CD Projekt: "Vill vara bättre än Skyrim och Dragon Age"

The Elder Scrolls har tappat gnistan helt och hållet, "The Witcher" visar nog vart framtiden barkar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av lolBEEF:

Låg ribba...

Sannerligen, har personligen aldrig varit en "Witcher" fan men om de tycker att de har att "lära av" Skyrim och att det är ett mål att vara bättre än det och Dragon Age så nedvärderar de sig själva. Vad jag just sa gav mig en trist inblick i hur låg kvaliten har varit på fantasy RPG spel den senaste tiden.


signatur

Du vet att du vill gå med i Church of the Flying Spaghetti Monster o bli en Pastafarian du med.

Medlem

Skyrim är nog det mest överskattade spelet någonsin.

Själva världen och storyn är det inget fel på.

Men gameplayet...

Trasigare och stelare spel får man leta ett bra tag efter.

Gillar att man var tvungen att vänta på en MOD(!!!!!) som gjorde att man kunde använda alla tangenter lol.

Medlem

Tror inte det är produktionskvaliten som kommer avgöra 5 eller 10 miljoner sålda ex. Det behövs en kreativ och global pr-plan och ett varumärke folk redan känner till sen tidigare, tror jag. Något Witcher 2 nog har skapat förutsättningarna för.

Sen om spelet är roligt så får man ju hjälp med mun-till-mun pr.

Nu när 5 miljoner människor spelat Witcher 2 så är ju oddsen större att vi får se fan-tributes/skapelser på Youtube och annat liknande som bygger community också.

Jag skulle inte bli paff över en högre försäljningssiffra denna gång!

Medlem

Kommer nog aldrig förstå Skyrims "storhet". Det första man som PC-spelare möts av är PORTNING och därefter är hela spelet en tok-portning från konsoll där man gjort konsollstyrningen anpassad till PC utan att ändra på något alls. Man har bara mappat knapparna och mus till vad man tycker passar.

Spelade väl dryga två timmar innan jag inte kunde ta mer. Jag sitter vid en PC, inte ett tv-spel...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Efter 500 timmar i Skyrim, 600 i Oblivion och närmare 1000 i Morrowind så skall det jävligt mycket till för att jag skall byta favoritspelserie.

En bra början av CD-projekt vore att göra så att man faktiskt fick spela sin egen karaktär istället för någon annans...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

All heder till spel som är mod-vänliga, något som är allt för sällsynt i dagens spelindustri.

Medlem

Är inte så värst svårt att sopa banan med Skyrim (eller något Elder Scrolls spel för den delen) om man tänker på produkten som den är direkt från hyllan. Om man däremot jämför med ett tokmoddat Skyrim, Oblivion eller Morrowind så är ribban jäääääävligt hög.

400timmar in i Skyrim och än har jag inte tröttnat. Timmarna jag lagt ner på Morrowind och Oblivion vill jag inte ens prata högt om.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Efter 500 timmar i Skyrim, 600 i Oblivion och närmare 1000 i Morrowind så skall det jävligt mycket till för att jag skall byta favoritspelserie.

En bra början av CD-projekt vore att göra så att man faktiskt fick spela sin egen karaktär istället för någon annans...

Det kommer man få göra i Cyberpunk 2077 men Geralt är the witcher. Finns visserligen andra också men vore konstigt att basera två spel på böcker och sen helt gå ifrån det formatet. Älskar personligen att skapa egna karaktärer och tycker TES-spel är roliga men de kommer ju inte i närheten av känslan av världen och storyn i The Witcher. Det är stort men inte speciellt engagerande.

Medlem
Skrivet av k3m:

Witcher serien är min favorit. Morrowind mitt favorit spel.

