Halo 4 – det dyraste Microsoft-spelet någonsin

Medlem
Skrivet av eddie_m:

Synd att MS inte vill satsa på nya IPs, istället mjölkar de sönder sina tre största titlar, Forza, Halo och Gears of war, har tappat räkningen på hur många spel i dessa serier som släppts/är på gång till 360..

med din logik så mjölkar sony sönder bland annat, god of war, motorstorm , uncharted, killzone, gran turismo , metal gear solid serien, devil may cry serien, final fantasy är ju dock inte exclusiva nå mer men....
Nintendo är då djävulen själv eftersom de mjölkar super mario, zelda osv osv

Inaktiv

Fick nog av halo efter första spelet. Provade typ 45min hos en kompis och av vad jag såg verkar 4an inte va mycket annorlunda än alla de andra.

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av Javas:

Dyr budget gör inte automatiskt ett bra spel. Var inte The old Republic påkostat?

Enligt sidor jag tittat på (där visserligen wiki-anyone-can-change-pedia är med) så ska CoD MW3 kostat ca 50M dollar att utveckla.
SWTOR ska ha kostat mellan 150-200M dollar och enbart marknadsföringen av BF3 ska ha kostat mellan 100-200M.
Dock kan ju utvecklingskostnaden för BF3 varit lägre men ingen utom EA/Dice vet siffrorna.

Tror ingen utom företagen själva kan säga exakt hur mycket spelen kostat.
Men utan siffror så har MS uttalande ingen betydelse alls. Mitt piss säger mer då det kan i viss mån säga hur kroppen mår

Nu sade de ju att det var DERAS dyraste spel någonsin, de lär ju ha sina egna siffror...


signatur

Silence fills the empty grave, now that I am gone.
But my mind is not at rest, for questions linger on.

Medlem
Skrivet av daver:
Skrivet av Atlas Redscale:

Hoppas på flopp så de slutar mjölka denna stackars serie.

Risken att det floppar är obefintlig. Så du kan se fram emot att vädra din avsky i Halo-nyheter även i fortsättningen.

Så klart att det inte kommer floppa ekonomiskt, det är alldeles för mycket av samma hype som ligger runt CoD.

Medlem
Skrivet av Amtays:

Nu sade de ju att det var DERAS dyraste spel någonsin, de lär ju ha sina egna siffror...

Ja jag vet. Men jag citerade en som refererade till SWTOR, varav jag gav några siffror jag sett tidigare. Om du läser mitt inlägg igen så kanske du förstår tankegången kring mitt inlägg. Men för att göra det lite enklare.

Studios gillar att skryta om hur dyra deras projekt är utan att ens ge några konkreta exempel, siffror el.dyl. Alltså kunde de lika gärna varit tysta för det har ingen betydelse.
Och precis som Javas inlägg så håller jag med om att bara för att en studio lägger ner mycket tid och pengar på ett spel så betyder det inte att resultatet blir bra.

Skrivet av Galming:
Skrivet av eddie_m:

Synd att MS inte vill satsa på nya IPs, istället mjölkar de sönder sina tre största titlar, Forza, Halo och Gears of war, har tappat räkningen på hur många spel i dessa serier som släppts/är på gång till 360..

med din logik så mjölkar sony sönder bland annat, god of war, motorstorm , uncharted, killzone, gran turismo , metal gear solid serien, devil may cry serien, final fantasy är ju dock inte exclusiva nå mer men....
Nintendo är då djävulen själv eftersom de mjölkar super mario, zelda osv osv

Nintendo är djavulen själv -_- eller kanske hans farbror eller något


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Fortfarande dumt att inte släppa detta med xbox720.

Så du vill de ska vänta 2 år till med att släppa Halo 4?

Inaktiv
Skrivet av gnu:

e det så jävla dyrt att dra en copy paste på halo 3?

Dynamiskt ljus och AA är faktiskt rätt så stort för ett Xbox-spel.

