Gästkrönika - Square Enix dumförklarar mig

Redaktör
Skrivet av stormense:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Jo men storyn i kort drag är ju:"hur många liv är du beredd att ta för att rädda ett?...

Har jag alltid funderat på när det gäller film och spel. Folk kan dö som flugor bara för att rädda handlingens gode karaktär. Alltså 70 soldatliv mot en god soldat. Men de så kallade elaka soldaterna skulle ju i verkligheten också ha familjer som sörjer dem.

Det finns ju actionfilmer med nyanserade karaktärer som inte mår så där jättebra av att döda (t.ex. Full Metal Jacket, även om den inte är en utpräglad actionfilm). Actionspel är betydligt omognare, förmodligen för att endimensinellt säljer bättre. Kanske också för att det är svårt att berätta en bra story och samtidigt skjuta ihjäl ett par hundra pers (vilket nästan krävs i actionspel, själva spelandet handlar ju om att skjuta). Spelvärlden har mycket att jobba med där, och jag tycker att t.ex. poängsystemet i Hitman Absolution kunde ha använts mycket mer för att belöna och straffa spelaren för olika tillvägagångssätt.

Även om det inte är ett actionspel gör The Walking Dead ett oerhört bra jobb med att visa hur spel kan användas för att visa konsekvenser av de val man gör, i en värld där allt inte är svart eller vitt.

Medlem

Bra krönika! Hitman och square är långt ifrån ensamma och gå på den här linjen. Som om allt man bryr sig om är sex, våld o blod...


According To Chemistry Alcohol Is An Solution.

Medlem

Alltså reklamen är ju till för att locka till sig dom som inte hade fått upp ögonen för spelet annars. Då är de ju bra och köra med sånna här grejjer.
Hade ju fan inte behövts en krönika för att reda ut det.
Denna krönikan var inte lite uppåt väggarna dålig som den förra.
Denna var mest bara... meningslös...

Medlem
Skrivet av SunShine:

Bra krönika! Hitman och square är långt ifrån ensamma och gå på den här linjen. Som om allt man bryr sig om är sex, våld o blod...

Det är inte allt man bryr sig om bara för att man spelar spel som innehåller sånt. Jag tycker om en öl i sommarsolen osv, men hur fan får du in det i ett spel? Alla dessa fåntrattar som snackar om våld i spel osv osv. Förfan det är ett spel!! Var det inte samma jävla snubbe som i sin förra krönika totalsågade medal of honor för att dom faktiskt försökte nyansera och ge en bild av soldaternas liv och synvinkel och inte bara ha en massa skjuta?
Fan arnroth kanske borde fundera över om han ens gillar actionspel överhuvudtaget, eller ens spel...
Han kanske ska börja gå på opera istället eller nåt...

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Det är ju inte bara reklamkampanjen som är konstig med Hitman.
De har designmässigt gjort massor med konstiga saker i spelet , det jag ogillar mest är just savepoints då spelet i mångt o mycket går ut på att smyga så minsta miss gör att man får hoppa tillbaka 10-30 minuters spelande om man har otur.

Efter ett tag tröttnar man på det , jag orkade inte försöka döda snyggt eller coolt trots att möjligheten fanns eftersom man visste man skulle göra saker fel , sen att mekaniken också glitchar med gubbar som ser igenom väggar och ser dina lik och annat gör ju inte saken bättre.

Att det är en knasig story där jag missade:

vart kom Diana från , var inte hon den man dödade i början? o på slutet kom hon tillbaka o tog hand om tjejen , huh?

Så misslyckad reklamkampanj och en sorts blandning av briljans och feta buggar
& designmissar sköt sank på spelet för mig.

