Sonys nya grepp kan skada begagnat-marknaden

Robot
Sonys nya grepp kan skada begagnat-marknaden

Framtida spel till Playstation-konsoler kommer kanske bara fungera till ursprungsenheten, om företagets patentansökan blir verklighet.

#sony


Medlem
Sonys nya grepp kan skada begagnat-marknaden

Om konsolen går sönder då? Eller om kontot blir kapat? Ska man inte får spela sina dyra spel då?

Nu köper jag aldrig begagnade spel, men hur ska man göra om man vill ta med sig t.ex. FIFA till polaren och spela på hans konsol?

Medlem

Fyfan... trogen Playstation sedan barnsben. Men här tar det stopp, blir ingen PS4 för mig

Inaktiv

Lite hyckleri här. När jag köpte mitt PS3 skröt Sony om hur man kunde köra vilket dist. man ville på sin PS3 och nu vill man inte ens kunna sälja sina beg. spel?

Medlem

Nu köper jag inte begagnat, och kommer förmodligen aldrig göra heller. Vet att det är stort i USA dock, men kan man inte göra content somfår folk att vilja behålla sina spel istället?

Skrivet av Jozo:

Om konsolen går sönder då? Eller om kontot blir kapat? Ska man inte får spela sina dyra spel då?

Nu köper jag aldrig begagnade spel, men hur ska man göra om man vill ta med sig t.ex. FIFA till polaren och spela på hans konsol?

Det är ju såna här saker som kommer bli det enda dom åstakommer, lite ubisoft känsla över det hela.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Sådant här är alltid väldigt dåligt. Koppla mjukvara till hårdvara... tror ni inte jag stör mig på att jag inte kan installera Red Alert 3 mera, pga att "datorn" har maxat sina installs?!

Förstår inte varför Sony gör en sådan sak.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Idioti på hög nivå!

Medlem

Blir nog ingen PS den här gången heller!

Inaktiv

Drygt som fan, hoppas det kommer lite starkare konsumentlagar som gör att vi faktiskt äger vår mjukvara som vi betalar fullpris för.
Oroande utveckling när gamingen blir mer och mer låst.

Om konsollen går sönder, skickas på service osv osv då? Finns ett anta olika scenarion där kunden drabbas, dvs dom som betalar för det.

edit: hur kan man ta patent på detta?

De kan ju gärna försöka, men det kommer skada dem själva i förlägningen. Man kan ju även fortsättningsvis köpa spel för en billig peng om det skulle bli så, man behöver ju inte köpa dem på releasedagen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Jozo:

Om konsolen går sönder då? Eller om kontot blir kapat? Ska man inte får spela sina dyra spel då?

Nu köper jag aldrig begagnade spel, men hur ska man göra om man vill ta med sig t.ex. FIFA till polaren och spela på hans konsol?

Frågan är ju om det kopplas direkt till konsolen eller till kontot som använder spelet först.. Är det till kontot så kan du ju spela det även om konsolen går sönder. Däremot är jag fortfarande emot det hela, säg att jag nu vill ha ett ps3 spel som släpptes lite i det mörka och inte blev populärt.. antingen kostar spelet med tur runt 300kr eller så tar affärerna ut överpris för det inte var vanligt dvs 699.

Medlem

Håller mig till xbox då, spelar mycket med polare och vi använder varandras grejer. Känns lite som Sony skjuter sig själva i foten, bästa med konsoller är ju local multiplayer men om man inte kan använda varandras spel så att alla måste inneha alla spel blir det ju jävligt omständigt.

Medlem

Då vore det väl på sin plats att bygga lite bättre konsoler också. Läsaren i både min PS2 och PS3 dog långt innan deras respektive konsolgenerationer var över..

Medlem

Dom gör detta för dom kan ej konkkurera med pc. dom kan sluta tillverka skiten, för om 3 år sitter dom där igen och blir tvungna till en ny konsol om inte mer.

och inte ens gått plus så mycket då blir dom tvungna att höja spel priserna och konsolerna ännu mer.

Säger bara en sak, KONSOLER SKADAR SPELINDUSTRIN.

få det in i eran skalle, har själv haft konsol och handlar inte alls om "Pc master race" utan vad konsolerna skadar industrin bara för sony vill microsoft vill tjäna lite extra pengar.

Till den gräns att vi får sämre grafik i spelen, färre spel till alla, sämre optimering, nerdummade spel.

och sist men inte minst huttlösa priser för spelen för att du ska köpa konsolen billigt för du ska köpa den istället för pc:n för det är det dom gör istället för gå med en bra ide, gör dom en slug och dummare ide och lurar den dumma vardagliga mäniskan utan koll.

ska bli kul att se hur detta slutar vid 2020.

