S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Om du inte har hört talas om S.T.A.L.K.E.R. så har du inte levt. Detsamma gäller om du besökte Pripyat i slutet av april 1986. Vi överlevde både hype och strålning, och har spenderat senaste tiden i den idag nästintill ödelagda staden för att lämna en rapport.
#stalker-shadow-of-chernobyl, #gsc-game-world, #stalker-clear-sky
Har förbokat, älskar atmosfären i Stalker spelen
ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4
Jag testade deras benchmark för CoP och fick allt mellan 10-40 fps i 1280x1024 och medium detaljinställningar. Får väl bli att dra ner inställningarna ett snäpp.
Om någon undrar vad jag har för komponenter:
Intel Core2Duo 2GHz
2048 MB RAM
Geforce 8600GTS
Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB
Jag kom ihåg när snacket började kring STALKER, och jävlar vad sugen man blev. Man blev lovad co-op, näst intill oändlig terräng, AI av toppnivå, fantastisk fysik. Sen drog det ut på tiden, co-op togs bort, och det kom rapporter om buggar från alla världens hörn. Det gjorde att jag blev så besviken att jag aldrig ens testade spelet.
Är det värt pengarna idag? "Tre år för sent" känns ju inte som att jag missat något.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Har för en gångs skull dissat S.T.A.L.K.E.R. pga andra spelköp (Dante's Inferno, AvP(3) och BF:BC2), men ser fram emot att spela detta när jag har råd. Betyget var väntat.
Vettefan... jag älskar miljöerna i Stalker och möjligheten till att utforska fritt. Men det är något som gör att man tröttnar väldigt fort. Oengagerande karaktärer, miljöer som är snygga men som inte har någon annan funktion än att vara en sträcka mellan A och B.
Storyn är också väldigt blek och oengagerande för ett spel som har så många vägar att gå. Det är lite åt hållet "Shit has happened, deal with shit, beat shit".
Jag kan hålla med om att första STALKER är en medelmåttig spelupplevelse, men om man inte har gjort det bör man pröva det med oblivion lost modifikationen, det blir som ett helt nytt spel! Och gillar man mycket vapen kan man även slänga in Arsenal-modden så får du tonvis med nya vapen, helt underbart! Jag skulle tro att det jobbas på en OL-mod till detta också, jag hoppas på det i alla fall!
"Remember, if your computer gets fucked, don't go ape shit - just fuckin' fix it"
Till alla som är nyfikna på orginalet rekommenderar jag modden Complete 2009, den ändrar inte mycket från orginalet (som tex Oblivion Lost gör, även om det är en mycket bra mod ändrar den spelupplevelsen rejält) men förbättrar framför allt grafiken rejält.
Vad det gäller Call to Pripyat skulle jag nog nästan anse det som det bästa STALKER-spelet hittils. Det är mycket mer fokus på utforskning och belönar dig verkligen för att du utforskar. Mycket bättre stämning än särskilt Clear Sky. Me like
jag tycker det största problemet med dom 2 tidigare spelen att även i början är ju spelet så sjukt jävla svårt, man börjar med i princip ingenting i vapenväg, man kan skjuta skott i pannan flera gånger me din ärtpistol det hädner ju ingenting. Sen alla radiation shit och man behöver bra armor för att ens vistas i vissa områden är ju så idiotiskt tänkt och lägg till alla buggar o andra konstigheter jag ger nog dom inte mer pengar .
Köpte både stalker: CS och SoC på steamrean i julas, två galet bra spel för en hundring.
Det som är skönt i CS är den förbättrade grafiken och snabbresorna. Men moddarna till originalet gör det ändå otroligt mycket bättre. Kör själv med ett modpaket som heter ULTIMATE, som innehåller Oblivion lost och massa annat. En av de allra bästa grejerna med det är att det moddar så att en fiende bara tål 1-2 skott, och man själv med. Det blir svårt, men också skitkul. Call of pripyat får nog köpas när någon bra mod kommer till det som fixar samma sak.