Valve i samarbete med pc-byggare

Medlem
Skrivet av cags91:

Hårdvaran ser bra ut förutom att det är en integrerad grafik krets.
Jag är jävligt skeptisk över det.

Har du provat AMD's A10 5800k?? Den är grym och grafikkortet i den driver dom flesta moderna spelen i 1080p i medium


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Failbox. Varför köpa den här när det är billigare att köpa en PC?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av joary639:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av dotque:
Skrivet av Ztreek:

ni som blir förvånade över 1 TB SSD, den har kapacitet att ha en sådan stor hårddisk, men att du antagligen måste köpa den separat.

PS3 säljs med 1TB HDD för typ 2500 nu för tiden.

Tror du är lite morgontrött nu, eller så förstår jag inte!?
Men vet herrn vad 1Tb SSD kostar?

1TB SSD kostar lite över 6000kr.

Sa aldrig att det skulle vara billigt eller något sådant, folk verkade läsa fel att den SKULLE innehålla så mycket, inte att den KAN innehålla så mycket.

Tror nog den morgontrötte är du :>

jag tror inte det stod "upp till" 1TB SSD förut.

Nej, la till det i efterhand. Första informationen var lite knapphändig.


signatur
Inaktiv

Om den skall kylas aktivt.. ge den en större fläkt och utrymmen som klarar 3 år utav dammlager.. Oavsett om man har den på golvet eller ordentligt placerad på en bänk så är resultatet det samma.. den blir dammig. Om fläkten är liten då måste den kämpa för att kyla genom dammlager vilket resulterar i att man får ett obehagligt ljud när man spelar.. usch!


signatur

Panta burkar är klimatsmart men vi har inget system för det, vi tar en i taget, går det för fort då säger maskinen stop!

Inaktiv

Med andra ord: en ny spelkonsol skapad av Valve (med enbart stöd för Steam-spel)? :#

Medlem
Skrivet av FL3JM:

Piston + Oculus Rift = rätt så smidig LAN-dator. Enda som saknas är ett inbyggd Xonar STX för oss som bryr oss om ljud!

Just detta är anledningen till att jag inte "kan" använda någon av de otaliga lösningar som är skitsmidiga för att se på film och lyssna på musik som finns, typ apple TV, boxee box, etc, utan måste ha en riktig HTPC i tv-bänken. Trist.

Medlem

Fattar inte varför man skulle vilja köpa den där boxen.. Vad gör den bättre än vad en kraftfull dator kan göra? Det enda dom kan skryta med är SSD minnet som antagligen tar upp 50% eller mer utav vad den där lilla kuben kommer att kosta.

Hur presterar den där lilla saken om man vill köra spel med hög grafik? Inyggd grafik har en tendens att lagga apa när det blir för mycket saker på skärmen, Även på låg grafik.. Låt oss säga att man vill spela Warhammer 40k på den där konsol liknande saken, Kommer den ens att klara av spelet när det blir flera hundra units på samma yta?

Jag har inte sett några videos där dom spelar saker men det ser lite konstigt ut att den där lilla saken ska kunna spela pc spel lika bra som en kraftfull dator?

Medlem
Skrivet av dotque:

Vilken skit, 10k för den här? Visserligen 1tb SSD men resten?
Bättre att köpa en speldator (om man inte har kompetensen att bygga en egen) av en duktig återförsäljare, typ Inet, komplett m.m, ingen compaq eller dell-skit!

Jag antar att den här ska vara direktkopplad till steam och sälja samtliga spel därifrån också, så optimering?
Njae skulle inte tro det!

I värsta fall slutar det med att den här blir populär och spelutvecklare börjar göra sina spel specifikt för den här likt andra konsoler!

Du, det var rätt bra längesen som 1USD = 10SEK
Med dagens valuta är den värd exakt 6 903,29SEK, vilket inte är så himla off för en gamingburk..
Visst, du får inte maximalt med prestanda, men det blir svårt att hitta mer kräm per kvadradcentimeter.

