Path of exile vad diablo 3 borde ha varit!

Medlem
Path of exile vad diablo 3 borde ha varit!

En kompis tipsade mig om path of exile, var inte speciellt taggad eftersom att jag var rätt less på hack n slash spel. Diablo 3 hade varit en besvikelse och torchlight 2s grafik var för irriterande för att jag skulle vilja lira det.

Men men Path of exile var verkligen ingen besivikelse. Älskar grafiken och atmosfären. Känns betydligt mera Diablo 1 & 2 än vad diablo 3 var. Dessutom så känns spelet utmanande och inte som diablo 3 där man kan gå igenom de första 3 akterna utan att anstränga sig.
Spelet har också ett gigantiskt talant tree vilket jag älskar eftersom att jag kan konfigurera min karaktär hur jag vill. Blir att köra en melee/caster witch.

Spelet är dessutom helt gratis och kan ladda nes via deras hemsida. vet att det kommer att finnas micro transaktioner till spelet men vet inte exakt vad det kommer att innebära.
Har dessutom ingen aning hur end game contentet kan se ut, men än så länge är jag riktigt imponerad.
Hur som helst så är det skönt att slippa diablo 3 då man bara springer och köper på AH mesta dels av tiden.
Sjukt impad hur detta rätt okända spel kunde pungsparka Diablo 3 så hårt. Blizzard borde verkligen skämmas.

Medlem

vilken level är du? vi kan lira om du vill! är atm en level 13 marodör.


signatur

I love the smell of napalm in the morning.

Medlem

Jag är level 8 shadow, men nu la hela skiten ned. Lite irriterad blir manb när man blir disconnectad lite titt som tätt. Men jag är mäkta imponerad än så länge av spelet.

Medlem

Nu ska vi ta det lite lugnt innan vi lyfter det till skyarna tycker jag, finns en hel del problem i spelet.

Många blir random disconnectade (dock inte jag) samt att servern verkar gå ner stup i kvarten?
Spelet är uselt på att förklara sig själv, tog ett bra tag innan jag greppade hur det mesta fungerar (är en van ARPG spelare trots allt).
En svårighetsgrad (Normal) vilket gör det ganska tråkigt att spela med en kompis då vi "roflstrompar" allt.
Quests har en tendens att bugga ur bla. banditerna vid Act2 samt "den store killen i slutet av fängelset".
osv.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Alltså vill inte vara den men man kan väl inte riktigt klaga på random disconnects när det är beta? (för det är det väl än eller?) Beta handlar ju trots allt mycket om stresstestning/buggstädning osv.

Medlem
Skrivet av Saarela81:

Alltså vill inte vara den men man kan väl inte riktigt klaga på random disconnects när det är beta? (för det är det väl än eller?) Beta handlar ju trots allt mycket om stresstestning/buggstädning osv.

Har man en shop som man kan handla med riktiga pengar i så tycker jag allt man kan klaga på random dcs / server krashar


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem
Skrivet av Mytacism:

Nu ska vi ta det lite lugnt innan vi lyfter det till skyarna tycker jag, finns en hel del problem i spelet.

Många blir random disconnectade (dock inte jag) samt att servern verkar gå ner stup i kvarten?
Spelet är uselt på att förklara sig själv, tog ett bra tag innan jag greppade hur det mesta fungerar (är en van ARPG spelare trots allt).
En svårighetsgrad (Normal) vilket gör det ganska tråkigt att spela med en kompis då vi "roflstrompar" allt.
Quests har en tendens att bugga ur bla. banditerna vid Act2 samt "den store killen i slutet av fängelset".
osv.

Det finns mer än en svårighetsgrad, du måste dock klara Normal(och sedan Cruel etc.) för att låsa upp nästa svårighetsgrad(precis som i de flesta andra ARPG). Disconnects är väl inte så konstigt med tanke på att de nyligen öppnade upp spelet för alla och som sagt så är spelet fortfarande i beta-fasen.

Medlem

Jupp och diablo 3 hade också mycket problem med disconnects men också med lagg.
Dessutom så kostade diablo 3 mer än 500 när det kom medans exile är gratis. Visst har ingen aning hur spelet är senare men so far so good för att vara ett gratis spel.

Har bara lirat själv men tycker det har gett lagomt med utmaning. Medans I diablo 3 då jag körde igenom nightmare utan att använde ett ända healing potion.

"vilken level är du? vi kan lira om du vill! är atm en level 13 marodör."

Jag är level 20 Witch. Visst vi kan lira vad heter dit konto eller ingame name. har inte kollat up hur man addar än.