Så du tycker att spel nuförtiden är för lätta och sedan så gråter du över att ett misslyckande i Hitman skickar tillbaka dig 30 minuter,, huh


Lorem ipsum dolor sit amet

Testpilot
Skrivet av kill455:
Skrivet av Harakiri:

Det är ju inte bara reklamkampanjen som är konstig med Hitman.
De har designmässigt gjort massor med konstiga saker i spelet , det jag ogillar mest är just savepoints då spelet i mångt o mycket går ut på att smyga så minsta miss gör att man får hoppa tillbaka 10-30 minuters spelande om man har otur.

Efter ett tag tröttnar man på det , jag orkade inte försöka döda snyggt eller coolt trots att möjligheten fanns eftersom man visste man skulle göra saker fel , sen att mekaniken också glitchar med gubbar som ser igenom väggar och ser dina lik och annat gör ju inte saken bättre.

Att det är en knasig story där jag missade:

vart kom Diana från , var inte hon den man dödade i början? o på slutet kom hon tillbaka o tog hand om tjejen , huh?

Så misslyckad reklamkampanj och en sorts blandning av briljans och feta buggar
& designmissar sköt sank på spelet för mig.

Så du tycker att spel nuförtiden är för lätta och sedan så gråter du över att ett misslyckande i Hitman skickar tillbaka dig 30 minuter,, huh

Fråga: Vart skriver jag att spel nuförtiden är för lätta? , du måste missta mig för nån annan.

Dessutom om man nu skall ta det med svårigheten i spel vs savepoints så är det bara ett frustrationsmoment att spela om X antal minuter i ett "svårt spel" då man mångt om mycket tvingas spela om samma sekvens tills man vill gräva ut sina ögon ur huvudet av tristess för att komma till den "svåra" delen.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av kill455:
Skrivet av Harakiri:

Det är ju inte bara reklamkampanjen som är konstig med Hitman.
De har designmässigt gjort massor med konstiga saker i spelet , det jag ogillar mest är just savepoints då spelet i mångt o mycket går ut på att smyga så minsta miss gör att man får hoppa tillbaka 10-30 minuters spelande om man har otur.

Efter ett tag tröttnar man på det , jag orkade inte försöka döda snyggt eller coolt trots att möjligheten fanns eftersom man visste man skulle göra saker fel , sen att mekaniken också glitchar med gubbar som ser igenom väggar och ser dina lik och annat gör ju inte saken bättre.

Att det är en knasig story där jag missade:

vart kom Diana från , var inte hon den man dödade i början? o på slutet kom hon tillbaka o tog hand om tjejen , huh?

Så misslyckad reklamkampanj och en sorts blandning av briljans och feta buggar
& designmissar sköt sank på spelet för mig.

Så du tycker att spel nuförtiden är för lätta och sedan så gråter du över att ett misslyckande i Hitman skickar tillbaka dig 30 minuter,, huh

Fråga: Vart skriver jag att spel nuförtiden är för lätta? , du måste missta mig för nån annan.

Dessutom om man nu skall ta det med svårigheten i spel vs savepoints så är det bara ett frustrationsmoment att spela om X antal minuter i ett "svårt spel" då man mångt om mycket tvingas spela om samma sekvens tills man vill gräva ut sina ögon ur huvudet av tristess för att komma till den "svåra" delen.

Jo, fast poängen med att skicka tillbaka spelaren en bra bit är väl att det ska kosta att dö. Vet du om att du kommer få göra om halva banan när du dör så spelar du mer försiktigt, och det är ju viktigt för upplevelsen i ett sånt här spel tycker jag.
I många gamla spel som nu anses vara mästerverk var man alltid tvungen att göra om banan när man dog, det var en del av charmen. Nuförtiden så äre en checkpoint efter varje nedkämpad fiende, och då spelar det ju fan ingen roll hur "svårt" det är. Det blir ju bara drygt. Men de är min åsikt.

Testpilot
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Harakiri:

Fråga: Vart skriver jag att spel nuförtiden är för lätta? , du måste missta mig för nån annan.

