Popcap säger upp 96 anställda

Robot
Popcap säger upp 96 anställda

Hela Dublin-kontoret måste läggas ned på grund av ändrade konsumtionsvanor bland spelare. Enligt spelstudion vill fler och fler ha free-to-play.

#popcap, #electronic-arts


Medlem
Popcap säger upp 96 anställda

Jag förstår inte, var är den enorma massan av människor som så gärna vill ha f2p som alla utvecklare tjatar om? Jag känner då inte en enda person som spelar något f2p-spel, sånär som på tf2...

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag förstår inte, var är den enorma massan av människor som så gärna vill ha f2p som alla utvecklare tjatar om? Jag känner då inte en enda person som spelar något f2p-spel, sånär som på tf2...

"Free-to-play, sociala spel och mobilspel har exploderat i popularitet."

Skulle gissa på att boven i dramat är spel som Farmville osv.
Sen finns ju samma sak till iPhones/Pads, att du kan köpa dig till en liten "bonus" som gör att dina morötter växer snabbare eller att din motorväg byggs på tre röda sekunder.

Verkar ju helt absurt för oss gamers, men tror nog att det är många "Casual" spelare som fastnar i det (läs dom som inte har en xbox / pc / whatever) och om jag minns rätt så är det "casual" spel som Popcap pysslar med.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Inaktiv
Skrivet av Jozo:

Jag förstår inte, var är den enorma massan av människor som så gärna vill ha f2p som alla utvecklare tjatar om? Jag känner då inte en enda person som spelar något f2p-spel, sånär som på tf2...

Håller med!

För mycket F2P.. vill gärna betala för ett riktigt spel istället för att spela något skit spel som är gratis.

Något har gått snett!

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Jozo:

Jag förstår inte, var är den enorma massan av människor som så gärna vill ha f2p som alla utvecklare tjatar om? Jag känner då inte en enda person som spelar något f2p-spel, sånär som på tf2...

Håller med!

För mycket F2P.. vill gärna betala för ett riktigt spel istället för att spela något skit spel som är gratis.

Något har gått snett!

DotA2, League of legends, Planetside 2, Team fortress 2. Du har rätt, alla dessa spel är skit!


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag har Aldrig förstot mig på F2P ......

Medlem
Skrivet av aT1C:

Jag har Aldrig förstot mig på F2P ......

Det betyder att man kan spela spelet utan att betala. Brukar oftast finnas ingame saker som du kan köpa för riktiga pengar.
Förstår du nu?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag spelar HoN, fast iof köpte jag det innan det blev f2p, sen brukade jag spela TF2, fast det köpte jag ju innan det blev f2p. Hmm....

Inaktiv

Jag är fasligt nyfiken på var alla dessa F2P-fantaster befinner sig rent geografiskt, jag undrar om det är en massa kineser på spelcaféer som inte vill lätta på lädret eller om det bara är mina fördomar.

Dessa F2P-älskare borde skjutas i ansiktet med något livsfarligt.
Sluta döda spelindustrin tack!

Mvh, en svart och svår 17åring som är frustrerad över hur spelindustrin sakta men säkert begår självmord.


signatur

DEHUMANIZE YOURSELF AND FACE TO BLOODSHED

De testar en ny affärsmodell, den kommer försvinna så småningom.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av kill455:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Jozo:

Jag förstår inte, var är den enorma massan av människor som så gärna vill ha f2p som alla utvecklare tjatar om? Jag känner då inte en enda person som spelar något f2p-spel, sånär som på tf2...

Håller med!

För mycket F2P.. vill gärna betala för ett riktigt spel istället för att spela något skit spel som är gratis.

Något har gått snett!

DotA2, League of legends, Planetside 2, Team fortress 2. Du har rätt, alla dessa spel är skit!

Fast sen finns det också F2P spel som är bra. De som du nämner. Men resten då? Rent skit!
Team Fortress 2 betalade jag 500 kronor för så det kan vi räkna bort.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av kill455:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Jozo:

Jag förstår inte, var är den enorma massan av människor som så gärna vill ha f2p som alla utvecklare tjatar om? Jag känner då inte en enda person som spelar något f2p-spel, sånär som på tf2...

Håller med!

För mycket F2P.. vill gärna betala för ett riktigt spel istället för att spela något skit spel som är gratis.

Något har gått snett!

DotA2, League of legends, Planetside 2, Team fortress 2. Du har rätt, alla dessa spel är skit!

Fast sen finns det också F2P spel som är bra. De som du nämner. Men resten då?

Finns dåliga f2p, finns bra f2p.
Finns dåliga b2p, finns bra b2p.
Finns ju f2p spel som är bättre än vissa b2p. Tycker att folk dömer free 2 play spel för snabbt


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Så länge de gör PvZ 2, så är jag nöjd. och att det inte är F2P.

Medlem
Skrivet av Dabrinko:

Så länge de gör PvZ 2, så är jag nöjd. och att det inte är F2P.

Och Peggle. Det pegglas hårt på porslinstronen, så hårt att Tetris fasades ut helt och hållet.

Inaktiv

Tror inte det är nya vanor hos spelare, utan det är Indie utvecklare som konkurrerar. Popcap har inte slängt ut något bra spel på länge. Bejewle, Peggle, Plant vs Zombies kommer bara så pass långt.

