Grafikkort i laptops

Medlem
Grafikkort i laptops

Tänkte kolla om det finns någon vänlig själ som skulle kunna förklara hur det fungerar med grafikkort i laptops.

Använder mig av en ASUS N53S, med Nvidia Geforce GT 540M, och Intel Graphics 3000 (?).

Skulle vilja veta om/hur grafikkorten fungerar och om de sammarbetar på något sätt?
Hur vet man vilken av videoutgångarna på laptopen som används av vilket grafikkort?

Jag kan ju bara anta att mitt geforce används när jag lirar spel, eftersom det krävs att jag
installerar nya drivrutiner för att få vissa spel att fungera (som t ex. Black Ops 2).
Men om jag kollar skärminställningar så står det att det är Intel Graphics 3000 används.

Tack på förhand!

Medlem

Jag skulle tro att Intel-kortet är ett inbyggt, så då det finns ett GT540M så använder den det över det andra.

Båda portarna leder säkerligen till GeForce-kortet, det gör iallafall portarna på min laptop, och jag har också två listade där det ena är internt och det andra ett kort. Märkligt dock att det står att Graphics 3k används, men det kanske bara är Windows som misstolkar saker som vanligt?

Någon mer informerad får svara på den delen.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

nj
Medlem

Nyare laptops kommer ofta med dels den integrerade grafikkretsen samt en lite kraftfullare GPU.
I Windows så används den integrerade grafikkretsen, men när något mer krävande (som tex ett spel) startas så ska den kraftfullare GPU:n automatiskt aktiveras och ta över arbetet. Detta för att kunna ha en strömsnålare dator när grafikkortets kraft inte behövs.
Nvidia kallar sin lösning för Optimus och AMD har en liknande i form av ATI Hybrid Graphics.

Medlem

Okej, då förstår jag!

Det borde ju inte vara något problem att aktivera så att Nvidiakortet används hela tiden istället för att växla, förutom att det drar mer ström?

Men när man kollar PhysX inställningarna så står det att det bara går ut via VGA, medans att den inbyggda GPUn har hand om hdmi. Förstår inte riktigt hur det menas och så.

1
Skriv svar