Vilken typ av fotograf?

Medlem
Vilken typ av fotograf?

Kan man ju fundera på ibland. Jag gjorde det mycket förr. Inte lika ofta längre.
Men det är väl helt naturligt att försöka hitta en mall som passar in på ens stil, någon att följa, se upp till, en stil man gillar som man försöker efter-apa.

Förutom att inspireras av andras bilder och skapande så handlar ju fotostil också om HUR man får till den där bilden som är så fantastisk.

Jag är rätt snabb av mig, ser ett motiv och sen PANG så sitter bilden. Har inte ork att stå och fippla med vänster, höger eller lite mer upp eller ner.. bilden ska tas och de gånger jag faktiskt tar mig tid brukar nästan alltid sluta med att jag återgår till hur jag såg bilden från början och där blir det!

Från början såg jag min "stil" som något ofärdigt. Jag tillät mig plåta på det viset för jag visste att jag SEN skulle bli en mycket bättre och mer erfaren fotograf och då skulle jag så klart ta god tid på mig inför varje foto. Jag tänkte att proffsen gjorde så, vilket säkert många gör, men lika många gör det inte. Det är bara att inse att jag inte kommer vara den som har tillräckligt lång stubin för att ligga platt på magen och invänta det där peeeerfekta ögonblicket.
Såvida jag inte går förbi och ögonblicket infinner sig just då så är jag nog inte den som kommer ta just DEN bilden.

Jag brukar tänka så här... den tid jag sparar på att vara lite snabb gör att jag hinner plåta fler fantastiska bilder än de långsamma fotograferna haha... well well.

#blogg

Medlem
Vilken typ av fotograf?

Ja, det är ju frågan, Man är ju inte den som orkar att ligga och vänta med ett 600mm objektiv i en nerpinkad buske i flera timmar för att plåta en fågel liksom.

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Ja, det är ju frågan, Man är ju inte den som orkar att ligga och vänta med ett 600mm objektiv i en nerpinkad buske i flera timmar för att plåta en fågel liksom.

Haha.. nej inte jag heller. Men många gör det! Köper ett gömsle och sen väntar de... och väntar.... och väntar.
Visst, det kanske blir grymma bilder av det, på situationer och djur som jag aldrig kommer få se. Men nej, jag gör hellre något annat med den tiden.

Kanske därför jag plåtar mest blommor och träd

Inaktiv

Har du instagram?

Medlem
Skrivet av showerguy:

Har du instagram?

Jajamensan! "manuelekphoto"

Är inte superaktiv där men lite kommer det upp.

Medlem
Skrivet av manuelek:
Skrivet av DraxXus:

Ja, det är ju frågan, Man är ju inte den som orkar att ligga och vänta med ett 600mm objektiv i en nerpinkad buske i flera timmar för att plåta en fågel liksom.

Haha.. nej inte jag heller. Men många gör det! Köper ett gömsle och sen väntar de... och väntar.... och väntar.
Visst, det kanske blir grymma bilder av det, på situationer och djur som jag aldrig kommer få se. Men nej, jag gör hellre något annat med den tiden.

Kanske därför jag plåtar mest blommor och träd

Javisst blir det fina bilder, Går inte att förneka.
Men krävs enormt tålamod, Och framförallt veta ungefär var djuren håller till som man är ute efter.
Men jag håller med dig, det är skönt att vandra runt å plåta blommor och träd och whatnot.

1
Skriv svar