Gratis dlc ute till Xcom: Enemy Unknown

Robot
Gratis dlc ute till Xcom: Enemy Unknown

"Second Wave"-menyn låter dig ställa in ett antal olika modifierare som gravt förändrar spelupplägget. Finns ute nu till alla tre formaten.

#xcom-enemy-unknown


Medlem
Gratis dlc ute till Xcom: Enemy Unknown

Perfekt. Det har funnits moddar som låst upp det här förut, men allt har tydligen inte funkat som det ska - nu kan jag med gott samvete starta en ny kampanj, den här gången på Impossible!

Medlem

Helt OK men de får fan fixa buggarna som irriterar mig till vansinne. SHIV som plötsligt blir stillastående, osynliga dörrar som inte går att öppna och helt blockar ett uppdrag på Ironman och så aliens som får dubbla moves ibland när man upptäcker dem (först går de, sen spelas upptäckningssekvensen upp, sen går de igen). Allt jag pekar på här är vanligt förekommande buggar. Gief fixur.

Medlem

Gratis dlc? dvs en patch.

Hör mer och mer utvecklare som säger gratis DLC, för att verka som om dom är extra generösa.

Medlem
Skrivet av Phobos:

Helt OK men de får fan fixa buggarna som irriterar mig till vansinne. SHIV som plötsligt blir stillastående, osynliga dörrar som inte går att öppna och helt blockar ett uppdrag på Ironman och så aliens som får dubbla moves ibland när man upptäcker dem (först går de, sen spelas upptäckningssekvensen upp, sen går de igen). Allt jag pekar på här är vanligt förekommande buggar. Gief fixur.

Japp det här med SHIVs stör mig som fan. Varenda gång jag har försökt använda en sådan så hänger sig spelet och jag kan inte fortsätta spela utan måste ladda en save där jag inte använde SHIVen. Har testat med en sådan på ca 10 uppdrag och det fryser så fort det blir SHIVens tur.

Sjukt att de kunde missa denna jättebugg som verkar drabba alla.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Gratis dlc? dvs en patch.

Hör mer och mer utvecklare som säger gratis DLC, för att verka som om dom är extra generösa.

Ja varför heter det DLC? Jag var gamer i minga yngre år och lirade mycket Quakeworld och liknande och på den tiden (90-talet och början av 00-talet så snackades det aldrig om DLC, det är ett uttryck som kommit senare år (gissar jag på?) Förr sa man alltid patchar och FZ (som då hette Fragzone) snackade också om patchar och inget alls om DLC vad jag kan minnas.

Finns det någon skillnad på patch och DLC eller är det samma sak?

Inaktiv

[quote="John.Blund"
Finns det någon skillnad på patch och DLC eller är det samma sak?[/quote]

Samma sak, fast ibland får man betala för det.
Har man tur kan det vara riktigt med content, som en riktig expansion. Antar att man kan ändra upplösning och inställningar i en .ini och sen kalla det för DLC, kanske något man borde livnära sig på? Skulle garanterat gå att sälja.

Hursomhelst är det såklart bra att dom patchade in detta.

Inaktiv

Då kallade vi det för expansion...i de få spel som det fanns "utbyggnader" till.

Medlem

Nu överdrivs det lite igen, det är stor skillnad på en Patch och ett DLC.

Patch: Fixar div. buggar och andra problem med produkten.
DLC: Nytt innehåll till spelet, kan vara allt ifrån "skins" till nya lag etc.

Sedan att man förr i tiden kunde få lite nya gameplay godsaker i en patch kanske kan vara lite förvirrande?
Har aldrig sett någon som försökt sälja en patch till ett spel.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem
Skrivet av John.Blund:
Skrivet av Tarmböld:

Gratis dlc? dvs en patch.

Hör mer och mer utvecklare som säger gratis DLC, för att verka som om dom är extra generösa.

Ja varför heter det DLC? Jag var gamer i minga yngre år och lirade mycket Quakeworld och liknande och på den tiden (90-talet och början av 00-talet så snackades det aldrig om DLC, det är ett uttryck som kommit senare år (gissar jag på?) Förr sa man alltid patchar och FZ (som då hette Fragzone) snackade också om patchar och inget alls om DLC vad jag kan minnas.

Finns det någon skillnad på patch och DLC eller är det samma sak?

Det här är ju snarare än Patch än dlc då när du kollar steam->xcom->dlc så finns inte denna där för att det släpptes som en patch (alltså en uppdatering som "fixar" saker (buggar m.m.), ibland är de snälla och lägger till saker, men oftast är det saker som borde funnits från början), däremot finns Elite Soldier Pack, Slingshot Pack (om du äger dom) i DLC listan.

Extra karaktärer, uppdrag m.m. brukar kallas DLC numera och man kan väl se det som "mindre" expansions om man tänker gamla goda tiden. Tyvärr är det sällan en DLC har lika mycket kontent som en Expansion, men de brukar i alla fall kosta mindre! (Dock ganska mycket med tanke på vad man får i de flesta fallen)

Medlem
Skrivet av John.Blund:
Skrivet av Phobos:

Helt OK men de får fan fixa buggarna som irriterar mig till vansinne. SHIV som plötsligt blir stillastående, osynliga dörrar som inte går att öppna och helt blockar ett uppdrag på Ironman och så aliens som får dubbla moves ibland när man upptäcker dem (först går de, sen spelas upptäckningssekvensen upp, sen går de igen). Allt jag pekar på här är vanligt förekommande buggar. Gief fixur.