Medlem

Det är nog marknadsförningen som käkar upp budgeten till stor del, den där serien forward unto dawn känns allt annat än lågbudget. Sedan alla CGI cinematics, verkar vara en hel del i detta spelet och dem är riktigt dyra att göra. Men jag måste säga, det halo spelet verkar riktigt bra av vad jag har sett!

Spelet ser också faktiskt väldigt snyggt ut för att vara ett konsolspel :P.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Ztreek:

Fortfarande dumt att inte släppa detta med xbox720.

Så du vill de ska vänta 2 år till med att släppa Halo 4?

Ja.

Halo 1 kom med xbox så, tror inte heller att halo 4 är så polerat som det borde..

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Ztreek:

Fortfarande dumt att inte släppa detta med xbox720.

Så du vill de ska vänta 2 år till med att släppa Halo 4?

Ja.

Halo 1 kom med xbox så, tror inte heller att halo 4 är så polerat som det borde..

Men det är ju redan bekräftat att Halo 5 ska komma på nästa generation

Medlem

@ DAoG har du suttit och sovit eller?

Vem fan har sagt något om "ENDGAME" har du inte klarat spelet eller, för annars spela det igen så fattar du.

Spelet ser ut att ha samma motor som reach, fast mer polerad och genomtänkt.

Halo 5 kommer bli grymt! (720)


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Känns lite trök att sådant mega-projekt är begränsad av uråldrig hårdvara, FÖRSTÅ vad detta kunnat bli på ett modernt system!

Medlem

Fan om man inte skulle ta å önska sej en 360 i julklapp av frugan och datorspelen som finns, himla mysig stämning i halospelen, iaf var det det i 1:an och 2:an.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Vincent_graymore:

Det som är mest trist är att de kramar ur loren för mycket och när man gör det kommer det alltid saker som motstrider tidigare spel/historier. Det blir inget mystiskt kvar, inget som man kan ta till sig i en begriplig skala i alla fall.

Jo precis, för att inte tala om motstridigheterna gentemot böckerna. Man blir inte klok.

Ta bara spelet Halo Reach och boken Fall of Reach, i boken vet UNSC inte om att Covenanterna känner till deras närvaro på Reach. Och blir överraskade när Covenanternas flotta anfaller. Medan spelet så har Convenanterna varit på Reach sedan den 24 juli (Uppdrag 1 i Halo Reach), och Pillar of Autumn lämnar solsystemet den 30 Augusti. Samma dag som den stora Covenant flottan anföll Reach.
Mer än en månad av strider på Reach innan UNSC klurade ut att Covenanterna hittat Reach, effektiv kommunikation inom militären? Inte riktigt kanske

Enorma brister inom den tekniska och design biten då bla alldeles förstora fighters/dropships får plats i för små hangarer på skeppen. Tänker då på longswords/pelicans gentemot fregatterna.
Eller där 33 spartaner, dr Halsey, 3 tekniker och 45 (12 reserv) mjolnir rustningar får plats i en Pelican.
De kanske är ena rackare på att stuva rätt.

Blir heller inte bättre när Bungie/författare inte kan hålla koll på hur många Spartaner som finns.

Men trotts allt detta så är det ett kul spelserie med en bra story, och det är ju det viktiga.


signatur

Can it wait for a bit? I'm in the middle of some calibrations.

Medlem
Skrivet av Faal-San:
Skrivet av Vincent_graymore:

Det som är mest trist är att de kramar ur loren för mycket och när man gör det kommer det alltid saker som motstrider tidigare spel/historier. Det blir inget mystiskt kvar, inget som man kan ta till sig i en begriplig skala i alla fall.

Jo precis, för att inte tala om motstridigheterna gentemot böckerna. Man blir inte klok.

