Windows 8 säljer snabbare än Windows 7 gjorde

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Kanske läge att lära sig och förstå hur man använder Win 8 innan man gnäller?!? Faktum är att Win 8 funkar galant om man nu inte är en tjurskallig bakåtsträvare...

Jag använder Windows 8 och det fungerar galant. Om du läste det jag skrev så var det just Metro jag skrev om och inte windows 8 skrivbordet. Är man för hur dom lade in ett system för en telefon på datorn så borde man skämmas.. Det finns inget man kan göra i Metro som man inte redan kunde göra i Windows7.

Varför har ens Windows8 ett skrivbord om dom tyckte att metro var så häftigt?

Varför tog microsoft bort startknappen?
Jo det kan jag säga dig, För att om det skulle funnits en startknapp på skrivbordet så skulle det inte funnits någon mening alls med att ha metro på datorn för att startknappen gjorde precis allt 'häftigt' som metro kan göra..

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Det finns inget man kan göra i Metro som man inte redan kunde göra i Windows7.

Varför har ens Windows8 ett skrivbord om dom tyckte att metro var så häftigt?

Varför tog microsoft bort startknappen?
Jo det kan jag säga dig, För att om det skulle funnits en startknapp på skrivbordet så skulle det inte funnits någon mening alls med att ha metro på datorn för att startknappen gjorde precis allt 'häftigt' som metro kan göra..

Metro är den nya startmenyn.
Fast man har livetiles som man kan justera vilken realtids information som visas.
Man kan justera storleken på tilesen vilken ger dem olika fokus.
Man kan sminka startmenyn med bakgrund och olika färger.

Edit: Samt den gamla startmenyn hade funkat värdelöst med touch vilket Metro funkar underbart med och leder även till en enhetlig UI för PC, tablets och telefoner

Medlem
Skrivet av Jeehao:
Skrivet av JohnnyGreed:

Kanske läge att lära sig och förstå hur man använder Win 8 innan man gnäller?!? Faktum är att Win 8 funkar galant om man nu inte är en tjurskallig bakåtsträvare...

Jag använder Windows 8 och det fungerar galant. Om du läste det jag skrev så var det just Metro jag skrev om och inte windows 8 skrivbordet. Är man för hur dom lade in ett system för en telefon på datorn så borde man skämmas.. Det finns inget man kan göra i Metro som man inte redan kunde göra i Windows7.

Varför har ens Windows8 ett skrivbord om dom tyckte att metro var så häftigt?

Varför tog microsoft bort startknappen?
Jo det kan jag säga dig, För att om det skulle funnits en startknapp på skrivbordet så skulle det inte funnits någon mening alls med att ha metro på datorn för att startknappen gjorde precis allt 'häftigt' som metro kan göra..

Fast en stor poäng med metro är dels att få ett gemensamt, enhetlig gränssnit för samtliga enhetstyper som kan köra Win8. Oavsett om det är tablet PC, mobil, PC eller vad det kan tänkas vara. Dels för att Metro-gränssnittet kan göra mer saker än vad startmenyn kan. Som t ex ha information som uppdateras i realtid eller anpassas på annat sätt. Ikoner i startmenyn ligger kvar som dom är hela tiden.

Att skrivbordet finns kvar är av den enkla anledningen att det skulle bli ett ännu större klagande om den försvann med en gång, så bättre att fasa ut den pö om pö. Bättre få folk att använda den mindre för att successivt gå bort från den.

Som Windows har fungerat de senaste versionerna är skrivbordet ändå nästan värdelöst. Ikonerna som finns där kan man ha i aktivitetsfältet (snabbstart eller vad det heter), som fästa överst på startmenyn, eller i favoriter. Finns säkert fler alternativ också. Om man använder skrivbordet som tillfällig lagring eller arbetsyta så kan man använda vilken annan katalog som helst, fungerar jättebra.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av UOme:
Skrivet av Jeehao:

Det finns inget man kan göra i Metro som man inte redan kunde göra i Windows7.

Varför har ens Windows8 ett skrivbord om dom tyckte att metro var så häftigt?

Varför tog microsoft bort startknappen?
Jo det kan jag säga dig, För att om det skulle funnits en startknapp på skrivbordet så skulle det inte funnits någon mening alls med att ha metro på datorn för att startknappen gjorde precis allt 'häftigt' som metro kan göra..

Metro är den nya startmenyn.
Fast man har livetiles som man kan justera vilken realtids information som visas.
Man kan justera storleken på tilesen vilken ger dem olika fokus.
Man kan sminka startmenyn med bakgrund och olika färger.