Dessutom om man nu skall ta det med svårigheten i spel vs savepoints så är det bara ett frustrationsmoment att spela om X antal minuter i ett "svårt spel" då man mångt om mycket tvingas spela om samma sekvens tills man vill gräva ut sina ögon ur huvudet av tristess för att komma till den "svåra" delen.

Jo, fast poängen med att skicka tillbaka spelaren en bra bit är väl att det ska kosta att dö. Vet du om att du kommer få göra om halva banan när du dör så spelar du mer försiktigt, och det är ju viktigt för upplevelsen i ett sånt här spel tycker jag.
I många gamla spel som nu anses vara mästerverk var man alltid tvungen att göra om banan när man dog, det var en del av charmen. Nuförtiden så äre en checkpoint efter varje nedkämpad fiende, och då spelar det ju fan ingen roll hur "svårt" det är. Det blir ju bara drygt. Men de är min åsikt.

Som jag sade ovan , det funkar till en viss gräns med savepoints ... är man tvungen att misslyckas och spela igenom moment man tillslut hatar att göra för att komma till den "svåra" punkten som man vill bemästra .. ja då är det inte frågan om utmaning utan om att dryga ut spelet och det finns en punkt där de flesta helt enkelt skiter i att spela vidare.

Min erfarenhet av "äldre spel som anses vara mästerverk" är: Om det var så att man spelade om ett segment för man misslyckades så var det oftast ett simpelt segment med få fiender/moment att misslyckas med .. tex att ta ner en vakt , eller hoppa över ett stup , smyga genom ett litet rum döda en miniboss osv.

Spelen utvecklas , de blir mer komplicerade och i då Hitman (som jag älskar att hata) har du stora banor med 20+ fiender + spelbuggar , det innebär också fler moment som kan gå fel och längre tid från start till nästa "savepunkt"
Jag tröttnade snabbt på detta och tog ett val , ska jag skita i spelet eftersom jag inte tyckte det var kul att traggla eller tar jag minsta motståndets lag och spelar mig genom spelet men inte på sättet jag verkligen ville.

Det är att gå tillbaka i tiden att ha så utspridda savepoints , finns ingen som helst orsak att ha detta förutom dålig & slapp design att öka svårighetsgraden.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av SunShine:

Bra krönika! Hitman och square är långt ifrån ensamma och gå på den här linjen. Som om allt man bryr sig om är sex, våld o blod...

Det är inte allt man bryr sig om bara för att man spelar spel som innehåller sånt. Jag tycker om en öl i sommarsolen osv, men hur fan får du in det i ett spel? Alla dessa fåntrattar som snackar om våld i spel osv osv. Förfan det är ett spel!! Var det inte samma jävla snubbe som i sin förra krönika totalsågade medal of honor för att dom faktiskt försökte nyansera och ge en bild av soldaternas liv och synvinkel och inte bara ha en massa skjuta?
Fan arnroth kanske borde fundera över om han ens gillar actionspel överhuvudtaget, eller ens spel...
Han kanske ska börja gå på opera istället eller nåt...

Som du själv skriver i början av dit inlägg: det är inte allt man bryr sig om, så varför stönas vissa spelutvecklare med att fokusera så hårt på det, de verkar tro vi bara bryr oss om våldet !?

Om det var senaste medal of honor du tänker på så har de inte lyckats särskilt bra med att ge en bild av hur det är att vara soldat i ett krig. Spelet är enormt mediokert. De verkar mest ha varit vapen fixerade och glömde bort att ett spel behöver mer än så.


According To Chemistry Alcohol Is An Solution.

Medlem
Skrivet av SunShine:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av SunShine:

Bra krönika! Hitman och square är långt ifrån ensamma och gå på den här linjen. Som om allt man bryr sig om är sex, våld o blod...

