Blizzard om Diablo III på konsol: Det ser coolt ut

Medlem
Skrivet av MrPeters:

Tror Diablo 3 skulle passa ganska bra på Konsol.
Sacred 2 gjorde sig bra ifrån vad jag har uppfattat (70-71/100 på MetaCritic) och en gamepad passar nog ganska bra ihop med 5 st skills som en joystick klart och tydligt klarar av att stödja
Om de fixar så att man kan ändra knapparna efter eget tycke blir det nog väldigt bra.

Absolut, Sacred 2 är imo ett av de bästa Loot-RPG som finns ute, både på konsol och PC, då det är svårare än ex D3. Dock så ska det väl sägas att S2 på konsol var en ren PC port som var snudd på ospelbar om det inte installerades på hårddisk och som tyvärr inte patchats nämnvärt då utvecklarna gick i konkurs.
Det sagt så flyter det bättre än många Betheseda spel efter patchande ^^
När det gäller kontrollen i Sacred 2 fungerar den riktigt bra, ABXY i kombination med RT/LT ger 12 slots för vapen/skills. Styrkorset ger ytterligare 4 som i Sacred 2 reserverats för potions och "divine gift" skillen. Men allt som allt har du minst 16 "hotkeys" att lägga skills på, det räcker för de flesta spel i den genren, även på Pc

Medlem
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av Harpa:
Skrivet av adfi:
Skrivet av Harpa:

Jag förstår att du lade mycket mer tid på D2 utifrån det du säger, men jag tycker ändå att det är hysteriskt roligt att D3 suger efter att du spenderat 700 timmar på det. Fantastiskt skoj till och med!

Det handlar mer om att jag gillar utmaningar(om målet är möjligt)
Har spelat AION när det var som svårast att levela tex. och det var en riktig grind till max level.
Om någon minns AIONS loot system så droppade bossarna inte alltid loot, det hände att man inte fick något, även fast man suttit och rensat en dungeon som tog 1 timme.
Även om AION var brutalt så var målen nåbara om man slet lite, och man fick räkna med att lägga en del tid
på spelet.

När det gäller Diablo3 så känns det som att målet att få "bra gear" är så gott som omöjligt om man inte spenderar riktiga pengar. Man kan sitta och farma hur lång tid som helst, utan att man har lyckan att hitta något bra. Under de timmarna jag spelat så har jag endast hittat saker värda runt millen, och har lyckats samla ihop 15m nu.
Vilket man inte får ett skit för eftersom alla bra items kostar 100mille. och vill man vara bäst så lär man spendera några biljoner guld.

och jag gillar ditt sätt att tycka att det är kul att jag spelat i 700 timmar och tycker att det suger nu.
Jag tycker inte alls det är kul, det känns som att blizzard har förstört diablo-serien med sin nedtonade version av Diablo. Allt är så enkelt gjort att farmor troligtvis skulle klara av att trycka på 2 knappar.
och för att inte tala om allt de tog bort i 3an. Charms, scrolls, runor, pvp och det mörka temat.

Och ytterligare en anledning till varför jag spelat så mycket är att jag ville att diablo3
skulle bli ett spel jag la lika mycket tid på som Diablo II, och få uppleva nostalgin.
Men icke, D3 har endast lämnat besvikelse för min del.

Jag tyckte i och för sig aldrig D2 var någon utmaning heller för den delen? Det var liknande grind-grund. Jag hade en uppsjö med hardcore-karaktärer (dock var hc grymt mycket bättre balanserat i D2 än i D3, alldeles för mycket löjlig slump i D3 för att det enligt mig ska bli skoj).

Om du lirat så mycket måste du haft oerhört otur om du inte hittat prylar värda mer, jag menar, jag har lirat kanske 200 timmar och har hittar bra mycket bättre stuff. Framförallt sen de lade till MP tillsammans med att dropsen ökade i omfång och kvalitet.

De har gjort en del missar, men jag tycker de börjar slipa till upplevelsen mer. Det är synd att du känner dig så sviken på konfekten. Som du säger är det tur att det finns andra bra spel på marknaden också

Harpa, det är tufft och "inne" att hata Diablo 3 och kalla det bortkastade pengar efter flera hundra timmars speltid. Spel som håller i 50 timmar för samma prispeng är mycket mer prisvärda.

