Medlem
Beslutsångest!

Hej!

Har funderat på att återuppta mitt för närvarande obefintliga spelande. Jag känner dock att jag står inför ett dilemma. Som fattig student har jag inte överdrivet mycket pengar att spendera på hårdvara och spel. Vid denna tidpunkt är mitt grafikkort (Se signatur) trasigt, och duger inte till spel. Windows och filmtittande funkar fint, men vid spelande fungerar det inte. Min dator som ni ser är inte överdrivet bra med dagens mått. Jag har funderat på att köpa ett nytt fungerande grafikkort (hd4890), Nytt (bättre kylt) Chassi samt ett nytt nätagg som klarar av datorns behov (Mitt nuvarande har för få kablar för alla mina hårddiskar och saknar lediga kablar för det nya grafikkortet, samt att det inte är något kvalitetsmärke).
Denna uppgradering skulle gå på 3700kr. Men jag är rädd för att min redan föråldrade dator skulle kräva större och dyra uppgraderingar i framtiden för att jag ska kunna hänga med spelens ökade krav. Detta innebär såklart en massa utgifter, som jag inte alltid har råd med pga att jag är student.

Så jag har tittat på ett annat alternativ: Konsolspel. Tidigare har jag spelat 360, som min bror ägde. Jag gillar de flesta spelen till konsolen osv, men stör mig på att den går sönder så lätt. Vi har fått lämna in den på reparation flera gånger tidigare. Playstation 3 har inte samma problem som 360n, men saknar många av de spel som jag gillar. Dock slipper man köpa till en del extra saker, så som Xbox Live Gold, handkontrolls-laddare, adapter för att koppla in ljudsystemet osv.
PS3 är väl dock den mest avancerade av de två, men begränsas ju av att multispelen utvecklas först och främst för 360. Men det känns som att båda konsolerna är relativt underlägsna, bra datorer i dagsläget. Grafiken är dock fortfarande bra, men jag tänker i ett framtidsperspektiv också. Spel på konsol är mycket dyrare än pc-spelen, vilket såklart är viktigt för en student, och jag har alltid föredragit mus och tangentbord och allt annat som en dator innebär. Men det känns som att jag inte har råd att hänga med i den ständiga "Datorupprustningen", vilken även ger finare grafik osv.
Redan nu känner jag att min processor är relativt föråldrad jämfört med i7, i5 och snart i9. Jag får känslan om att ovanstående uppgradering inte skulle räcka så länge ändå.

Så nu velar jag om vilken plattform jag ska satsa på, först PC eller konsol, och om det blir det senare alternativet; 360 eller PS3...
Jag undrar om någon kan ge mig råd i mitt kval

Jag ber om ursäkt om denna tråd är felplacerad.

1
Skriv svar