Inget free-to-play för Starcraft 2

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Varför skulle det vara Free to Play?
För att fler skulle spela det?
Alla spelar det ändå?

Jag spelar det inte...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Jag kan säga såhär att jag köpte det till ordinarie pris när det lanserades, spelade nästan ut kampanjen, men har aldrig spelat en enda multiplayermatch eller har något intresse av det.

Däremot har jag fått mängder av härliga timmar framför datorskärmen i form av de e-sport events som jag bevakat via nätet samt de antal replay-matcher som jag bevittnat via youtubekanaler som HuskyStarcraft. Så räknar man på de antal timmar underhållning som detta givit mig så är det kanske 10 timmar i spelet, men 1000 timmar utanför..

Var det värt de 400+ kr som jag lade ut på spelet? Utan tvekan! Kommer att göra samma sak med Heart of the Swarm!

Medlem
Skrivet av Lepr:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Hipshot:

Varför skulle det vara Free to Play?
För att fler skulle spela det?
Alla spelar det ändå?

Det är väl för att eftersom det är en E-sport så vill väl folk att det ska vara lite mer som riktiga sporter. Att spela fotboll kostar ju aldrig något någonsin (nåväl, man kanske vill ha en boll och två mål dock...)

Är vad jag kan tänka mig det handlar om iaf. En del av kritiken för E-sporter handlar ju ofta om att det är spelföretag som gör spelen bara för att sälja, att där kommer en ny uppföljare som folk måste flytta sig över till hela tiden etc. F2P kanske skulle kunna möta båda sidorna halvvägs

Har läst detta men har aldrig förstått vad det är att gnälla om?
Om man ska ägna sig åt att utöva en hobby på hög nivå har man väl råd att lägga några hundra för att starta?
Eller är folk så jävla snåla?
Skulle tro att dom som grinar mest är pirater som vill ha ALLT gratis.

Vad för sport man än ägnar sig åt måste man lägga lite pengar på utrustning.

Edit: skall lägga till att f2p har en tendens att dra till sig en jävla massa skithögar så för communityts skull hoppas jag att det aldrig blir så.

Sen kostar väl nästan alla Esport-titlar pengar idag?
CS, BF, Quake etc har ju alltid kostat på sina respektive storhetstider?

Jag håller med! Vill man verkligen spela och satsa på det så pungar man ju ändå ut pengarna. Jag bara framför att detta är vad folk som är emot E-sport använder som argument till varför E-sport inte är nån riktig sport/tävling och då snackar jag inte om de människorna som vill att det ska vara F2P, jag snackar om de människorna som inte rör tv-eller-dator-spel överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av vidde:
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av gryzor:
Skrivet av Raklödder:

Jag har betalt för samtliga Counter Strike och Half-Life spel i serien som finns att tillgå, förstår inte riktigt din poäng?

Det är nog ingen som förstår din poäng heller. Aldrig varit med om att SC2 "legat nere" mer än för battle.net-underhåll när de patchar spelet.

Förlåt, men har du ens testat spelet?

Raklödder antingen trollar du (sluta, snälla) eller så spelar du inte speciellt mycket SC2 själv. Poängen som grayzor troligtvis har är att de flesta spel i dagens läge har någon form av DRM, CS och HL hade det i form av WON innan Steam tog över den biten. grayzor påpekar alltså att du troligtvis inte då heller borde betalat för de spelen då de också har DRM-skydd.

Bortsett från ett avbrott i veckan för serverunderhåll så har jag aldrig upplevt några större problem med att spela SC2. SC2 går dessutom att spela sp i offline mode om du har aktiverat ditt konto så att du behöver logga in på DRM-servers stämmer inte.

Om din inställning är att du "aldrig kommer betala för ett singleplayer-spel" så är det sådana som du som dödar spelbranchen. Så sluta gärna upp med det samtidigt som du slutar trolla.

Läs vad jag skrev kvinna: "just för att jag inte tänkt betala för ett singleplayer-spel (som i sin tur skall spelas mot deras DRM-servers)."