Skämt åsido, finner det extremt lustigt att dom som gnäller mest över hur dåligt spelet är verkar alla ha suttit minst 500 timmar.:D

Tror problemet är att folk minns hur kul de hade 10 år sedan i ett annat spel och förväntar sig samma känsla av uppföljarna till spelen som släpps idag utan att de själv som spelare har utvecklats sedan dess och därav smaken förfinats. Att påstå att Diablo 2 fungerade bättre än 3an är en ren lögn då det var konstant lagg problem under den första tiden, maximalt med Battle.net games var nådda och det inte gick att skapa fler, spelet var löjligt lätt, fullt med dupade items och bottar överallt.

Ska man lista saker som fanns med i 2an jämförrt med 3an vid release så kan jag inte påstå att någon av dom hade fler funktioner än den andra. Annorlunda kanske men knappast inte fler.

Logik och känsla går inte alltid ihop vettu, ny forskning pekar till och med mot att vi kanske inte ens kan känna och tänka samtidigt (mer eller mindre (källa)). På lång sikt tror jag dock att de olika perspektiven kan beblandas och en vidare helhetsbild utvecklas, men oberoende hur irrationellt något motstånd/hat kan kännas så tror jag inte det är lätt att med rationella argument bekämpa emotionella argument. Känslan av att vara förrådd, eller vad folk nu kan tänkas kännas, är troligtvis starkare än förmågan att tänka rationellt för stunden.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Haha köpte Diablo 3 för att spela PvP, lite kul faktiskt! Känns som en riktig käftsmäll nu på efterhand. Storyn körde jag igenom på några dar och sen var spelet bortglömt! :/

Medlem

Diablo1 fungerade utmärkt på konsol för 1-2 spelare,
Kommer ihåg att det var riktigt kul och mysteriskt att spela Diablo1 sent på natten med vänner.

Så varför skulle inte Diablo3 också fungera om dom gjorde om spelet lite så att det skulle passa som ett konsol spel?

Medlem
Skrivet av HaxXt:

Haha köpte Diablo 3 för att spela PvP, lite kul faktiskt! Känns som en riktig käftsmäll nu på efterhand. Storyn körde jag igenom på några dar och sen var spelet bortglömt! :/

Jag glömde bort storyn direkt efter att man pratat med karaktärerna, Så ointressant var storyn ^^
Det enda häftiga med storyn var filmerna när akterna tog slut, Riktigt fräsiga filmsnuttar..

Medlem
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av Harpa:
Skrivet av adfi:
Skrivet av Harpa:

Jag förstår att du lade mycket mer tid på D2 utifrån det du säger, men jag tycker ändå att det är hysteriskt roligt att D3 suger efter att du spenderat 700 timmar på det. Fantastiskt skoj till och med!

Det handlar mer om att jag gillar utmaningar(om målet är möjligt)
Har spelat AION när det var som svårast att levela tex. och det var en riktig grind till max level.
Om någon minns AIONS loot system så droppade bossarna inte alltid loot, det hände att man inte fick något, även fast man suttit och rensat en dungeon som tog 1 timme.
Även om AION var brutalt så var målen nåbara om man slet lite, och man fick räkna med att lägga en del tid
på spelet.

När det gäller Diablo3 så känns det som att målet att få "bra gear" är så gott som omöjligt om man inte spenderar riktiga pengar. Man kan sitta och farma hur lång tid som helst, utan att man har lyckan att hitta något bra. Under de timmarna jag spelat så har jag endast hittat saker värda runt millen, och har lyckats samla ihop 15m nu.
Vilket man inte får ett skit för eftersom alla bra items kostar 100mille. och vill man vara bäst så lär man spendera några biljoner guld.

och jag gillar ditt sätt att tycka att det är kul att jag spelat i 700 timmar och tycker att det suger nu.
Jag tycker inte alls det är kul, det känns som att blizzard har förstört diablo-serien med sin nedtonade version av Diablo. Allt är så enkelt gjort att farmor troligtvis skulle klara av att trycka på 2 knappar.
och för att inte tala om allt de tog bort i 3an. Charms, scrolls, runor, pvp och det mörka temat.

Och ytterligare en anledning till varför jag spelat så mycket är att jag ville att diablo3
skulle bli ett spel jag la lika mycket tid på som Diablo II, och få uppleva nostalgin.
Men icke, D3 har endast lämnat besvikelse för min del.

Jag tyckte i och för sig aldrig D2 var någon utmaning heller för den delen? Det var liknande grind-grund. Jag hade en uppsjö med hardcore-karaktärer (dock var hc grymt mycket bättre balanserat i D2 än i D3, alldeles för mycket löjlig slump i D3 för att det enligt mig ska bli skoj).

Om du lirat så mycket måste du haft oerhört otur om du inte hittat prylar värda mer, jag menar, jag har lirat kanske 200 timmar och har hittar bra mycket bättre stuff. Framförallt sen de lade till MP tillsammans med att dropsen ökade i omfång och kvalitet.

De har gjort en del missar, men jag tycker de börjar slipa till upplevelsen mer. Det är synd att du känner dig så sviken på konfekten. Som du säger är det tur att det finns andra bra spel på marknaden också

Harpa, det är tufft och "inne" att hata Diablo 3 och kalla det bortkastade pengar efter flera hundra timmars speltid. Spel som håller i 50 timmar för samma prispeng är mycket mer prisvärda.

Skämt åsido, finner det extremt lustigt att dom som gnäller mest över hur dåligt spelet är verkar alla ha suttit minst 500 timmar.:D

Tror problemet är att folk minns hur kul de hade 10 år sedan i ett annat spel och förväntar sig samma känsla av uppföljarna till spelen som släpps idag utan att de själv som spelare har utvecklats sedan dess och därav smaken förfinats. Att påstå att Diablo 2 fungerade bättre än 3an är en ren lögn då det var konstant lagg problem under den första tiden, maximalt med Battle.net games var nådda och det inte gick att skapa fler, spelet var löjligt lätt, fullt med dupade items och bottar överallt.

Ska man lista saker som fanns med i 2an jämförrt med 3an vid release så kan jag inte påstå att någon av dom hade fler funktioner än den andra. Annorlunda kanske men knappast inte fler.

Spelade till slutet av act 3 innan jag gav upp.

Fick mycket skit för att jag redan efter första dagen såg stora brister i spelet. Har själv aldrig gillat spel vars enda spelmoment ligger i att farma items.
Spelmekaniken, styrningen och designen var så nerdummad att det hade varit fullt möjligt att spela spelet på en surfplatta.
Sacred 2 som nämns många gånger var tekniskt ett mycket bättre spel även om designen i spelet var bristande.

Att blizzard sedan inte vill lägga in direkt controls för att det skulle bli orättvist övertag i pvp är ett starkt tecken på att spelet riktar sig in på casual spelare vars fokus ligger på farma saker för auction house.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Har Blizzard outsourcat verksamheten till samhall eller vad är det frågan om? Fortfarande ingen PvP vilket utlovades från dag 1, och spelet ska redan krängas till konsol? Skärpning!

Inaktiv
Skrivet av redgreenblue:

Har Blizzard outsourcat verksamheten till samhall eller vad är det frågan om? Fortfarande ingen PvP vilket utlovades från dag 1, och spelet ska redan krängas till konsol? Skärpning!

Blizzard 2012 = Viktigast av allt är att alltid sälja mer. De som redan köpt är ointressanta.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Diablo1 fungerade utmärkt på konsol för 1-2 spelare,
Kommer ihåg att det var riktigt kul och mysteriskt att spela Diablo1 sent på natten med vänner.

Så varför skulle inte Diablo3 också fungera om dom gjorde om spelet lite så att det skulle passa som ett konsol spel?

Diablo 1 hade rätt simpel styrning för alla klasser och spells. D2 hade många target aoe spells likt meteor, blizzard osv. D3 har det samma, dock inte i samma utsträckning men jag skulle vilja se den som kita extra fast scavengers på inferna med en gamepad.
Men att en konsoll version fanns på agendan för dem är ju inte precis nytt, det var ju mer eller mindre officiellt bekräftat att de ville göra. En del av de dumma förenklingarna i systemet var ju pga den orsaken.

