Konsolernas förlust: 52 miljarder

Medlem

Nja. Även fast att jag är anti-konsoll kille så ser jag hellre att det spelas på en sådan än att nån är helt borta och håller på att kladda på en skärbräda.

KoP
Medlem

Tycker det känns ganska orelevant om det är själva försäljningen av konsolen som går minus. Det är dom nog väl införstådda med.

Det vore långt mycket intressantare att se siffror för försäljningen av spel, tillbehör, medlemskap/prenumerationer, marketplace och div. andra kringtjänster.

Där lär dom håva in multum.

Medlem
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Skitsnack. PC-marknaden är både starkare och mer betalningsvillig än vad den har vart sen 90-talet, Digital distribution, Steam-reor, lägre trösklar för indie-utvecklare, allt sammantaget så lever vi i en andra guldålder för PC-spel.

Medlem

Om vinst var tänkt att tas igen på sålda spel så är väll denna nyhet ganska ointressant utan den informationen?

Medlem

Hade man inte gjort konsoller vart tionde år så kanske det vore nått, smäll in två 680 eller kommande 780 i nästa så man kan spela på en högupplöst tv ist, snart kommer ju 4k liksom. Men det är som jag alltid har sagt konsoll är fattigmannens PC eller så är man bara snål och inte fattar bättre.

Kan ju vara värt att nämna att Ben Cousins är en högst tendentiös källa, och innan man gjort en detaljgenomgång av siffrorna bör de nog tas med en nypa salt. Jag säger inte att han nödvändigtvis har fel (vissa hävdar att han tagit sig friheter med uträknandet), men oavsett vilket så är det nog bra att vara försiktig när en partisk person gör sådana här uttalanden.

Sen är ju inte ens Nintendo medtagna i kalkylen alls, fastän de vunnit den nuvarande (förra?) konsolgenerationen med bred marginal. De har ju också en helt annan hårdvarustrategi än MS och Sony, vilket kanske i och för sig förklarar varför de inte är medtagna.

Skrivet av palmtree:
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Skitsnack. PC-marknaden är både starkare och mer betalningsvillig än vad den har vart sen 90-talet, Digital distribution, Steam-reor, lägre trösklar för indie-utvecklare, allt sammantaget så lever vi i en andra guldålder för PC-spel.

Har du någon källa på att den digitala distributionen ökat såpass mycket att den är jämförbar med brick and mortar-försäljningen från 1990-talet? Jag kan tänka mig att den här typen av data är svår att komma över, men det vore intressant att få reda på ifall du vet något vi andra inte vet.

Skrivet av Parzec:
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Obvious troll is obvious. Allt jag sett är att PC-marknaden växer och växer och de enda som säger att piratkopieringen ökar är de som har ett intresse i det, dvs antipiratorganisationer. Indie-utvecklare och Kickstarter-projekt är också på väg uppåt.

Vad menar du med att pc-marknaden "växer och växer"? Vad (mer exakt) är det som växer, och hur vet du det?

Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av 4liv3:
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Och konsol-piratning förekommer inte menar du? Vakna är du snäll.

nej nästan aldrig, oerhört sällsynt i jämförelse, detta kan jag säga då jag har erfarenhet av att spela både och och spelat MED folk på båda plattformar.

Fast en personlig anekdot om vilka du spelat mot/med säger absolut ingenting om det större perspektivet i den här frågan, det inser du va? Såvida att du inte spelat med varenda person som spelar på hela jorden, men det har du rimligen inte gjort.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av 4liv3:
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Och konsol-piratning förekommer inte menar du? Vakna är du snäll.

"We are suffering currently from the huge piracy that is encompassing Crysis. We seem to lead the charts in piracy by a large margin, a chart leading that is not desirable. I believe that’s the core problem of PC Gaming, piracy, to the degree [that PC gamers who] pirate games inherently destroy the platform. Similar games on consoles sell factors of 4-5 more. It was a big lesson for us and I believe we won’t have PC exclusives as we did with Crysis in future."

- Cevat Yerli

"Here's the problem right now; the person who is savvy enough to want to have a good PC to upgrade their video card, is a person who is savvy enough to know bit torrent to know all the elements so they can pirate software. Therefore, high-end videogames are suffering very much on the PC. Right now, it makes sense for us to focus on Xbox 360 for a number of reasons. Not least PCs with multiple configurations and piracy."

