Bastion avklarat

Flakmonkey
Bastion avklarat

Sådärja då har man klarat Ipad-varianten av #Bastion på vägen till innebandymatchen i korpen. Hade ju verkligen sett fram emot att ta mig i an det här lilla kritikerhyllade spelet och jag blev inte besviken. Redan från den första sekunden då jag låter den härliga berättarrösten leda mig aka "The Kid" genom en söndertrasad värld är jag såld och det blir den känslan försvinner i princip aldrig.

Berättarösten följer mig genom en historia som utspelar sig i en fantasivärld som slitits itu av en katastrof som kort och gott benämns som "the calamity". Huvudpersonen är en av få överlevande (mannen med rösten är en annan) och han tvingas nu göra vad han kan för att reparera skadan. Detta görs genom att hitta och föra tillbaka kristaller som ger det jättelika byggnadsverket Bastion dess kraft. Det visar sig emellertid snabbt att allting inte är så enkelt som det en till en början tycks vara och för att undvika spoilers ska jag helt enkelt lämna det där.

Det är inget komplext spel och det är enbart positivt, speciellt när det spelas på en ipad. I grunden är det ett rätt klassiskt actionrollspel som ses ur ett isometrisk perspektiv och där du kämpar ner den ena fienden efter den andra. I den här versionen gör "The Kid" mycket av detta själv. Allt du behöver göra är att se till att trycka dig fram till en fiendes närområde så sköter den unga huvudrollsinnehavaren resten med något av två vapen du valt att använda dig av. Visserligen så måste du ibland dodga attacker och använda en sköld, men det är inget som skrämmer direkt.

Vapen ja, ett actionrollspel vore ju inte ett actionrollspel utan en arsenal. Här har du en dryg handfull vapen att välja mellan och självklart kan du även uppgradera dem vilket du för övrigt även kan göra med dig själv allt efter du blir mer erfaren. Utöver detta kan du även hitta föremål som ger dig specialförmågor men här kommer mitt i princip enda klagomål. Det känns aldrig som om det påverkar särskilt mycket. Jag tog mig igenom spelet genom att använda endast ett par av de vapen som finns tillgängliga och förmågorna kändes i de flesta fall helt överflödiga. Visst är det mitt fel att jag höll mig till mina vapen, men det måste ändå kännas motiverande att byta ibland, och i vissa lägen mer eller mindre tvingande.

[video=8375]

Men men, i övrigt så är #Bastion storartat om än på en lite mindre skala än mångmiljonproduktionerna. Det är bedårande vackert, har en intressant handling som berättas på ett finurligt sätt, en enkel men väl fungerande spelmekanik och ett soundtrack som är något av det bästa jag hört, någonsin. Det är lite för enkelt, det är lite kort, men det är något som bör spelas. Speciellt som det går att få tag på för en billig penning till en rad format.

#blogg

Bastion avklarat

Tack! Då vet vi.

Flakmonkey
Skrivet av Sebastian Lind:

Tack! Då vet vi.

Heh, pubbades visst lite tidigt ^^

Medlem

Jag fastnade för musiken också, helt underbar.

Medlem

Köpte precis Bastion för 3,49 euro på Steam-rean. Erbjudandet finns kvar i 12 timmar till!

1
Skriv svar