Utöver det så lär det inte vara alltför komplicerat att lägga in ett annat OS (tex win7) om man inte vill köra genom Steam.

Medlem
Skrivet av Hymer:
Skrivet av cags91:

Hårdvaran ser bra ut förutom att det är en integrerad grafik krets.
Jag är jävligt skeptisk över det.

Har du provat AMD's A10 5800k?? Den är grym och grafikkortet i den driver dom flesta moderna spelen i 1080p i medium

Jo visst, integrerade grafikkort kan absolut hantera en hel del i dagens läge, men ska det finnas en anledning för mig att köpa en sådan box så ska den också kunna ge mig mer än "medium" inställningar i ett spel XD För 7000-8000 kr så kan man bygga ett bra gaming rigg med ett gtx 670 i till exempel. Den må vara liten som fan den där saken men jag sätter mig inte och lirar ett spel som crysis på den där.


signatur

cags

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Fattar inte varför man skulle vilja köpa den där boxen.. Vad gör den bättre än vad en kraftfull dator kan göra? Det enda dom kan skryta med är SSD minnet som antagligen tar upp 50% eller mer utav vad den där lilla kuben kommer att kosta.

Hur presterar den där lilla saken om man vill köra spel med hög grafik? Inyggd grafik har en tendens att lagga apa när det blir för mycket saker på skärmen, Även på låg grafik.. Låt oss säga att man vill spela Warhammer 40k på den där knosol liknande saken, Kommer den ens att klara av spelet när det blir flera hundra units på samma yta?

Jag har inte sett några videos där dom spelar saker men det ser lite konstigt ut att den där lilla saken ska kunna spela pc spel lika bra som en kraftfull dator?

Det är inte meningen att den ska ersätta en high end dator.. varför fattar inte folk att de flesta inte vill ha en gigantisk burk som brummar med 8 fläktar på rummet.(overkill ja men du fattar)

Den är till för att ersätta eller vara ett alternativ till Laptops som gamingdator.
den där brummar säkert på bättre än vad en laptop för 7-8 000 kr gör.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Det är inte meningen att den ska ersätta en high end dator.. varför fattar inte folk att de flesta inte vill ha en gigantisk burk som brummar med 8 fläktar på rummet.(overkill ja men du fattar)

Den är till för att ersätta Laptops som gamingdatorer, inte vanliga datorer.

Jo men med en laptop så har man inget behov utav att söka reda på en skärm eller sitta fast på ett speciellt ställe om man vill spela. Man kan spela ute på sommaren, Man kan spela på långa buss/tåg resor, Man kan plocka fram sin laptop vart man vill om man har tråkigt, Sedan så är en laptop till för så mycket mer än att bara spela spel.

Man kan även koppla upp sin laptop till en stor skärm med tangentbord och mus och då är ju hela syftet med boxen ganska bortblåst om det skulle visa sig att boxen har ungefär samma styrka som nya bärbara datorer i ungefär samma prisklass?

Jag säger inte att bärbara datorer kanske är lika starka som boxen kommer att vara i dagens läge men det vore ju trevligt att se hur bra den där lilla saken spelar spel som kräver ganska mycket kraft för att spelas.

Jag skulle nog lägga mina pengar på en bärbar dator om jag fick välja. Då kan man spela vilka spel man vill som är utanför steam också. Steam saknar många bra spel som passar perfekt på en konsol eller bärbara datorer.

Medlem

Som jag ser det handler det mycket om priset. Vad exakt kommer en sådan här grej kosta i Sverige. Om den kostar som en "konsol" så är det ju sjukt värt. Ta med till polare och lira, sommarstuga, extra speldator för polarna eller lillen här hemma Kan se mycket fördelar med en sån fin liten sak. Men som sagt, priset.

Medlem

Ganska ointressant dator.

En quad core som är 64-bitar utan att presentera märke är antingen något eget eller något från VIA. Speciellt med tanke på att den drar 20w och är x86. I bästa fall en AMD APU, vilket skulle kunna förklara grafikkretsen.