Medlem
Skrivet av Mytacism:

Nu ska vi ta det lite lugnt innan vi lyfter det till skyarna tycker jag, finns en hel del problem i spelet.

Många blir random disconnectade (dock inte jag) samt att servern verkar gå ner stup i kvarten?
Spelet är uselt på att förklara sig själv, tog ett bra tag innan jag greppade hur det mesta fungerar (är en van ARPG spelare trots allt).
En svårighetsgrad (Normal) vilket gör det ganska tråkigt att spela med en kompis då vi "roflstrompar" allt.
Quests har en tendens att bugga ur bla. banditerna vid Act2 samt "den store killen i slutet av fängelset".
osv.

Du vet väl att vi fortfarande är i en beta stadie. Självklart är de problem som du nämner tänkta att vara fixade innan en release.

Medlem

Ja, det är fortf. beta, men har man en shop där folk handlar för riktiga pengar så bör spelet inte ha så här mycket problem med disconnects / server krashar / server som ligger nere.
Och de flesta ARPGs skalar sig till antalet spelare och dessutom brukar man alltid kunna välja mellan två svårighetsgrader i början.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

De flesta Hacknslash spel jag känner till har alltid bara en svårighetsgrad i början(om man inte räknar hardcore).
Dessutom så blir fiender farligare om man är i grupp, har iaf läst det någonstans. Sen så vet jag inte exakt hur mycket.

Medlem
Skrivet av Mytacism:

Ja, det är fortf. beta, men har man en shop där folk handlar för riktiga pengar så bör spelet inte ha så här mycket problem med disconnects / server krashar / server som ligger nere.
Och de flesta ARPGs skalar sig till antalet spelare och dessutom brukar man alltid kunna välja mellan två svårighetsgrader i början.

Path of Exile skalar sig också till antalet spelare. Citat från en utvecklare som svarade på frågan "Do enemies scale with # of players?":

"Yes, monsters scale in difficulty, and number of item drops, when there are more players."

Sen vet jag inte vad shopen har med deras servrar att göra. Det är ganska tydligt att de inte har kunnat pressa sina servrar till max vilket tydligen har hänt nu när de släppt den öppna betan. Och som Tarmböld sa så har de flesta ARPGs endast en svårighetsgrad i början för att sedan låsa upp de högre svårighetsgraderna. Ett undantag är väl Torchlight 2 för om jag minns rätt så kunde man välja svårighetsgrad i multiplayern på det, men det funkar ju där eftersom man skapar en egen server/ett eget game vilket man inte gör i PoE.

Medlem

Behöver folk att lira med! Några som känner sig sugna?

Medlem

Shoppen har inget med servrarna att göra utan vad jag menar är att "har man mage att ta betalt av folk så ska det också fungera någolunda felfritt".

Om nu spelet skalar sig så är det inget jag märkt då jag och kompisen manglar oss igenom allt utan något större motstånd.
Sacred, Sacred 2, DD, Titan Quest, D&D spelen är några exempel på spel där man haft möjlighet att välja mellan två svårighetsgrader i början, skulle väll inte varit något större problem om skalningen fungerade bättre.

Lite lätt kritik och folk ska försvara spelet med näbbar och klor, jag har ju inte direkt sagt att spelet suger.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Wut? Path of Exile är en medioker efterapning av Diablo 2. Har spelat skiten, och fattar inte grejen. Spelar hellre D3.

Medlem

Visst det finns buggar. Men inte värre än vad Diablo 3 hade vid release och då pröjsade jag 500 spänn för skiten. Här är det fortfarande beta.

Medlem

Skillnaden på PoE och spelen du listade är att de du listade är Single-player spel i grunden och multiplayern går ut på att man skapar ett eget game vilket gör det möjligt att välja svårighetsgrad, medan PoE endast är multiplayer där alla spelar på samma server(eller i samma game).

När det gäller servrarna så får man ju också ha förståelse för att de är en liten utvecklare(ca 18 personer) och inte har någon stor utgivare bakom sig. Diablo 3 hade ju värre problem än detta när det släpptes och de har ändå Activision bakom sig.

Jag försöker inte försvara spelet på något sätt jag försöker bara ge dig rätt information om spelet. Jag har inte ens spelat det speciellt mycket eftersom jag är rätt utbränd på ARPGs just nu.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Wut? Path of Exile är en medioker efterapning av Diablo 2. Har spelat skiten, och fattar inte grejen. Spelar hellre D3.

