No Wii U for me?
Snart är det dags för de stationära konsolerna att gå in i en ny era i och med släppet av Wii U. Normalt sett så hade det inte varit något snack om ett köp på lanseringsdagen, men nu tvekar jag. Beror det på att jag tappat intresset för spelandet? Tyvärr kan det ju ligga något i det, men jag tror snarare att det handlar om att det finns annat i livet nu än att jag tappat intresset eller suget. Jobb, flickvän, vänner, träning etc tar helt enkelt mer tid än när man bara hade en eller ett par av de sakerna. Det handlar helt enkelt om prioriteringar och då går det inte att spela 4-5 timmar varje kväll och hela helgerna.
Nej skulle jag peka på någonting som orsakar min bristande köplust så är det Nintendo själva. De brände mig nämligen något så fruktansvärt med Nintendo Wii. Jag köpte den på releasedagen, stod och köade utanför OnOff i Barkaby, och hade kul de första dagarna med Wii Sports och de andra gimmickspelen samtidigt som det kryddades med det fantastiska Zelda TE. Efter det kom det dock ingenting, ingenting, ingenting följt av ännu mer ingenting.
Självklart är jag medveten om Mario Galaxy, Super Smash Bros, Mario Kart, etc men när de väl kom så hade jag redan gett upp. Sen så var det ju också (förutom Mario Galaxy) titlar som jag, kanske felaktigt, ansåg vara i princip kopior av sina förlagor till N64 och Gamecube. Utöver Nintendos egna titlar var det ju ännu mörkare med ett stort svart hål som bara ett fåtal spel har försökt att lappa ihop genom åren. Kanske var jag överilad och led av brist på tålamod när jag dömde bort Wii:n såpass tidigt men det kändes inte som att det var värt min tid när det samtidigt kom så pass mycket andra intressanta spel till PC, Xbox 360 och Playstation 3.
Därför sitter jag alltså här nu och funderar på att helt enkelt hoppa över releasen och ge det lite tid. Trots att det strider mot min natur både som pryl och tv-spelsgalning så ska jag inte köpa en stationär konsol så fort de släpps. Nästan som om en era går i graven. Trist som fan är det, för det är ju faktiskt extra kul att sitta där de första dagarna med en helt ny maskin och nya spel. Så nära julafton som barn som åtminstone jag lyckats komma på äldre dagar.
Fast å andra sidan kan det mycket väl sluta med att jag köper en ändå till slut. Konstigare saker har ju hänt...
Äh, hittar du inget som känns tillräckligt hett redan på release-dagen så är det ju bara att vänta ett halvår/år eller nåt. Jag köper sällan en ny konsol innan den funnits ute ett tag, mest eftersom jag redan har fullt med spel jag inte hunnit spela ändå och att det sällan hunnit komma så många riktiga "måste-ha"-titlar redan de första månaderna.
Jag tycker du gör rätt i att vänta lite, speciellt när det gäller helt nya maskiner. Bättre att vänta och se för att reda ut om tvivlen är berättigade eller om det inte är så farligt trots allt. Det kommer jag göra.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
Helt klart rätt tänkt och det är ju inte som att jag inte har spel att klara av på min lista, men det är ju så kul att köpa något nytt och fräscht! Får kanske bli när nya Zelda kommer, för det lär väl dröja ett litet tag tills det är redo för release?