Edit: Samt den gamla startmenyn hade funkat värdelöst med touch vilket Metro funkar underbart med och leder även till en enhetlig UI för PC, tablets och telefoner

På vilket sätt är Metro bra för Pc användare? Vad man än vill göra som har med PC att göra så hamnar man på skrivbordet så varför ska man ens in till Metro igen när man väl har kommit till skrivbordet?

Alla Metros program är bara fördummade program utav sånt som redan finns på datorn.

Jag klagar inte på tablets och telefoner, Det passar säkert in jättebra där med touch.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

På vilket sätt är Metro bra för Pc användare? Vad man än vill göra som har med PC att göra så hamnar man på skrivbordet så varför ska man ens in till Metro igen när man väl har kommit till skrivbordet?

Alla Metros program är bara fördummade program utav sånt som redan finns på datorn.

Jag klagar inte på tablets och telefoner, Det passar säkert in jättebra där med touch.

Missade du de andra anledningarna som vi också skrev, eller ignorerade du dom?

Föressten: nej, man "kommer inte tillbaka till skrivbordet" hela tiden från Metro. När man startar webbläsaren kommer webbläsaren upp, när man startar ett spel startas spelet, när man öppnar messenger kommer messenger upp, när man startar väder-appen kommer.... just det - väder-appen upp. Etc etc.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Jeehao:
Skrivet av UOme:
Skrivet av Jeehao:

Det finns inget man kan göra i Metro som man inte redan kunde göra i Windows7.

Varför har ens Windows8 ett skrivbord om dom tyckte att metro var så häftigt?

Varför tog microsoft bort startknappen?
Jo det kan jag säga dig, För att om det skulle funnits en startknapp på skrivbordet så skulle det inte funnits någon mening alls med att ha metro på datorn för att startknappen gjorde precis allt 'häftigt' som metro kan göra..

Metro är den nya startmenyn.
Fast man har livetiles som man kan justera vilken realtids information som visas.
Man kan justera storleken på tilesen vilken ger dem olika fokus.
Man kan sminka startmenyn med bakgrund och olika färger.

Edit: Samt den gamla startmenyn hade funkat värdelöst med touch vilket Metro funkar underbart med och leder även till en enhetlig UI för PC, tablets och telefoner

På vilket sätt är Metro bra för Pc användare? Vad man än vill göra som har med PC att göra så hamnar man på skrivbordet så varför ska man ens in till Metro igen när man väl har kommit till skrivbordet?

Alla Metros program är bara fördummade program utav sånt som redan finns på datorn.

Jag klagar inte på tablets och telefoner, Det passar säkert in jättebra där med touch.

Du har 17 000 appar som du kan köra som har inget med skrivbordet att göra.
För vana datoranvändare så kan Metro vara ett störningsmoment emellanåt, själv tyckte jag iaf det var de första 2 veckorna jag använde det fast nu tycker jag det funkar skitbra.
Däremot så installerade jag Win8 på mina pärons dator och plötsligt blev deras datoranvändade så mycket lättare. Istället för att ha en desktop som inte säger något alls så är Metro väldigt lätt att förstå sig på och allting är i klartext framför en.

Medlem
Skrivet av conthox:

Fast en stor poäng med metro är dels att få ett gemensamt, enhetlig gränssnit för samtliga enhetstyper som kan köra Win8. Oavsett om det är tablet PC, mobil, PC eller vad det kan tänkas vara. Dels för att Metro-gränssnittet kan göra mer saker än vad startmenyn kan. Som t ex ha information som uppdateras i realtid eller anpassas på annat sätt. Ikoner i startmenyn ligger kvar som dom är hela tiden.

Att skrivbordet finns kvar är av den enkla anledningen att det skulle bli ett ännu större klagande om den försvann med en gång, så bättre att fasa ut den pö om pö. Bättre få folk att använda den mindre för att successivt gå bort från den.

Som Windows har fungerat de senaste versionerna är skrivbordet ändå nästan värdelöst. Ikonerna som finns där kan man ha i aktivitetsfältet (snabbstart eller vad det heter), som fästa överst på startmenyn, eller i favoriter. Finns säkert fler alternativ också. Om man använder skrivbordet som tillfällig lagring eller arbetsyta så kan man använda vilken annan katalog som helst, fungerar jättebra.