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Jeehao:

Diablo1 fungerade utmärkt på konsol för 1-2 spelare,
Kommer ihåg att det var riktigt kul och mysteriskt att spela Diablo1 sent på natten med vänner.

Så varför skulle inte Diablo3 också fungera om dom gjorde om spelet lite så att det skulle passa som ett konsol spel?

Diablo 1 hade rätt simpel styrning för alla klasser och spells. D2 hade många target aoe spells likt meteor, blizzard osv. D3 har det samma, dock inte i samma utsträckning men jag skulle vilja se den som kita extra fast scavengers på inferna med en gamepad.
Men att en konsoll version fanns på agendan för dem är ju inte precis nytt, det var ju mer eller mindre officiellt bekräftat att de ville göra. En del av de dumma förenklingarna i systemet var ju pga den orsaken.

Enkelt. Bara använda första analoga spaken till att styra din karaktär och den andra till att styra dina skill shots.
Med fingrarna på LR knapparna och enkla kombinationer som L2+R2 och pots eller liknande på L3+R3 ger dig omkring 8 olika möjliga aktiva knappar. Det är mer än nog för att kunna använda alla spells i spelet utan problem.

På PC måste du klicka med musen var du vill springa och sedan föra musen över skärmen och klicka på fienden du ska kasta spells. Sekunden du gör det stannar din karaktär upp och en animation utspelas och en spell kastas. Under den här tiden har du ingen kontroll över din karaktär och måste föra tillbaka din mus till toppen för att börja springa igen.
Om du råkar klicka på en tunna eller en fiende du inte ser kommer din gubbe stanna upp och spela upp en animation samtidigt som du inte har kontroll över din karaktär.

Med andra ord det är fullt möjligt att göra D3 till konsol bättre med snabbare och roligare kontroller.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Vet folk om att Diablo (1) faktsikt finns på konsol...och på svenska!: http://www.youtube.com/watch?v=lWUGqy61iqE

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Jeehao:

Diablo1 fungerade utmärkt på konsol för 1-2 spelare,
Kommer ihåg att det var riktigt kul och mysteriskt att spela Diablo1 sent på natten med vänner.

Så varför skulle inte Diablo3 också fungera om dom gjorde om spelet lite så att det skulle passa som ett konsol spel?

Diablo 1 hade rätt simpel styrning för alla klasser och spells. D2 hade många target aoe spells likt meteor, blizzard osv. D3 har det samma, dock inte i samma utsträckning men jag skulle vilja se den som kita extra fast scavengers på inferna med en gamepad.
Men att en konsoll version fanns på agendan för dem är ju inte precis nytt, det var ju mer eller mindre officiellt bekräftat att de ville göra. En del av de dumma förenklingarna i systemet var ju pga den orsaken.

Enkelt. Bara använda första analoga spaken till att styra din karaktär och den andra till att styra dina skill shots.
Med fingrarna på LR knapparna och enkla kombinationer som L2+R2 och pots eller liknande på L3+R3 ger dig omkring 8 olika möjliga aktiva knappar. Det är mer än nog för att kunna använda alla spells i spelet utan problem.

På PC måste du klicka med musen var du vill springa och sedan föra musen över skärmen och klicka på fienden du ska kasta spells. Sekunden du gör det stannar din karaktär upp och en animation utspelas och en spell kastas. Under den här tiden har du ingen kontroll över din karaktär och måste föra tillbaka din mus till toppen för att börja springa igen.
Om du råkar klicka på en tunna eller en fiende du inte ser kommer din gubbe stanna upp och spela upp en animation samtidigt som du inte har kontroll över din karaktär.

Med andra ord det är fullt möjligt att göra D3 till konsol bättre med snabbare och roligare kontroller.

Jag vet hur det skulle fungera med en twinstick styrning, men du kan ju inte mena att det är smidigare och med bättre precision att targetera saker runt om på hela skärmen via en stickmed din tumme än vad det är med en mus.

Det är nästan (lite långsökt) som att säga attdet går lika bra att spela rts spel med gamepad som med mus och tangentbord.

