Inget Halo 4 till pc

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Cindori:

Populära...? Jag pratar ur ett ekonomiskt perspektiv. Det enda logiska perspektivet att bemöta sådana här saker med.

Microsoft tjänar mer pengar på konsoler. Precis som Nintendo.

Om de stora pengarna låg i spelen hade naturligtvis Nintendo slängt upp sina spel till iOS/Android osv osv.

Man måste bemöta alla val inom ett företag med logik utgående ifrån ekonomisk vinst. Om man är ute efter att förstå grunden till agerandet, det vill säga. Det är otroligt naivt att bemöta det med åsikter som att företaget "klantar sig" eller "är oschyssta". Det råder i princip aldrig sådana omständigheter bakom beslut som dessa.

Kom ihåg att väldigt många köper sina konsol spel begagnade, om de istället sålde Halo 4 digitalt på PC hade de fått in cash som fan. inge resell eller sånt skit.
.

Halo serien har sålt runt 40miljoner ex till Xboxen.

Just saying

den hade säkert kunnat sälja några miljoner till, till PC också om den faktiskt hade funnits här förutom Halo 1 och 2.
Halo 1 sålde bra till PC
med tanke på hur sen portningen var. Halo 2 var bara korkat, krävde vista å skit.

Det finns väldigt bra anledningar till att porta spelet till PC.
kortfatat.
Vad konsoler gör gör PC bättre.
Släng in en redig editor så lever spelet 4-5 år minst.

Skrivet av Cindori:

Det handlar inte om vad som piratkopieras mest eller säljs mest.
Det handlar om att binda ner kunder till konsoler.

Du tänker inte djupt nog. Om du hade läst tex. ekonomi eller en kurs inom logik på högskola hade du förstått.

Om vi förutsätter att person X vill spela Halo 4, finns tre alternativ.

a. Person X äger ett Xbox och köper spelet. Nu kommer Person X ha förnyad spelglädje i sin gamla konsol vilket innebär att han kommer äga den längre. Vilket innebär ökad inkomst på tillbehör, kontroller, och framtida inköp av spel.

b. Person X äger inte ett Xbox men köper konsolen begagnad. Härifrån fortskrider scenariot som ovan.

c. Personen X äger inte ett Xbox men köper konsolen. Härifrån fortskrider scenariot som ovan.

Du glömmer ett fjärde alternativ, Att inte köpa varken konsol eller spel för att man helt enkelt inte vill spendera 2000-4000 för att spela just ETT spel. Det enda bra exklusiva spelet till konsol enligt mig är just Halo.

Argumentet du har kan mycket väl stämma in för tillfället, men nästa generation konsol då? första 2-3 åren kommer de gå i förlust pga kostnaderna att framställa en låda..

Om person i exempel B köper en begagnad konsol kommer 0 kr till Microsoft, om han senare köper Halo 4 begagnat kommer det 0 kr till Microsoft igen, kunden är nöjd men inte Microsoft.
Men visst, köper man en konsol håller man sig nog inte till ett spel, men det finns folk som gör det, säkert många människor som sitter och har endast Halo spelen till konsol medan alla andra spel kör de på PC.

Om istället Person B hade möjligheten att köpa Halo 4 till PC för 350-400 kr hade Microsoft inte fått allt rätt i näven men en stor del, 200-250(?)

Att släppa Halo 4 till PC kanske inte ger en stor säck med diamanter för Microsoft, men kanske några säckar med sedlar? att vifta bort möjligheten att släppa det till PC är dumt, två anledningar jag vill uppmärksamma om, antal sålda spel på PC ökar och ökar för varje år som går, 2010 läste jag en artikel att det ökar med ca 15% varje år.

en annan anledning till att släppa spel till PC är modding, att kunna modda ett spel kan göra att försäljningarna kommer att ticka upp till 10 år fram, långsiktigt och bra, Morrowind säljer fortfarande för Bethesda tack vare modding.

Halo 1 och Halo 2 till PC lever än idag.. tack vare modding.
opopulära spel som Tony Hawk samt Star wars Jedi Outcast lever än idag tack vare modding.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Att företag som GAME uppmanar sina kunder att köpa begagnat borde vara kriminellt.

Åja, nu tog du allt i.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Ztreek:

Att företag som GAME uppmanar sina kunder att köpa begagnat borde vara kriminellt.

Åja, nu tog du allt i.

Varför det?
Kommer du fram med ett nytt Halo 4 och säger "jag vill ha detta"
så kommer de 9/10 gånger säga "vi har den inne begagnat för 150 kr mindre, funkar felfritt, intresserad?"
Vid köp av nytt spel har återförsäljare skyldighet att ge pengar till företaget som gjort spelet, vid säljning av begagnad vara får de rubbet för sig själva.

