SimCity får spellägen för färgblinda

Inaktiv

Att vara färgblind, ser man bara svart och vitt, eller är det bara vissa färger en färgblind inte ser ?


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Pålis:

Att vara färgblind, ser man bara svart och vitt, eller är det bara vissa färger en färgblind inte ser ?

Nej det handlar nog mer om att det är svårare att se skillnad på färger. En med normalt seende har inte denna svårighet. Ett exempel finns på http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgblindhet, jag ser utan några som helst problem att det är en tvåa men en med färgblindhet ser inte detta lika lätt. De ser dock färger, jag tror problemet är att de har svårt att se skillnad på vissa färger. Detta är vad jag tror och hur som helst tycker jag det är väldigt bra att fler utvecklare gör spel för de som lider av detta så där får EA/Maxis helt klart tummen upp av mig.

Medlem
Skrivet av Pålis:

Att vara färgblind, ser man bara svart och vitt, eller är det bara vissa färger en färgblind inte ser ?

Vissa nyanser av vissa färger kan i vissa situationer vara svåra att urskilja från varandra. Enligt min erfarenhet blir det bättre eftersom man blir äldre.

När jag var liten ritade jag exempelvis nån brun tomte istället för röd. Då lärde jag mig att om jag höll kritorna mot varandra så kunde jag se vilken som var vilken medan om de låg en bit ifrån varandra så såg de lika ut.

Att jämföra stora ting är också enklare än att jämföra små saker. Konstgjorda föremål brukar vara enklare än naturens färger. Också om man ska färgbestämma något så är det bra om man får titta en liten stund på föremålet. Det är sällan man får den möjligheten i ett snabbt FPS

För mig är det röd och brun eller röd och grön, men aldrig brun och grön av någon anledning. Det gäller inte alla nyanser av dessa färger heller och det upplevs nog olika av alla. Men kan inte tänka mig att någon ser svart-vitt.

Medlem

Jag är själv inte färgblind men ser glatt att de lägger med sådant här.
More gamers more fun.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Bra initiativ. Men för mig som har vanlig syn så såg spelets grafikläge ut som en dystopisk, fallout liknande spelvärld, väntade bara på att en deathclaw skulle dyka upp och äta upp lastbilen.

12
Skriv svar