Konsolernas förlust: 52 miljarder

Skribent

Jag skulle vilja ha en förtydlling i artikeln så det framgår att det är 140 miljoner konsoller som sålts, dvs 70 miljoner PS3 och 70 miljoner Xbox-360.

Enkel matte så är snittet per såld konsoll enligt denna statistik -370kr (jag räknar då på 26 miljarder back per företag). Exakt hur mycket pengar Sony och Microsoft tar för att folk ska få utveckla spel till deras konsoller vet jag inte men baserat på pris jämfört med PC marknaden borde det vara 50-70kr eller något liknande. Alltså efter 6 sålda spel blir kunden vinstgivande. Plus att båda företagen har storsäljare som de utvecklat själv, samt att huvudfokus vid spelutveckling idag är konsollbaserad (dvs gör spel till konsoll, porta till PC). Lägg även till att alla nya konsoller som säljs idag knappast går med förlust och jag tror konsollmarknaden är mer levande än någonsin.

Medlem

Nu kan du ju koppla en kontroll till din platta(iaf nexus 7.. android?) så vem vet hur allt utvecklar sig. gillar dock konsoller när man har vänner över, annars samlar den mest damm
t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=3rjw-XnYfWA

Medlem

Jag tror förlusten är en beräkning på den ursprungliga vinstberäkning. Man kan trolla med siffror hur man vill.

Medlem

52 miljarder är ganska saftigt.

Medlem
Skrivet av Menige_Erik:

52 miljarder är ganska saftigt.

52 miljarder är saftigt men det är under alla år konsolerna funnits förstod jag det som.
Sony, Panasonic och Sharp har under det senaste redovisningsåret tillsammans en nettoförlust på 121 miljarder kronor. 1 redovisningsår, de e saftigt det. Elektronikbranschen går på knä just nu.

Medlem

Lögner för att rättfärdiga next gen att inte tillåta småbarn att köpa begagnade spel dom måste istället råna någon för att ha råd med fullpris spel. Dom första åren gick säkert med lite förlust men tillverkningstekniken har ändrats flertalet gånger vilket innebär minskade kostnader varje gång.

Medlem

Det var bara nintendo som gick med vinst eller? Varför är inte dom med. För dom gilla väl inte EAs begagnadmarknadpolicy som de tvingar på dom andra två

Medlem
Skrivet av FuzioN:

När ska ni konsol nissar fatta att det är en liten del som pirat kopierar, eller att spela är rent utsagt skit?

fler köper än pirat kopierar, och för att undvika piratkopiering helt det är skitlätt,gör spel med MP sluta med sp spel gör sp med coop.
kolla wow oj vad många som piratkopierar... fniss

Och vad exakt baserar du detta på?

Skrivet av FuzioN:

Sen bytar vi inte spel som ni konsolnissar gör heller, vilket är extremt vanligt på konsoler.
vi köper våra egna spel bytar ej runt,klart det förekommer säkert men inte alls vanligt.

Inte riktigt samma sak, kolla bara på återförsäljare finns bra många fler som tar emot konsol- än PC-spel.

Skrivet av FuzioN:

Den dagen konsoler försvinner(den kommer komma) kommer spelmarknaden florera men det förstår ni icke, pga kostnaderna är mindre, du kan köra med kontroll på datorn med.

Spekulationer, vi får vänta och se helt enkelt.
Och jag som alltid har trott att kontroller va konsolexklusivt...

Skrivet av FuzioN:

och att konfigurera en datorn blir jag lika trött på varje gång jag hör den vet ni varför?
för det finns färdigihopa plockade och installerade för 7000 kr och när folk vill spela och konsoler försvinner då kommer dessa okunniga ta mödan till sig att lära sig hur pc fungerar väl med för dom är tvungna till det, till vilken gräns är upp till individen.

Tyvärr så är det lite mer än bara plug-and-play även med färdiginstallerade datorer. Konsoler är i dagsläget enklare, ett bättre val för viss. Medan andra inte bryr sig. Folk har olika anledningar att gilla olika saker så bara att gilla läget.

Skrivet av FuzioN:

vissa som spelar på pc kan ingenting annat än ställa in grafiken dom vill ha ställa in sens. keybinds och sitta på internet.

Jaha? Alla är inte identiska, tack gode gud.

