The Elder Scrolls Online – fraktionskrig på tapeten

Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av ghostwood:
Skrivet av dotque:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av dafuq:

Detta spel värkar sjukt intressant. Men det värkar inte ha någon nice pvp, Måste ju finnas en ladder och en arena, annars är det ju svårt att ta det seriöst.

Om du vill ha det håll dig till ett RTS spel eller dylikt Arenas och PvP förstör dagens MMO RPGS rakt igenom så sådant skall inte finnas med.

Haha, varför spela MMO RPGS om man inte kan möta varandra? Det är ju det som gör spelen!
Gandir tilldelas dagens tratt!

För att spela MED varandra? Här har du tratten tillbaka.

Men jah, behöver du ett MMO för att spela med några kompisar?!

Behöver du ett MMO för att spela mot några andra?
Kan ni inte bara enas i att ni har olika perspektiv och preferenser?

Själv ser jag gärna att PvP finns i MMOn, men då som world-PvP med mening. Till exempel som i Warhammer Online. Så där har ett tredje sätt att se på det hela.

Medlem

Nej tack, om jag vill spela med andra spelare och med folk som lever upp till min standard så gör jag det under ordnade förutsättningar, inte i ett urvattnat och menlöst spelkoncept.

Medlem
Skrivet av dafuq:

Detta spel värkar sjukt intressant. Men det värkar inte ha någon nice pvp, Måste ju finnas en ladder och en arena, annars är det ju svårt att ta det seriöst.

pvp kan vara seriös även utan en arena och ladder ser dock hur du menar och kan hålla med dig på visst sätt.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Ser bra ut, detta och NW Online är det som tävlar

Medlem

Är inte faktion en blandning av fakta och fiktion? Om det är ett annat ord för Fraktion så är det ju bara en svenskifierad (a what now?) version av det Engelska ordet faction.

Skrivet av Map-pen:

Någon som vet om det blir F2P eller P2W (Pay to Win) eller Månadskostnad? Har inte läst så mycket om spelet.

Hoppas på att det blir bra, kanske blir ett MMO värt att spela nu när man har tröttnat på de som redan finns på marknaden.

Det blir p2p (pay to play) om man läst och hört rätt. Lite synd för p2p funkar sällan längre. På ett år så vet jag fyra MMORPG (Star Wars the Old Republic, Aion, The Secret World och TERA) som gått (eller ska gå) från p2p till f2p, p2w eller b2p. Det finns troligen fler.
Det är synd att utvecklare och utgivare av MMORPG satt sig långt in i p2p-träsket och vägrar gå ut ur det som de vore griniga snåla gamla gubbar som gnäller om att följa traditioner och vara traditionella medans de inte ens vet sina egna namn. Får bara hoppas att TESO lyckas lite bättre än de andra.

Medlem

Var väldigt skeptisk till detta spel när de första bilderna släpptes/läckte och det såg inte ett dugg ut som Elderscrolls, men nu börjar te sig bättre, men de 3 fraktionerna känns inte helt självklara..


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

Alltså jag känner lite att det här kan bli bra nu när jag fått mer info. I Elder Scrolls är loren väldigt viktig och att de backar upp allt de gör med lore känns lovande.

Det ska bli intressant att se världen under tiden med det stora kriget, det talas en del om det i böckerna i spelet. Fast man vet ju att det slutar med att Uriel Septims (Oblivion) ättlingar återfår amuletten och skapar fred igen fram tills då oblivion utspelar sig.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Vashgang:
Skrivet av purjo:
Skrivet av Vashgang:

snacka om att göra en Blizzard av det hela. inga fler SP spel nu mera i Elder Scrolls andan?

Det här utvecklas väl individuellt av ett annat team än det som gör The Elder Scrolls-spelen? Har i alla fall fått för mig det. Jag tror nog att vi får se ett The Elder Scrolls 6 inom några år, dock inget mer än en kvalificerad gissning.

man kan ju hoppas, jo jag har för mig också om att det ska vara ett annat team, men finns ju alltid farhågor att företagen inom spel industrin verkar enbart vilja få in så mycket cash som möjligt genom att släppa halvtrasiga spel istället för att faktiskt tänka sig att tjäna mindre och släppa ett riktigt stort och efterlängtat spel. eller så är det bara vi som spelat som blivit allt för kräsna med riktigt bra titlar från 1990talet och början av 2000 talet.