Jag har läst vad du skrev men tydligen gör du mig inte den tjänsten själv så jag får väl, precis som du, upprepa mig: "SC2 går dessutom att spela sp i offline mode om du har aktiverat ditt konto så att du behöver logga in på DRM-servers stämmer inte.

Om din inställning är att du "aldrig kommer betala för ett singleplayer-spel" så är det sådana som du som dödar spelbranchen. Så sluta gärna upp med det samtidigt som du slutar trolla."

Med dessa meningar menar jag att (1) Du kan spela StarCraft 2 utan att vara uppkopplad mot internet och battle.net vilket gör det möjligt att spela ett singelplayerspel (som du av någon anledning tror att StarCraft är) utan att vara uppkopplad mot någon DRM-server och (2) de flesta spel i dagsläget (och sedan 90-talets slut) har någon form av DRM vilket gör det stört omöjligt för dig, om du efterföljer de principer du så bestämt hävdar att du har, att spela något spel från exempelvis Steam, Origin eller ens GOG.

Jag uttrycker sedan att denna tankegång gör dig till en pirat vilket i sin tur är skadligt för spelbranchen. Om du nu vill möta mig på ett konstruktivt sett eller eventuellt revidera dina uttalanden så är det okej. Annars kommer jag som tidigare uttryckt att ta dig för ett troll och sluta kommentera nu.

eld
Medlem

Med sc2 starter edition som är gratis och ger dig en del av spelet kostnadsfritt där man kan uppgradera sig till premium-versionen så är väl sc2 i princip efter vissa definitioner free to play ?

Medlem

Klart man betalar för det. Ser inga konstigheter med det.

Medlem
Skrivet av Lepr:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Hipshot:

Varför skulle det vara Free to Play?
För att fler skulle spela det?
Alla spelar det ändå?

Det är väl för att eftersom det är en E-sport så vill väl folk att det ska vara lite mer som riktiga sporter. Att spela fotboll kostar ju aldrig något någonsin (nåväl, man kanske vill ha en boll och två mål dock...)

Är vad jag kan tänka mig det handlar om iaf. En del av kritiken för E-sporter handlar ju ofta om att det är spelföretag som gör spelen bara för att sälja, att där kommer en ny uppföljare som folk måste flytta sig över till hela tiden etc. F2P kanske skulle kunna möta båda sidorna halvvägs

Har läst detta men har aldrig förstått vad det är att gnälla om?
Om man ska ägna sig åt att utöva en hobby på hög nivå har man väl råd att lägga några hundra för att starta?
Eller är folk så jävla snåla?
Skulle tro att dom som grinar mest är pirater som vill ha ALLT gratis.

Vad för sport man än ägnar sig åt måste man lägga lite pengar på utrustning.

Edit: skall lägga till att f2p har en tendens att dra till sig en jävla massa skithögar så för communityts skull hoppas jag att det aldrig blir så.

Sen kostar väl nästan alla Esport-titlar pengar idag?
CS, BF, Quake etc har ju alltid kostat på sina respektive storhetstider?

Folk är så jävla snåla helt enkelt. Fråga folket istället och det är företaget som sitter och mjölkar och är giriga istället dock. The logic is logical.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Hipshot:

Varför skulle det vara Free to Play?
För att fler skulle spela det?
Alla spelar det ändå?

Jag känner faktiskt ingen som lirar detta...jag vet dock många (inklusive mig själv) som äger det

Så 5-10 pers = ingen spelar det uttav de 5+ miljonerna som köpt det.

Medlem
Inaktiv

Säga vad man vill men Starcraft och Diablo 2 spelas fortvarande. Blizzard är kvalité, något man inte kan säga om bice,ea, activission, iw etc.

Medlem

Jag har det, jag spelar det, Ja jag kommer köpa Hots och ja jag kommer spela det med, Och bra det inte blir F2P.
varför det ens är en fråga förstår jag mig inte på.

12
Skriv svar