Skrivet av FuzioN:

dom kan ingenting om hur bra deras grejjor är men det fungerar.

Likadant på konsol så vad är du ute efter?

Skrivet av FuzioN:

Så snälla sluta upp med detta.

Varför? Får vi inte för dig eller?

Skrivet av FuzioN:

Ett bra exempel är det tar lika lång tid att lära sig basics på en pc än det tar att ställa in kanalen konsolen är på och koppla in sladden i rätt hål.

Vet inte vad du har för TV men jag har då aldrig varit med om att det har varit svårare att hitta konsol kanalen än vad det är att lära sig en dator. Särskilt med dagens TV apparater som automatiskt slår över till den rätta kanalen när man har kopplat och startar konsolen.

Skrivet av FuzioN:

att sedan sätta ihopa en pc det är ju svårare dock och det håller jag med om.

Jag med.

Skrivet av FuzioN:

och jag kommer helt ärligt njuta när konsolerna dör för den dagen, en månad senare ni har suttit vid datorn kommer ni inse verkligen inse hur mycket mer spel pc folket får för pengarna.

Jag tycker tvärtom jag är för mångfald, vill inte veta av något alls som anspelar på monopol. Särskilt då det är som jag tidigare har nämnt att folk gillar olika saker.

Skrivet av FuzioN:

Och hur mycket bättre det är att styra spel på mus och tangentbord.

Smaksak, och det går att träna. Men visst PC med sin mus och tangentbord är i vissa fall bättre. Som shooters och strategi.
Men eftersom vi har teknologin att använda kontroller till PC tror du då inte att det är möjligt att fixa så att det går att ha mus och tangentbord till konsol?

Och ja jag är en konsol nisse. Men jag gillar också att sätta mig och njuta med lite spel på PC emellanåt.
Kan vi inte bara försöka respektera våra olikheter och njuta av att spel överhuvudtaget finns innan "spel är av ondo och det förstörde våra barn" personer sätter stopp för allt?


signatur

Can it wait for a bit? I'm in the middle of some calibrations.

Medlem
Citat:

"We are suffering currently from the huge piracy that is encompassing Crysis. We seem to lead the charts in piracy by a large margin, a chart leading that is not desirable. I believe that's the core problem of PC Gaming, piracy, to the degree [that PC gamers who] pirate games inherently destroy the platform. Similar games on consoles sell factors of 4-5 more. It was a big lesson for us and I believe we won't have PC exclusives as we did with Crysis in future."

- Cevat Yerli

"Here's the problem right now; the person who is savvy enough to want to have a good PC to upgrade their video card, is a person who is savvy enough to know bit torrent to know all the elements so they can pirate software. Therefore, high-end videogames are suffering very much on the PC. Right now, it makes sense for us to focus on Xbox 360 for a number of reasons. Not least PCs with multiple configurations and piracy."

- Cliffy B

"It's hard to second guess exactly what the reasons are. You can say piracy. You can say user migration, but the ground truth is just that the sales numbers on the PC are not what they used to be and are not what they are on the consoles."

- John Carmack

Som du säkert kan lista ut av dessa herrars synpunkter på piratkopiering så är PC det största problemet.

Konsoler bidrar med mest pengar till spelbranschen, och har alltid gjort det. Hur många 7-åringar tror ni kommer köpa Epic Mickey 2 på PC? Ettan sålde 2 miljoner exemplar på Wii. Det är siffror som stora PC-titlar kämpar för att nå upp till. Jag tror inte ens att The Witcher 2 nåt upp till dom siffrorna ännu, men det dröjde inte länge för det spelet att nå upp till 4 miljoner piratkopieringar.

Att påstå att piratkopiering inte existerar på konsol är fel. Det är ett problem som både Sony, MS och Nintendo kämpar för att motverka. Dock har man möjlighet att ta till med hårdhandskarna där i och med att dom kan banna konsoler, men ingen kan ju banna en PC. Att det dessutom krävs fysiska ingrepp för att kunna spela backups på konsol gör att många avstår.

Så sammanfattat så är PC ett större problem för spelutvecklare än konsol, även om samtliga plattformar är drabbade av det. Hårdhänta DRM är ju det värsta en PC-spelare vet, så dör konsolerna så riskerar hela spelbranschen att dö ut. För ingen kommer utveckla ett AAA-spel för flera miljoner dollar bara för att se folk ladda ner det gratis.

