hur bygger man ett wifi-mesh med vanliga routers?

Inaktiv
hur bygger man ett wifi-mesh med vanliga routers?

Går det att bygga ett wifi-mesh med 2 likadana routers? (eller två olika) eller krävs det nån annan mer avancerad hårdvara för att lyckas med det här?

Min wifi-router står i mitt sovrumsfönster och den når bort till köket utevägen (för mycket väggar och dörrar emellan så den når inte inomhus).

Men den når bort till köket bara om datorn står i köksfönstret och det är väldigt opraktiskt. Står datorn i köksfönstret så har jag bra täckning och hastighet men tar jag den bara 0,5 meter därifrån dör kopplingen helt.

Därför skulle jag vilja ställa en router till i köksfönstret som kan plocka upp signalen där som är stark, och ge WLAN i resten av köket, och kanske några rum till som är nära köket men som inte täcks inomhus av router 1.

Hoppas jag beskrivit detta väl nog för att det ska gå att förstå.

Frågan är nu om det går att mesha två vanliga routers såhär enkelt, eller om det är omöjligt.

Borde gå tycker jag, men vad vet jag?
Har googlat en hel del och hittar inget om mesh på dir-615 och inget annat snabbt lättillgängligt heller, så som en tutorial för hemma-mesh.

Du letar efter en repeater om jag har för stått rätt. Vissa måste vara samma märke eller modell för det medan det finns såna som funkar till alla.

Medlem

Du behöver inte ha en extra router, bara en extra accesspunkt i ditt kök för det trådlösa nätet, som har kontakt med routern genom ditt köksfönster, och som utvidgar själva nätet på så vis.

En sån går på runt 1000kr minst.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Advanced things u know!


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

1
Skriv svar