En GPU med 384 shaders är långsam hur man än vrider och vänder på det. HD6570 har 480 shaders och kostar 500kr. Det är ett kort som knappast är lämpat för en speldator. Jämför med HD7970 som har hela 2048 shaders.

1TB SSD verkar ganska trevligt men vi kan nog även här glömma att det handlar om något med hög prestanda. En normal SSD på 1TB kostar vad hela dator kostar så man har all anledning till att vara skeptiskt.

För samma pris kan du köpa dig en mITX dator med en i5-processor och ett grafikkort som faktiskt klarar spel. Visserligen saknar du då en 1TB SSD utan får nöja dig med en normal om 256gb

Det är inte meningen att den ska ersätta en high end dator.. varför fattar inte folk att de flesta inte vill ha en gigantisk burk som brummar med 8 fläktar på rummet.(overkill ja men du fattar)

Den är till för att ersätta eller vara ett alternativ till Laptops som gamingdator.
den där brummar säkert på bättre än vad en laptop för 7-8 000 kr gör.[/quote]

Finns redan som sagt mycket kompetenta datorer i mITX med samma prestanda som vilket icke-SLI/Crossfire-system som helst. Vill man sikta lägre finns laptops, surfplattor, enkortsdatorer eller färdigbyggda lösningar från flera tillverkare så som Intel NUC.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Jo men med en laptop så har man inget behov utav att söka reda på en skärm eller sitta fast på ett speciellt ställe om man vill spela. Man kan spela ute på sommaren, Man kan spela på långa buss/tåg resor, Man kan plocka fram sin laptop vart man vill om man har tråkigt, Sedan så är en laptop till för så mycket mer än att bara spela spel.

Man kan även koppla upp sin laptop till en stor skärm med tangentbord och mus och då är ju hela syftet med boxen ganska bortblåst om det skulle visa sig att boxen har ungefär samma styrka som nya bärbara datorer i ungefär samma prisklass?

Jag säger inte att bärbara datorer kanske är lika starka som boxen kommer att vara i dagens läge men det vore ju trevligt att se hur bra den där lilla saken spelar spel som kräver ganska mycket kraft för att spelas.

Jag skulle nog lägga mina pengar på en bärbar dator om jag fick välja. Då kan man spela vilka spel man vill som är utanför steam också. Steam saknar många bra spel som passar perfekt på en konsol eller bärbara datorer.

Du har bra poänger men det är som du säger också, en bärbar dator för samma peng får du nog ut mindre prestana ifrån..

Jag gissar på att den här har bättre fläktar än en laptop, problemet med laptops som gamer är att tangentbordet är kasst och att musen använder du med fingrarna, är du en seriös laptop gamer har du ändå ett tangentbord och mus inkopplat.

Jag ser värdet i den här lilla lådan, även om den inte tilltalar mig tilltalar den nog laptop gamers som är trött på dålig fläkt och prestanda.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

1TB SSD verkar ganska trevligt men vi kan nog även här glömma att det handlar om något med hög prestanda. En normal SSD på 1TB kostar vad hela dator kostar så man har all anledning till att vara skeptiskt.

För samma pris kan du köpa dig en mITX dator med en i5-processor och ett grafikkort som faktiskt klarar spel. Visserligen saknar du då en 1TB SSD utan får nöja dig med en normal om 256gb

Visserligen

Åter igen... står UPP till 1TB SSD, inte att det ÄR 1TB SSD
Skulle sätta pekfingret på en 128gb SSD eller 256 i den här burken.

Medlem
Skrivet av Twiggeh:
Skrivet av dotque:

Vilken skit, 10k för den här? Visserligen 1tb SSD men resten?
Bättre att köpa en speldator (om man inte har kompetensen att bygga en egen) av en duktig återförsäljare, typ Inet, komplett m.m, ingen compaq eller dell-skit!

