Min chorizosoppa

Antikvitet
Min chorizosoppa

I dag ska jag berätta om min chorizosoppa eftersom tidigare matinlägg varit populära.

Ditt första mission, padawan, är att hitta en bra chorizo. Därför är det här en rätt du lagar inte när du själv tänkt det, utan snarare när du snubblat över en bra chorizon.

Det du letar efter är en chorizo av lite smalare typ, ofta lite mörkare och lite mer smakrik. Nåväl, nu kör vi.

Du behöver:
1 stor gul lök
1 vitlöksklyfta
3 burkar krossade tomater (av bra märke!)
1 liter hönsbuljong (1 liter vatten, 2 tärningar)
1,5 dl vitt vin (kan ersättas med lite mindre vinäger och möjligtvis lite sherry)
1 msk strösocker
2 msk tomatpuré
2 st lagerblad
2,5dl matlagningsgrädde (kan ersättas med någon dl creme fraiche)
1 riktigt fin chorizo, ju mer desto bättre

Kryddor:
- Torkad basilika, timjan och oregano
- Vitlökssalt eller vitlökspulver
- Färsk basilika och oregano (valfritt)

Gör så här:
1. Hacka lök och vitlök, hetta upp olja i kastrull och fräs löken mjuk tillsammans med de torkade kryddorna och svartpeppar.

2. Koka upp buljongen

3. Häll på tomatpuré på löken och fräs ihop. Häll sedan på vinet, krossade tomater, buljong, socker och hälften av de färska kryddorna

4. Rör ihop blandningen och mixa den sedan slät.

5. Lägg i lagerblad och chorizon, skivad

4. Låt soppan koka i ca 20-30 minuter. Tillsätt mer socker om det är för syrligt.

6. Rör ner matlagningsgrädde och resten av örterna under avsmakning och värm upp.

#blogg


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Min chorizosoppa

Blev sugen, måste provas!


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Tack för tipset!

Medlem

Y U NO Sambal Oelek?

Såg annars gott ut, ungefär som jag gjorde den senast. Går ju att variera mycket


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar