla företaget inom samma då LF genrellt erbjuder rätt bra rabatter om man samlar allt hos dem (så som de flesta försäkringsbolag gör antar jag).

Jag har än så länge inte skrivit in mina nya grejer så de är safe, for now. Men en företagsförsäkring är ändå ett måste då dator och annat redan är överskrivet på firman. Sånt vill man ju också ha försäkrat även om det är sällan min 27" iMac hänger med utanför lägenheten

phi
Medlem

Låter helt klart vettigt med Länsförsäkringar. Har du planer att köpa hus och fixar huslånet via dom så kan du få en bra deal och du kommer förmodligen aldrig att vilja byta försäkringsbolag igen iom det påverkar räntan negativt.

Genialiskt av Länsförsäkringar. Ett helvete för oss andra bolag

Medlem

Bolånet ligger för närvarande kvar hos Nordea, men funderar klart på att lägga allt hos samma. Det får dock bli en senare fråga, just nu är det tillräckligt med annat att tänka på så lånebiten får vi ta oss an när vi har gjort oss lite mer hemmastadda på nya adressen.

1
Skriv svar