Medlem

Aldrig köpa konsoll.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Har hört att Gutenberg i samband med tryckpressen ansökte om ett patent som skulle elda upp böcker som lästes av andra ögon än de som köpte boken från bokhandeln.

Man kan skylla på piratkopiering i evighet när mediokra titlar med stor utvecklingsbudget vägrar sälja, men andrahandsmarknaden får man tydligen stävja med hjälp av patenttrolleri...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av adamtore:

Lite hyckleri här. När jag köpte mitt PS3 skröt Sony om hur man kunde köra vilket dist. man ville på sin PS3 och nu vill man inte ens kunna sälja sina beg. spel?

spel företagen förlorar mer pengar på det än vad dom gör på pirater så det är inte så konstigt

Medlem
Skrivet av Jozo:

Om konsolen går sönder då? Eller om kontot blir kapat? Ska man inte får spela sina dyra spel då?

Nu köper jag aldrig begagnade spel, men hur ska man göra om man vill ta med sig t.ex. FIFA till polaren och spela på hans konsol?

Det knyts såklart till användarkontot, och inte den fysiska maskinen...

Köper du en ny konsol loggar du fortfarande in på samma konto, så det är inga problem.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Kanske om de hade haft samma priser som på PC-marknaden skulle begagnat inte vara så stor "problem". Folk köper ju begagnat för att man inte har råd att pröja ut 600kr lika ofta som Sony vill.

Medlem

"Där konsolen inte är ansluten till internet kan vi inte kontrollera användningen av innehåll. Användare kan också kommunicera för att dela lösenord emellan varandra och därför kan andrahands-försäljningen inte slås ut på ett pålitligt sätt"

Era korkade ärthjärnor, ni SKALL INTE ha någon som helst f_rbannad kontroll över vad JAG gör med MIN hårdvara och MIN mjukvara som jag BETALAT för! IDIOTER! Och ni ska skita i andrahandsmarknaden, folk ska väl kunna köpa och sälja sina saker som de vill sålänge det är lagligt! Och såvida ni inte har era nävar så långt upp politikernas...... så är andrahandsförsäljning fullt lagligt!

Precis när jag trodde att ni skulle lära er något så gör ni nåt sånt här.... jaja. Jag köpte aldrig PS3 för att ni började patcha bort funktioner NI lovade och sedan hota folk, och detta gör mig mer än någonsin övertygad om att ni aldrig kommer få en krona av mig!

Jisses, precis när man tror idioterna nått ett nytt botten så tar de fram en ny spade och gräver vidare... Sony, jag hoppas jag uppever den dagen då ni ansöker om konkurs. Då tänker jag korka upp finaste vinet och utbringa en skål till världen för att ha blivit av med ett svinföretag som er.

Skrivet av jonis:

Har hört att Gutenberg i samband med tryckpressen ansökte om ett patent som skulle elda upp böcker som lästes av andra ögon än de som köpte boken från bokhandeln.

Man kan skylla på piratkopiering i evighet när mediokra titlar med stor utvecklingsbudget vägrar sälja, men andrahandsmarknaden får man tydligen stävja med hjälp av patenttrolleri...

Årets bästa kommentar, och året har knappt börjat! Snälla, skicka den till SONY.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Jozo:

Om konsolen går sönder då? Eller om kontot blir kapat? Ska man inte får spela sina dyra spel då?

Nu köper jag aldrig begagnade spel, men hur ska man göra om man vill ta med sig t.ex. FIFA till polaren och spela på hans konsol?

Det knyts såklart till användarkontot, och inte den fysiska maskinen...

Köper du en ny konsol loggar du fortfarande in på samma konto, så det är inga problem.

Han nämnde ju i fall kontot blir stulet som ett exempel. Med tanke på att Sony har blivit hackade tidigare så finns det ju en chans att det händer igen.

Det här är ett riktigt skamligt punggrepp av Sony. Gör dom så här så får dom allt ta och sänka priserna på spelen med minst 200kr. Att den begagnade marknaden är så stor på konsol jämfört med PC beror ju på att priserna kan vara skyhöga. 699kr kan spel kosta på PS Store, vilket är sjukt.

Det är inte så konstigt att surfplattor och smartphones utgör ett hot när man kan få tag på spel som GTA Vice City för 40kr, vilket kan jämföras med samma spel på PC som kostar 55kr på Webhallen och mer än dubbelt så mycket på Steam (om man räknar bort rea-priset dvs)

Medlem

Lägg ner konsoller

Medlem

Jag har en samling på drygt 40 konsoler, dom allra flesta har jag köpt begagnat då det rör sig om retromaskiner som inte längre tillverkas.

Det går alldeles utmärkt att plocka fram dom och spela på än idag... Hur kommer nästa generations maskiner fungera om 20 år?

Nej implementerar Sony denna idioti så blir PS4an den första konsolen som uteblir från min samling.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av jonis:

Har hört att Gutenberg i samband med tryckpressen ansökte om ett patent som skulle elda upp böcker som lästes av andra ögon än de som köpte boken från bokhandeln.