Har för mig att The Elder Scrolls online utspelar sig 1000 år innan Skyrim eller vad det var, så det lär nog komma fler SP spel också.

Och att mycket av det som går att läsa i böcker i SP spelen kommer vara med i Online spelet.

Medlem

Ser fram emot detta. Har mina farhågor om att de klantar till det, men jag älskar spelserien, så förhoppningsvis kan det bli nåt som äntligen tar död på WoW för min del. Dunmer spellcaster är spikat sen... alltid

Och ang. PVP. Jag hoppas de gör en vettig world-PvP som känns meningsfull. Finns få saker i MMORPGer som är roligare än när man lyckas dra ihop massa random folk o ger sig på motståndarnas bas eller nåt och ett gigantiskt krig utbryter Men arenor med teleports och ladders kan hålla sig borta.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av dafuq:

Detta spel värkar sjukt intressant. Men det värkar inte ha någon nice pvp, Måste ju finnas en ladder och en arena, annars är det ju svårt att ta det seriöst.

Om du vill ha det håll dig till ett RTS spel eller dylikt Arenas och PvP förstör dagens MMO RPGS rakt igenom så sådant skall inte finnas med.

Njae - kan man återskapa den fantastiska PvP DAoC hade "back in the days" så förstör det definitivt inte. Warhammer försökte men räckte inte hela vägen.
Arenas är dock inget som faller mig i smaken - tycker som sagt att pvp a'la daoc hade rockat.

...men jag klarar mig även helt utan pvp.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av dafuq:

Detta spel värkar sjukt intressant. Men det värkar inte ha någon nice pvp, Måste ju finnas en ladder och en arena, annars är det ju svårt att ta det seriöst.

Om du vill ha det håll dig till ett RTS spel eller dylikt Arenas och PvP förstör dagens MMO RPGS rakt igenom så sådant skall inte finnas med.

Nej förfan. Spelade guild wars 2 oh avsaknaden av owpvp drar ner hela spelet. Det var det som gjorde wow så sjukt intressant i min mening. Vetskapen om att man kunde bli "caught slippin" när som helst.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:
Citat:

Faktion känns inte igen av t ex Bonniers översättningstjänst ord.se... Fraktion känns som matte, men är antagligen det korrekta ordet, vilket har stört mig i år...

Jag tror båda är gångbara, minns att jag kollade upp det där på NE någon gång och fick den uppfattningen i alla fall.

Jag tycker falanger är ett bra ord (egentligen politisk falang). Det är precis vad dessa grupperingar i ESO är. Nu är det väl en synonym med fraktioner, men tycker falanger låter bättre i sammanhanget.

Medlem

Förbokat och klart!


signatur

Meep!

Medlem

Har de pratat nånting om vilken business model de har? F2P känns otippat men engpngsbetalning eller månadskostnad?

Medlem

eftersom ESO inte ger något nytt till MMO så kommer jag nog skippa det. Dom kanske lägger till något nytänk efter några år.

Medlem

Får lov att säga att denna video gjorde mig sjukt nyfiken, vilken gedigen lore och vilken röst han har!
Ska göra mer undersökningar om detta spel

AW8
Medlem
Skrivet av Gameboy:

Får lov att säga att denna video gjorde mig sjukt nyfiken, vilken gedigen lore och vilken röst han har!
Ska göra mer undersökningar om detta spel

Håller med.

Är inte direkt intresserad eftersom att det är ett MMORPG, men loremastern ska ha en eloge för hans berättande. Låter riktigt intressant när han pratar, man ser verkligen hur han brinner för det.

Tråkigt att man inte kan spela som Imperial dock.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Gillar hur idioter bråkar i denna tråden.

