Har mitt nätaggregat gått sönder?

Medlem
Har mitt nätaggregat gått sönder?

Hej alla.
Igår funkade min stationära dator hur bra som helst, inga problem alls.
Men idag när jag kom hem ifrån jobbet slog jag på datorn med strömknappen, den var igång någon sekund sen så stängde den av sig själv.(det luktade även svagt av trasig elektronik)
Jag hörde då även ett klickande ljud ifrån min strömbox ute i hallen. (Vet inte vad den heter, men det är en box med 6 Små spakar som är On eller Off som reglerar strömmen till min lägenhet, den har även en spak som heter typ Huvudbrytare)
Väl vid boxen upptäckte jag att en spak hade åkt ner till Off. (alla andra var On.)
All ström jag hade vid datorn hade också försvunnit.
Jag testade då att flytta in datorn i sovrummet där strömmen fungerade.
Så fort jag satte in strömsladden till nätaggregatet i min strömdosa så hände exakt samma sak med strömboxen.(det klickade till och en spak åkte till Off)
(under tiden nätaggregatet var inkopplat i lägenhetens strömnät kunde jag inte heller återställa spakarna till On, så fort jag tryckte upp dom så åkte dom ner igen)
Jag tror nog att nätaggregatet har gått sönder men jag undrar även om något annat gått sönder?
Tror ni det räcker om jag köper ett nytt nätagg eller är det bättre om jag köper en helt ny dator?
Jag har tyvärr ej möjlighet att testa datorns övriga komponenter i en annan dator.
Min dator finns under min presentation.
Tack på förhand.

Edit: Kan även tillägga att min kompis nätagg brann upp igår kväll, spooky?
Edit2: Kan även tillägga att nätaggregatet är ungefär 4½ år gammalt.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Japp är ditt nätagg, dina andra delar SKA inte ha tagit skada av det, men det är ju inte alltid det gäller. Du kan ju bland annat kolla kondningarna på moderkortet ifall något har börjat läcka.

Testpilot

Ska bara vara o byta nätagg , har man jätteotur har fler saker gått sönder men jag har haft sådär en 5-6 agg som gått sönder under åren och hittils inte bytt nåt annat än nätagget pga detta.

Medlem

Min kompis installerade mitt nya nätagg idag och allt fungerar igen
Det verkar som dom andra komponenterna har klarat sig.
Jag köpte detta, vilket jag kan rekomendera starkt


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

1
Skriv svar