Guldsmeds rånet i Södertälje!

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av conthox:

är man en skitstövel och rånar och sedan riktar vapen mot polisen så har jag ingen som helst respekt att ge - han är en skit som förtjänar skit.

ganska dumdristigt iofs om han riktade en replika mot polisen. Jag skulle nog mer satsa på att fly i ett sånt läge.

Han tänkte väl att polisen skulle ta skydd istället, så att dom kunde ta sig ifrån platsen.

Sedan var en del poliser civilklädda, så de kanske inte förstod att de var poliser innan dom blev beskjutna?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Hannu:

Polisen agerade helt rätt enligt Nödvärn, får du ett vapen riktat mot dig, replika eller ej(omöjligt att bedöma) så har du rätt att agera för att nedkämpa målet.

Exakt.
Med tanke på att det tydligen var en Kalashnikov47, dvs ett militärvapen avsett för krig och att döda (replika, visst men hur avgöra det på avstånd på någon sekund?)
Och med polismorden i Malexander i åtanke där poliserna var helt underbeväpnade med ordinarie pistol och råkade ut för liknande scenario fast med skarp beväpning hos rånarna.

Märkligt dock att han inte satte en serie skott i bålen? Kanske han trodde han hade väst?

Troligtvis siktade han på bålen men med tanke på rekylen och den snabba skottserien är det lätt hänt att skotten tar högre. Nu vet jag dock inte hur kraftig rekyl det är på en pistol men med tanke på att pistoler inte har kolv så blir träffbilden större vid snabb serie av skott och speciellt på 30m avstånd.

Medlem

Som tidigare nämnt i tråden så tycker jag att polisen gjorde helt rätt. Att råna någon, rikta vapen mot polisen och sen inte förvänta sig att det ska bli "trubbel"?

Polisen borde få mer rättigheter att slå till hårdare mot dessa typer av människor och inte behöva göra avvägningen: "Skjuta för att rädda liv eller inte skjuta och rädda jobbet".


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av conthox:

Helt rätt gjort av polisen, dom var hotade, sköt i nödvärn, inget mer att tillägga.

Till dom som jiddrar om respekt åt den skadade, eller döde som det nu rör sig om: är man en skitstövel och rånar och sedan riktar vapen mot polisen så har jag ingen som helst respekt att ge - han är en skit som förtjänar skit.

Trist att han dog dock.... eller nej, det är det inte heller. Tyvärr, jag har ingen sympati när det kommer till personer som honom.

Skrivet av Konfucius:

Märkligt dock att han inte satte en serie skott i bålen? Kanske han trodde han hade väst?

Det är väl ganska svårt att veta om han siktade på bålen men träffade huvudet, eller om han verkligen siktade på huvudet. Jag tror nog han hade träffat en annan del av kroppen än huvudet om han hade kunnat, men nu träffar man inte alltid där man siktar...

Ja polisen gjorde rätt!

Det jag tror de kan diskutera är ett liknande fall för ett par år sedan i stockholm där rånare hade skarp AK och de ordinarie snutarna drog sig undan för att invänta tyngre beväpnade, för att inte riskera sina egna liv och framförallt inte civilisterna i närheten, (insats styrkan el dyl) för att inte riskera en total shotout när de var underbeväpnade ( Att använda sig utav en SigSauer pistol emot en Ak, är inte att rekomendera, även om det mesta beror på skytten)

Träffytan på bålen är 10 ggr större än huvudet, därför rekomenderas alla förutom skarpskyttar att sikta på bålen, även om det (beroende på vapen/ammunition) är effektivare att träffa i huvudet.

Förstår dock hur du menar, det går fort när det smäller.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

De flesta brottslingar i Sverige blir behandlade som "kungar", och får vård och omsorg, medan många av deras offer får lida livet ut. Självklart gjorde polisen rätt, men helst borde man undvika, om möjligt, skottutväxlingar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Viftar man med automatvapen på öppen gata får man skylla sig själv. Polisen kan inte veta vad de kommer att göra senare - träffar man inte rånarna först så kanske de öppnar eld och skadar/dödar poliser eller civila en sekund senare? Det är otroligt svårt för en polis att göra en bedömning på några tiondelar i en stressad situation och då är det nog bäst att ta det "säkra" före det osäkra (så länge det inte är folkmassor runtomkring som riskerar träffas).

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Hannu:

Polisen agerade helt rätt enligt Nödvärn, får du ett vapen riktat mot dig, replika eller ej(omöjligt att bedöma) så har du rätt att agera för att nedkämpa målet.

Exakt.
Med tanke på att det tydligen var en Kalashnikov47, dvs ett militärvapen avsett för krig och att döda (replika, visst men hur avgöra det på avstånd på någon sekund?)
Och med polismorden i Malexander i åtanke där poliserna var helt underbeväpnade med ordinarie pistol och råkade ut för liknande scenario fast med skarp beväpning hos rånarna.

Märkligt dock att han inte satte en serie skott i bålen? Kanske han trodde han hade väst?

lär ju vart lite stressigt också


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Skribent
Skrivet av Mytacism:

Informationen du har och får via div. media är inte komplett (flera utredningar på går och polisen är förtegen om många detaljer) eller felaktig (media har en tendens att skruva upp händelser samt tolka saker och ting för att sedan sälja tidningar, detta har hänt flera gånger tidigare).
Där av anser jag att det är olämpligt för oss vanliga medborgare att "avgöra" om polisen har agerat rätt eller fel.

Om du skapar en tråd där du frågar efter folks åsikter så antar jag att du förväntar dig ett svar.
Jag har mycket svårt att se varför min åsikt (som är relativt neutral) väcker så stor uppståndelse.

1. Ja, det är "coolt" att hata polisen. Ingen direkt mening att diskutera detta.

2. Jag anser att vanlig medmänsklighet borde göra att man inte "trakasserar / smutskastar" en person som svävar mellan liv eller död, du vet aldrig om en nära stående person läser din kommentar eller ej.
Att dra en parallell mellan en bankrånare som ligger på dödsbädden och en politiker som klivit snett tycker jag är fel.

Jo det är sant att man inte får hela bilden av media men om man aldrig någonsin får uttrycka sin åsikt eller vad man tycker om man inte har ALL information kan alla forum på nätet lika gärna läggas ned. I dessa typer av fall är det således endast offer, förövaren, plus de som läst förundersökningen på ~2000 sidor som får uttrycka sig. Detta gäller alla fall och alla ämnen om jag tolkar din text rätt, för varför ska det vara ok att uttrycka sin åsikt om en sak men inte en annan? Som sagt det är extremt sällan en vanlig människa har all information om ett ämne, aktuell händelse osv men det kan enligt mig inte få hindra att personen ifråga får uttrycka sin åsikt.

2. Kanske inte en helt korrekt jämförelse med tanke på att den ena dör och den andras politiska karriär dör men denne lever vidare. Jag menade helt enkelt att båda personerna har gjort sina val och då får man ta eventuella konsekvenser, väga risker mot belöning. En sidnotis: Att politiker som "kliver snett" (läs: ekonomisk brottslighet, grov ekonomisk brottslighet osv) inte blir straffade ordentligt är förjävligt, ungefär som att de står över lagen.

Medlem

18 avlossade skott enligt dagens uppdatering på Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/incoming/article16041970.ab


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

ZF
Medlem
Skrivet av huxflux:

väldigt bra träffat, inte helt självklart att träffa mitt i prick på det sättet speciellt om rånaren troligen var rörlig.. lite skillnad vid guldsmedsrånet på östermalm förra året.

Svårt att säga om han gjorde rätt eller fel, man var ju inte där och såg händelseförloppet, men troligast är att polisen kände sig hotade och det är därför polisen bär vapen, för att skydda sig själv och allmänheten.

Jag är själv bara lite nyfiken på varför polisen agerar på ett annat sätt om nån kör väldigt vårdlöst. Som jag förstått ska de inte jaga föraren. Båda kan ju ha samma utgång, att oskyldiga dör.

beror på vad du menar med väldigt. grundregeln är att inte förvärra situationen då det även kan betraktas som brottsprovokation, skulle nån däremot redan utgöra allmännfara i vårdslöshet kommer istället jakten att försöka avslutas hårdare i vissa fall där exempelvis narkotikabeteende misstänker av körstil med bil (fortsatt hög risk oavsett) medan en MC i väldigt mycket högre fart men uppfattade kontrolll kan
släppas även om faran enbart ökas för föraren själv. (föraren minskar troligen tempot om han tror sig säkert för att inte dra på sig uppmärksamhet igen) Vi såg ganska nyligen exempel på ett fall där den regeln ignorerade av en väl ivrig polis.

har man sett en typiskt amerikansk hård linje mot småförseelser så inser man snabbt att det säkert finns en hel del att spara på att ibland inte ligga på för hårt. finns exempel som inte har nån ände på jakter där slutnotan antagligen kan räknas i många miljoner varje gång. För att inte tala om skador på tredje part.

Medlem

hade någon siktat ett vapen mot mig hade jag iallafall skjutit för att döda, oavsett regler.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Mytacism:

Informationen du har och får via div. media är inte komplett (flera utredningar på går och polisen är förtegen om många detaljer) eller felaktig (media har en tendens att skruva upp händelser samt tolka saker och ting för att sedan sälja tidningar, detta har hänt flera gånger tidigare).
Där av anser jag att det är olämpligt för oss vanliga medborgare att "avgöra" om polisen har agerat rätt eller fel.