Ta bara spelet Halo Reach och boken Fall of Reach, i boken vet UNSC inte om att Covenanterna känner till deras närvaro på Reach. Och blir överraskade när Covenanternas flotta anfaller. Medan spelet så har Convenanterna varit på Reach sedan den 24 juli (Uppdrag 1 i Halo Reach), och Pillar of Autumn lämnar solsystemet den 30 Augusti. Samma dag som den stora Covenant flottan anföll Reach.
Mer än en månad av strider på Reach innan UNSC klurade ut att Covenanterna hittat Reach, effektiv kommunikation inom militären? Inte riktigt kanske

Enorma brister inom den tekniska och design biten då bla alldeles förstora fighters/dropships får plats i för små hangarer på skeppen. Tänker då på longswords/pelicans gentemot fregatterna.
Eller där 33 spartaner, dr Halsey, 3 tekniker och 45 (12 reserv) mjolnir rustningar får plats i en Pelican.
De kanske är ena rackare på att stuva rätt.

Blir heller inte bättre när Bungie/författare inte kan hålla koll på hur många Spartaner som finns.

Men trotts allt detta så är det ett kul spelserie med en bra story, och det är ju det viktiga.

Jag trodde jag var den enda som visste det

Medlem
Skrivet av Javas:

Dyr budget gör inte automatiskt ett bra spel. Var inte The old Republic påkostat? Kolla bara hur "bra" det visade sig vara

Jag tycker inte att ToR var ett dåligt spel.. det var bara det att jag (och antagligen många andra) hade tröttnat på samma uttjatade spelupplägg (wow-klon). SP-kampanjen var trevlig


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av spritarn:
Skrivet av Ztreek:

Fortfarande dumt att inte släppa detta med xbox720.

Ja det förstår jag inte. Varför inte vänta och släppa Halo 4 som releasespel till nästa generation? Iom att Microsoft är med i produktionen så skulle troligtvis Halo 4 även som releasespel kunna utnyttja mycket av den nya kapaciteten.

Skulle verkligen kunna sparka igång försäljningen av den nya konsolen. Å andra sidan så kanske det är exakt detta de ska göra med Halo 5

Man kan ju tolka det faktum att dom släpper detta till 360 som ett tecken på att nästa Xbox fortfarande är en bra bit bort.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av spritarn:
Skrivet av Ztreek:

Fortfarande dumt att inte släppa detta med xbox720.

Ja det förstår jag inte. Varför inte vänta och släppa Halo 4 som releasespel till nästa generation? Iom att Microsoft är med i produktionen så skulle troligtvis Halo 4 även som releasespel kunna utnyttja mycket av den nya kapaciteten.

Skulle verkligen kunna sparka igång försäljningen av den nya konsolen. Å andra sidan så kanske det är exakt detta de ska göra med Halo 5

Man kan ju tolka det faktum att dom släpper detta till 360 som ett tecken på att nästa Xbox fortfarande är en bra bit bort.

Det hör det hela ännu värre..
Finns det fler polygons att krama ur konsolerna?! Tror knappt det.. In

Medlem

Det är kul att se att folk drar grafiska jämförelser mellan Halo 4 och Halo 3 och säger att det ser precis likadant ut. Då kan jag säga att ni inte har sett Halo 3 -> Halo: Reach -> Halo 4 i den nämnda ordningen.

Inaktiv

synd att jag bokar den här http://www.game.se/acatalog/Halo_4.html xbox 360 limited edition halo 4 konsol

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av spritarn:
Skrivet av Ztreek:

Fortfarande dumt att inte släppa detta med xbox720.

Ja det förstår jag inte. Varför inte vänta och släppa Halo 4 som releasespel till nästa generation? Iom att Microsoft är med i produktionen så skulle troligtvis Halo 4 även som releasespel kunna utnyttja mycket av den nya kapaciteten.

