Det är skillnad på sport på TV och sport på TV

Flakmonkey
Det är skillnad på sport på TV och sport på TV

Det finns såklart många saker som avslöjar att vintern är här på riktigt, men av de viktigaste för mig är att alla sportsändningar från längdskidåkning, alpint och andra vintersporter tar över helgerna. Få saker är lika mysigt som att gå upp (relativt) tidigt en lördag eller söndag och se sändningar från klassiska orter som Val Di Fiemme och Garmisch Partenkirchen. Gärna ska ju detta göras med en god frukost framför sig med varm choklad och julegröt men om det inte finns så räcker det med sällskapet från kommentatorerna på TV.

Eller det brukade iaf räcka ska jag kanske säga.

Numera så har ju inte SVT ensamrätt på vintersporterna längre och det märks, tyvärr på ett negativt sätt. Konkurrens brukar ju innebära något positivt där de konkurrerande parterna pushar varandra till nya höjder, men här känns det bara som ett nerköp när man tittar på sändningarna som går på TV4. Just nu visar de tex längdskidåkning från Kuusamo och produktionen är inte ens i närheten av den man fick uppleva förra helgen då SVTs Vinterstudion sände från Gällivare.

Skillnaden är som natt och dag där Vinterstudion känns mer professionellt, mer gemytligt, roligare och bättre på alla sätt och vis. Då ska jag inte ens gå in på det faktum att TV4 har reklam insprängt i sändningen för det får man ju bara ta i dagens samhälle. Nej det är känslan som är helt fel. Den största skillnaden ligger ju i att TV4 känns otroligt sterilt och stelt jämfört med SVT. I en fotbollssändning spelar det inte så stor roll, där skulle jag nog störa mig om det var "mysigt", men en vintersportsändning ska vara mer lusekoftor och gott te än kostymer och vatten!

#blogg

Medlem
Det är skillnad på sport på TV och sport på TV

Håller med till punkt och pricka!


signatur
Medlem

Det enda som går att se på, på TV4, är ju sport. Resten är ju så besudlat med reklam och annan skit så att man byter kanal efter 10 min.

En av anledningarna till att jag inte tittar så mycket på TV längre är att jag ser typ 5 minuter, eller vad det tar innan första reklambrottet kommer, sedan stänger jag av ljudet, gör jag något annat och glömmer bort att jag hade TV:n på. Synd, för det förlorar både jag och TV-bolagen på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Flakmonkey
Skrivet av conthox:

Det enda som går att se på, på TV4, är ju sport. Resten är ju så besudlat med reklam och annan skit så att man byter kanal efter 10 min.

En av anledningarna till att jag inte tittar så mycket på TV längre är att jag ser typ 5 minuter, eller vad det tar innan första reklambrottet kommer, sedan stänger jag av ljudet, gör jag något annat och glömmer bort att jag hade TV:n på. Synd, för det förlorar både jag och TV-bolagen på.

I normala fall tycker jag att TV4 har bra sportsändningar. Visst de har reklam men det är tyvärr något som måste finnas där. Det är trots allt inte gratis så då är ju alternativen antingen en avgift eller reklam. Sett till själva programmen tycker dock jag att de håller bra kvalitet. De är i vissa fall bättre än i SVT sett till produktion, experter, kommentatorer, etc men just när det gäller vintersporten så är gapen mellan SVT och TV4 gigantiskt. TV4:s sändningar känns lite som den där lokal-TV-kanalen som man kan få in gratis på sin TV tillsammans med Yle.

1
Skriv svar