Eftersom du säger att information från media inte är komplett, är det inte bra då att kunna diskutera det på ett forum för att bilda sig en egen uppfattning? Känns nästan lite som att du motsäger dig själv.

Medlem

en brottsling med en AK i handen och en kula i benet kan ju också vara väldigt oberäknelig


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Inaktiv

Polisen borde få en utmärkelse som en av Sveriges hjältar.

Medlem

Som Stag nämnde, om man höjer och siktar en Ak-47 mot en polis så har man bara sig själv och skylla. Polisen agerade väldigt snabbt och professionellt tycker jag. Om man tar en titt på klippet där rånaren siktar mot polisen så kan man se att han i sista milli sekund förstod att det inte var så bra idé. Rånare kommer alltid vara korkade, deras agerande förvånar mig aldrig. Det är häftigt och ballt att råna förmodligen för dom, men när det inte riktigt går som planerat så är det nog inte så kul längre. I Mexiko skjuter man ner alla i butiken och sen rånar. Jag är glad att vi har det som vi har i Sverige iaf. Alla var utlänningar tror jag? Vet inte vad jag ska tycka om det, jag är inte så mycket till rasist, men jag är medveten om att så som samhället ser ut så kan det skapa olika tryck, ta bara advokaten som tex. som var bekant med rånarna, hon hävdar att polisen ville döda.

Självklart tycker man synd om när människor dör, men i fall där man bara har sig själv att skylla, (och då pratar vi inte om barn), så känner jag inte så mycket. Det enda intressanta för mig om detta rån är varför dom gör det, jag tror knappast dom är i behov av speciellt så mycket pengar, speciellt inte när dom hade råd att köpa 5st (?) likadana snygga skjortor.

Medlem
Skrivet av SiMaCool:
Skrivet av Mytacism:

Informationen du har och får via div. media är inte komplett (flera utredningar på går och polisen är förtegen om många detaljer) eller felaktig (media har en tendens att skruva upp händelser samt tolka saker och ting för att sedan sälja tidningar, detta har hänt flera gånger tidigare).
Där av anser jag att det är olämpligt för oss vanliga medborgare att "avgöra" om polisen har agerat rätt eller fel.

Eftersom du säger att information från media inte är komplett, är det inte bra då att kunna diskutera det på ett forum för att bilda sig en egen uppfattning? Känns nästan lite som att du motsäger dig själv.

Om man inte accepterar mediernas rapportering så borde man lämpligen gå efter den bedömning någon mycket insatt gjort, så som åklagaren. Åklagaren ansåg just att inget brott skett och valde att inte pröva händelsen.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Mytacism:

2. Att det pratas skit om rånarna vilket är respektlöst när någon svävar mellan liv och död (ett människo liv är ett människo liv även om personen i fråga har försökt råna en guldsmed).

För att jag någonsin ska kunna respektera en rånare så skulle det krävas att den rånaren var typ en Robin Hood figur eller möjligvis att rånaren använder sig av icke dödliga atteraljer.
Hur man kan respektera människor som är beredda att döda eller bli dödade för deras egen vinnings skull är för mig en gåta.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Banditen:

Hur man kan respektera människor som är beredda att döda eller bli dödade för deras egen vinnings skull är för mig en gåta.

Det finns idioter överallt.

Medlem
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Mytacism:

2. Att det pratas skit om rånarna vilket är respektlöst när någon svävar mellan liv och död (ett människo liv är ett människo liv även om personen i fråga har försökt råna en guldsmed).

För att jag någonsin ska kunna respektera en rånare så skulle det krävas att den rånaren var typ en Robin Hood figur eller möjligvis att rånaren använder sig av icke dödliga atteraljer.
Hur man kan respektera människor som är beredda att döda eller bli dödade för deras egen vinnings skull är för mig en gåta.

Indeed.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Är man rånare är man medveten om riskerna. Ser hellre att en rånare förlorar sitt liv än en polis som offrar sitt liv för att upprätthålla lagen.

Sen kan man givetvis tycka att det är tråkigt när folk dör. Men som jag ser det hade rånaren ett val, han kunde lagt ned sina vapen. Då hade han levt.

Medlem

Tycker att Sverige har blivit ett skitland... Titta på brotts statistiken, den är sky hög.
Rån - mord - kidnappning - våldtäkter...

Ush ! Vi måste sätta mer resurser på kriminalvården, rehabilitering och framför allt på polisen!
Sätt inte span på ungdomar som röker cannabis, fel prioriteringar har satt oss i skiten!

Lägg fokus människor som faktiskt skadar andra !

Medlem
12
Skriv svar