Det enda sättet för PC att klara sig utan konsoler vore väl om cloud-gaming blev väl mottaget av spelarna. Krav för ett konto där du måste köpa spelen och betydligt svårare att kopiera filerna som ligger på krypterade servrar. Problem solved.

Dom som gnäller över pc marknaden är de spel utvecklare vars spel sålde dåligt gpa att det gjorde skit spel som egentligen igen ville ha! John Carmack included!
Jag tror att alla vet att det gick riktigt jävla dåligt för Rage, den enda som inte vill in se det är Carmack själv, lättare att skylla på Pc marknaden.
Eftersom det inte finns något som heter demo längre så är det ibland lönt att ladda ned ett spel innan man köper det, ingen vill spendera pengar på crap!

steam sales

ZF
Medlem

Suck.. från tråden sammanfattat:

PC-spelare: Bort med konsollerna som håller tillbaka hårdvarutvecklingen för PC!

Konsollspelare1: Men utan konsollerna skulle AAA-titlarna med avancerad grafik inte utvecklas för PC heller.

PC-spelare: Massa dyr grafik gör inte spelet, indiespel är framtiden.

Så vad spelar det egentligen för roll att hårdvaran inte utvecklas om det nu vore så? Bäst verkar ju uppenbarligen ha varit om den stannade av så totalt att de hemska AAA-spelen inte gick att konstruera alls så hade alla sluppit att gnälla över gnället om att spelen alla laddar ner men inte spelar för att de är så dåliga inte existerat ihop med att spelen inte gjort det, alla hade spelat högkvalitativa ärligt inhandlade indiespel, på PC.

Eller inte...

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av palmtree:
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Skitsnack. PC-marknaden är både starkare och mer betalningsvillig än vad den har vart sen 90-talet, Digital distribution, Steam-reor, lägre trösklar för indie-utvecklare, allt sammantaget så lever vi i en andra guldålder för PC-spel.

Har du någon källa på att den digitala distributionen ökat såpass mycket att den är jämförbar med brick and mortar-försäljningen från 1990-talet? Jag kan tänka mig att den här typen av data är svår att komma över, men det vore intressant att få reda på ifall du vet något vi andra inte vet.

Det var trots allt bättre förr ^^...


signatur

Retro.

Medlem

I base my view on a bunch of Assumptions andData Points. Assumptions would be things I believe are true, but that we have no data for, and Data Points are things that we know are true. You can argue with assumptions, but it's pretty much impossible to argue with data.

Han som skrivit det här måste ha hoppat över några klasser i skolan.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av ZF:

Suck.. från tråden sammanfattat:

PC-spelare: Bort med konsollerna som håller tillbaka hårdvarutvecklingen för PC!

Konsollspelare1: Men utan konsollerna skulle AAA-titlarna med avancerad grafik inte utvecklas för PC heller.

PC-spelare: Massa dyr grafik gör inte spelet, indiespel är framtiden.

Så vad spelar det egentligen för roll att hårdvaran inte utvecklas om det nu vore så? Bäst verkar ju uppenbarligen ha varit om den stannade av så totalt att de hemska AAA-spelen inte gick att konstruera alls så hade alla sluppit att gnälla över gnället om att spelen alla laddar ner men inte spelar för att de är så dåliga inte existerat ihop med att spelen inte gjort det, alla hade spelat högkvalitativa ärligt inhandlade indiespel, på PC.

Eller inte...

Fast nu har du citerat rakt av från tre-fyra användare i tråden.

Och då ställer jag mig inte på någon sida vilken ägodel som är "bättre än din", dela inte in alla i grupper när flertalet redan är likgiltiga/inte delar samma syn.

Medlem

Förstår inte varför folk verkar klaga på direkt på PC's när man vill spela bra spel, folk verkar ha en tendens att glömma att det är konsoll industrin som gör att det blir på det viset pga att spelen blir direkt portade från konsoll till PC vilket ger en tendens till riktigt kass optimering till PC,.

Ifall företagen hade optimerat bra till PC med skulle man kunna göra en oerhört billig dator som klarar lika bra spel som de bästa på konsoll.