Det är inte allt man bryr sig om bara för att man spelar spel som innehåller sånt. Jag tycker om en öl i sommarsolen osv, men hur fan får du in det i ett spel? Alla dessa fåntrattar som snackar om våld i spel osv osv. Förfan det är ett spel!! Var det inte samma jävla snubbe som i sin förra krönika totalsågade medal of honor för att dom faktiskt försökte nyansera och ge en bild av soldaternas liv och synvinkel och inte bara ha en massa skjuta?
Fan arnroth kanske borde fundera över om han ens gillar actionspel överhuvudtaget, eller ens spel...
Han kanske ska börja gå på opera istället eller nåt...

Som du själv skriver i början av dit inlägg: det är inte allt man bryr sig om, så varför stönas vissa spelutvecklare med att fokusera så hårt på det, de verkar tro vi bara bryr oss om våldet !?

Om det var senaste medal of honor du tänker på så har de inte lyckats särskilt bra med att ge en bild av hur det är att vara soldat i ett krig. Spelet är enormt mediokert. De verkar mest ha varit vapen fixerade och glömde bort att ett spel behöver mer än så.

Men vad mer än våld skulle du vilja ha i ett actionspel? På vilket sätt skulle skulle man kunna dryga ut ett spel som hitman med saker annat än våld utan att det bara blir totalt jävla astråkigt?

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Harakiri:

Fråga: Vart skriver jag att spel nuförtiden är för lätta? , du måste missta mig för nån annan.

Dessutom om man nu skall ta det med svårigheten i spel vs savepoints så är det bara ett frustrationsmoment att spela om X antal minuter i ett "svårt spel" då man mångt om mycket tvingas spela om samma sekvens tills man vill gräva ut sina ögon ur huvudet av tristess för att komma till den "svåra" delen.

Jo, fast poängen med att skicka tillbaka spelaren en bra bit är väl att det ska kosta att dö. Vet du om att du kommer få göra om halva banan när du dör så spelar du mer försiktigt, och det är ju viktigt för upplevelsen i ett sånt här spel tycker jag.
I många gamla spel som nu anses vara mästerverk var man alltid tvungen att göra om banan när man dog, det var en del av charmen. Nuförtiden så äre en checkpoint efter varje nedkämpad fiende, och då spelar det ju fan ingen roll hur "svårt" det är. Det blir ju bara drygt. Men de är min åsikt.

Som jag sade ovan , det funkar till en viss gräns med savepoints ... är man tvungen att misslyckas och spela igenom moment man tillslut hatar att göra för att komma till den "svåra" punkten som man vill bemästra .. ja då är det inte frågan om utmaning utan om att dryga ut spelet och det finns en punkt där de flesta helt enkelt skiter i att spela vidare.

Min erfarenhet av "äldre spel som anses vara mästerverk" är: Om det var så att man spelade om ett segment för man misslyckades så var det oftast ett simpelt segment med få fiender/moment att misslyckas med .. tex att ta ner en vakt , eller hoppa över ett stup , smyga genom ett litet rum döda en miniboss osv.

Spelen utvecklas , de blir mer komplicerade och i då Hitman (som jag älskar att hata) har du stora banor med 20+ fiender + spelbuggar , det innebär också fler moment som kan gå fel och längre tid från start till nästa "savepunkt"
Jag tröttnade snabbt på detta och tog ett val , ska jag skita i spelet eftersom jag inte tyckte det var kul att traggla eller tar jag minsta motståndets lag och spelar mig genom spelet men inte på sättet jag verkligen ville.

Det är att gå tillbaka i tiden att ha så utspridda savepoints , finns ingen som helst orsak att ha detta förutom dålig & slapp design att öka svårighetsgraden.

Nu ångrar jag att jag skrev något. Detta är uppenbarligen en smaksak. Du tycker Hitman e kass, jag tycker det är tämligen underhållande. Det enda jag kan bestrida är dom såkallade buggarna. Jag har lirat igenom spelet två gånger och jag har inte stött på en enda bugg.

12
Skriv svar