Skulle verkligen kunna sparka igång försäljningen av den nya konsolen. Å andra sidan så kanske det är exakt detta de ska göra med Halo 5

Man kan ju tolka det faktum att dom släpper detta till 360 som ett tecken på att nästa Xbox fortfarande är en bra bit bort.

Det hör det hela ännu värre..
Finns det fler polygons att krama ur konsolerna?! Tror knappt det.. In

Nope. Jag har inte rört min Xbox på ett år nästan. PCn sprang ifrån vid bf3 släpper och sen dess äre fan ingen idé att spela på konsol. Dom får hiva ut den nya snart fanemig...

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Nope. Jag har inte rört min Xbox på ett år nästan. PCn sprang ifrån vid bf3 släpper och sen dess äre fan ingen idé att spela på konsol. Dom får hiva ut den nya snart fanemig...

Precis..

och en annan sak, folk härjar att det är billigare med konsol, ja det är klart, den klarar av spel bättre än en PC för samma peng, men spelen till konsol kostar ju också 200 kr mer, om man är en sådan som nöjer sig med 10 spel på en generation så gör det, men är man en sådan som har 60-70 spel till konsol tycker jag bara synd om personen.

varje spel kostar typ 599 eller mer på release, en PC release kan gå allt ifrån 299 till 499.

Vi har också MÅNGA F2P spel till PC, jag förstår ingen anledning att sitta med en konsol idag om man är en gamer.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Nope. Jag har inte rört min Xbox på ett år nästan. PCn sprang ifrån vid bf3 släpper och sen dess äre fan ingen idé att spela på konsol. Dom får hiva ut den nya snart fanemig...

Precis..

och en annan sak, folk härjar att det är billigare med konsol, ja det är klart, den klarar av spel bättre än en PC för samma peng, men spelen till konsol kostar ju också 200 kr mer, om man är en sådan som nöjer sig med 10 spel på en generation så gör det, men är man en sådan som har 60-70 spel till konsol tycker jag bara synd om personen.

varje spel kostar typ 599 eller mer på release, en PC release kan gå allt ifrån 299 till 499.

Vi har också MÅNGA F2P spel till PC, jag förstår ingen anledning att sitta med en konsol idag om man är en gamer.

Ja, och de som ska tilläggas är att när du köper en PC får du ju så mycket mer än en maskin som bara spelar spel. Alla har ju i regel en dator också, så priset för den kan dom ju dra av direkt...

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Ja, och de som ska tilläggas är att när du köper en PC får du ju så mycket mer än en maskin som bara spelar spel. Alla har ju i regel en dator också, så priset för den kan dom ju dra av direkt...

Absolut, men för en månad sedan fick xbox Internet Explorer, (LOL!)

De har ju Youtube, Netflix, IE, Facebook, så ja, det går att använda sin konsol, men fan visst äre jobbigt utan mus och tangentbord

och ja, alla som har en konsol har nog en gammal laptop eller PC som de surfar och lyssnar på musik på.
Att komma med argumentet att det är billigare att vara gamer på konsol får mig bara att vilja sandpappra ansiktet på personen

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Ja, och de som ska tilläggas är att när du köper en PC får du ju så mycket mer än en maskin som bara spelar spel. Alla har ju i regel en dator också, så priset för den kan dom ju dra av direkt...

Absolut, men för en månad sedan fick xbox Internet Explorer, (LOL!)

De har ju Youtube, Netflix, IE, Facebook, så ja, det går att använda sin konsol, men fan visst äre jobbigt utan mus och tangentbord

och ja, alla som har en konsol har nog en gammal laptop eller PC som de surfar och lyssnar på musik på.
Att komma med argumentet att det är billigare att vara gamer på konsol får mig bara att vilja sandpappra ansiktet på personen

Jo, och dessutom, surfa är ju inte det enda du gör på en PC. Det finns ju miljarders användningsområden. Programmering, bildredigering, listan kan göras lång på saker en konsol INTE kan göra:P

12
Skriv svar