180 härliga millimetrar

Medlem
180 härliga millimetrar

haha.. sorry. Det kan ju misstolkas

Jag syftar inte på något annat än min nya Nikon 180/2.8 D ED IF

En särdeles skarp och väldigt välbyggd optik. Tanken då jag köpte den var att helt enkelt ha en fast tele istället för att släpa runt på en tung tele-zoom. Vikten på den här lilla go'biten är inte mer än 760g, jämfört med t ex Nikons 70-200/2.8 som väger in på 1 540g!

Minst lika skarp om inte skarpare än tele-zoomarna så är det rätt gött att ha en så nätt liten krabat hängandes runt halsen. Tänk också på att 180mm på ett APS-C-hus blir 270mm och bländaren är konstant 2.8! Att ha en så liten optik som ger nästan 300mm är smått fantastiskt.

Bilder då? Jo då jag har, trots kylan, hunnit vara ute lite och testa den i dagsljus. Den lockar med sin mjuka mekanik till manuell fokusering och det kan jag säga kräver lite träning. Inte helt lätt att fånga "ögonblicket" när man har fullt sjå med att kolla om fokus ligger rätt eller inte.
Men det gör att åtminstone jag saktar ner en aning i mitt plåtande och det tror jag bara är bra.

Första bilden då. Min älskade jycke.

270mm @ f2.8

Skarp? Jo så det räcker och blir över. En riktigt fin och mjuk bokeh också. Bäddar för fina porträtt.
På tal om porträtt... här kommer bild nummer två

270mm @ f2.8

Om jag är långsam så är det allt annat än vad Meya är! Hon börjar bli snabb som en vessla, trots att hon är påbylsad fyra tröjor, mössa, overall och kängor. Att vara i naturen är något hon älskar och när kylan biter hårt i kinderna så bara skrattar hon och pulsar vidare i snön. Älskade vän.

270mm @ f2.8

Än så länge har mina höga förväntningar blivit uppfyllda. Välbyggd, skarp, skön manuell fokusering, snygg... ja den är riktigt fin!

En mer grundlig recension får bli när jag kört den lite mer och lärt känna den en aning.

Ha en riktigt trevlig kväll där ute

#blogg

Medlem
180 härliga millimetrar

En lite senare kommentar men, wow ! Det är riktigt bra kvalité på bilderna och även bra timing på alla tre bilder

Det var riktigt bra köp och ett fint inlägg värmer gott I kylan

1
Skriv svar