- Cliffy B

"It's hard to second guess exactly what the reasons are. You can say piracy. You can say user migration, but the ground truth is just that the sales numbers on the PC are not what they used to be and are not what they are on the consoles."

- John Carmack

Som du säkert kan lista ut av dessa herrars synpunkter på piratkopiering så är PC det största problemet.

Konsoler bidrar med mest pengar till spelbranschen, och har alltid gjort det. Hur många 7-åringar tror ni kommer köpa Epic Mickey 2 på PC? Ettan sålde 2 miljoner exemplar på Wii. Det är siffror som stora PC-titlar kämpar för att nå upp till. Jag tror inte ens att The Witcher 2 nåt upp till dom siffrorna ännu, men det dröjde inte länge för det spelet att nå upp till 4 miljoner piratkopieringar.

Att påstå att piratkopiering inte existerar på konsol är fel. Det är ett problem som både Sony, MS och Nintendo kämpar för att motverka. Dock har man möjlighet att ta till med hårdhandskarna där i och med att dom kan banna konsoler, men ingen kan ju banna en PC. Att det dessutom krävs fysiska ingrepp för att kunna spela backups på konsol gör att många avstår.

Så sammanfattat så är PC ett större problem för spelutvecklare än konsol, även om samtliga plattformar är drabbade av det. Hårdhänta DRM är ju det värsta en PC-spelare vet, så dör konsolerna så riskerar hela spelbranschen att dö ut. För ingen kommer utveckla ett AAA-spel för flera miljoner dollar bara för att se folk ladda ner det gratis.

Det enda sättet för PC att klara sig utan konsoler vore väl om cloud-gaming blev väl mottaget av spelarna. Krav för ett konto där du måste köpa spelen och betydligt svårare att kopiera filerna som ligger på krypterade servrar. Problem solved.

Du har rätt i mycket av det du skriver. Men du har några missar i protokollet. Först behöver du inte banna en PC. Du bannar nyckeln till spelet. Enda anledningen till att banna en konsol efter piratande är att stoppa någon att tjäna pengar på att du säljer konsolen med förlust. Du har inte det problemet på PC för de behöver inte säljas till förlust.

Och för det andra. Branschen skulle knappast dö om konsolerna försvann. Kunderna skulle uppfylla sina behov någon annstans precis som han nämner i artikeln. Alltså skulle PC-delen av marknaden växa. Sen om det hela blir plus eller minus totalt är en annan sak. Men branschen skulle inte dö på långa vägar.

Det är bevisat flera gångar om och om igen att bra PC-spel skapade för PC säljer bra. Till skillnad från konsolportar och sämre PC-anpassade spel. Vilket exakt är sådana spel som de herrarna du citerar skapat... Spel med DRM som inte förstör utan hjälper såsom Steam eller Blizzards battle.net säljer dessutom också bra.
Visst, de säljer inte som konsolspelen, men det är för att marknaden hos konsoler är större snarare än mängden piratande.

Och det du skriver om att ingen kommer utveckla AAA-spel för PC är verkligen inte heller sant. Det görs PC-exklusiva AAA-spel till PC redan nu och flera av dem går med vinst så varför skulle det inte ske med en större PC-andel av marknaden?

Piratandet är ett problem, men det gör verkligen inte konsoler utan innovation till en lösning på det. Innovation är lösningen. Vare sig det blir till PC eller konsol.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av 4liv3:
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Och konsol-piratning förekommer inte menar du? Vakna är du snäll.

nej nästan aldrig, oerhört sällsynt i jämförelse, detta kan jag säga då jag har erfarenhet av att spela både och och spelat MED folk på båda plattformar.

Fast en personlig anekdot om vilka du spelat mot/med säger absolut ingenting om det större perspektivet i den här frågan, det inser du va? Såvida att du inte spelat med varenda person som spelar på hela jorden, men det har du rimligen inte gjort.

sebastian jag tycker du ska kolla userbasen på steam 2 år tillbaka och gemföra gör detta är du snäll, och detta och alla har inte ens steam(jättemånga som spelar mycket har det dock)

Medlem

Möjligtvis så kanske Sony dör ut med tanke på hur de sköter sig, men att konsol marknaden skulle dö är ju lika dumt som att säga att pc är död.
Det kommer alltid att finnas folk som vill göra spel vare sig de går med vinst eller ej, och där tror jag pc har en fördel iom den öppna platformen. Och stora AAA titlar kanske kommer bli mer konsol exklusiva, gärna för mig då jag inte brukar gilla dem.