1. angående varför ha pvp om det ej är arena, newsfart arena pvp är endå så låg skillcap att det är löjligt

Så kvittar fullständigt.

2. spela med guilder raida osv

3. finns det aldrig i skyrim du tänkte fan vad kul detta hade varit om det fanns dungeons du hittade och kunde lösa pusslen för gå in i den och slås via mechancis och lösa det med guildm8s/vänner?

för den iden slog mig efter min 3e dungeon i skyrim iaf.

Anyway jag ser fram emot detta spelet
Sen gör inte alla det men sitter alla och spelar samma spel skulle vi bara ha 1-2 spelbolag som det gick bra för så det är väl bra att vi har spel att välja imellan?

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Sebastian Lind:
Citat:

Faktion känns inte igen av t ex Bonniers översättningstjänst ord.se... Fraktion känns som matte, men är antagligen det korrekta ordet, vilket har stört mig i år...

Jag tror båda är gångbara, minns att jag kollade upp det där på NE någon gång och fick den uppfattningen i alla fall.

Jag tycker falanger är ett bra ord (egentligen politisk falang). Det är precis vad dessa grupperingar i ESO är. Nu är det väl en synonym med fraktioner, men tycker falanger låter bättre i sammanhanget.

Falanger får mig bara att tänka på Spanska Inbördeskriget. Vet inte varför heller men falanger låter som något mindre än fraktioner. I mitt huvud rankas det lägre av någon anledning som "Den kommunistiska falangen inom den sociala fraktionen" haha.

Skrivet av Map-pen:
Skrivet av Vashgang:
Skrivet av purjo:
Skrivet av Vashgang:

snacka om att göra en Blizzard av det hela. inga fler SP spel nu mera i Elder Scrolls andan?

Det här utvecklas väl individuellt av ett annat team än det som gör The Elder Scrolls-spelen? Har i alla fall fått för mig det. Jag tror nog att vi får se ett The Elder Scrolls 6 inom några år, dock inget mer än en kvalificerad gissning.

man kan ju hoppas, jo jag har för mig också om att det ska vara ett annat team, men finns ju alltid farhågor att företagen inom spel industrin verkar enbart vilja få in så mycket cash som möjligt genom att släppa halvtrasiga spel istället för att faktiskt tänka sig att tjäna mindre och släppa ett riktigt stort och efterlängtat spel. eller så är det bara vi som spelat som blivit allt för kräsna med riktigt bra titlar från 1990talet och början av 2000 talet.

Har för mig att The Elder Scrolls online utspelar sig 1000 år innan Skyrim eller vad det var, så det lär nog komma fler SP spel också.

Och att mycket av det som går att läsa i böcker i SP spelen kommer vara med i Online spelet.

Ja de har gjort ett bra jobb egentligen med att inte förhindra TES från att växa i framtiden. Blir bara till att hitta alla böcker man kan i Morrowind, Oblivion och Skyrim och sätta sig ner och läsa

Medlem
Skrivet av Skjuludde:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Sebastian Lind:
Citat:

Faktion känns inte igen av t ex Bonniers översättningstjänst ord.se... Fraktion känns som matte, men är antagligen det korrekta ordet, vilket har stört mig i år...

Jag tror båda är gångbara, minns att jag kollade upp det där på NE någon gång och fick den uppfattningen i alla fall.

Jag tycker falanger är ett bra ord (egentligen politisk falang). Det är precis vad dessa grupperingar i ESO är. Nu är det väl en synonym med fraktioner, men tycker falanger låter bättre i sammanhanget.

Falanger får mig bara att tänka på Spanska Inbördeskriget. Vet inte varför heller men falanger låter som något mindre än fraktioner. I mitt huvud rankas det lägre av någon anledning som "Den kommunistiska falangen inom den sociala fraktionen" haha.

Skrivet av Map-pen:
Skrivet av Vashgang:
Skrivet av purjo:
Skrivet av Vashgang:

snacka om att göra en Blizzard av det hela. inga fler SP spel nu mera i Elder Scrolls andan?