Jag antar att den här ska vara direktkopplad till steam och sälja samtliga spel därifrån också, så optimering?
Njae skulle inte tro det!

I värsta fall slutar det med att den här blir populär och spelutvecklare börjar göra sina spel specifikt för den här likt andra konsoler!

Du, det var rätt bra längesen som 1USD = 10SEK
Med dagens valuta är den värd exakt 6 903,29SEK, vilket inte är så himla off för en gamingburk..
Visst, du får inte maximalt med prestanda, men det blir svårt att hitta mer kräm per kvadradcentimeter.

Utöver det så lär det inte vara alltför komplicerat att lägga in ett annat OS (tex win7) om man inte vill köra genom Steam.

Du har nog lite att lära om priserna i USA. De är innan skatt så häröver kommer det innebära 25% högre pris. Då hamnar man väldigt nära 10 spänn för en dollar.

Medlem
Skrivet av Qvisten:

Som jag ser det handler det mycket om priset. Vad exakt kommer en sådan här grej kosta i Sverige. Om den kostar som en "konsol" så är det ju sjukt värt. Ta med till polare och lira, sommarstuga, extra speldator för polarna eller lillen här hemma Kan se mycket fördelar med en sån fin liten sak. Men som sagt, priset.

10 gånger dollarpris så får du ungefär vad det kostar ink moms i Sverige.

Medlem

1 tb ssd?
Den kommer nog kosta rätt bra

Medlem
Skrivet av cags91:

Hårdvaran ser bra ut förutom att det är en integrerad grafik krets.
Jag är jävligt skeptisk över det.

Nu säger min magkänsla att det där inte är Steam Box, men vore det den så har alla konsoler dom senaste 30 åren haft en integrerad GPU och det har funkat klockrent. Så innan alla drar slutsatser och jämför den med sin egna Windowsbaserade speldator så kan man väl ändå invänta information om vad syftet med denna box är?

Valve skulle knappast satsa på något som för PC-branschen bakåt, så vad dom än planerar så lär det vara en trevlig maskin.

Medlem
Skrivet av Branoc:
Skrivet av dotque:

Vilken skit, 10k för den här? Visserligen 1tb SSD men resten?
Bättre att köpa en speldator (om man inte har kompetensen att bygga en egen) av en duktig återförsäljare, typ Inet, komplett m.m, ingen compaq eller dell-skit!

Jag antar att den här ska vara direktkopplad till steam och sälja samtliga spel därifrån också, så optimering?
Njae skulle inte tro det!

I värsta fall slutar det med att den här blir populär och spelutvecklare börjar göra sina spel specifikt för den här likt andra konsoler!

Har du tittat på hur stor den är??
Den är ju inte större en din näve, kan du hålla Xbox360 eller en Ps3 i näven kanske??
Och hur stor är inte en PC med miditower!
De tar ju en massa plats och kan inte stå vart som helst!

Självklart blir den svin dyr när den är så minimalistisk jämfört med en vanlig PC eller Konsol!

Så det kommer självklart att finnas en marknad och kunder som är villiga att betala priset när den är så liten och smidig!

Knepigt inlägg. Du försvarar priset p.g.a.. hur liten den är. Det låter ju ännu bättre! Låt oss betala för storleken och inte prestandan! Det kanske är sådana som du de söker som kund ;).

Som andra har sagt, det verkar mycket bättre att köpa en PC! Det gör hela det här rätt dåligt. Designen är häftig, storleken på den betyder mer eller mindre att den kommer gå sönder inom 1 månad :D.

Jag kanske skulle köpt en sån här, det beror helt och hållet på om man behöver en för stunden. Men priset är tok för mycket. Den verkar ostabil. Och verkar ha sämre prestanda än dagens datorer.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Ganska ointressant dator.

En quad core som är 64-bitar utan att presentera märke är antingen något eget eller något från VIA. Speciellt med tanke på att den drar 20w och är x86. I bästa fall en AMD APU, vilket skulle kunna förklara grafikkretsen.

En GPU med 384 shaders är långsam hur man än vrider och vänder på det. HD6570 har 480 shaders och kostar 500kr. Det är ett kort som knappast är lämpat för en speldator. Jämför med HD7970 som har hela 2048 shaders.

1) Antal shaderprocessorer är totalt ointressant så länge du inte jämför kort från samma arkitektur. Mitt GTX570 har 480st shaderprocessorer och det är ändå bra, bra mycket snabbare än den grafikenhet som denna lilla burk har, vilket är...

2) Om man rotar lite ser man att det inte alls är någon VIA/IBM-processor under skalet, (i prototypen) utan en AMD APU: https://s3.amazonaws.com/ksr/projects/321419/posts/321923/ima...

3)... med ett Radeon 7660G inbyggt, en godkänd grafikenhet i alla fall, om än inte i närheten av de flesta dedikerade grafikkortsalternativen. (I princip >800kr.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Qvisten:

Som jag ser det handler det mycket om priset. Vad exakt kommer en sådan här grej kosta i Sverige. Om den kostar som en "konsol" så är det ju sjukt värt. Ta med till polare och lira, sommarstuga, extra speldator för polarna eller lillen här hemma Kan se mycket fördelar med en sån fin liten sak. Men som sagt, priset.

10 gånger dollarpris så får du ungefär vad det kostar ink moms i Sverige.

Dollarn är närmare 5kr än 10.

Medlem

Ja jag vill iallafall ha en sådan ståendes under min tv,, jag menar det kan ju knappast bli sämre än ingen alls. Den verkar fylla mina funktioner och lite till.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Det där är en cool seriöst cool, maskin om jag hade sätt deras kickstarter tidigare hade jag garanterat donerat en liten peng!
Kan garanterat tänka mig att skaffa mig en sådan! Steambox /piston !!

Medlem

Fast steam-box lär ju bli något större ifall du ska ha en seriös kylning till en maskin med tuff prestanda.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Thane:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Qvisten:

Som jag ser det handler det mycket om priset. Vad exakt kommer en sådan här grej kosta i Sverige. Om den kostar som en "konsol" så är det ju sjukt värt. Ta med till polare och lira, sommarstuga, extra speldator för polarna eller lillen här hemma Kan se mycket fördelar med en sån fin liten sak. Men som sagt, priset.

10 gånger dollarpris så får du ungefär vad det kostar ink moms i Sverige.

Dollarn är närmare 5kr än 10.

Ja men alla priser i USA är utan moms. Jämför lite priser så ska du se att jag har rätt. Räknar man dollarn gånger tio så kommer man ganska nära svenska priser.

Medlem

Det som många inte har fattat här är att de flesta med en inkomst jagar nödvändigtvis inte bara det billigaste hela tiden. Ser helt klart att den där lilla boxen kan tilltala en större grupp människor.

Medlem
Skrivet av Svenorvar:

Det som många inte har fattat här är att de flesta med en inkomst jagar nödvändigtvis inte bara det billigaste hela tiden. Ser helt klart att den där lilla boxen kan tilltala en större grupp människor.

Indeed. Alla är inte inte ute efter highend-prylar heller.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av Naraccas:

Ganska ointressant dator.

En quad core som är 64-bitar utan att presentera märke är antingen något eget eller något från VIA. Speciellt med tanke på att den drar 20w och är x86. I bästa fall en AMD APU, vilket skulle kunna förklara grafikkretsen.

En GPU med 384 shaders är långsam hur man än vrider och vänder på det. HD6570 har 480 shaders och kostar 500kr. Det är ett kort som knappast är lämpat för en speldator. Jämför med HD7970 som har hela 2048 shaders.

1) Antal shaderprocessorer är totalt ointressant så länge du inte jämför kort från samma arkitektur. Mitt GTX570 har 480st shaderprocessorer och det är ändå bra, bra mycket snabbare än den grafikenhet som denna lilla burk har, vilket är...