Testpilot
Skrivet av Bojkott:

- John Carmack

Som du säkert kan lista ut av dessa herrars synpunkter på piratkopiering så är PC det största problemet.

Konsoler bidrar med mest pengar till spelbranschen, och har alltid gjort det. Hur många 7-åringar tror ni kommer köpa Epic Mickey 2 på PC? Ettan sålde 2 miljoner exemplar på Wii. Det är siffror som stora PC-titlar kämpar för att nå upp till. Jag tror inte ens att The Witcher 2 nåt upp till dom siffrorna ännu, men det dröjde inte länge för det spelet att nå upp till 4 miljoner piratkopieringar.

Att påstå att piratkopiering inte existerar på konsol är fel. Det är ett problem som både Sony, MS och Nintendo kämpar för att motverka. Dock har man möjlighet att ta till med hårdhandskarna där i och med att dom kan banna konsoler, men ingen kan ju banna en PC. Att det dessutom krävs fysiska ingrepp för att kunna spela backups på konsol gör att många avstår.

Så sammanfattat så är PC ett större problem för spelutvecklare än konsol, även om samtliga plattformar är drabbade av det. Hårdhänta DRM är ju det värsta en PC-spelare vet, så dör konsolerna så riskerar hela spelbranschen att dö ut. För ingen kommer utveckla ett AAA-spel för flera miljoner dollar bara för att se folk ladda ner det gratis.

Det enda sättet för PC att klara sig utan konsoler vore väl om cloud-gaming blev väl mottaget av spelarna. Krav för ett konto där du måste köpa spelen och betydligt svårare att kopiera filerna som ligger på krypterade servrar. Problem solved.

Alltid kul med citat , men som vanligt bygger dessa också på felaktiga siffror där de tar en piratkopia och jämför med en förlorad försäljning vilket det finns hur mycket undersökningar som helst som pekar på så inte är fallet.

Samtidigt pressar de versioner som går som skit på våra top end PC och förväntar sig då att folk skall KÖPA skiten?
Det är som att säga att Skyrim på PS3 är en toppversion som funkar finfint , sånt får PC spelare leva med på massor av multiplattform spel.

Vi sväljer inte vilket skit som helst och därav de problem de har , vi är kräsna kunder som inte tar vad som helst.

PC plattformens styrka är att den är såpass fri som den är , bara titta på alla indie och kickstarter projekt som är på gång , framtiden är mycket ljusare än på många år!

Många av dessa struntar i konsollerna för de har så stora kostnader att patcha och publicera sina spel i den stängda och styrda konsollvärlden , de stora giriga produktionsbolagen bromsar utvecklingen då de låser in folk med DRM och andra kostnader.

Tur nog visar Steam , Origin & Gog mfl elektroniska tjänster vägen för oss PC spelare med billiga spel där man enkelt köper och stödjer speltillverkarna , tänk om konsollerna skulle jobba likadant , de skulle bada i pengar.
För att ta mig som exempel , jag köper massor av spel sedan flera år tillbaka , köper även spel jag normalt inte ens spelar för att jag gillar spelet och vill stödja speltillverkaren , ganska sjukt egentligen men så blir det om man gör en enkel plattform som många av dessa är.

Vi är inne i en ny guldålder för PC spelande där folk inte längre sväljer konsollerna hur som helst , de har högre krav än så , många har vuxit upp och vill ha mer.
Tjänster som Nvidias Geforce experience och Steams satsning på hårdvara visar också nya vägar som jag ser som intressanta.

Jag tror tiden med dyra konsoller är över , det går nog inte att bränna så mycket pengar i förlust för att utveckla nåt som PS3 och Xbox360 , enklare konsoller kommer dock att finnas även i framtiden , frågan är hur många som kommer ha dessa då de konkurrerar med plattor / telefoner / tv apparater och mediaboxar mm.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Hel drös med citat och annat tjofs

Visste du att PC marknaden gick upp 230% medan konsol marknaden droppade 28% 2012?

Dessa citat du skrev må stämma, men du måste också tänka på spel som Diablo, Minecraft, Skyrim.. som fortfarande säljer bra på PC.

