Dead Space 3 – en rak konsolportning

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Margy:

Jämförelsen att musik skulle ha liknande utvecklingskostnader är bara löjlig.

Är det? Visa mig lite siffror då? Lösa antagande kommer du inte långt med.

Hur många jobbar med ett "storspel"? 150-200 personer i 2-3 år (ibland mer) antar jag? Till detta tillkommer lokaler och utrustning.

Hur många jobbar hur länge med att göra en skiva och hur dyr utrustning behövs?

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Margy:

Jämförelsen att musik skulle ha liknande utvecklingskostnader är bara löjlig.

Är det? Visa mig lite siffror då? Lösa antagande kommer du inte långt med.

Hur många jobbar med ett "storspel"? 150-200 personer i 2-3 år (ibland mer) antar jag? Till detta tillkommer lokaler och utrustning.

Hur många jobbar hur länge med att göra en skiva och hur dyr utrustning behövs?

Du har fortfarande inte svarat med ett bra motargument.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Woffen:

Sålänge kontrollerna är vettiga så att det funkar lika bra att köra med mus och tangentbord som med tex en xbox 360 gamepad så är jag nöjd.

Skrivet av AW8:

Helt rätt av Visceral Games. PC'n är överskattad och bör lämnas till att dö (vilket den är på väg att göra redan).

Vet inte om du är seriös eller ej, men är du seriös så låter det ganska så vilset. PC håller långt ifrån på att dö. Det har det ropats om hur länge som helst redan.

Precisely. Jag skulle snarare säga att PC marknaden varit på uppgång ett bra tag nu.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Margy:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Margy:

Jämförelsen att musik skulle ha liknande utvecklingskostnader är bara löjlig.

Är det? Visa mig lite siffror då? Lösa antagande kommer du inte långt med.

Hur många jobbar med ett "storspel"? 150-200 personer i 2-3 år (ibland mer) antar jag? Till detta tillkommer lokaler och utrustning.

Hur många jobbar hur länge med att göra en skiva och hur dyr utrustning behövs?

Du har fortfarande inte svarat med ett bra motargument.

Driver du med mig?

Enbart bugg-testningen av en stor spelproduktion lär ju kosta mer än vad de flesta skivor kostar att göra. Även fixandet med patchar efter ett spel släppts kan ju kosta en del.

Kanske musiker snart sitter och säger "Vafan, Janne spelade lite fel där i första låten, vi måste skicka ut en patch" och går tillbaka till studion.

KoP
Medlem

Ingen skillnad gentemot DS1 och DS2 då. What´s the fuzz.?Kommer ändå njuta av detta på konsol där det hör hemma.

Medlem

Detta fatta man ju när dom inte släppte demo på PC, o de suger ju ! hade gärna haft de här på PC o lira med handkontroll där ! fan så mycke mer mysigt med skype o snacka med polare o äga ! men som sagt blir ju inge köp eftersom de är origin exclusivt och att det är en rak jävla portning.

Medlem

Ja de kan ju knappast skylla på att PC marknaden är så liten så det inte blir värt mödan.. Då enligt EAs egna kvartalsrapport från 2012 avslöjade PC står för en större del av inkomstkakan än PS3.

Medlem

Men ffs....... hur lång tid skulle det ta och hur mycket pengar skulle det kosta att hyra in en 10 man som gör en bra port?

Medlem

Första Dead Space var bra, tvåan var sådär och trean... orka.


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av WildThing:

Tja, de är iaf ärliga om det. Alltid något?

Så om tjuven som snor din bil lämnar en lapp eller t o m ringer på dörren innan så skall han ha cred menar du?
"Tjena, jag tänkte sno din bil bara så du vet.."
"Fan va sjysst att du sa till, tack!&#039;

"Bara så du vet så kommer vi att försöka analpenetrera dig med nästa Dead space men vi förväntar oss ändå att du kommer att hosta upp 500 spänn.. är det ok?"
"Jamen, vad snällt av er att berätta det! Sjysst!"

Urbota korkad liknelse. Nedladdning ör inte stöld, det är brott mot upphovsrättlagen. Om du tycker det är skitsamma är jag innerligt tacksam du inte är polis eller jobbar inom felväsendet.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av AW8:

Helt rätt av Visceral Games. PC&#039;n är överskattad och bör lämnas till att dö (vilket den är på väg att göra redan).