Det här utvecklas väl individuellt av ett annat team än det som gör The Elder Scrolls-spelen? Har i alla fall fått för mig det. Jag tror nog att vi får se ett The Elder Scrolls 6 inom några år, dock inget mer än en kvalificerad gissning.

man kan ju hoppas, jo jag har för mig också om att det ska vara ett annat team, men finns ju alltid farhågor att företagen inom spel industrin verkar enbart vilja få in så mycket cash som möjligt genom att släppa halvtrasiga spel istället för att faktiskt tänka sig att tjäna mindre och släppa ett riktigt stort och efterlängtat spel. eller så är det bara vi som spelat som blivit allt för kräsna med riktigt bra titlar från 1990talet och början av 2000 talet.

Har för mig att The Elder Scrolls online utspelar sig 1000 år innan Skyrim eller vad det var, så det lär nog komma fler SP spel också.

Och att mycket av det som går att läsa i böcker i SP spelen kommer vara med i Online spelet.

Ja de har gjort ett bra jobb egentligen med att inte förhindra TES från att växa i framtiden. Blir bara till att hitta alla böcker man kan i Morrowind, Oblivion och Skyrim och sätta sig ner och läsa

alltid tyckt att just böckerna i Morrowind, oblivion och skyrim varit riktigt intressant inslag för sig.

Medlem
Skrivet av Vashgang:

alltid tyckt att just böckerna i Morrowind, oblivion och skyrim varit riktigt intressant inslag för sig.

Absolut

Började för ett par veckor sedan att spela Morrowind med graphics and sound extender modden.
Ord kan ej beskriva hur bra det är
Jag måste definitivt boka in en helkväll i Library of Vivec

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av dafuq:

Detta spel värkar sjukt intressant. Men det värkar inte ha någon nice pvp, Måste ju finnas en ladder och en arena, annars är det ju svårt att ta det seriöst.

Om du vill ha det håll dig till ett RTS spel eller dylikt Arenas och PvP förstör dagens MMO RPGS rakt igenom så sådant skall inte finnas med.

Njae - kan man återskapa den fantastiska PvP DAoC hade "back in the days" så förstör det definitivt inte. Warhammer försökte men räckte inte hela vägen.
Arenas är dock inget som faller mig i smaken - tycker som sagt att pvp a'la daoc hade rockat.

...men jag klarar mig även helt utan pvp.

PvP I DAoC var väldigt bra PvP, men av det största problemen i dag med PvP och varför de förstör alla mmorpg. Är nog faktumet att man balanserar spelet för PvP, alla skall kunna göra samma skada med mera. Vilket man inte skall göra i ett mmorpg, alla klasser skall ha olika mycket skada. Tillex Wizzards skall ha högsta skadan eftersom de har sämst defence möjligheter i form av armor och att slåss i närstrid.

Men PvP i form av DAoC här hemma i mmorpg om man gör det rätt, annars tycker jag att man kan låta bli. Men det skulle ju vara tekniskt möjligt att göra ett PvP system i Elder Scrolls som är lika bra som DAoC med tanke på tre faktioner och en yta i mitten att slåss om. Så har de bara rätt design filosofi så kan det kanske göra saker rätt, men ingen utom Mystic i just DAoC har gjort ett riktigt roligt PvP system. Warhammre Online var väll inte helt fel ute men de saknade en komponent väldigt mycket och det var en till fraktion. Tre är nyckeln till rolig PvP där det kan hända saker som man inte förväntar sig.

Men att lägga in 2vs2, 5vs5 har inget med mmorpg att göra det är något för vanliga multiplayer spel och bör stanna där det hör hemma.

Men inget slår känslan i Everquest där alla kan spela med alla, ett spel som uppfostrar folk att vara trevliga emot alla spelare vilket gjorde en bra atmosfär och en extremt bra community. Sedan om man kollar på WoW så ser man vart PvP och greedy game play kan leda ett spel. Total kaos i communityn, folk beter sig som svin 95% av fallen gör man ett spel väldigt compeditive på det sätte Blizzard har gjort blir det en hatisk stämning istället gör den gemytliga EverQuest stämningen.