Konsoll marknaden är både bra och dålig för PC industrin av spel, den dåliga biten är optimeringsfrågan och fanboywars
den bra biten är fler spel kommer pga portningen och på så sätt ökar konkurrenssen även vid PC spel marknaden, problemet här blir som jag sa innan, optimeringen som gör att du måste ha en dyr dator för o spela spel på hög grafik etc.

Låt rage't hagla även på min text nu då

Medlem
Skrivet av uchibushi:

Förstår inte varför folk verkar klaga på direkt på PC's när man vill spela bra spel, folk verkar ha en tendens att glömma att det är konsoll industrin som gör att det blir på det viset pga att spelen blir direkt portade från konsoll till PC vilket ger en tendens till riktigt kass optimering till PC,.

Ifall företagen hade optimerat bra till PC med skulle man kunna göra en oerhört billig dator som klarar lika bra spel som de bästa på konsoll.

Konsoll marknaden är både bra och dålig för PC industrin av spel, den dåliga biten är optimeringsfrågan och fanboywars
den bra biten är fler spel kommer pga portningen och på så sätt ökar konkurrenssen även vid PC spel marknaden, problemet här blir som jag sa innan, optimeringen som gör att du måste ha en dyr dator för o spela spel på hög grafik etc.

Låt rage't hagla även på min text nu då

Ligger något i det du säger, inte tänkt på det förut.. xbox/ps3 är 7år gammal hårdvara ändå ligger de ibland i klass med en relativt ny pc... Prestanda i spel dvs

Medlem

De siffrorna är nog rätt nära sanningen. Svårt att tjäna pengar när man lägger tiotals miljarder på att ta fram en produkt och sen säljer den med förlust och tror man kan ta igen hela den kostnaden på att sälja lite spel. Det går inte.

Skägg.
10 Chambers

Ett gäng troll- och skräpinlägg raderade.


signatur
Medlem

Kommer aldrig förstå det omogna "hatet" å ena sidan mot konsoller, å ena sidan mot PC-spel...som andra sagt är ju konkurrens bra, och själv har jag alltid tyckt det är roligare när det finns fler än ett alternativ att spela på, spelar själv både på konsol och PC, och det kommer hålla i sig

Medlem
Skrivet av baggso:
Skrivet av uchibushi:

Förstår inte varför folk verkar klaga på direkt på PC's när man vill spela bra spel, folk verkar ha en tendens att glömma att det är konsoll industrin som gör att det blir på det viset pga att spelen blir direkt portade från konsoll till PC vilket ger en tendens till riktigt kass optimering till PC,.

Ifall företagen hade optimerat bra till PC med skulle man kunna göra en oerhört billig dator som klarar lika bra spel som de bästa på konsoll.

Konsoll marknaden är både bra och dålig för PC industrin av spel, den dåliga biten är optimeringsfrågan och fanboywars
den bra biten är fler spel kommer pga portningen och på så sätt ökar konkurrenssen även vid PC spel marknaden, problemet här blir som jag sa innan, optimeringen som gör att du måste ha en dyr dator för o spela spel på hög grafik etc.

Låt rage't hagla även på min text nu då

Ligger något i det du säger, inte tänkt på det förut.. xbox/ps3 är 7år gammal hårdvara ändå ligger de ibland i klass med en relativt ny pc... Prestanda i spel dvs

Ja, konsollen som enhet är 7-8år, men elektroniken i den var ju inte purfärsk när den kom, så i runda slängar 10år gammal elektronik.
Så du kanske kan gissa hur troligt ditt uttalande ovan egentligen är ^^
Jag kan ha misstolkat ordet "prestanda" du skrev, fyll i åt mig annars


signatur

Retro.

Medlem

Självklart är konsolerna dömda, det är ju inte alls så att företagen gör miljarder i vinst på såväl tillbehör som spel och DLC, samtidigt som de kan binda nya kunder med tillbehörstjänster som PSN+, Live Gold, netflix och streaming. Tror nog MS, Sony och Nintendo ger ut konsoler bara för att ägna sig åt välgörenhet, och sen gärna tar ev. förlust som en bonus (sarkasm).