Spel säljer till PC så länge man utvecklar dem väl, F2P spel med micro transaktioner är en stor pengakälla på PC, då det är enkelt och smidigt att punga ut 3-4 dollar en gång i månaden för en hatt på TF2. Det är också gratis att utveckla på PC.

Utan PC som spelplatform hade vi aldrig haft Indies i den stora bredden vi har, PC må vara ett gäng pirater, men vi är också födseln för stora titlar och företag som blommar.

Har även läst att det piratas färre och färre spel per användare än vad det brukade göras för några år sedan.
Företag har börjat inse att vi inte är lättlurade idioter på PC, är spelet en kass portning eller hjärndött blire pirater och härjande.
Vi är mer kräsna på PC helt enkelt.

Medlem
Skrivet av 4liv3:
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Och konsol-piratning förekommer inte menar du? Vakna är du snäll.

Vem har påstått det? Inte jag iallafall, Det piratas betydligt mer till pc än till samtliga konsoller tillsammans, Kolla på piratebays top 100 lista över mest nedladdade spel tex, samtliga är till PC.
Varför blir så många anti så fort nån gnäller på piratkopiering? Har ni rent samvete behöver ni ju inte ta åt er. Alla gnidna jävlar som tankar istället för köper förstör ju för er också?
Eller tror ni att anledningen till att det knappt släpps några bra pc spel längre är för att spelföretagen vill jävlas med er? Nej anledningen är väldigt simpel, det är för dålig lönsamhet.

Medlem
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur du fick reda på att "de flesta" pc-spelarna inte betalar för spelen de spelar!

Medlem
Skrivet av 4liv3:
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Och konsol-piratning förekommer inte menar du? Vakna är du snäll.

Möjligt men hans poäng är ändå detta.
Piratkopierng är otroligt mycket mer utsträckt på PCn och det skadar även PC marknaden mycket samt så är det mycket enklare för folk att piratkopiera på en PC.

Skrivet av FuzioN:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av 4liv3:
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Och konsol-piratning förekommer inte menar du? Vakna är du snäll.

nej nästan aldrig, oerhört sällsynt i jämförelse, detta kan jag säga då jag har erfarenhet av att spela både och och spelat MED folk på båda plattformar.

Fast en personlig anekdot om vilka du spelat mot/med säger absolut ingenting om det större perspektivet i den här frågan, det inser du va? Såvida att du inte spelat med varenda person som spelar på hela jorden, men det har du rimligen inte gjort.

sebastian jag tycker du ska kolla userbasen på steam 2 år tillbaka och gemföra gör detta är du snäll, och detta och alla har inte ens steam(jättemånga som spelar mycket har det dock)

I vilket syfte ska jag göra det? Hänger inte riktigt med på vad du menar.

Medlem

De flesta jag känner köper spel till PC.
å jag själv har en bockhylla full och ett fint steamkonto med games.
så det finns massor av Pengar till PC.
Men det gäller att göra bra spel herr spelutvecklare, annars vill ingen ha skiten, och det är inte piraters fel..


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Meh det kommer alltid att finnas en marknad för någon typ av konsoll titta bara på nintendo vill vi ha en framtid där spel görs till pc och nintendo bara? Då blir det nog mycket sura miner från folk som bara kan/vill spela på pc. Om att alla spel som finns på båda kunde blivit så mycket bättre om bara pc fanns. Lite som nu alltså

Skrivet av IceMan:

De flesta jag känner köper spel till PC.
å jag själv har en bockhylla full och ett fint steamkonto med games.
så det finns massor av Pengar till PC.
Men det gäller att göra bra spel herr spelutvecklare, annars vill ingen ha skiten, och det är inte piraters fel..

Så eftersom att du och dina vänner har "bockhyllan" full med pc-spel så innebär det att det finns "massor av Pengar till PC"?

Återigen en personlig anekdot som inte säger ett smack om den större bilden. Det funkar inte att generalisera hela spelvärlden utifrån din egen bekantskapskrets.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av palmtree:
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Skitsnack. PC-marknaden är både starkare och mer betalningsvillig än vad den har vart sen 90-talet, Digital distribution, Steam-reor, lägre trösklar för indie-utvecklare, allt sammantaget så lever vi i en andra guldålder för PC-spel.

Har du någon källa på att den digitala distributionen ökat såpass mycket att den är jämförbar med brick and mortar-försäljningen från 1990-talet? Jag kan tänka mig att den här typen av data är svår att komma över, men det vore intressant att få reda på ifall du vet något vi andra inte vet.