Vi utgår ifrån ett spel som kostar 600, GAME kanske får 200 av dessa pengar och resten går till dem som tillverkat spelet, om de senare säljer samma spel begagnat för 450kr så får GAME hela beloppet medan utvecklaren får 0 kr.

Ingen tjänar pengar på att ett spel ligger ute på tex thepiratebay, men GAME tjänar väldigt mycket på att köpa in begagnade spel av människor och sedan putsa skivan med CD slip och sälja för 100-150 kr billigare än nypris.

Att ladda hem spel är moraliskt fel, precis lika moraliskt fel att sälja begagnade spel.

Kom inte med att man får sälja bilar och böcker hur man vill, att skriva en bok behöver du endast A4 papper och några pennor. att göra ett spel kan kosta över 100 miljoner kronor.

att köpa ett spel kostar 600, vilket motsvarar några dagars mat.
att köpa en bil för 100-300k motsvarar en relativt bra lägenhet i vissa län i Sverige. ingen svensson har råd att köpa en ny bil varje månad. men att köpa 1 spel varje månad kan man nog klämma in i sin budget.

Medlem

HALLÅ!? samtidigt, hade dem sagt "Ja, vi kommer släppa Halo 4 på pc!" Hade alla ni ändå sagt och kallat microsoft för giriga, cash only tänkande idioter, och att det hade förstört hela halo serien! Är absolut inte emot iden med halo på datorn, tvärtom, hade varit riktigt trevligt! men det jag ville ha fram är att community:n just nu är väldigt svår att tillfredställa

Inaktiv

Tror faktiskt att Halo 4 hade kunnat vara riktigt gymt på pc, med en stor modcommunity etc

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Ztreek:

Att företag som GAME uppmanar sina kunder att köpa begagnat borde vara kriminellt.

Åja, nu tog du allt i.

Varför det?
Kommer du fram med ett nytt Halo 4 och säger "jag vill ha detta"
så kommer de 9/10 gånger säga "vi har den inne begagnat för 150 kr mindre, funkar felfritt, intresserad?"
Vid köp av nytt spel har återförsäljare skyldighet att ge pengar till företaget som gjort spelet, vid säljning av begagnad vara får de rubbet för sig själva.

Vi utgår ifrån ett spel som kostar 600, GAME kanske får 200 av dessa pengar och resten går till dem som tillverkat spelet, om de senare säljer samma spel begagnat för 450kr så får GAME hela beloppet medan utvecklaren får 0 kr.

Ingen tjänar pengar på att ett spel ligger ute på tex thepiratebay, men GAME tjänar väldigt mycket på att köpa in begagnade spel av människor och sedan putsa skivan med CD slip och sälja för 100-150 kr billigare än nypris.

Att ladda hem spel är moraliskt fel, precis lika moraliskt fel att sälja begagnade spel.

Kom inte med att man får sälja bilar och böcker hur man vill, att skriva en bok behöver du endast A4 papper och några pennor. att göra ett spel kan kosta över 100 miljoner kronor.

att köpa ett spel kostar 600, vilket motsvarar några dagars mat.
att köpa en bil för 100-300k motsvarar en relativt bra lägenhet i vissa län i Sverige. ingen svensson har råd att köpa en ny bil varje månad. men att köpa 1 spel varje månad kan man nog klämma in i sin budget.

Skall först säga att jag inte köpt ett begagnat spel sedan Nordic games dagar i början av 90-talet och att jag kan tycka det är omoraliskt mot utvecklarna av nämnda företag att tjäna pengar på det men problemet i det du säger är just att du vill dela upp vad som är ok att sälja begagnat och vad som inte är ok, vilket är svårt.

Man kan argumentera utvecklingskostnad men vilken gräns ska man sätta då?
är det ok att sälja indiespel?, vad med filmer/musik?

Skrivet av Ztreek:

Halo är faktiakt ett av de bästa fpsen på konsol. Mer öppna kartor med möjlighet till val i hur du gör saker.. CoD BF och MoH är ju en film som du får skjuta folk i.. Inga egna val eller något.

Att inte släppa halo 4 till PC är ett misstag, finns otroligt många spelare som jag som verkligen inte vill använda sig av en handikappad kontroll samt spela i endast 720p och 30fps.

Finns ingen anledning att inte släppa halo till PC utom att microsoft är idioter..

Egna val i Halo? Har aldrig jag märkt


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem
Skrivet av Lepr:

Man kan argumentera utvecklingskostnad men vilken gräns ska man sätta då?
är det ok att sälja indiespel?, vad med filmer/musik?

