Klagomål på Mass Effect 2-texten

Medlem
Skrivet av bjosarn:

På min PC är det inga problem...

Same here, same here..


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

På min PC är det inga problem...

Klart det inte är några problem på din pc skärm med texten eftersom det handlar om SD tv-apparater.

Medlem

MEN KÖP EN HDTV F**F**


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Kör man xbox på en vanlig tjocktv kan man lika gärna köra en wii.. fattar inte för några tusen får man en helt okej 720p tv..

Medlem

Köp ny tv fattiLars


signatur

Death is the servant of the righteous.

Skrivet av Stenis!:

Man förstår väl vad som sägs?

Skrivet av The flying Meatball:

Kan de inte bara lära sig engelska och höra vad de säger?

Jag måste bara göra rösten hörd för alla idioter som INTE förstår poängen med text i spel:

Som folk kanske vet kräver vissa personer glasögon för att läsa text "tydligt" och dugligt. Precis samma är det med hörseln, vissa har helt enkelt sämre hörsel än andra. en av dessa personer är jag. Jag har inga problem med att lyssna på personer jag pratar med men på offentliga platser blir det svårare och många spel (för att inte tala om filmer) har ljudeffekter och annat samtidigt som röster. Dessutom kan man ha svårt att höra olika bra beroende på dialekt. Personligen har jag svårare att höra grov brittiska.

Skrivet av DrAbraham:

Till er innan som säger att man hör ju vad de säger... finns en stor andel folk som hör dåligt eller är döva. Och även jag som alltid läser engelska böcker, lyssnar på engelska ljudböcker, podcasts etc och har inga problem att förstå vill helst alltid ha subtitles om jag ser på film, helst på engelska om det är en engelsk film, inte för att jag inte förstår annars utan för att det är mer bekvämt slippa sitta och lyssna jättenoga hela tiden.

Håller med fullständigt och har alltid subtitles, även till svenska filmer. Helst engelsk till alla språk.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Inaktiv

LCD TV och Plasma är så yesterday.

Själv sparar man in pengar till nya generationen av LED kommer och då sitter man där medans ni andra sitter med era "tjocka" LCD.

Medlem
Skrivet av showerguy:

LCD TV och Plasma är så yesterday.

Själv sparar man in pengar till nya generationen av LED kommer och då sitter man där medans ni andra sitter med era "tjocka" LCD.

Fast ja tror ju inte du kommer kunna se texten bättre för de

Medlem
Skrivet av showerguy:

LCD TV och Plasma är så yesterday.

Själv sparar man in pengar till nya generationen av LED kommer och då sitter man där medans ni andra sitter med era "tjocka" LCD.

Din "LED TV" kommer förmodligen fortfarande vara en LCD TV. Bara för att du byter ut lysrören i TV:n till LED-lampor betyder det inte att den grundläggande teknologin kommer ändras.

Fast, beroende på hur länge du sparar så kanske 40" OLED är billigare än en personbil. Vem vet

Medlem

att folk kan störa sig på andras problem och tv apparater? finns det inget annat att göra på en fredagskväll?

Medlem

"Om man skaffar en ny konsol så får man skaffa rätt kringutrustning imo."

Jo men då går hela "konsoll är billigare" planen åt skogen.

Medlem

"en biprodukt av förbättringar till användargränssnittet."

Ingen mer än jag som tycker att de endast har förstört gränssnittet och inte förbättrat det minsta från me1 (utan endast gjort det fulare och otympligare)??

Medlem

Dom får investera i HD tv


signatur

Meep!

Medlem

Rent tekniskt skulle det vara en skitsak att medge skalning av subtitles, inget som kostar nån utvecklingstid eller ändrar förutsättningarna för själva spelet på något sätt överhuvudtaget.
Värre med "övrig text" i spelet då.

Medlem

Språk i spel kan va svåra att hänga med i om man inte hör super bra alltid. Ungefär som i filmer...finns ju faktiskt vissa filmer där man måste köra text för dom har dialekt eller snackar konstigt. Detta fenomen finns i spel också...kör oftast utan text i spel men vissa cutscenes osv. kan man missa nåt för man inte hör pga nån anledning sen sitter man å funderar på vad som sades egentligen fast de går över när slakten börjar så tänker man inte mer på de

Medlem

Väldigt läsbart på PC men de gör några misstag i systemet.

Dels så vet man vad man ska svara för att vara god, dels så är det samma knapp för att svara och trycka vidare i dialogen och till sist så finns det inget som säger ifall man redan har lyssnat / tryckt igenom dialogen tidigare. Detta borde markeras för spelaren med annan färg t.ex.

Medlem
Skrivet av Golvis:
Skrivet av lasershock:

Att köra 720p spel på SDTV är som att köra Porsche på grusväg.

