2 Unlimited - No limit

Flakmonkey
2 Unlimited - No limit

Det finns ju ett antal musikgenres som symboliserar 90-talet men för mig är ändå eurotechno den som gör det bäst. Listan över klassiska grupper grupper går att göra hur lång som helst med namn som Culture Beat, Snap och våra egna bidrag E-Type, Pandora och Basic Element uppe på toppen. Störst enligt mig var dock den holländska duon 2-Unlimited som släppte en herrans massa hits under några år i början av 90-talet. Var ni själva med under de gyllene åren minns ni säkert Tribal Dance, Let the beat control your body och Twilight Zone som såldes i drivor. Detta var ju trots allt innan internet slog igenom då man var tvungen att köpa skivor eller kopiera från radion eller någons skiva/cd till band.

Men men, hur populära de låtarna än var så hamnar de i skymundan av deras allra störst hit som jag nog tror att alla har hört även om man råkade födas efter att den släppts. Jag talar givetvis om No Limit som var något av det häftigaste jag både hört och sett när den släpptes 1993. Nu framstår ju videon som otroligt mjäkig och låten är inte så särskilt hård den heller längre, men den förtjänar ändå att visas upp. Den är trots allt en del av vår musikhistoria, varesig vi råkar gilla den eller inte.

#blogg

Medlem
2 Unlimited - No limit

ujuj, den gick ju varm på varenda klassfest och disko då man gick på högstadiet

signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Inte för att vara petig, men det är euro house och inte euro techno.
Det lustiga är ändå att en sjunger om "making techno when im proud". Detta är inte techno.

I vilket fall är låten i sig nostalgi och riktigt kick-ass jämfört med modern, mainstream-house.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

magma: så vad är techno, då?

Jag har typ läst Stockholmsnatt, men jag är inte klokare för det.

Medlem

Detta är techno:

https://www.youtube.com/watch?v=YNCmJTRHOVQ

https://www.youtube.com/watch?v=_wvCN_JiDG8

Däremot har techno influenser från 80-tals house.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

euro-x från 90-talet har en speciellt plats i mitt hjärta!

1
Skriv svar