Äldre grafikkort, vilket är bäst?

Medlem
Äldre grafikkort, vilket är bäst?

Sitter och ska formatera om en gammal dator, ska installera Windows XP.

Men grafikkortet var paj, så letade i lite lådor, fråga polare osv efter andra grafikkort och hittade då 3st.

Nu är frågan vilket av dom 3 som är det bästa. Kommer självklart sätta mig ner och googla runt i djungeln. Men om det är någon som har koll på gamla grafikkort och kan spara mig tid, så blir jag inte arg om någon hojtar till. (skapar tråden och sätter mig och googlar runt lite) kikar in i tråden emellanåt se om någon har ett svar innan jag har försökt tyda lite hieroglyfer.

Kort 1 = Radeon X1650 Pro - 256Meg
Kort 2 = Geforce 7600 GT - 256Meg
Kort 3 = POWERCOLOR R48-XVD3 Radeon X850XT PE 256MB

Har kort 3, DDR3 minnen och de andra grafikkorten DDR2 ?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nu ska jag googla lite, tack på förhand om det är någon som har information osv....

Medlem

Min gamla dator hade ett 7600GT. Riktigt grymt kort! Kunde maxxa Oblivion i 1600x1200 med hyffsat bra frame rate!

Men jag tror att Radeon X1650 Pro och 7600GT är ganska lika prestandamässigt.

Medlem

Mycket beror ju på vad du tänkt använda datorn till. Det sätter ju kraven för prestanda kravet på graffe kortet.
Själv gick jag från de gamla ATI/radeon korten för de dåliga drivisarna där tycker jag 7600 GT ligger bättre till.
Men det beror på vad du tänkt dig att göra med datorn.
Körde BF3 på ett 7600 GT alfa dog när jag väntade på nya graffen. Visserligen lägsta upplösning men det gick utan lag.
Så jag håller nog på nvidia pga bättre drivisar. Men typ av spel är ju avgörande då vissa funkar bättre med ett visst kort.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Svårt att säga. X850XT PE kommer ge bäst prestanda då det motsvarar ett 8600GT, men har då å andra sidan inget stöd för Shader model 3.0, vilket 7600GT har. Allt beror på vad du har tänkt att lira och om eye candy går före prestanda, i så fall är 7600GT det bästa valet. X1650 Pro kan du däremot välja bort direkt då det kortet inte har en chans mot dom andra två.

Medlem
Skrivet av Aevir:

Min gamla dator hade ett 7600GT. Riktigt grymt kort! Kunde maxxa Oblivion i 1600x1200 med hyffsat bra frame rate!

Men jag tror att Radeon X1650 Pro och 7600GT är ganska lika prestandamässigt.

Nu måste du väl ändå skoja? Mitt 8800 GTS hade ju småproblem med allt maxat!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Aevir:

Min gamla dator hade ett 7600GT. Riktigt grymt kort! Kunde maxxa Oblivion i 1600x1200 med hyffsat bra frame rate!

Men jag tror att Radeon X1650 Pro och 7600GT är ganska lika prestandamässigt.

Nu måste du väl ändå skoja? Mitt 8800 GTS hade ju småproblem med allt maxat!

Jo jag har för mig det - det var ju så länge sedan så jag kanske spelade på lite lägre upplösning än vad jag kommer ihåg. Men så är jag inte så kräsen heller när det gäller framerate. Allt över 20FPS är bra för mig!

Medlem

Hah okej, då har du anledningen där. Jag blir allergisk på allt under 50.

Jag är också lite kluven över vilket som är bäst, och tror också att det beror lite på vad du är ute efter. Själv hade jag nog valt 7600GT dock.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar