Romero-studio vill kickstarta klassiskt rollspel

Inaktiv

Det sket sig väl ganska bra med Daikatana?

nja skippar nog detta

Medlem
Skrivet av flippp:

WTF är old school? Ultima möter D&D papper?

What game? Vilken spelmotor?

What what what?

Förstår varför du undrar vad old school är med de frågorna.

Förr i tiden var spelinnehållet ofta så bra att utseendet inte hade någon betydelse, de var utmanande nog att vara långt mycket längre än moderna spel, vars varaktighet numera mäts i timmar istället för månader och de lämnade intryck som gjorde att folk minns dem som något fantastiskt än i dag.
Old school är orginalen som dagens spel är förenklade, men förgyllda kopior av.

Medlem
Skrivet av Scitalis:

Tror personligen mer på Obsidians Project Eternity som (i min mening) har betydligt tyngre namn bland sina led, samt flera av mina favorittitlar i bagaget

De har fått in ganska mycket pengar så det bör nog bli ganska bra. Hade dock hellre sett något liknande Ultima än Baldurs gate. Eller ännu hellre, de tidiga Might and Magic (INTE HEROES serien).

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Scitalis:

Tror personligen mer på Obsidians Project Eternity som (i min mening) har betydligt tyngre namn bland sina led, samt flera av mina favorittitlar i bagaget

De har fått in ganska mycket pengar så det bör nog bli ganska bra. Hade dock hellre sett något liknande Ultima än Baldurs gate. Eller ännu hellre, de tidiga Might and Magic (INTE HEROES serien).

Du vill mer ha ett spel som är av modellen dungeon crawler menar du?!
Som Might & Magic, Bards Tale, Eye of the Beholder och Dungeon Master osv är.
Finns ju Legend of Grimrock som är ett modernt dungeon crawler-spel men annars är det tunt med denna typ av spel tyvärr.
Bards Tale 1 - 3 skulle jag gärna se en remake på med en motor som t.ex Legend of Grimrock eller nåt.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av flippp:

WTF är old school? Ultima möter D&D papper?

What game? Vilken spelmotor?

What what what?

Förstår varför du undrar vad old school är med de frågorna.

Förr i tiden var spelinnehållet ofta så bra att utseendet inte hade någon betydelse, de var utmanande nog att vara långt mycket längre än moderna spel, vars varaktighet numera mäts i timmar istället för månader och de lämnade intryck som gjorde att folk minns dem som något fantastiskt än i dag.
Old school är orginalen som dagens spel är förenklade, men förgyllda kopior av.

Jag var med på den här tiden, Pappers D&D C64-Atari 520 Amiga etc etc. Visst många spel idag är variationer och/eller bygger på banbrytande design som kan sägas vara Old –School och således bildade skola. Det jag vände mig mot i ” Kejsarens-nya-kläder betonade reklaminslaget” är att de säger ingeting om vilket spel de ska göra. Snarare Förväntar det sig att man ska svälja ” Vi vill göra det spel DU vill spela, spel som du växte upp med och som du satt timmar/veckor/månader framför etc” Att överföra den kvalitén i ett NYTT IP, låter sig inte göras på en pisskvart. Nostalgi är som eftertanken 20/20 och med rosatintade glasögon. Därav dessa tomma tunnor som skallrar, precis som all vanlig marknadsföring.

Medlem
Skrivet av Mindrax:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Scitalis:

Tror personligen mer på Obsidians Project Eternity som (i min mening) har betydligt tyngre namn bland sina led, samt flera av mina favorittitlar i bagaget

De har fått in ganska mycket pengar så det bör nog bli ganska bra. Hade dock hellre sett något liknande Ultima än Baldurs gate. Eller ännu hellre, de tidiga Might and Magic (INTE HEROES serien).

Du vill mer ha ett spel som är av modellen dungeon crawler menar du?!
Som Might & Magic, Bards Tale, Eye of the Beholder och Dungeon Master osv är.
Finns ju Legend of Grimrock som är ett modernt dungeon crawler-spel men annars är det tunt med denna typ av spel tyvärr.
Bards Tale 1 - 3 skulle jag gärna se en remake på med en motor som t.ex Legend of Grimrock eller nåt.

Både ja och nej. Kört igenom Grimrock, riktigt bra. Men något jag gillade i MM var öppenheten. Flera städer, öppna ytor och dungeons. Om man jämför mot exempelvis grimrock. Men stilen med att rör sig i rutmönster och att man spelar en "grupp" gillar jag.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Mindrax:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Scitalis:

Tror personligen mer på Obsidians Project Eternity som (i min mening) har betydligt tyngre namn bland sina led, samt flera av mina favorittitlar i bagaget

De har fått in ganska mycket pengar så det bör nog bli ganska bra. Hade dock hellre sett något liknande Ultima än Baldurs gate. Eller ännu hellre, de tidiga Might and Magic (INTE HEROES serien).

Du vill mer ha ett spel som är av modellen dungeon crawler menar du?!
Som Might & Magic, Bards Tale, Eye of the Beholder och Dungeon Master osv är.
Finns ju Legend of Grimrock som är ett modernt dungeon crawler-spel men annars är det tunt med denna typ av spel tyvärr.
Bards Tale 1 - 3 skulle jag gärna se en remake på med en motor som t.ex Legend of Grimrock eller nåt.

Både ja och nej. Kört igenom Grimrock, riktigt bra. Men något jag gillade i MM var öppenheten. Flera städer, öppna ytor och dungeons. Om man jämför mot exempelvis grimrock. Men stilen med att rör sig i rutmönster och att man spelar en "grupp" gillar jag.

Förstår precis vad du menar, gillade med den öppna världen i t.ex Might & Magic serien.
Kanske någon skapar ett sådant spel igen baserat på den modellen.

Medlem
Skrivet av flippp:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av flippp:

WTF är old school? Ultima möter D&D papper?

What game? Vilken spelmotor?

What what what?

Förstår varför du undrar vad old school är med de frågorna.

Förr i tiden var spelinnehållet ofta så bra att utseendet inte hade någon betydelse, de var utmanande nog att vara långt mycket längre än moderna spel, vars varaktighet numera mäts i timmar istället för månader och de lämnade intryck som gjorde att folk minns dem som något fantastiskt än i dag.
Old school är orginalen som dagens spel är förenklade, men förgyllda kopior av.

Jag var med på den här tiden, Pappers D&D C64-Atari 520 Amiga etc etc. Visst många spel idag är variationer och/eller bygger på banbrytande design som kan sägas vara Old –School och således bildade skola. Det jag vände mig mot i ” Kejsarens-nya-kläder betonade reklaminslaget” är att de säger ingeting om vilket spel de ska göra. Snarare Förväntar det sig att man ska svälja ” Vi vill göra det spel DU vill spela, spel som du växte upp med och som du satt timmar/veckor/månader framför etc” Att överföra den kvalitén i ett NYTT IP, låter sig inte göras på en pisskvart. Nostalgi är som eftertanken 20/20 och med rosatintade glasögon. Därav dessa tomma tunnor som skallrar, precis som all vanlig marknadsföring.

Ja, som jag sade tidigare: marknadsföring is a bitch. De flesta kickstarter-videos jag har sett har varit ganska dåliga. Det jag förväntar mig är nog snarare baserat på vad namnen bakom projekten mest har pysslat med tidigare, jag spelar fortfarande de där gamla spelen så för mig handlar det inte om något rosa utan om högt spelvärde.

12
Skriv svar