Medlem

Men det gör det ju.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Jeehao:

Diablo1 fungerade utmärkt på konsol för 1-2 spelare,
Kommer ihåg att det var riktigt kul och mysteriskt att spela Diablo1 sent på natten med vänner.

Så varför skulle inte Diablo3 också fungera om dom gjorde om spelet lite så att det skulle passa som ett konsol spel?

Diablo 1 hade rätt simpel styrning för alla klasser och spells. D2 hade många target aoe spells likt meteor, blizzard osv. D3 har det samma, dock inte i samma utsträckning men jag skulle vilja se den som kita extra fast scavengers på inferna med en gamepad.
Men att en konsoll version fanns på agendan för dem är ju inte precis nytt, det var ju mer eller mindre officiellt bekräftat att de ville göra. En del av de dumma förenklingarna i systemet var ju pga den orsaken.

Enkelt. Bara använda första analoga spaken till att styra din karaktär och den andra till att styra dina skill shots.
Med fingrarna på LR knapparna och enkla kombinationer som L2+R2 och pots eller liknande på L3+R3 ger dig omkring 8 olika möjliga aktiva knappar. Det är mer än nog för att kunna använda alla spells i spelet utan problem.

På PC måste du klicka med musen var du vill springa och sedan föra musen över skärmen och klicka på fienden du ska kasta spells. Sekunden du gör det stannar din karaktär upp och en animation utspelas och en spell kastas. Under den här tiden har du ingen kontroll över din karaktär och måste föra tillbaka din mus till toppen för att börja springa igen.
Om du råkar klicka på en tunna eller en fiende du inte ser kommer din gubbe stanna upp och spela upp en animation samtidigt som du inte har kontroll över din karaktär.

Med andra ord det är fullt möjligt att göra D3 till konsol bättre med snabbare och roligare kontroller.

Jag vet hur det skulle fungera med en twinstick styrning, men du kan ju inte mena att det är smidigare och med bättre precision att targetera saker runt om på hela skärmen via en stickmed din tumme än vad det är med en mus.

Det är nästan (lite långsökt) som att säga attdet går lika bra att spela rts spel med gamepad som med mus och tangentbord.

Twin sticks fungerar bättre än det gör nu. Det är inte det ultimata för det hade varit direktstyrning med en analog spak och en mus för att sikta med sina spells.

Att du sedan jämför det med en helt annan type av spelgenre är lite tokigt. Jämför det då med Counter Strike om du hade haft D3 styrning i det spelet. Att du springer dit du siktar och trycker och skjuter när du siktar och klickar på en fiende och om du råkar sikta på en fiende genom väggen så stannar du upp och skjuter.

För övrigt kan du i WoW spela med point and click som i D3. Men nästan ingen spelar med det för precis som i D3 är det helt värdelöst. Styrningen hör verkligen hemma på den gamla goda tiden då man inte visste bättre.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Jeehao:

Diablo1 fungerade utmärkt på konsol för 1-2 spelare,
Kommer ihåg att det var riktigt kul och mysteriskt att spela Diablo1 sent på natten med vänner.

Så varför skulle inte Diablo3 också fungera om dom gjorde om spelet lite så att det skulle passa som ett konsol spel?

Diablo 1 hade rätt simpel styrning för alla klasser och spells. D2 hade många target aoe spells likt meteor, blizzard osv. D3 har det samma, dock inte i samma utsträckning men jag skulle vilja se den som kita extra fast scavengers på inferna med en gamepad.
Men att en konsoll version fanns på agendan för dem är ju inte precis nytt, det var ju mer eller mindre officiellt bekräftat att de ville göra. En del av de dumma förenklingarna i systemet var ju pga den orsaken.

Enkelt. Bara använda första analoga spaken till att styra din karaktär och den andra till att styra dina skill shots.
Med fingrarna på LR knapparna och enkla kombinationer som L2+R2 och pots eller liknande på L3+R3 ger dig omkring 8 olika möjliga aktiva knappar. Det är mer än nog för att kunna använda alla spells i spelet utan problem.