2) Om man rotar lite ser man att det inte alls är någon VIA/IBM-processor under skalet, (i prototypen) utan en AMD APU: https://s3.amazonaws.com/ksr/projects/321419/posts/321923/ima...

3)... med ett Radeon 7660G inbyggt, en godkänd grafikenhet i alla fall, om än inte i närheten av de flesta dedikerade grafikkortsalternativen. (I princip >800kr.)

Det är inte totalt ointressant med antalet shaders. Men med ett sådant lågt antal kan du inte bygga ett modernt grafikkort för spel. Även med mycket höga klockfrekvenser kommer man inte långt ifrån 560Ti.

Att det skulle vara en IBM-processor var uteslutet från början eftersom att IBM inte gör x86. Av din bild verkar vi alltså tala om en Trinity A10. Detta är i och för sig det bästa förväntade valet men fortfarande mycket ljummet för något som marknadsförs som speldator. Här kan man läsa om prestandan för en A10 som är markant snabbare än den som föreslås för Xi3. 1280*720 och low-medium är vad som kan spelas med duglig FPS. Det är visserligen fullt möjligt att spela på den men jag skulle knappast kalla det imponerande.

Liknande system med Trinity finns redan. Dessutom kan du får en lika kompetent laptop för detta pris. Då behöver du inte ens skärm och tangentbord.

Och som jag såg nu är utrymmet "upp till 1TB SSD" vilket är lika med 1x mSATA. Alltså får man knappast något i närheten av 1TB för 700$.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av Naraccas:

Ganska ointressant dator.

En quad core som är 64-bitar utan att presentera märke är antingen något eget eller något från VIA. Speciellt med tanke på att den drar 20w och är x86. I bästa fall en AMD APU, vilket skulle kunna förklara grafikkretsen.

En GPU med 384 shaders är långsam hur man än vrider och vänder på det. HD6570 har 480 shaders och kostar 500kr. Det är ett kort som knappast är lämpat för en speldator. Jämför med HD7970 som har hela 2048 shaders.

1) Antal shaderprocessorer är totalt ointressant så länge du inte jämför kort från samma arkitektur. Mitt GTX570 har 480st shaderprocessorer och det är ändå bra, bra mycket snabbare än den grafikenhet som denna lilla burk har, vilket är...

2) Om man rotar lite ser man att det inte alls är någon VIA/IBM-processor under skalet, (i prototypen) utan en AMD APU: https://s3.amazonaws.com/ksr/projects/321419/posts/321923/ima...

3)... med ett Radeon 7660G inbyggt, en godkänd grafikenhet i alla fall, om än inte i närheten av de flesta dedikerade grafikkortsalternativen. (I princip >800kr.)

Det är inte totalt ointressant med antalet shaders. Men med ett sådant lågt antal kan du inte bygga ett modernt grafikkort för spel. Även med mycket höga klockfrekvenser kommer man inte långt ifrån 560Ti.

Att det skulle vara en IBM-processor var uteslutet från början eftersom att IBM inte gör x86. Av din bild verkar vi alltså tala om en Trinity A10. Detta är i och för sig det bästa förväntade valet men fortfarande mycket ljummet för något som marknadsförs som speldator. Här kan man läsa om prestandan för en A10 som är markant snabbare än den som föreslås för Xi3. 1280*720 och low-medium är vad som kan spelas med duglig FPS. Det är visserligen fullt möjligt att spela på den men jag skulle knappast kalla det imponerande.

Liknande system med Trinity finns redan. Dessutom kan du får en lika kompetent laptop för detta pris. Då behöver du inte ens skärm och tangentbord.

Och som jag såg nu är utrymmet "upp till 1TB SSD" vilket är lika med 1x mSATA. Alltså får man knappast något i närheten av 1TB för 700$.

Varför nöja sig med en igendammad laptop när man kan köpa en hightower-burk och en cykel?

Det finns såklart ett hål i segmentet här som man försöker fylla.

123
Skriv svar