Musiker tjänar ofta pengar på att åka på turné, att spela in en skiva kan gå allt ifrån en hundring till några tusen.

Filmer visas först och främst på bio, sen kommer den ut på DVD, till sist kommer den till TV, du har 3 stora steg som gör att skaparen tjänar pengar, du har endast ett steg inom spelbranschen.

Det är mer acceptabelt att ladda hem en film än ett spel pga den anledningen.
Samma sak där med Indiespel, de har endast en chans att få in pengar det är via sålda exemplar direkt ifrån affären eller tjänsten.

Det finns flera filmer som sålde as dåligt på bioduken men lyckades gå på plus via DVD och TV. om det går dåligt för ett spelföretag på det första och enda steget så finns ingen återvändo, ingen 'livlina' så att säga. efter att ett spel är ute i butik kan ens liv hänga på det, du kanske inte har råd med mat nästa månad.

Medlem
Skrivet av Sergeant Jonsson:

Egna val i Halo? Har aldrig jag märkt

När du kommer till ett lite större område i Halo, då har du ibland valet att antingen stealtha eller köra rambo, du har också många gånger möjligheten att när som helst hoppa ut ur tex en scorpion och ta en wraith, byta ut din ghost mot en banshee, sånna val gör att spelet känns mer levande.

Nämn någon gång i CoD eller BF Singleplayer när du själv fick välja att istället för att skjuta deras tank med RPG, så simmade du över sjön och planterade minor? eller rent utsagt bara skiter fullständigt i dina order och låter de andra marinerna göra någonting.

Det lustiga med CoD och BF är att du skulle kunna ta bort alla alierade, du hade ändå klarat det ändå för AI'n är helt korkad.

I BF3 SP fick du inte ens köra ditt egna jetplan, vafan liksom?

Medlem

Their misstake... their loss..

Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Sergeant Jonsson:

Egna val i Halo? Har aldrig jag märkt

När du kommer till ett lite större område i Halo, då har du ibland valet att antingen stealtha eller köra rambo, du har också många gånger möjligheten att när som helst hoppa ut ur tex en scorpion och ta en wraith, byta ut din ghost mot en banshee, sånna val gör att spelet känns mer levande.

Nämn någon gång i CoD eller BF Singleplayer när du själv fick välja att istället för att skjuta deras tank med RPG, så simmade du över sjön och planterade minor? eller rent utsagt bara skiter fullständigt i dina order och låter de andra marinerna göra någonting.

Det lustiga med CoD och BF är att du skulle kunna ta bort alla alierade, du hade ändå klarat det ändå för AI'n är helt korkad.

I BF3 SP fick du inte ens köra ditt egna jetplan, vafan liksom?

aha du menar så ok förlåt för att man är lite trög


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem

Ruttet

Det var ett riktigt dåligt beslut att inte fortsätta Halo på pc efter tvåan, tycker synd om de som inte ägde en xbox som inte fick fortsätta äventyret :/


signatur

Game long and prosper

Medlem

De tror fortfarande att fler folk kommer köpa XBOX360 bara för att de envist tänker hålla ett (eller flera) spel konsolexklusivt. Pffft!

You're not getting my money!


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Inaktiv

Microsoft har blivit allt mer ointressanta för min del.

Hoppas Steam på Linux får fart och blir en faktor med ett hyfsat utbud av spel om några år. Då åker Windows ut helt från PC:n.

Har inte funderat på att skaffa en konsol, men om jag gör det då är det för att spela GTA V, RDR och NHL (tror förstås att GTA V kommer till PC så småningom).

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Rekorderlig:

Sorgligt nog så tjänar Microsoft mer på detta då Halo ensamt får folk att köpa ett Xbox vilket är mer lönsamt för MicroSoft. Detta blir definitivt en faktor med Halo 5 som ska komma till Xbox 720 men är fortfarande en viktig del i försäljningen med Halo 4.

Fel..
Det finns många PC spelare där ute som verkligen inte klarar av dagens konsoler, totalt utdaterade, dålig kontroll för FPS samt 30 frames, 720p.
därför blir det inte ett köp för dem. jag tror verkligen inte att PC versionen skulle sälja som smör, men den skulle i alla fall sälja och de skulle antagligen gå med vinst.

Halo 4 till PC, 120 fps support, 1080p, dx11 och teselation, hur grymt vore inte det där spelet?!
http://tinyurl.com/cxu359z
Folk hade hyllat spelet flera gånger om, jag vill hemskt gärna spela Halo till PC.

Men microsoft tjänar inget på att släppa spelet på PC, läste du ens vad jag skrev? När dem säljer Halo 4 så får dem inte precis alla 400-500kr som spelt kostar utan alla ska ha sin del. Så varje kopia av Halo 4 som hade släppts till PC hade inte gett Microsoft lika mycket pengar som nu när varje kopia av Halo 4 som säljs även inkluderar att någon har köpt ett xbox för 2-4k varav microsoft får mycket mer pengar av. Visst, alla köper inte Xbox för Halo med det är en stor selling-point. Du kan juh inte ärligt tro att Microsoft är dumma i huvudet och inte släpper spelet för att jävlas med dig. Man blir inte ett företag som Microsoft ifall du är dum i huvudet, om det är något Microsoft är bra på så är det att tjäna pengar, och Halo 4 på PC hade förlorat mer pengar p.g.a folk som hade köpt en konsoll för det än vad det hade tjänat in på att Microsoft publishar ett spel på PC.

Inaktiv

Om det inte funnits bra spel till PC så hade jag nog kört Linux. MS vill att jag skall köra W8 på min PC och spela på Xbox men icke!

Medlem

Har ju unreal tournament, mkt bättre!

Inaktiv
Skrivet av Javas:

Ruttet

Det var ett riktigt dåligt beslut att inte fortsätta Halo på pc efter tvåan, tycker synd om de som inte ägde en xbox som inte fick fortsätta äventyret :/

Mm, dagen innan Halo Reach släpptes, sålde jag min 360. Jag har spelat Halo CE Halo 2, Halo 3, Halo 3 ODST och Halo Wars. Men då jag spelade trean var jag inte riktigt insatt i Halos universum, däremot är jag det nu och skulle verkligen vilja spela om spelen för berättelsen osv. Istället läser jag Halos böcker och skriver forum inlägg på 343 om en PC portning.

Att läsa denna artikeln var VÄLDIGT tragiskt för mig.

samtidigt som jag tycker att det är synd för att jag skulle gärna spela spelen på pc, så förstår man microsoft. Jag har ett xbox som jag aldrig spelar på längre, och det enda som håller kvar mig är Halo... De tjänar på att hålla kvar det bara på xbox


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem

FPS till PC är som ballongen på snöret..
dvs där de ska spelas..


signatur

I was the turkey aaall alooooong!......

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Halo är faktiakt ett av de bästa fpsen på konsol. Mer öppna kartor med möjlighet till val i hur du gör saker.. CoD BF och MoH är ju en film som du får skjuta folk i.. Inga egna val eller något.

Att inte släppa halo 4 till PC är ett misstag, finns otroligt många spelare som jag som verkligen inte vill använda sig av en handikappad kontroll samt spela i endast 720p och 30fps.

Finns ingen anledning att inte släppa halo till PC utom att microsoft är idioter..

Du har fel. Det finns en mycket bra anledning att inte släppa det till PC. Halo säljer konsoller.

Medlem

Vad SYND!

Då borde ju 5an komma till PC iaf, eller 6an


signatur

Denon / Pioneer

ELF
Medlem

Hade Halo till xbox när jag var yngre och har Halo 2 till PC. Hade gärna spelat Halo 3 och 4. Men får väl vara utan dessa spel då.

Skrivet av rewoX:

Har ju unreal tournament, mkt bättre!

Mm, bra spel. Men på tok för få som spelar det. Fick en tår i ögat för några månader sedan då jag fick se att det var väldigt få servrar med folk.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Inaktiv
Skrivet av Manqs:

Gör inget. Kommer ihåg när Halo kom till första boxen. Skitbra på box. Men på PC var det underlägset det mesta på marknaden. På Xbox 360 är det inte mycket som kan tävla med Halo 4. Men på PC så är Halo 4 inget mer än ett okej spel i mängden.
Vissa saker hör helt enkelt hemma på vissa ställen.

Det beror på hur man tänker. Enligt mig är Halo det bästa spelet som finns, inte för gameplayen, utan för universumet och storyn. Det finns ungefär tio böcker om Halo som jag tycker att man ska läsa.

Om man tänker på gameplay tycker jag också att det är jäkligt bra. Det finns bara något speciellt med striderna. Kanske att allla fiender beter annorlunda och har egna egenskaper...?

Tekniskt? Nja, faktiskt rätt så bra. Halo: CE är faktiskt väldigt komplext vid några punkter än idag. T.ex. partiklarnas fysik (hur de rör sig osv), när du kör en jeep på jord sprutas smuts och varenda partikel dras individuellt, något som nvidia påstår att man behöver physx för nuförtiden.
Ännu en sak som ger Halo en poäng när det gäller den tekniska aspekten är att det har fått dynamiska skuggor och AA.

12
Skriv svar