Indiespel kan både vara billigare och mer genomtänkta, så free to play modellen är säkert ändå det sista steget för dem.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Spel med månadskostnad är ofta ogillat av personer som inte spelar så ofta. Men en stor del av f2p spelarna vill bara spela gratis. Det värsta är att de inte ser något fel med det. Vilket jag tycker är väldigt tråkigt.

Inaktiv

Det är en jobbig trend och jag hoppas att den "balanserar ut sig själv och mognar" eller vad nu finansfolket väntar på.

Än så länge så har ju F2P inte påverkat mina spel, men det kommer nog. Faran är ju pay2win och den ständiga jakten i att hela tiden hetsa efter att maximera vinsten (inb4 företag måste tjäna pengar argumentet, det förstår vi alla) men risken är ju att man kanske pissar sina kunder i ansiktet och förstör sitt varumärke genom att leka någon Gordon Gecko.

Däremot...trots allt så verkar ju Sony av alla företag vara rätt ute med Planetside 2 o det är ju riktigt ironiskt med tanke på deras rykte.

Det som klagas ovan av andra forumanvändare är ju inte "storspel" som TF2 osv utan om Farmville o andra skitspel som dom nybörjigaste av casualnoobsen lirar. En p12 som endast kör gratis demos på sin Xbox 360 är ju en riktig hardcoregamer i jämförelse.

Oron är att pengarna flyttas från ett nytt Team Fortress, ett nytt Half Life eller Command and Conquer och blir något helt annat. Det ser vi ju redan hända och Ubisoft har ju själva sagt att Free2play är något dom kollar på stenhårt samt att det är framtiden.

Dom enda som är rakt emot detta är väl svenska Starbreeze och dom går det väl sådär för?

Medlem

F2P är en utveckling som inte är bra för spelmarknaden och gillas antagligen av de som spelar sällan och vill ständigt ha nytt samt snåljåpar som inte förstår värdet av att köpa ett full spel.

Om företagen gör bra spel så säljer de. Så enkelt är det!
Att företag går under är en del av verkligheten oavsett vad de skyller på.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

PaZ
Medlem

F2P passar för vissa typer av spel, verkligen inte alla. Den uppenbara faran är (som flera redan påpekat) att man kan köpa saker som till slut "krävs" för att konkurrera mot andra.

Den andra sidan av myntet är att F2P (åtminstone i teorin) tvingar spelföretagen att göra ett spel som håller i längden. Med den klassiska modellen där man köper ett spel en gång så spelar det ingen roll om det är 150 timmar Skyrim eller 5 timmars dålig film-tie in. De kostar lika mycket i butik, och kvaliteten på spelet påverkar möjligen mängden gratisreklam som entusiaster sprider, och försäljningen av eventuella uppföljare.

Sen är jag inte F2P-frälst, även om det lät lite så nu. Diablo 3 närmar sig F2P, genom att Blizzard har sett till att ha en stadig inkomstkälla via auktionshuset. Men i det fallet så känns det inte som att det har gjort att spelet varat längre, åtminstone inte för mig, som slutade efter en genomspelning.

Medlem

"Fler och fler vill ha free to play"... Hade maya-indianerna med något om det här i sin apokalyptiska kalender?

Medlem

"Fler och fler vill ha free to play". Ja, för det är säkert så många som hör av sig direkt till dom och säger att de vill se fler F2P spel. Vad de menar är att de tänker:

"Kolla vad massor mer folk det dykt upp som inte bryr sig så mycket och knapprar på sin telefon. Dom måste vi smöra för. Dom är ju så många."

Det spelar ingen roll om allt som görs framöver blir värdelöst skit och alla bolag blir som Capcom. Jag har tillräckligt med bra spel för att det ska räcka mig livet ut redan nu.

Gör vad ni vill.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:

"Fler och fler vill ha free to play". Ja, för det är säkert så många som hör av sig direkt till dom och säger att de vill se fler F2P spel. Vad de menar är att de tänker:

"Kolla vad massor mer folk det dykt upp som inte bryr sig så mycket och knapprar på sin telefon. Dom måste vi smöra för. Dom är ju så många."

Det spelar ingen roll om allt som görs framöver blir värdelöst skit och alla bolag blir som Capcom. Jag har tillräckligt med bra spel för att det ska räcka mig livet ut redan nu.

Gör vad ni vill.

Men det är inte framtiden. För det kommer alltid finnas någon som gör hederliga spel, och dom kommer sälja för vi kommer köpa dom...

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Paddington:

"Fler och fler vill ha free to play". Ja, för det är säkert så många som hör av sig direkt till dom och säger att de vill se fler F2P spel. Vad de menar är att de tänker:

"Kolla vad massor mer folk det dykt upp som inte bryr sig så mycket och knapprar på sin telefon. Dom måste vi smöra för. Dom är ju så många."

Det spelar ingen roll om allt som görs framöver blir värdelöst skit och alla bolag blir som Capcom. Jag har tillräckligt med bra spel för att det ska räcka mig livet ut redan nu.

Gör vad ni vill.

Men det är inte framtiden. För det kommer alltid finnas någon som gör hederliga spel, och dom kommer sälja för vi kommer köpa dom...

Ja exakt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

1
Skriv svar