Tyvärr är det nog tvärt om, konsolerna är här för att stanna och byter ut såväl Pc som digitalbox och andra "lådor" i vardagsrummet, iaf om MS får bestämma. PC gaming simplifieras "tack vare" Steambox och liknande "färdiga lösningar" som likriktar spelmarknaden, undantag och hembyggen finsn kvar men knappast i lika stor utsträckning som förr.
Även laptops börjar bli goda konkurrenter till en gaming PC, duglig prestanda och grym mobilitet, samt användabara på jobb/skola till skillnad från ett stationärt monster. Mobiler och surfplattor lockar casuals till korta tidsfördriv, men AAA titlar kommer iaf än så länge inte att leva på dem då de är för små skärmar och för dåliga kontroller.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Självklart är konsolerna dömda, det är ju inte alls så att företagen gör miljarder i vinst på såväl tillbehör som spel och DLC, samtidigt som de kan binda nya kunder med tillbehörstjänster som PSN+, Live Gold, netflix och streaming. Tror nog MS, Sony och Nintendo ger ut konsoler bara för att ägna sig åt välgörenhet, och sen gärna tar ev. förlust som en bonus (sarkasm).

Tyvärr är det nog tvärt om, konsolerna är här för att stanna och byter ut såväl Pc som digitalbox och andra "lådor" i vardagsrummet, iaf om MS får bestämma. PC gaming simplifieras "tack vare" Steambox och liknande "färdiga lösningar" som likriktar spelmarknaden, undantag och hembyggen finsn kvar men knappast i lika stor utsträckning som förr.
Även laptops börjar bli goda konkurrenter till en gaming PC, duglig prestanda och grym mobilitet, samt användabara på jobb/skola till skillnad från ett stationärt monster. Mobiler och surfplattor lockar casuals till korta tidsfördriv, men AAA titlar kommer iaf än så länge inte att leva på dem då de är för små skärmar och för dåliga kontroller.

Hmm, vi leker med tanken om att det blir precis som du skrev, det blir nästan uteslutande färdiga lösningar, enkelt tänk, spelen blir 5-minutersfixar etc.
Det fina i kråksången är ju om den lilla spelindustrin som ser spel som ett djupt intresse och indiespel som utgångspunkt, utvecklades till ett undergroundsamhälle likt det som var förr, i like it ^^


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Golvis:
Skrivet av baggso:
Skrivet av uchibushi:

Förstår inte varför folk verkar klaga på direkt på PC's när man vill spela bra spel, folk verkar ha en tendens att glömma att det är konsoll industrin som gör att det blir på det viset pga att spelen blir direkt portade från konsoll till PC vilket ger en tendens till riktigt kass optimering till PC,.

Ifall företagen hade optimerat bra till PC med skulle man kunna göra en oerhört billig dator som klarar lika bra spel som de bästa på konsoll.

Konsoll marknaden är både bra och dålig för PC industrin av spel, den dåliga biten är optimeringsfrågan och fanboywars
den bra biten är fler spel kommer pga portningen och på så sätt ökar konkurrenssen även vid PC spel marknaden, problemet här blir som jag sa innan, optimeringen som gör att du måste ha en dyr dator för o spela spel på hög grafik etc.

Låt rage't hagla även på min text nu då

Ligger något i det du säger, inte tänkt på det förut.. xbox/ps3 är 7år gammal hårdvara ändå ligger de ibland i klass med en relativt ny pc... Prestanda i spel dvs

Ja, konsollen som enhet är 7-8år, men elektroniken i den var ju inte purfärsk när den kom, så i runda slängar 10år gammal elektronik.
Så du kanske kan gissa hur troligt ditt uttalande ovan egentligen är ^^
Jag kan ha misstolkat ordet "prestanda" du skrev, fyll i åt mig annars

Förstår inte riktigt vad du menar med detta? Tror du jag försvarar konsollerna eller dylikt?
Vad ska vara troligt?
Allt handlar om optimering av spel, och det är imponerade hur långt de har lyckas med 10år gammal hårdvara.. jag lirar endast på konsol om vänner kommer förbi annars samlar den mest damm som sagt..
angånde prestanda menar jag hur spelen ser ut framförallt, för tänker man på det så är det inte helt svart och vitt jämfört med en dator, vilket det borde vara när ena maskinen är 8-10 år yngre/äldre.
Detta stärker bara tesen att flest spel utvecklas främst till konsol och inte till PC

Medlem
Skrivet av baggso:
Skrivet av Golvis:
Skrivet av baggso:
Skrivet av uchibushi:

Förstår inte varför folk verkar klaga på direkt på PC's när man vill spela bra spel, folk verkar ha en tendens att glömma att det är konsoll industrin som gör att det blir på det viset pga att spelen blir direkt portade från konsoll till PC vilket ger en tendens till riktigt kass optimering till PC,.