Japp det här med SHIVs stör mig som fan. Varenda gång jag har försökt använda en sådan så hänger sig spelet och jag kan inte fortsätta spela utan måste ladda en save där jag inte använde SHIVen. Har testat med en sådan på ca 10 uppdrag och det fryser så fort det blir SHIVens tur.

Sjukt att de kunde missa denna jättebugg som verkar drabba alla.

Jag stötte på buggen som gjorde att min SHIV inte hade något vapen, samt den andra buggen där SHIVen syns i listan men inte kunde tas med på uppdrag.
Dessa problem ska ha lösts i den förra patchen, och jag har inte stött på dem igen sen dess.

Använder dock SHIVs extremt sällan, men de har alltid funkat när jag tagit med på uppdrag. Fast en gång utan vapen då, så den var ett flyttbart skydd...

Jag har dock aldrig varit med om att spelet fryst vid SHIVs tur.
(Spelet har kanske fryst en gång och kraschat ett par-tre gånger på två genomspelningar på Classic/Iron Man.

Medlem
Skrivet av Phobos:

Helt OK men de får fan fixa buggarna som irriterar mig till vansinne. SHIV som plötsligt blir stillastående, osynliga dörrar som inte går att öppna och helt blockar ett uppdrag på Ironman och så aliens som får dubbla moves ibland när man upptäcker dem (först går de, sen spelas upptäckningssekvensen upp, sen går de igen). Allt jag pekar på här är vanligt förekommande buggar. Gief fixur.

Jag trodde jag stötte på det där felet med osynlig dörr som inte gick att öppna en gång på min senaste Classic/Iron Man, men det var på sista uppdraget och jag hade missat en alien, så jag fick inte gå vidare förrän jag dödat den.

Det där med dubbla moves är också störande, även om det inte är så ofta, har råkat ut för att mutons vid ett par tillfällen har kommit springande, visat upptäckssekvensen, sen har de plockat fram bössorna och pepprat mina soldater!

Gillar spelet starkt, men håller helt med dig om att buggarna måste fixas, och det har de inte visat sig särskilt aktiva på...

Medlem

Har de fixat "buggen" när man kan skjuta genom väggar/berg etc? På tal om buggar så hände det mig på sista uppdraget att en "spindel" (crystallid?) dödade en utav mina soldater, men fastnade sedan på turnen när soldaten ska bli zombie och modellen stod med utsträckta armar och gjorde ingenting... Det enda som fungerade då var o avsluta processen

Medlem

Kallar verkligen utvecklarna detta för dlc, eller är det bara i rapporteringen som uttrycket används istället för patch?

Medlem
Skrivet av Oktagon:

Kallar verkligen utvecklarna detta för dlc, eller är det bara i rapporteringen som uttrycket används istället för patch?

Citerat från steam:
"Product Update - Valve 10:41
Patch 3 notes
• Second Wave addition (gameplay details in the press release)
o If a player has beaten the game, they can access a variety of gameplay toggles upon starting a new game. The Second Wave option will be available on the New Game menu.
• AI teleport bug fix
o Minimizes the bug where aliens teleport into the middle of a player’s squad
• Defeat screen when beating the game
o Minimizes a bug that displays a Defeat screen after winning the game
• Chris Kluwe as XCOM Hero unlock"

Så jag tror inte att de kallar det för en "dlc", även här står det "free update" http://www.pcgamer.com/2013/01/08/xcom-second-wave-options-of...

Inaktiv
Skrivet av Tarmböld:

Gratis dlc? dvs en patch.

Hör mer och mer utvecklare som säger gratis DLC, för att verka som om dom är extra generösa.

Ibland kan det till och med handla om borttaget material, som sedan adderas in i kortleken för att på så sätt utvinna några extra hundralappar, och EA vet minsann hur man bluffar (artikeln handlar om 2Ks XCOM: Enemy Unknown) så att det ryker ur arslet!

Medlem

Bästa singleplayerspelet från förra året får fler options, perfekt!

Medlem

DLC? Det här är en patch enligt nyhetsfeeden från spelets steam vägg.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Gratis dlc? dvs en patch.

Hör mer och mer utvecklare som säger gratis DLC, för att verka som om dom är extra generösa.

Nä, en patch (plåster) fixar buggar, en DLC (DownLoadable Content) lägger till innehåll eller features till spel. Huruvida det kostar pengar eller inte är ovidkommande.

Detta är således en DLC.

Så, nu har min besserwisser-sida fått lite stimuli.

Min paranoida och cyniska sida håller givetvis med dig dock...

Medlem
Skrivet av Sandman666:
Skrivet av Tarmböld:

Gratis dlc? dvs en patch.

Hör mer och mer utvecklare som säger gratis DLC, för att verka som om dom är extra generösa.

Nä, en patch (plåster) fixar buggar, en DLC (DownLoadable Content) lägger till innehåll eller features till spel. Huruvida det kostar pengar eller inte är ovidkommande.

Detta är således en DLC.

Så, nu har min besserwisser-sida fått lite stimuli.

Min paranoida och cyniska sida håller givetvis med dig dock...

Faaaaast detta är ju då en blandning.
Utöver att lägga till denna nya feature så är det också några buggfixar med.

Tyvärr så meddelar de bara de två värsta buggarna de fixat (eller minimerat...), hade kunnat vara intressant att läsa kompletta patch-notes...

1
Skriv svar