Och ute i verkligheten vet vi att detta är skitsnack från en konsol kramare. Ha ett bra liv.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Hur många timmars arbete kan det verkligen vara för att tillfredsställa en PC-spelare?
Ordentligt mus-stöd, lite grafiska alternativ, key mapping?! Och ja givetvis ändra skit som "press Y to.." (hur många rader kod kan det egentligen vara?!)

Kan ju ingenting om spelutveckling men i mina ögon kan det ju verkligen inte vara så mycket arbete att de "går back" på det?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Jag förstår inte??? De gör ALLA spel på datorer sen portar över dem till konsolerna.... Sen portar tillbaka från konsolerna till datorn igen???

Vad fan??? WTF??


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Woffen:

Sålänge kontrollerna är vettiga så att det funkar lika bra att köra med mus och tangentbord som med tex en xbox 360 gamepad så är jag nöjd.

Skrivet av AW8:

Helt rätt av Visceral Games. PC&amp;#039;n är överskattad och bör lämnas till att dö (vilket den är på väg att göra redan).

Vet inte om du är seriös eller ej, men är du seriös så låter det ganska så vilset. PC håller långt ifrån på att dö. Det har det ropats om hur länge som helst redan.

pc i sig börjar inte försvinna, men stationära datorer gör det. Fler och fler köper i dagsläget bärbara datorer istället. Det kommer mer eller mindre endast vara gamers och moddare (hobby samt special tillverkare) som fortfarande kommer att äga en stationär dator längre fram. Alla andra söker sig till det mobila prylarna.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av azynkron:

Ja, det är väll trevligt att folk (alltmer) köper nedladdningsversionerna som du inte kan sälja vidare utan att det går att utvärdera spelvärdet i produkten. För en produkt som inte har mer värde än 6 timmars speltid vägrar jag betala mer än jag gör för en film. De kan inte komma och gnälla över utvecklingskostnader heller, för de är inte högre än för musik eller filmindustrin.
Ändå kan du köpa en 250MUSD produktion för 250 spänn. De dyraste spelproduktionerna ligger på runt 100MUSD (ex GTAIV).

Ekvationen går inte ihopa mer än i huvudet på spelförlagen.

Nu är det inte helt rättvist att jämföra med film. En "storfilm" går först på biografer sedan tillkommer hyrformat, köpformat, streaming, betalkanaler och till sist "vanliga" kanaler.

Ett spel är oftast tvärdött något år efter att det kom ut.

För många spel är det en extremt stor framgång om de lyckas sälja en miljon exemplar totalt. Sist jag såg en bio-annons så hade Hobbit setts av 800 000+ besökare på bio enbart i Sverige - sedan kommer andra format att öka på den siffran.

Jämförelsen att musik skulle ha liknande utvecklingskostnader är bara löjlig.

Sen måste man även tänka på att spelbranschen idag omsätter mer pengar än filmbranschen! Det är alltså inga små vinster vi talar om, det finns enorma pengar att tjäna och då tycker man att produkter ska motsvara priset vi betalar för ett spel. 5-6 timmars underhållning för 600 spänn känns inte rimligt med tanke på att jag kan köpa en dvd för en dryg hundring, eller gå på bio för 100 spänn.

Inte eller behandlas biobesökare så styvmoderligt som vi spelare gör, där vi alla betraktas som tjuvar, där man ger oss kassa produkter, utan extramaterial som vi förväntas att kasta i oss utan anmärkningar på det faktiskt värdet för det vi betalar för. Just raka konsolportningar är ett slag i ansiktet på köparna, för inte fan släpper filmbolagen en blu-ray utan extra godis!

Medlem

precis klarat ut 2an och tycker det var snäppet bättre en 1an rekomenderas varmt

Medlem
Skrivet av Remus:

Jag förstår inte??? De gör ALLA spel på datorer sen portar över dem till konsolerna.... Sen portar tillbaka från konsolerna till datorn igen???

Vad fan??? WTF??

Njaaeeee... de kodar spelen till att fungera bäst på konsolerna med hjälp av datorer, sen när de är färdiga med det tar de koden och försöker göra om den så bra som möjligt till datorer. Med mer eller mindre lyckat resultat, ofta beroende på om de orkar lägga ner tiden på det.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Spectral:

Multiplatforms-spel är väl i 9/10 fall raka portningar när de kommer till PC så man blir ju inte förvånad direkt. Det suger dock att man gång på gång ska bli spottad i ansiktet av utvecklarnas förbannade arrogans och slapphet gentemot PC-spelare.

Verkligen!

123
Skriv svar