Medioker vet jag inte men visst det är en diablo efterapning. Fast det är en bättre diablo efterapning än vad diablo 3 var. Diablo 3 tog bort mycket av vad som gjorde D2 och D1 så bra.
Tycker att Path känns mer Diablo över det hela, när jag springer i grottor så får jag Diablo 1 flashbacks. Saknas bara att the butcher spring fram ur något hörn.

Medlem

Det är just alla "Det är så likt Diablo 2" kommentarena som skrämmer imig.
Varför måste utvecklarna i denna genre sträva efter Diablo serien? Torchlight 2 är ett bra exempel på detta. Skitbra spel. Men jag tröttnade ganska kvickt då spelet mer eller mindre är samma sak som Diablo 2 i uppbyggnad och system. (Ja, jag vet att det är i stort sätt skaparna av Diablo som gjort det, men för det behöver det ju inte härma det spel de gjort tidigare)

Kan man inte vara lite uppfinningsrik och komma med lite egna ideér?


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Det är just alla "Det är så likt Diablo 2" kommentarena som skrämmer imig.

Kan man inte vara lite uppfinningsrik och komma med lite egna ideér?

Ge Path of Exile en chans så kommer du snart att inse att det inte är så likt Diablo II som alla säger. Spelet har en hel del originella idéer som får det att stå helt på egna ben.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

En kompis tipsade mig om path of exile, var inte speciellt taggad eftersom att jag var rätt less på hack n slash spel. Diablo 3 hade varit en besvikelse och torchlight 2s grafik var för irriterande för att jag skulle vilja lira det.

Men men Path of exile var verkligen ingen besivikelse. Älskar grafiken och atmosfären. Känns betydligt mera Diablo 1 & 2 än vad diablo 3 var. Dessutom så känns spelet utmanande och inte som diablo 3 där man kan gå igenom de första 3 akterna utan att anstränga sig.
Spelet har också ett gigantiskt talant tree vilket jag älskar eftersom att jag kan konfigurera min karaktär hur jag vill. Blir att köra en melee/caster witch.

Spelet är dessutom helt gratis och kan ladda nes via deras hemsida. vet att det kommer att finnas micro transaktioner till spelet men vet inte exakt vad det kommer att innebära.
Har dessutom ingen aning hur end game contentet kan se ut, men än så länge är jag riktigt imponerad.
Hur som helst så är det skönt att slippa diablo 3 då man bara springer och köper på AH mesta dels av tiden.
Sjukt impad hur detta rätt okända spel kunde pungsparka Diablo 3 så hårt. Blizzard borde verkligen skämmas.

Freemium menar du?
Det märks solklart vilka spelare som Path of Exile vänder sig till och det är alla de som inte tyckte om D3. Bara det gör att jag inte tycker om det.
Torchlight 2 gjorde allt det som D3 borde ha gjort långt före Path of Exile.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:
Skrivet av Arkaith:

Wut? Path of Exile är en medioker efterapning av Diablo 2. Har spelat skiten, och fattar inte grejen. Spelar hellre D3.

Medioker vet jag inte men visst det är en diablo efterapning. Fast det är en bättre diablo efterapning än vad diablo 3 var. Diablo 3 tog bort mycket av vad som gjorde D2 och D1 så bra.

nämen gjorde dom något nytt ? dom sjuka jävlarna !


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Tarmböld:
Skrivet av Arkaith:

Wut? Path of Exile är en medioker efterapning av Diablo 2. Har spelat skiten, och fattar inte grejen. Spelar hellre D3.

Medioker vet jag inte men visst det är en diablo efterapning. Fast det är en bättre diablo efterapning än vad diablo 3 var. Diablo 3 tog bort mycket av vad som gjorde D2 och D1 så bra.

nämen gjorde dom något nytt ? dom sjuka jävlarna !

D3 blev ett sämre spel för att dom gjorde för mycket nytt, så man kan väl säga att det var dåligt. Eller i alla fall sämre än vad det kunde ha varit, det kan ju vara ett bra spel ändå.