På PC måste du klicka med musen var du vill springa och sedan föra musen över skärmen och klicka på fienden du ska kasta spells. Sekunden du gör det stannar din karaktär upp och en animation utspelas och en spell kastas. Under den här tiden har du ingen kontroll över din karaktär och måste föra tillbaka din mus till toppen för att börja springa igen.
Om du råkar klicka på en tunna eller en fiende du inte ser kommer din gubbe stanna upp och spela upp en animation samtidigt som du inte har kontroll över din karaktär.

Med andra ord det är fullt möjligt att göra D3 till konsol bättre med snabbare och roligare kontroller.

Jag vet hur det skulle fungera med en twinstick styrning, men du kan ju inte mena att det är smidigare och med bättre precision att targetera saker runt om på hela skärmen via en stickmed din tumme än vad det är med en mus.

Det är nästan (lite långsökt) som att säga attdet går lika bra att spela rts spel med gamepad som med mus och tangentbord.

Twin sticks fungerar bättre än det gör nu. Det är inte det ultimata för det hade varit direktstyrning med en analog spak och en mus för att sikta med sina spells.

Att du sedan jämför det med en helt annan type av spelgenre är lite tokigt. Jämför det då med Counter Strike om du hade haft D3 styrning i det spelet. Att du springer dit du siktar och trycker och skjuter när du siktar och klickar på en fiende och om du råkar sikta på en fiende genom väggen så stannar du upp och skjuter.

För övrigt kan du i WoW spela med point and click som i D3. Men nästan ingen spelar med det för precis som i D3 är det helt värdelöst. Styrningen hör verkligen hemma på den gamla goda tiden då man inte visste bättre.

Om du ska jämföra speltyper av något slag när det gäller kontroller så måste du tänka dig att ha en vy som är likadan. Det är ju självklart att point and click inte fungerar i ett fps. Wow har inte heller egentligen det optimala styrningen som point and click typ styrning, men det är fortfarande bättre än vad en gamepad skulle erbjuda pga hur resterande styrningen av saker fungerar i spelet. Men musen i vare sig diablo, cs, wow är mer optimal därför att precisionen är högre än med en gamepad, dessutom så är resten av spelen baserade på att du har ett tangentbord för resten av dina knappar.

Det är klart att det fungerar men en kontroller, men du kan helt enkelt inte övertyga någon seriös spelare av dessa typer av spel att en handkontroll är bättre än mus och tangentbord, för det är det inte.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Men det gör det ju.

Du kan inte vara allvarlig om du menar att du spelar spel som sc2 eller liknande lika bra med en gamepad som du gör med en mus och tangentbord.

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Jeehao:

Diablo1 fungerade utmärkt på konsol för 1-2 spelare,
Kommer ihåg att det var riktigt kul och mysteriskt att spela Diablo1 sent på natten med vänner.

Så varför skulle inte Diablo3 också fungera om dom gjorde om spelet lite så att det skulle passa som ett konsol spel?

Diablo 1 hade rätt simpel styrning för alla klasser och spells. D2 hade många target aoe spells likt meteor, blizzard osv. D3 har det samma, dock inte i samma utsträckning men jag skulle vilja se den som kita extra fast scavengers på inferna med en gamepad.
Men att en konsoll version fanns på agendan för dem är ju inte precis nytt, det var ju mer eller mindre officiellt bekräftat att de ville göra. En del av de dumma förenklingarna i systemet var ju pga den orsaken.

Enkelt. Bara använda första analoga spaken till att styra din karaktär och den andra till att styra dina skill shots.
Med fingrarna på LR knapparna och enkla kombinationer som L2+R2 och pots eller liknande på L3+R3 ger dig omkring 8 olika möjliga aktiva knappar. Det är mer än nog för att kunna använda alla spells i spelet utan problem.

På PC måste du klicka med musen var du vill springa och sedan föra musen över skärmen och klicka på fienden du ska kasta spells. Sekunden du gör det stannar din karaktär upp och en animation utspelas och en spell kastas. Under den här tiden har du ingen kontroll över din karaktär och måste föra tillbaka din mus till toppen för att börja springa igen.
Om du råkar klicka på en tunna eller en fiende du inte ser kommer din gubbe stanna upp och spela upp en animation samtidigt som du inte har kontroll över din karaktär.