Ifall företagen hade optimerat bra till PC med skulle man kunna göra en oerhört billig dator som klarar lika bra spel som de bästa på konsoll.

Konsoll marknaden är både bra och dålig för PC industrin av spel, den dåliga biten är optimeringsfrågan och fanboywars
den bra biten är fler spel kommer pga portningen och på så sätt ökar konkurrenssen även vid PC spel marknaden, problemet här blir som jag sa innan, optimeringen som gör att du måste ha en dyr dator för o spela spel på hög grafik etc.

Låt rage't hagla även på min text nu då

Ligger något i det du säger, inte tänkt på det förut.. xbox/ps3 är 7år gammal hårdvara ändå ligger de ibland i klass med en relativt ny pc... Prestanda i spel dvs

Ja, konsollen som enhet är 7-8år, men elektroniken i den var ju inte purfärsk när den kom, så i runda slängar 10år gammal elektronik.
Så du kanske kan gissa hur troligt ditt uttalande ovan egentligen är ^^
Jag kan ha misstolkat ordet "prestanda" du skrev, fyll i åt mig annars

Förstår inte riktigt vad du menar med detta? Tror du jag försvarar konsollerna eller dylikt?
Vad ska vara troligt?
Allt handlar om optimering av spel, och det är imponerade hur långt de har lyckas med 10år gammal hårdvara.. jag lirar endast på konsol om vänner kommer förbi annars samlar den mest damm som sagt..
angånde prestanda menar jag hur spelen ser ut framförallt, för tänker man på det så är det inte helt svart och vitt jämfört med en dator, vilket det borde vara när ena maskinen är 8-10 år yngre/äldre.
Detta stärker bara tesen att flest spel utvecklas främst till konsol och inte till PC

ja precis, man saknar de där kliven i "prestanda" som jag tycker togs oftare förr


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Golvis:
Skrivet av baggso:
Skrivet av Golvis:
Skrivet av baggso:
Skrivet av uchibushi:

Förstår inte varför folk verkar klaga på direkt på PC's när man vill spela bra spel, folk verkar ha en tendens att glömma att det är konsoll industrin som gör att det blir på det viset pga att spelen blir direkt portade från konsoll till PC vilket ger en tendens till riktigt kass optimering till PC,.

Ifall företagen hade optimerat bra till PC med skulle man kunna göra en oerhört billig dator som klarar lika bra spel som de bästa på konsoll.

Konsoll marknaden är både bra och dålig för PC industrin av spel, den dåliga biten är optimeringsfrågan och fanboywars
den bra biten är fler spel kommer pga portningen och på så sätt ökar konkurrenssen även vid PC spel marknaden, problemet här blir som jag sa innan, optimeringen som gör att du måste ha en dyr dator för o spela spel på hög grafik etc.

Låt rage't hagla även på min text nu då

Ligger något i det du säger, inte tänkt på det förut.. xbox/ps3 är 7år gammal hårdvara ändå ligger de ibland i klass med en relativt ny pc... Prestanda i spel dvs

Ja, konsollen som enhet är 7-8år, men elektroniken i den var ju inte purfärsk när den kom, så i runda slängar 10år gammal elektronik.
Så du kanske kan gissa hur troligt ditt uttalande ovan egentligen är ^^
Jag kan ha misstolkat ordet "prestanda" du skrev, fyll i åt mig annars

Förstår inte riktigt vad du menar med detta? Tror du jag försvarar konsollerna eller dylikt?
Vad ska vara troligt?
Allt handlar om optimering av spel, och det är imponerade hur långt de har lyckas med 10år gammal hårdvara.. jag lirar endast på konsol om vänner kommer förbi annars samlar den mest damm som sagt..
angånde prestanda menar jag hur spelen ser ut framförallt, för tänker man på det så är det inte helt svart och vitt jämfört med en dator, vilket det borde vara när ena maskinen är 8-10 år yngre/äldre.
Detta stärker bara tesen att flest spel utvecklas främst till konsol och inte till PC

ja precis, man saknar de där kliven i "prestanda" som jag tycker togs oftare förr

Instämmer!

