Grafisk "realism" i spel...

Grafisk "realism" i spel...

Jag skrev nyss ett inlägg här i min blogg på FZ:

http://goo.gl/LJJ0l

- och tänkte vi kunde diskutera den grafiska realismen i spel.

Jag tycker, av många olika anledningar, att alltför detaljerade grafik i spel förstör spelupplevelsen. Om något är alldeles för naturtroget, upplever i varje fall jag, en viss sorts distans till det som spelas upp på skärmen. Min hjärna kan skilja på verklighet och "bilder", så när spelproducenter gör sitt bästa för att vara så verklighetstrogna som möjligt i grafiken, upplever jag ibland (ofta) det motsatta. Jag dras inte in i spelet på samma sätt som jag gör med spel som ser ut som "spel", om ni förstår skillnaden.

Vad har ni för tankar kring det här?

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

För mig så är det nog viktigast att karaktärerna och själva omvärlden rör sig på ett någorlunda "verklighetstroget" sätt och grafiken i sig behöver då inte vara ultraskarp, för att skapa den där lilla extra känslan av välbehag när det spelas.

Medlem

Beror på vad exakt man har gjort realistiskt. T ex uppskattar jag realistiskt gjorda naturelement så som vatten och eld.

Burn in the light.

Medlem

För egen del spelar det sällan någon större roll om spelgrafiken är realistisk eller inte och det är egentligen bara två grejjer som gör att jag skulle uppskatta ett spel mindre på grund av grafiken. Första är att jag vill ha en konsekvent stil som gör att allting känns som det hänger ihop, sak samma om den är supersnygg Crysis-klass eller retroflörtane "8-bits look". Det andra är att jag stör mig något enormt på när spel pressas till att vara så ultra-realistiska som möjligt då det, än så länge i alla fall, helt ofelbart störtdyker rakt ner i The Uncanny Valley.

(För tillfället föredrar jag retrodoftande stil då jag fastnat för They Bleed Pixels, Super Meat Boy och Faster Than Light just nu. Realismen får ställa sig på kö och vänta ett tag )

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

1
Skriv svar