Jag vet nog inte mer än nån annan, men det jag vet är att det idag släpps fler spel på PC än för ett par år sedan, och att det rör sig både om PC-versioner av bästsäljande spel som Assassins Creed 3 och små indiespel som gör en kickstarterkampanj. Det finns en fantastisk bredd idag.

Sen är det svårt att göra direkta jämförelser, intrycket jag fått av de få jag känner i branschen är att det är mycket lättare att göra vinst på digital distribution, vilket känns rimligt då man slipper en massa produktions- och distributionskostnader för att trycka upp spelen på skivor och skicka dem till butik. Detta leder i sin tur till att tröskeln för att dra igång spelprojekt är lägre, man kan gå med vinst även om man säljer en lägre volym.

Och det är till syvende och sist vad det handlar om. Om ekonomin går ihop, om det finns pengar att tjäna, så spelar det i slutändan mindre roll hur stor andel av spelen som piratkopieras. Självklart så vill spelutvecklarna minimera piratkopieringen men så länge de går med vinst så kommer de kunna släppa fler spel, vilket är vad som jag upplever händer just nu.

Jag har heller inte nämnt F2P-marknaden som jag knappt skrapat på ytan, men som verkar växa så det knakar.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av IceMan:

De flesta jag känner köper spel till PC.
å jag själv har en bockhylla full och ett fint steamkonto med games.
så det finns massor av Pengar till PC.
Men det gäller att göra bra spel herr spelutvecklare, annars vill ingen ha skiten, och det är inte piraters fel..

Så eftersom att du och dina vänner har "bockhyllan" full med pc-spel så innebär det att det finns "massor av Pengar till PC"?

Återigen en personlig anekdot som inte säger ett smack om den större bilden. Det funkar inte att generalisera hela spelvärlden utifrån din egen bekantskapskrets.

Jag förstår att du hoppar på folk för deras personliga anekdoter och ovetenskapliga inlägg. Men jag trodde det var allmänt känt att marknaden för PC aldrig gått back. Och att jag trodde många visste att den totala videospelsindustrin endast gjort ett förlustår och det var runt 2000. Och sist att PC-delen av videospelsbranschen heller aldrig gjort ett förlustår.

Tror du mig inte så googla lite snabbt... Kontentan är att PC och PC-spel växer och har aldrig slutat växa.

Medlem
Skrivet av MrBowen:

Hade man inte gjort konsoller vart tionde år så kanske det vore nått, smäll in två 680 eller kommande 780 i nästa så man kan spela på en högupplöst tv ist, snart kommer ju 4k liksom. Men det är som jag alltid har sagt konsoll är fattigmannens PC eller så är man bara snål och inte fattar bättre.

Det finns annat i livet och roligare saker att köpa än att slänga ut pengar på att ständigt uppgradera datorn.

tänkt på det? eller bor du hemma hos mamma?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skrivet av Manqs:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av IceMan:

De flesta jag känner köper spel till PC.
å jag själv har en bockhylla full och ett fint steamkonto med games.
så det finns massor av Pengar till PC.
Men det gäller att göra bra spel herr spelutvecklare, annars vill ingen ha skiten, och det är inte piraters fel..

Så eftersom att du och dina vänner har "bockhyllan" full med pc-spel så innebär det att det finns "massor av Pengar till PC"?

Återigen en personlig anekdot som inte säger ett smack om den större bilden. Det funkar inte att generalisera hela spelvärlden utifrån din egen bekantskapskrets.

Jag förstår att du hoppar på folk för deras personliga anekdoter och ovetenskapliga inlägg. Men jag trodde det var allmänt känt att marknaden för PC aldrig gått back. Och att jag trodde många visste att den totala videospelsindustrin endast gjort ett förlustår och det var runt 2000. Och sist att PC-delen av videospelsbranschen heller aldrig gjort ett förlustår.

Tror du mig inte så googla lite snabbt... Kontentan är att PC och PC-spel växer och har aldrig slutat växa.

Jag hoppar inte på någon, snarare hoppas jag att mina anmärkningar bidrar till att man tänker ett extra varv innan man generaliserar utifrån sin egen världsbild.

Det där med att det är "allmänt känt" att pc-marknaden bara växer är ingenting jag känner till. Märk väl att jag varken säger att du har rätt eller fel, men jag vill gärna se data på det först och främst innan jag drar några slutsatser. Och att säga att något "växer" är ett väldigt oprecist uttryck, exakt vad med pc-spelsmarknaden är det som växer år för år? Omsättningen? Vinsten? Antalet spel? Antalet anställda? Osv, osv.

Jag tänker inte lägga ner tid på att googla eftersom det inte är jag som kommer med påståendena. Det är inte jag som har bevisbördan. Eftersom vissa i den här tråden är så tvärsäkra på sina saker så antar jag att de måste ha goda källor att dela med sig av, för att kunna uttala sig som de gör.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av MrBowen:

Hade man inte gjort konsoller vart tionde år så kanske det vore nått, smäll in två 680 eller kommande 780 i nästa så man kan spela på en högupplöst tv ist, snart kommer ju 4k liksom. Men det är som jag alltid har sagt konsoll är fattigmannens PC eller så är man bara snål och inte fattar bättre.

Det finns annat i livet och roligare saker att köpa än att slänga ut pengar på att ständigt uppgradera datorn.

tänkt på det? eller bor du hemma hos mamma?

Jag tycker det är kul att uppgradera min pc då och då, men så är ju datorbyggande och pc-spel lite av min hobby. Sen så har jag ju jobb oxå så 10-15 tusen lite då och då är inte så farligt för en hobby tycker jag.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av MrBowen:

Hade man inte gjort konsoller vart tionde år så kanske det vore nått, smäll in två 680 eller kommande 780 i nästa så man kan spela på en högupplöst tv ist, snart kommer ju 4k liksom. Men det är som jag alltid har sagt konsoll är fattigmannens PC eller så är man bara snål och inte fattar bättre.

Det finns annat i livet och roligare saker att köpa än att slänga ut pengar på att ständigt uppgradera datorn.

tänkt på det? eller bor du hemma hos mamma?

Tycker du ja.

Medlem
Skrivet av Krycka:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av MrBowen:

Hade man inte gjort konsoller vart tionde år så kanske det vore nått, smäll in två 680 eller kommande 780 i nästa så man kan spela på en högupplöst tv ist, snart kommer ju 4k liksom. Men det är som jag alltid har sagt konsoll är fattigmannens PC eller så är man bara snål och inte fattar bättre.

Det finns annat i livet och roligare saker att köpa än att slänga ut pengar på att ständigt uppgradera datorn.

tänkt på det? eller bor du hemma hos mamma?

Jag tycker det är kul att uppgradera min pc då och då, men så är ju datorbyggande och pc-spel lite av min hobby. Sen så har jag ju jobb oxå så 10-15 tusen lite då och då är inte så farligt för en hobby tycker jag.

Jo jo det förstår jag.
men jag gillar inte att han skriver "konsoll är fattigmannens PC eller så är man bara snål och inte fattar bättre" är man inte genuint intresserad av pc hårdvara eller liknade så är konsol ett bra alternativ.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Min umgängeskrets 24-30 köper mestadels konsollspel nuförtiden, blir mer att man nöter igenom fifa/nhl/arcade/cod ect med polarna på helgerna när man har tid, när man var yngre satt man med datorn ensam och ventrilo/voicechatt.

Tycker både PC och Konsoll gör nytta.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Krycka:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av MrBowen:

Hade man inte gjort konsoller vart tionde år så kanske det vore nått, smäll in två 680 eller kommande 780 i nästa så man kan spela på en högupplöst tv ist, snart kommer ju 4k liksom. Men det är som jag alltid har sagt konsoll är fattigmannens PC eller så är man bara snål och inte fattar bättre.

Det finns annat i livet och roligare saker att köpa än att slänga ut pengar på att ständigt uppgradera datorn.

tänkt på det? eller bor du hemma hos mamma?

Jag tycker det är kul att uppgradera min pc då och då, men så är ju datorbyggande och pc-spel lite av min hobby. Sen så har jag ju jobb oxå så 10-15 tusen lite då och då är inte så farligt för en hobby tycker jag.

Jo jo det förstår jag.
men jag gillar inte att han skriver "konsoll är fattigmannens PC eller så är man bara snål och inte fattar bättre" är man inte genuint intresserad av pc hårdvara eller liknade så är konsol ett bra alternativ.

Det har du helt rätt i, det ena formatet utesluter inte det andra.

Skriv svar