Med andra ord det är fullt möjligt att göra D3 till konsol bättre med snabbare och roligare kontroller.

Jag vet hur det skulle fungera med en twinstick styrning, men du kan ju inte mena att det är smidigare och med bättre precision att targetera saker runt om på hela skärmen via en stickmed din tumme än vad det är med en mus.

Det är nästan (lite långsökt) som att säga attdet går lika bra att spela rts spel med gamepad som med mus och tangentbord.

Twin sticks fungerar bättre än det gör nu. Det är inte det ultimata för det hade varit direktstyrning med en analog spak och en mus för att sikta med sina spells.

Att du sedan jämför det med en helt annan type av spelgenre är lite tokigt. Jämför det då med Counter Strike om du hade haft D3 styrning i det spelet. Att du springer dit du siktar och trycker och skjuter när du siktar och klickar på en fiende och om du råkar sikta på en fiende genom väggen så stannar du upp och skjuter.

För övrigt kan du i WoW spela med point and click som i D3. Men nästan ingen spelar med det för precis som i D3 är det helt värdelöst. Styrningen hör verkligen hemma på den gamla goda tiden då man inte visste bättre.

Om du ska jämföra speltyper av något slag när det gäller kontroller så måste du tänka dig att ha en vy som är likadan. Det är ju självklart att point and click inte fungerar i ett fps. Wow har inte heller egentligen det optimala styrningen som point and click typ styrning, men det är fortfarande bättre än vad en gamepad skulle erbjuda pga hur resterande styrningen av saker fungerar i spelet. Men musen i vare sig diablo, cs, wow är mer optimal därför att precisionen är högre än med en gamepad, dessutom så är resten av spelen baserade på att du har ett tangentbord för resten av dina knappar.

Det är klart att det fungerar men en kontroller, men du kan helt enkelt inte övertyga någon seriös spelare av dessa typer av spel att en handkontroll är bättre än mus och tangentbord, för det är det inte.

I WoW är standardstyrningen inte point and click. Du kan ställa in point and click för att få samma styrning som i D3. Där din karaktär springer där du klickar med musen.

Precisionen blir högre med en mus. Men när du som spelare måste välja mellan att flytta din karaktär eller attackera och inte ha möjligheten att göra båda samtidigt så blir det ett stort problem. Diablokloner som Sacred 2 har löst det här problemet med att använda tangentbordet för att styra karaktären och musen för att peka var dina spells ska hamna.
Det betyder att du som spelare kan styra din karaktär och kasta spells samtidigt. Något som inte går i D3 som har den sämsta möjliga styrningen man kan välja. Det är som att köra bil men du får inte använda gaspedalen och ratten samtidigt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Jeehao:

Diablo1 fungerade utmärkt på konsol för 1-2 spelare,
Kommer ihåg att det var riktigt kul och mysteriskt att spela Diablo1 sent på natten med vänner.

Så varför skulle inte Diablo3 också fungera om dom gjorde om spelet lite så att det skulle passa som ett konsol spel?

Diablo 1 hade rätt simpel styrning för alla klasser och spells. D2 hade många target aoe spells likt meteor, blizzard osv. D3 har det samma, dock inte i samma utsträckning men jag skulle vilja se den som kita extra fast scavengers på inferna med en gamepad.
Men att en konsoll version fanns på agendan för dem är ju inte precis nytt, det var ju mer eller mindre officiellt bekräftat att de ville göra. En del av de dumma förenklingarna i systemet var ju pga den orsaken.

Enkelt. Bara använda första analoga spaken till att styra din karaktär och den andra till att styra dina skill shots.
Med fingrarna på LR knapparna och enkla kombinationer som L2+R2 och pots eller liknande på L3+R3 ger dig omkring 8 olika möjliga aktiva knappar. Det är mer än nog för att kunna använda alla spells i spelet utan problem.

På PC måste du klicka med musen var du vill springa och sedan föra musen över skärmen och klicka på fienden du ska kasta spells. Sekunden du gör det stannar din karaktär upp och en animation utspelas och en spell kastas. Under den här tiden har du ingen kontroll över din karaktär och måste föra tillbaka din mus till toppen för att börja springa igen.
Om du råkar klicka på en tunna eller en fiende du inte ser kommer din gubbe stanna upp och spela upp en animation samtidigt som du inte har kontroll över din karaktär.