Härmed utnämner jag detta till dagens citat. Ett fyrfaldigt hurra är i sin ordning!

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Dom gör detta för dom kan ej konkkurera med pc. dom kan sluta tillverka skiten, för om 3 år sitter dom där igen och blir tvungna till en ny konsol om inte mer.

Vad blir det för skillnad med detta (icke bekräftade) system jämfört med att köpa spel via Steam?

Medlem

Korkat.... men men,

Sony får leka diktatorer hur mycket de vill. Allt jag behöver från dem finns till mitt kära PS1.

Nästan allt iallafall...


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Satakarnak:

spel företagen förlorar mer pengar på det än vad dom gör på pirater så det är inte så konstigt

Jag har aldrig riktigt förstått det där. I mina kanske på tok för naiva ögon så är ett begagnat spel betalt 1 gång och ett piratkopierat spel betalt 0 gånger. Så även om begagnatmarknaden kanske snor ett par smulor av hela kakan så borde det väl alla gånger vara bättre än piratkopiering ?

Jag kanske har missat något fundamentalt.

OnT: Jag tycker inte om DRM så gillar heller inte det här även om det nu förmodligen inte kommer drabba mig eftersom jag inte har planer på att skaffa en PS4:a.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Jozo:

Om konsolen går sönder då? Eller om kontot blir kapat? Ska man inte får spela sina dyra spel då?

Nu köper jag aldrig begagnade spel, men hur ska man göra om man vill ta med sig t.ex. FIFA till polaren och spela på hans konsol?

Det knyts såklart till användarkontot, och inte den fysiska maskinen...

Köper du en ny konsol loggar du fortfarande in på samma konto, så det är inga problem.

Han nämnde ju i fall kontot blir stulet som ett exempel. Med tanke på att Sony har blivit hackade tidigare så finns det ju en chans att det händer igen.

Det här är ett riktigt skamligt punggrepp av Sony. Gör dom så här så får dom allt ta och sänka priserna på spelen med minst 200kr. Att den begagnade marknaden är så stor på konsol jämfört med PC beror ju på att priserna kan vara skyhöga. 699kr kan spel kosta på PS Store, vilket är sjukt.

Det är inte så konstigt att surfplattor och smartphones utgör ett hot när man kan få tag på spel som GTA Vice City för 40kr, vilket kan jämföras med samma spel på PC som kostar 55kr på Webhallen och mer än dubbelt så mycket på Steam (om man räknar bort rea-priset dvs)

Det finns en chans för alla online-tjänster att bli hackade, det är strunt samma om man blivit det förut eller inte.

Och vad händer när ditt Steam-konto blir hackat?
Ditt origin-konto?

Folk har redan accepterat denna sorts "skydd", varför skulle inte Sony också använda sig utav det då?
Inte en chans att de skulle sänka priserna på grund utav detta.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Haha, bli inte sura nu för jag skriver detta mest på skämt, men ibland känns FZ lite som nazisterna på 30-talet. Oavsett vad saken gäller så är allting konsolernas fel.

I just detta fall finns väl inget som hindrar t.ex. EA från att utveckla ett system på datorer där man först loggar in med en EA-användare på datorn som sedan blir den enda användare som alla PC-spel från EA fungerar med (om en sådan lösning är möjlig rent tekniskt sett). Då blir ju resultatet samma sak även för datorspelare, att man behöver spela spelet med ett visst konto för att det ska fungera.

Om kontot dessutom endast fungerar på den enhet (dator eller konsol) som det först användes på så blir man ju låst både till konto och enhet.

Noterar även att den här nyheten rör upp en del känslor, och att den hamnat på förstasidan. Trots att det handlar om något litet patent som kanske inte ens blir något av. Känns som att det får så mycket utrymme av den anledningen att det är något som folk här går igång på.

Förstår dock ej hur det är tänkt att fungera.

Om spelkonsolen sparar info om vilket konto som man först spelade spelet på så kan ju inte någon annan spelkonsol veta med vilket konto som det fysiska spelet (skivan) först spelades på (förutsatt att konsolerna inte kommunicerar med varandra på internet). Så då borde någon slags info kanske sparas på själva skivan? För hur ska någon annans PS3 annars veta under vilket konto som en spelskiva först spelades på när det spelades på min PS3?

Om detta stämmer, så kanske man kan dra slutsatsen att skivorna (om det ens blir skivor) till nästa PlayStationkonsol kommer att ha någon slags funktion som gör att info kan sparas på dem, eller åtminstone att ny info kan skrivas på dem (Read/Write). Kanske kommer spelen att lagras på små kort istället. Return of the Cartridge Eller? Tänker jag rätt, eller helt snett?

Skriv svar