Medlem

Nja, jag gillar inte heller detta trasslet med konsollerna och äger ingen själv, men jag skulle inte vilja att dem försvann, men att dem kan sluta jonglera runt spel för att passa båda formaten.

Då blir det oftast kexs av allt och man får inte hela känslan, oftast är det ju PC som får lida då samma spel samtidigt släpps på konsoll eftersom dem vill tjäna maximalt mycket pengar.

Medlem

Jag tror den här artikeln och länken är för lite inside info för att säga rakt av förlust 52 miljarder. Det slängs allt för mycket med siffror, hittepå och ofakta så jävla ofta på nätet och särskilt vid spekulationer eller journalism. Dom har säkert räknat på förväntad vinst och sälj och sen kallar dom det förlust eller annat.

Medlem

Undrar om Sony har råd att utveckla en ny konsol. De går ju med flera miljarder i förlust varje år.

Medlem
Skrivet av lootcher:

Om det ändå var så väl att konsollerna försvann.

Konsoller kommer och går. Jag har sett Sega, CD32 och en del andra komma och gå i mitt liv. Ingenting verkar överleva PCn. Alla konsoller har varit stagnant teknologi och sånt som inte utvecklas elimineras av evolutionen. Men det finns alltid folk som kommer att försöka igen, och igen och igen.

Skrivet av Banditen:

Det är ju PCn som borde vara utdömd

Du menar att 100 tals miljoner människor har gjort fel val jämfört med ett par 10 tals miljoner? Och att PC dessutom används för en massa business samt annat vilket ger den en överlevnadskraft och faktiskt VINST som konsollmarknaden kan glömma.

Skrivet av yonaz:

Varför dra slutatsen att konsoler är dödsdömda? Är ju bara för dem att se till att nästa generation inte säljs med förlust.

Lycka till med det. (Se ovan)

Skrivet av Parabellum87:

Min umgängeskrets 24-30 köper mestadels konsollspel nuförtiden, blir mer att man nöter igenom fifa/nhl/arcade/cod ect med polarna på helgerna när man har tid, när man var yngre satt man med datorn ensam och ventrilo/voicechatt.

Och...? Min umgängeskrets (35-40) tjänar bra, har karriär och en ordentlig köpkraft, många av oss har lagt ut mer på Datorspel än på pensionsförsäkringen. Jag har inte piratat spel på åratal, lägger lönen på både grafikkort och MMOs. Men bara för att jag har köpkraft betyder inte att jag köper vilket skit som helst heller - dvs avdankade konsol portar med grafik som någon wannabe fjortis-japan har slängt hop och/eller tråkig/dålig speldesign som lättimponerade människor tycker är da-shit. Jag lägger inte heller pengar på vissa PC spel (WoW) av samma orsak.

Ja, jag är PC spelare och har spelat sedan C64. Ja, jag är förbannat kräsen.

(För övrigt när det gäller finansiering av datorspel: Kickstarter 4TW!)

Medlem
Skrivet av Ichinin:
Skrivet av lootcher:

Om det ändå var så väl att konsollerna försvann.

Konsoller kommer och går. Jag har sett Sega, CD32 och en del andra komma och gå i mitt liv. Ingenting verkar överleva PCn. Alla konsoller har varit stagnant teknologi och sånt som inte utvecklas elimineras av evolutionen. Men det finns alltid folk som kommer att försöka igen, och igen och igen.

Skrivet av Banditen:

Det är ju PCn som borde vara utdömd

Du menar att 100 tals miljoner människor har gjort fel val jämfört med ett par 10 tals miljoner? Och att PC dessutom används för en massa business samt annat vilket ger den en överlevnadskraft och faktiskt VINST som konsollmarknaden kan glömma.

Skrivet av yonaz:

Varför dra slutatsen att konsoler är dödsdömda? Är ju bara för dem att se till att nästa generation inte säljs med förlust.

Lycka till med det. (Se ovan)

Skrivet av Parabellum87:

Min umgängeskrets 24-30 köper mestadels konsollspel nuförtiden, blir mer att man nöter igenom fifa/nhl/arcade/cod ect med polarna på helgerna när man har tid, när man var yngre satt man med datorn ensam och ventrilo/voicechatt.