Medlem

Vad är det för fel på allians/sida? Det behöver inte finnas en översättning på svenska som låter lik det engelska ordet.

Inaktiv
Skrivet av Carl G:

Vad är det för fel på allians/sida? Det behöver inte finnas en översättning på svenska som låter lik det engelska ordet.

Det är helt korrekt. De tre olika allianserna kallas precis så på officiella sidan.
http://www.elderscrollsonline.com/en/game-guide/alliances

Sen verkar ESO ha delat upp det i ras-specifika grupperingar. Som det ser ut hamnar man i en allians beroende på vilken ras man väljer. Jag är inte någon fan av det, även om jag förstår varför de gör så. Föredrar friheten att välja sida i Skyrim, men det är bara en spelare. Skulle kanske vara konstigt om Ebonheart Pact bestod av bara orcs.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Carl G:

Vad är det för fel på allians/sida? Det behöver inte finnas en översättning på svenska som låter lik det engelska ordet.

Det är helt korrekt. De tre olika allianserna kallas precis så på officiella sidan.
http://www.elderscrollsonline.com/en/game-guide/alliances

Sen verkar ESO ha delat upp det i ras-specifika grupperingar. Som det ser ut hamnar man i en allians beroende på vilken ras man väljer. Jag är inte någon fan av det, även om jag förstår varför de gör så. Föredrar friheten att välja sida i Skyrim, men det är bara en spelare. Skulle kanske vara konstigt om Ebonheart Pact bestod av bara orcs.

Det hade varit väldigt lustigt om de inte grupperade efter raser, eller som det faktiskt är, geografiska lägen.
Jag kommer definitivt välja Daggerfall Covenant, har alltid älskat det området och raserna därifrån.
Rent loremässigt är Ebonheart Pact den svåraste att svälja men de finner nog ett bra sätt att spegla de inre motstridigheterna som otvivelaktigt hade uppstått i en sådan allians.

Medlem
Skrivet av Skjuludde:
Skrivet av Vashgang:

alltid tyckt att just böckerna i Morrowind, oblivion och skyrim varit riktigt intressant inslag för sig.

Absolut

Började för ett par veckor sedan att spela Morrowind med graphics and sound extender modden.
Ord kan ej beskriva hur bra det är
Jag måste definitivt boka in en helkväll i Library of Vivec

Kör Morrowind med samma mod, det är helt underbart <3


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av dafuq:

Detta spel värkar sjukt intressant. Men det värkar inte ha någon nice pvp, Måste ju finnas en ladder och en arena, annars är det ju svårt att ta det seriöst.

Ursäkta men jag måste..

Verkligen stavas det. Jag avskyr faktiskt själv besser wissers, men är just när ordet verkligen felstavas som jag får svårt att hålla mig.

Inget illa menat alls !

Exakt han måste ha väldigt ont då han skriver det flera gånger

ONT:
Nån som vet om det kommer att bli månadsavgift för att spela spelet online? har ingen lust att betala mer än engångsavgift


signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz Mobo: Asus Crosshair V Formula-Z GFX: Zotac GF560Ti 448 Core RAM: 8GB RAM HD: 1 x WD Black 500GB + 1 x WD Green 1TB

Medlem

Mycket whine på PvP imo, välj en PvE server? Själv älskar jag world PvP och mmorpgs som kommer ut idag som inte har det blir genast mindre intressanta.

Medlem
Skrivet av Droppz:

Mycket whine på PvP imo, välj en PvE server? Själv älskar jag world PvP och mmorpgs som kommer ut idag som inte har det blir genast mindre intressanta.

Har för mig de pratade om en megaserver utan shards.

Medlem

Fraktion är ursprungligen latinskt (fractio) och förekommer i alla latinska språk. Betydelsen är 'En del av en enhet'.

Man ska inte vara för snabb med att säga att engelska ord är försvenskningar med tanke på att Old English utvecklades från fornnordiskan och sedan blev modern Engelska genom att byggas på med huvudsakligen franska (Latinska) ord.

123
Skriv svar