Idén med att det ska vara enhetligt förstår jag men varför finns det ingen inbyggd valmöjlighet för datanissar att köra med endast skrivbord och startmeny redan från början? Varför tvingas man spela med Metro som bara är ett hinder man måste klicka sig förbi varje gång datorn startas? Jag vet att man kan modda bort det med andrahandsprogram men varför finns inte den valmöjligheten i windows?

Du säger att man kan ha startmenyns ikoner på aktivitetsfältet, Varför finns då metro?
Man kan ha ikonerna på skrivbordet, Varför finns metro?
Man kunde söka saker på startmenyn, Varför finns metro?

Ikoner som ligger kvar där dom är, Ja det vorde ju lite jobbigt om dom ändrade plats eller något utan att man själv ändrat någonting alls, eller ? ^^

Information som uppdateras realtid, lathetsfaktor 100 eller?

Metro är bara en stor fet app som bara dummar ner sjukt simpla saker men dom försöker få det att verka häftigt, Metro är en fördummad startskärm med helt fördummade förinstallerade program, Det syns på hästlängder att det bara är en portning från telefon/android till dator och det kan man se på hur sjukt otympligt det är om man sitter vid datorn väldigt mycket..

Medlem

Massa bra, men hoppar så klart fylle 8an, troligtvis nyktrar sig 9an.
Tills dess.. One XP to rule them all. .XD


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Jag använder Windows 8... men jag använder inte Modern UI... ge mig EN anledning till att använda det.

Lär er det nya guit istället för att gnälla i onödan som jävla barnungar.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Varför tvingas man spela med Metro som bara är ett hinder man måste klicka sig förbi varje gång datorn startas? Jag vet att man kan modda bort det med andrahandsprogram men varför finns inte den valmöjligheten i windows?

Vad är det för hinder som den utgör? Vad är det som gör att det går långsammare med Metro?

Förr: Alternativ A

1. datorn startar upp
2. du klickar på startmenyn
3. du klickar på den ikon för det program som du vill starta

Antal klick: 2

Förr Alternativ B

1. datorn startar upp
2. du klickar på den ikon på skrivbordet eller i snabbfältet för det program som du vill starta

Antal klick/dubbelklick: 1

Nu:

1. datorn startar upp
2. du klickar på den ikon i Metro för det program som du vill starta

Antal klick: 1

Exemplen ovan ger att det snarare är startmenyn som utgör ett hinder. Ligger ikonerna på skrivbordet eller i snabbfältet, eller i Metro, så blir det bara 1 klick. Med startmeny blir det ett extra klick.

Skrivet av Jeehao:

Du säger att man kan ha startmenyns ikoner på aktivitetsfältet, Varför finns då metro?

Omvänt kan man i så fall säga: om man kan ha ikonerna på skrivbordet eller i snabbfältet - varför då ha en startmeny? Åter igen, 1 klick för start av program via Metro, 2 klick via startmenyn.

Skrivet av Jeehao:

Man kan ha ikonerna på skrivbordet, Varför finns metro?

Åter igen: dynamiska ikoner, snabbare åtkomst, informationspresentation redan i Metro utan att behöva starta ett program/ en app. Som gadgets i Win7, fast dom ligger med en gång i GUI.

Skrivet av Jeehao:

Man kunde söka saker på startmenyn, Varför finns metro?

Åter igen: Snabbare åtkomst, hur ofta man nu använder den.

I samtliga fall ovan gäller fortfarande att Metro finns för att gå ett enda gemensamt gränssnitt, där allt är samlat. Detta är praktiskt både för användaren som vet vart allt hamnar och för utvecklaren som får ett GUI att utveckla mot, istället för flera olika möjligheter som förut.

Skrivet av Jeehao:

Ikoner som ligger kvar där dom är, Ja det vorde ju lite jobbigt om dom ändrade plats eller något utan att man själv ändrat någonting alls, eller ? ^^

Nu var det ju inte direkt så att jag menade att ikonera byter plats, utan att dom ändrar utseende. Detta kan t ex vara:

- visa att man har inkommande meddelanden i messenger
- visa aktuellt väder
- visa senaste aktiekurser
- visa senaste i de RSS-flöden som man prenumererar på
- visa nya mail

med mera

Allt som skulle kräva ett klicka och uppstart av program visas nu smidigt med en gång i gränssnittet.

Hur är det krångligare? Hur är det "ett hinder"?

Skrivet av Jeehao:

Information som uppdateras realtid, lathetsfaktor 100 eller?

Så nu är det lathet som man beskylls för? Vänd på det lite: varför göra det svårare än vad man måste? Kan man effektivisera arbetat så varför inte? Kan man spara tid och energi så kan det vara värt den investeringen.