Och...? Min umgängeskrets (35-40) tjänar bra, har karriär och en ordentlig köpkraft, många av oss har lagt ut mer på Datorspel än på pensionsförsäkringen. Jag har inte piratat spel på åratal, lägger lönen på både grafikkort och MMOs. Men bara för att jag har köpkraft betyder inte att jag köper vilket skit som helst heller - dvs avdankade konsol portar med grafik som någon wannabe fjortis-japan har slängt hop och/eller tråkig/dålig speldesign som lättimponerade människor tycker är da-shit. Jag lägger inte heller pengar på vissa PC spel (WoW) av samma orsak.

Ja, jag är PC spelare och har spelat sedan C64. Ja, jag är förbannat kräsen.

(För övrigt när det gäller finansiering av datorspel: Kickstarter 4TW!)

Jag menar inte att PC eller datorn ska försvinna,, jag menar att JAG tycker det känns som ett föråldrande koncept att sitta med en stor jäkla dator med monitor vid ett skrivbord. Finns det någon här på fullaste allvar som tror att vi sitter med en pc och monitor för att kunna spela eller surfa?


signatur

Wasted.White.Boys

ZF
Medlem
Skrivet av pAaz:
Skrivet av ZF:

Suck.. från tråden sammanfattat:

PC-spelare: Bort med konsollerna som håller tillbaka hårdvarutvecklingen för PC!

Konsollspelare1: Men utan konsollerna skulle AAA-titlarna med avancerad grafik inte utvecklas för PC heller.

PC-spelare: Massa dyr grafik gör inte spelet, indiespel är framtiden.

Så vad spelar det egentligen för roll att hårdvaran inte utvecklas om det nu vore så? Bäst verkar ju uppenbarligen ha varit om den stannade av så totalt att de hemska AAA-spelen inte gick att konstruera alls så hade alla sluppit att gnälla över gnället om att spelen alla laddar ner men inte spelar för att de är så dåliga inte existerat ihop med att spelen inte gjort det, alla hade spelat högkvalitativa ärligt inhandlade indiespel, på PC.

Eller inte...

Fast nu har du citerat rakt av från tre-fyra användare i tråden.

Och då ställer jag mig inte på någon sida vilken ägodel som är "bättre än din", dela inte in alla i grupper när flertalet redan är likgiltiga/inte delar samma syn.

det är min poäng, det är en (förhoppningsvis.. ) liten vokal grupp som inte begriper grundförutsättningarna för alla andra, spel kommer aldrig mer "optimeras" för deras senaste generations värstingkort oavsett om det finns tvspel eller ej, 96% även av datorspelsmarknaden består av betydligt blysammare burkar som ändå inte klarar mycket mer än en flera år gammal spelkonsoll. en allt större del av dessa består också av bärbara datorer är ungefär lika uppgraderingsbara som just spelkonsoller, dessutom kommer dessa i sin tur både bli en allt större del av PC-marknaden samt bli ännu mindre uppgraderarbara än de redan är. om några år är troligen inte ens hårddisken utbytbar. gissa vilken del av marknaden spelutvecklare kommer lägga ner mer energi och kapital i. exempel:

Skrivet av uchibushi:

Förstår inte varför folk verkar klaga på direkt på PC's när man vill spela bra spel, folk verkar ha en tendens att glömma att det är konsoll industrin som gör att det blir på det viset pga att spelen blir direkt portade från konsoll till PC vilket ger en tendens till riktigt kass optimering till PC,.

Ifall företagen hade optimerat bra till PC med skulle man kunna göra en oerhört billig dator som klarar lika bra spel som de bästa på konsoll.

Konsoll marknaden är både bra och dålig för PC industrin av spel, den dåliga biten är optimeringsfrågan och fanboywars
den bra biten är fler spel kommer pga portningen och på så sätt ökar konkurrenssen även vid PC spel marknaden, problemet här blir som jag sa innan, optimeringen som gör att du måste ha en dyr dator för o spela spel på hög grafik etc.

Låt rage't hagla även på min text nu då

det är bara att välja mao, acceptera 200w extra benvärmare för att få sin extra HDR och SSA eller vad det nu är som föredras eller inse att ingen med vett kommer prioritera den minsta delen av marknaden för att lägga in ändra saker som inte är lika enkla att skala åt andra hållet för majoriteten.

Skriv svar