Med andra ord det är fullt möjligt att göra D3 till konsol bättre med snabbare och roligare kontroller.

Jag vet hur det skulle fungera med en twinstick styrning, men du kan ju inte mena att det är smidigare och med bättre precision att targetera saker runt om på hela skärmen via en stickmed din tumme än vad det är med en mus.

Det är nästan (lite långsökt) som att säga attdet går lika bra att spela rts spel med gamepad som med mus och tangentbord.

Twin sticks fungerar bättre än det gör nu. Det är inte det ultimata för det hade varit direktstyrning med en analog spak och en mus för att sikta med sina spells.

Att du sedan jämför det med en helt annan type av spelgenre är lite tokigt. Jämför det då med Counter Strike om du hade haft D3 styrning i det spelet. Att du springer dit du siktar och trycker och skjuter när du siktar och klickar på en fiende och om du råkar sikta på en fiende genom väggen så stannar du upp och skjuter.

För övrigt kan du i WoW spela med point and click som i D3. Men nästan ingen spelar med det för precis som i D3 är det helt värdelöst. Styrningen hör verkligen hemma på den gamla goda tiden då man inte visste bättre.

Om du ska jämföra speltyper av något slag när det gäller kontroller så måste du tänka dig att ha en vy som är likadan. Det är ju självklart att point and click inte fungerar i ett fps. Wow har inte heller egentligen det optimala styrningen som point and click typ styrning, men det är fortfarande bättre än vad en gamepad skulle erbjuda pga hur resterande styrningen av saker fungerar i spelet. Men musen i vare sig diablo, cs, wow är mer optimal därför att precisionen är högre än med en gamepad, dessutom så är resten av spelen baserade på att du har ett tangentbord för resten av dina knappar.

Det är klart att det fungerar men en kontroller, men du kan helt enkelt inte övertyga någon seriös spelare av dessa typer av spel att en handkontroll är bättre än mus och tangentbord, för det är det inte.

I WoW är standardstyrningen inte point and click. Du kan ställa in point and click för att få samma styrning som i D3. Där din karaktär springer där du klickar med musen.

Precisionen blir högre med en mus. Men när du som spelare måste välja mellan att flytta din karaktär eller attackera och inte ha möjligheten att göra båda samtidigt så blir det ett stort problem. Diablokloner som Sacred 2 har löst det här problemet med att använda tangentbordet för att styra karaktären och musen för att peka var dina spells ska hamna.
Det betyder att du som spelare kan styra din karaktär och kasta spells samtidigt. Något som inte går i D3 som har den sämsta möjliga styrningen man kan välja. Det är som att köra bil men du får inte använda gaspedalen och ratten samtidigt.

Vet precis hur point and click fungerar i wow också, hade spelat wow i flertal år från release, men det var uppenbart att det inte var optimalt för varken pvp eller pve raiding.

I spel som d3 med spells som har casttime, channeling där springa och kasta spells inte fungerar samtidigt (så vida det inte är instant spells) så är tiden mellan casts mer än tillräcklig för både sikte och välja vart man vill springa.

Men ta ett exempel i D3 som att de kommer mobs från topp höger och botten vänter på skärmen. En kontroller har alldrig den precision att få iväg en väl riktad aoe åt båda hållen och sedan tex teleportera till topp vänster.
Dessutom desto grötigare det blir runt dig detso mer och mer får en mus mer övertag gentemot en stick tackvare just förmågan att ge användaren en högre grad av precision.

Medlem

Det kan säkert bli ett OK spel med "twin stick" på konsol. Dom får väl ändra vissa spells osv.

Ingen kan ju hävda att musklickandet över hela skärmen, som krävdes på inferno, för att överleva pre-patch, är något som ens är i närheten av möjligt att göra med en handkontroll

( Att jämföra kontrollmetoder med spel som inte körs i isometriskt perspektiv är dessuton fenomenalt löjligt )


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

12
Skriv svar