Skrivet av Jeehao:

Metro är bara en stor fet app som bara dummar ner sjukt simpla saker men dom försöker få det att verka häftigt, Metro är en fördummad startskärm med helt fördummade förinstallerade program, Det syns på hästlängder att det bara är en portning från telefon/android till dator och det kan man se på hur sjukt otympligt det är om man sitter vid datorn väldigt mycket..

I och med att du inte kan ge konkreta exempel hur det hindrar ditt arbete och är klumpigt, utan struntar i alla motiveringar som räknas upp, så känns det som att du har bestämt dig för att inte gilla Metro och det går inte att ändra på.

Kan du inte motivera dig lite? Om inte så känns det bara slöseri med tid att fortsätta diskuttera.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Kan du inte motivera dig lite? Om inte så känns det bara slöseri med tid att fortsätta diskuttera.

Ja det här är en onödig diskussion som skulle kunna pågå hur länge som helst. Jag är inställd på att Metro är dynga för en Pc användare, Visst finns det någonting bra till Metro men det man kan hitta där kan man antagligen även hitta på google.

Metros ikoner = Vanliga skrivbordet, Dom hade bara behövt uppgradera vanliga skrivbordet så det kanske blev lite mer användbart.. Metro lägger bara in ett extra ställe att fylla på med genvägar och skit.. Det är bara i vägen för dom som bara är intresserad utav skrivbordet. Du säger att det är bara ett klick, Oh därför ska man bara låta det vara? varför ska man bara stå på sidan och inte bry sig om någonting så dåligt? Det är när man inte delar sina åsikter som allt bara blir knas.

Metros sökfunktion = Startmenyn
Metros störande småfönster i hörnen = Aktivitetsfältet / ALT+TAB
Metros appar = Finns överallt på internet om man googlar
Metros Map = Google maps krossar metros skräp.
Metros väder = Googla väder så får du upp simpel lista över vädret där du bor eller gå in på en vädersida
Metros Messenger = Windows live messenger fast sjukt mycket klumpigare
Metros People till PC = seriöst?
Metros bildhanterare = Otymplig
Metros Musikhanterare = ^^

Vill man använda någonting bra så hamnar man antagligen på skrivbordet och då har ju metro förlorat sitt syfte.. Windows8 skulle ju vara så underbart för att det metro tjosan fanns. Säkert underbart på en android telefon och tablets med touch screens. Men på en Pc så förstår jag inte syftet..

Allt metro gör kan göras så mycket bättre på andra sätt. Metro funkar väl på vad det var menat att göra men alla gillar inte när utvecklingen går bakåt i tiden. Metro skärmen till Pc är absolut inte steg framåt i tiden.. Men jag tror att Windows8 är ett stort framsteg i det stora hela, Ta bort det visuella Metro och W8 skulle ha varit helt underbart.

Nu har jag ju moddat bort Metro och W8 är helt underbart ^^

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Metros sökfunktion = Startmenyn
Metros störande småfönster i hörnen = Aktivitetsfältet / ALT+TAB
Metros appar = Finns överallt på internet om man googlar
Metros Map = Google maps krossar metros skräp.
Metros väder = Googla väder så får du upp simpel lista över vädret där du bor eller gå in på en vädersida
Metros Messenger = Windows live messenger fast sjukt mycket klumpigare
Metros People till PC = seriöst?
Metros bildhanterare = Otymplig
Metros Musikhanterare = ^^

Så istället för att komma åt allting lätt från Metro så säger du att man ska göra på 10 olika sätt? Jo, för det är ju utveckling..
Sen finns dessutom google maps med mera just som apps till Metro

Medlem

@Jeehao

Jag kan köpa en del av de argument du framför, även om argumentet "varför ha Metro med funktion X när den funktionen redan finn" är lite konstig. Visst skall man inte uppfinna hjulet på nytt, men å andra sidan varför inte förbättra?

Sedan så måste man inte använda default-apparna som kommer med windows, utan dom går att byta ut. Ogillar man inte MS Maps (eller vad det heter), använd då Google eller det man tycker om. Tycker man att bildhanteraren suger, installera ett annat program - du är inte bunden på något sätt.

Men smaken är (på både gott och ont) olika - du verkar ogilla Metro för de saker som du anser är sämre, medan jag gillar Metro för de saker som jag anser är bättre.