Om nu D3 blev dåligt för att det var en D2 ripp med för mycket nytt, så kan man som motsats man då säga att PoE är en D2 rippp med lagom mycket nytt, vilket kanske passar en hel del D2-spelare bättre.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vet inte om jag håller med om att diablo 3 var dåligt bara för att dom gjorde för mycket nytt.
Diablo 2 introducerade mycket nytt. Men dom gjorde det på ett bra sätt. Det mesta av det nya Diablo 3 introducerade funkade inte.
Gillade inte att talent träden var borta, Auktions hustet förstörde levling processen när man hela tiden kunde hitta bättre saker på AH för rätt billigt pris. Var inget fan av den Wowaktiga grafiken heller.
Andra saker som förstörde spelet för mig var att de första tre svårighetsgraderna var för enkla, finns det ingen utmaning så blir allt som en sömnpiller. Inferno var mer utmanande men sjukt oigenomtänkt, när vissa melee klasser var tvugna att gå sköld och hamstra alla möjliga defensiva stats och resistances. Medan ranged klasser bara kunde sattas på DPS eftersom att dom hur some helst dog av 1-2 slag(visst detta kanske blivit löst med patchar).
Item droppsen var också sjukt tråkiga i de flesta fallen, vilket ännu mer uppmuntrade en att gå till AH. Och även akterna var i överlag oimponernade, speciellt akt 3.

Jag tror inte alls att D3 var dåligt bara för att det var många nya saker, tvärtom, jag tror att Diablo 3 hade varit bättre om dom hade vågat göra mer med spelet. Spelare hade väntat i 12 år och spelet hade Hypats galet mycket.
Såklart kan dom inte leva upp till hypen när dom inte vågar göra något som känns fräscht.
Istället gjorde dom i stort sätt samma saker som D2 fast sämre samtidigt som det inte riktigt gav den där gamla goda Diablo atmosfären, medans de få nya sakerna bara var idiotiska.

Spelet kändes verkligen inte som om dom hade hållt på att utveckla det i en jäkla massa år, dom skulle ha vågat att experimentera med ett ännu mer intressant talent tree, arbetat med mer random events och levels, satsat på en mer orginell och mörk handling, utmanande gameplay i alla akter, mera intressant items etc etc...

Visst Path of exile hade också kunnat behövt fler egenskaper för att spelet verkligen ska vara imponeraned 2013.
Men I överlag så tycker jag att dom har lyckats göra ett bättre spel än vad Diablo 3 var.

1. Spelet är Gratis.
2. Mer utmanade strider.
3. Mycket roligare level system som gör att man kan konfiguerar karaktären lite hur man vill.
4. Bättre atmosfär.
5. Roligare Items, till och med omagiska föremål kan komma till nytta.
6. Akterna har varit bättre och roligare än D3s.
7. I överlag så föredrar jag den mer realistiska designen på karaktärer och föremålen. Än D3s WoWaktiga stil.
8. Utvecklarna kommer att förese spelet med fler nya akter som är gratis.
9. Rent generellt känns det mindre neddummat.
10. Inget AH, visst det kommer finnas microtransaktioner. Men tror ändå inte det kommer förstöra lika mycket som AHt i D3.

Ja jag är säker på att Torchlight 2 också är bra. Men jag klarar verkligen inte av den grafiken. Cartoony stilen bränner mina ögon och sabbar atmosfären.

Medlem

Jag gillar också Path of Exile, trevlig combat, kul skill träd och gratis dessutom.
Har hört från en kompis att han blivit dissad några gånger, det har bara hänt mig 1 gång som jag spelat.
Tog också några levlar att lära sig hur spelet fungerade men det var inte så jättekrångligt. Det enda som tar lite tid är att lära sig är vad items är värda
Är level 28 och ser fram emot att fortsätta spela.

Testade öppen beta av Path of Exile någon helg förra året och var riktigt imponerad, men jag har inte hunnit sätta mig och spela sedan betan blivit öppen på heltid.

Själv är jag ännu en som inte var imponerad av Diablo III och största anledningen är att jag tycker att spelet känns mer som att det var gjort för den stora massan än de trogna fansen. Tro mig när jag säger att jag tycker att spelet var bra, men efter att ha spelat igenom spelet en och en halv gång tröttnade jag. Hälsoorberna tog bort mycket av känslan att bevaka sin hälsa och de släpptes så random att det kändes löjligt. Skillsystemet var alldeles för litet även om jag gillade möjligheten att kunna ändra de val man gjort och inte var nöjd med. Att inte kunna levla upp sin smed och juvelerare utan att spela svårare svårighetsgrader kändes lite löjligt. Fick inte heller riktigt rätt känsla i miljöerna med vissa undantag som träffade mitt i prick. Detta är anledningarna till att jag ser Path of Exile som det Diablo III jag egentligen förväntade mig.

Förstår dock inte varför Diablo III-älskare inte skulle kunna gilla Path of Exile eller vice versa. Känns så uttjatat med fanboyism. Kan inte bara ett bra spel få vara just ett bra spel?


signatur
1
Skriv svar