Laptop - HDMI - TV, TVn skalar upp/ner bilden

Medlem
Laptop - HDMI - TV, TVn skalar upp/ner bilden

Hej!

Jag har nyligen skaffat mig en laptop som jag hade tänkt ha som mediaspelare till min TV. När jag kopplar den via hdmi till TVn så skalas bilden upp eller ner, beroende på vilken upplösningen jag vill att TVn ska ha.

Laptopen har 1280x768 och min TV klarar bara av HD, 720p..

I 1080p blir det en förminskad(nerskalad) bild på TVn, i 720p/768p så skalas bilden upp så typ 5% av bildhöjden/bredden visas utanför skärmen.Verkar inte finnas ett perfekt läge..

Hur ska jag göra för att bilden ska bli perfekt? Om jag kopplar min stationära dator till TVn så blir bilden bra. Min laptop har ett GT 520MX grafikkort.

Tack på förhand!

Medlem

Hade liknande på min dator med min nya skärm, var ca 3-4 cm i kanterna som inte användes av bilden. Hittade till slut i ATI:s inställningar "digitala platta bildskärmar" -> "skalningsalternativ"... antar nVidia har nåt liknande nånstans med

Medlem

Man kan ändra det i Nvidias kontrollpanel, under rubriken bildskärm finns det en flik som heter ställ in skrivbordets storlek och position. Där kan man gå in under flik som heter storlek sen är det bara att trycka på storleksändra.

Har inte testat med någon laptop men det borde nog fungera på samma sätt.

1
Skriv svar