Ungefär som att spela 720p spel på en fullhd-tv som stödjer 1080p.

Exakt.

Det är drygt att dem fortfarande utvecklar spel i 720p på PS3..

Xbox 360 stödjer bara 720p.

Medlem
Skrivet av Fahrbot:
Skrivet av lasershock:

Att köra 720p spel på SDTV är som att köra Porsche på grusväg.

Du menar så här? http://www.youtube.com/watch?v=s2A5WxWgAD4

Nu krashar ju han faktiskt på slutet xD

Medlem

Storleken på texten har inte stört mig - däremot att dom har bitvis riktigt rutten Engelska. Dom använder exempelvis ett ord som "sapient" där man uppenbarligen ska använda ordet "sentient" vid ett flertal tillfällen. Sånt stör mig hehe.


signatur
Medlem
Skrivet av showerguy:

LCD TV och Plasma är så yesterday.

Själv sparar man in pengar till nya generationen av LED kommer och då sitter man där medans ni andra sitter med era "tjocka" LCD.

Och efter något år kommer det ngt nytt och din LED är helt yesterday.


signatur

B lup

Medlem

Släng boxen eller ps3an eller va ni nu sitter på o köp er en ordentlig dator istället, problemet löst!

Medlem

Tycker det är dåligt av dem att inte kunna ändra textstorleken i spelen. Det tar ju inte många rader kod att fixa detta om man tänker lite i förväg. Dead Rising är ju urexemplet på detta problem, och på den tiden var det långt ifrån alla som satt på en HDTV.

Även idag är jag fullt nöjd med min hederliga gamla tjock-TV och har inga direkta planer på att byta upp mig. Vanlig SD-TV gör sig fortfarande bäst på en gammal tjock-TV.

Medlem

Köp ny tv?


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av najtrows:

men t.ex. på Tekken 6 i menyerna. DÄR kan vi snacka oläslig text!

De får köra med Tekken-språk i 7:an kanske? Hö hö.

Medlem
Skrivet av Golvis:
Skrivet av lasershock:

Att köra 720p spel på SDTV är som att köra Porsche på grusväg.

Ungefär som att spela 720p spel på en fullhd-tv som stödjer 1080p.

Dom flesta spelen är ju i 1080p, eller är det bluff när det står 1080p på dom flesta Xbox 360 spelen ?

På ps3 däremot står det för det mesta 720p på spelen.

Hur kommer det sig ?

Inaktiv

Kör alltid med subtitles i spel om det är möjligt, speciellt i RPG spel där man ska fatta dom här svåra besluten och skulle behöva läsa om vad som sagts.

Kör också engelsk eller svensk text till filmer, ibland förstår jag inte hur ex. amerikanerna själva kan höra vad som sägs i vissa filmer. Såg Filmen The road här om dagen, jag hade inte hört 20% av vad som sagts om du inte var text med.


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av matte89:

Kör alltid med subtitles i spel om det är möjligt, speciellt i RPG spel där man ska fatta dom här svåra besluten och skulle behöva läsa om vad som sagts.

Kör också engelsk eller svensk text till filmer, ibland förstår jag inte hur ex. amerikanerna själva kan höra vad som sägs i vissa filmer. Såg Filmen The road här om dagen, jag hade inte hört 20% av vad som sagts om du inte var text med.

Det är ju både fördelar och nackdelar med textning,

svenska översättningar är ibland riktigt dåliga, flera meningar översätts inte, eller så översätts det med fel ord,
fördelen med text är som du säger när det ibland pratas tyst, och nästa sekund skjuter nån med hagelbrakare så att högtalarna nästan spräcker.

Själv så föredrar man att vara utan text, trots dessa drastiska ljudskillnader,

mest för att översättning ibland är felaktig, och att man hellre ser filmen när man kan språket och slipper lägga blicken på en massa text som mest irriterar filmintrycket.

Medlem
Skrivet av lasershock:

Att köra 720p spel på SDTV är som att köra Porsche på grusväg.

Haha, satt precis och funderade ut en liknande sak. Men du hann före

Inaktiv

Det är alltid fel att tvinga konsumenter att byta hårdvara. Hände senast för mig när jag fick byta min CTR mot en sämre TFT skärm pga. GPU byte.
Å andra sidan så är det väl inget nytt fenomen.

Skrivet av Skummis:

Dom flesta spelen är ju i 1080p, eller är det bluff när det står 1080p på dom flesta Xbox 360 spelen ?

Ja, det är "bluff". Spelen kan köras i den upplösningen. Du kan köra Super Mario Bros i den upplösningen också......

Medlem

därför man kör med 1920x1200 upplösning på PC

123
Skriv svar