Kul iaf att du gillar Win8 i övrigt


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av UOme:

Så istället för att komma åt allting lätt från Metro så säger du att man ska göra på 10 olika sätt? Jo, för det är ju utveckling..
Sen finns dessutom google maps med mera just som apps till Metro

Allt på den där listan kommer man åt på under en sekund om man har någon sorts shortcut.
Metro kan inte göra det någe snabbare alls bara för att det klumpar ihop alls på en så oanvändbar yta som möjligt, Metro är bara en hög med ikoner.. Sjukt otympligt om man vill göra något annat än att klicka på saker..

Tycker du att framtiden är att knöla upp så lite som möjligt på så stor yta som är möjligt bara för att man ska kunna klicka på någonting lättare?

Medlem
Skrivet av Jeehao:
Skrivet av UOme:

Så istället för att komma åt allting lätt från Metro så säger du att man ska göra på 10 olika sätt? Jo, för det är ju utveckling..
Sen finns dessutom google maps med mera just som apps till Metro

Allt på den där listan kommer man åt på under en sekund om man har någon sorts shortcut.
Metro kan inte göra det någe snabbare alls bara för att det klumpar ihop alls på en så oanvändbar yta som möjligt, Metro är bara en hög med ikoner.. Sjukt otympligt om man vill göra något annat än att klicka på saker..

Tycker du att framtiden är att knöla upp så lite som möjligt på så stor yta som är möjligt bara för att man ska kunna klicka på någonting lättare?

Med den filosofin så behöver du ju varken desktopen eller startmenyn, räcker ju med en command prompt och lite custom macros.

Och hur är skrivbordet och startmenyn något annat än en hög med ikoner?
I metro har du iaf ikoner som ger dig realtidsinformation, dvs du kan se väder, om du fått mail, IMs osv utan ens starta eller öppna något program.
Och vad gör du mer med startmenyn än klickar på saker?
Sen funkar både sökfunktionen och alt tab likadant i Metro som den gör på dekstopen/startmenyn så ser inte vad skillnaden skulle vara där?

Förresten, hur krossar google maps den inbyggda bing mapsen i Win8? Använder visserligen google maps själv av ren vana men vad jag vet så har de i stort sett samma funktioner. Förutom Street View.

Medlem

Synd att det inte finns plats för mer konkurrens när det gäller pc-spelande och operativsystem. Håller verkligen tillbaks PC:n en del. Problemet är väl alla patent, annars kanske man skulle kunna ha en standard för vissa designval.

Själv är jag en sådan som varken bryr mig om jag tjänar 1-5 fps i ett spel eller har större användning för windows längre än bildhantering och ordbehandling + spel, så det känns inte direkt som uppgraderande är något man prioriterar precis.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag köpte Windows 8 mest pga att det var så billigt. Har nu använt det i några veckor tillsammans med Start8 och jag tycker det funkar klockrent.

Samma här faktiskt

Inaktiv
Skrivet av helmesjo:
Skrivet av xetal:

Jag tycker det är sorgligt att folk bara tittar på det nya, halvt frivilliga metro-gränssnittet och struntar i resten.
Windows 8 är snabbare och använder mindre resurser än windows 7, och är framför allt mycket säkrare. Nya UAC och smartscreen, och defender scanning gör antivirus i princip onödiga. Det är även svårare för virus att exekvera i datorn och det är lättare att upptäcka och ta bort (exempelvis nya system refresh).
Det märks verkligen att de tänkt på säkerheten.
Mitt system använder 20% mindre ram med windows 8, och bootar betydligt snabbare.

Det finns även många nya UI funktioner som är riktigt trevliga; nya explorer med ribbons är mycket mer lättöverskådligt och man kommer lättare åt alla funktioner och info. Nya taskmanager är mycket mer detaljerad och har bättre interface, det finns bland annat inbyggt iso-mounting, och de har en fungerande dual-monitor miljö, så det behövs ej third-party plugins för det längre.

tl;dr det är sorgligt att folk bara hänger upp sig över startmenyn, det är ett mycket vassare OS än windows 7.

Ord.
Börjar bli tröttsamt att läsa alla gnällbarn som tjuter över ett annorlunda "start-läge", när i princip hela operativsystemet i övrigt är en FÖRBÄTTRING av Windows 7. Okunskapen är skrämmande hög.

Sen att man inte känner något tvång att uppgradera är en annan sak...

Idd, jag har inte stött på en enda funktion jag tycker är sämre i Win8. Men det är som vanligt, idioter som grinar över det som inte kör det. Precis samma sak som är Win7 släpptes, om de kör det och klagar på det så fine. Men det gör de inte.

123
Skriv svar