Precis så känner jag med


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Beror ju vilken ribba det ligger på, stor skillnad mellan dragon age 1 & 2. DA2 är nog inte så svårt att slå

Medlem

Skyrim och DA-O är ju helt olika spel. Jag är inte säker på att jag vill kalla Skyrim ett RPG . Skyrim saknar konversationer och story, det är ett resultat av att vara ett så öppet spel. Det är inte sämre eller bättre, det är bara annorlunda. DA och The Withcer tävlar lite mer i samma liga, även om jag tycker att DA är bättre. Men spelade faktiskt igenom The Withcer 2 förra veckan och jag måste säga att jag tycker spelet har en grym berättelse, även om jag inte är ett fan av stridsmekaniken.

Medlem

Var det bara jag som tyckte att Witcher 2 var helt megasämst?

Det verkar så iaf.=/
Usch FZs forum har fått mig att börja gnälla också. dags att dra kanske?

ELF
Medlem

The Elder Scrolls blev det men The Witcher kan nog bli favoriten efter att ha spelat igenom 2an och 3an.
Har spelat Oblivion och Skyrim. Sen har jag även spelat lite The Witcher 2, men inte tillräckligt för att direkt kunna säga något om det. Jag tror dock att det ska bli riktigt gutt att gosa ner sig i The Witcher 2 när jag köpt ny prolle och längtar verkligen efter 3an.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Ser inga som helst bekymmer med att prestera bättre än de båda.


signatur

Retro.

Medlem

Då måste dom bli lite mer tillgängliga och intuitiva med UI och design. Annars så är deras spel riktigt bra!

Medlem

Jag fullkomligt älskar Skyrim, det är precis min typ av spel. Har dock absolut ingenting emot the Witcher men föredrar Elder Scrolls. Men the Witcher 3 kan bli ett givet köp när det kommer.


signatur

Wake me up for entertainment

Inaktiv
Skrivet av m_g_karlsson:

Var det bara jag som tyckte att Witcher 2 var helt megasämst?

Det verkar så iaf.=/
Usch FZs forum har fått mig att börja gnälla också. dags att dra kanske?

Inte dåligt, men definitivt överskattat. Tycker inte storyn är något speciellt och framförallt gillar jag inte striderna i varken första eller andra The Witcher. Föredrar överlag rollspel där jag även har mer frihet att skapa mina egna karaktärer. Har lite svårt för Geralt med - i synnerhet efter att ha läst en av böckerna (som däremot var rätt dålig).

Har Dragon Age: Origins som favorit single player rpg, men det känns olikt The Witcher på så många sätt.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag antar att jag är för oldschool helt enkelt

Oldschool? Witcher är väl "oldschool" i den meningen. Du får din karaktär, med din bakgrundshistoria, nu spela. Det är väl så de allra flesta "oldschool"-spelen var, med undantag för att man inte hade någon bakgrundshistoria utan bara en karaktär. Att skapa en helt egen karaktär med helt egen historia är väl relativt nytt inom spelhistorien?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Skyrim uppslukade mig helt, tills jag hade upptäckt hela kartan och sedan tröttnade jag. Föredrar rpg-känslan jag får med mina karaktärer i dragon age. Men då menar jag tvåan. Aveline, Varric, Carver och resten gör spelet för mig. På samma sätt som Garrus, Liara och Kaidan är självskrivna för mig i Mass Effect. Har inte testat Witcher än, hörde för mkt negativt om romanserna samt att man måste lira som kille. Kanske får ta mig i kragen och prova det ngn gång.

Medlem

DAO känns som det mest solida RPG jag spelat överlag - det har en bra blandning av story och gameplay, medan många andra spel kompromissar på det ena eller andra.

TES-spelen är underbara sandlådor, men som storydrivna RPG-spel? Något tama. Kört en del Witcher 2, och blir inte vän med spelmotorn, stridsmekaniken är något jag finner nästan lika frustrerande som den totalt hopplösa i DA2. Ser hellre ett mer "långsamt" stridssystem (m.a.o. mer klassiskt D&D, i stil med de flesta tidiga RPG-alstren från ex. Bioware och Obsidian) i stället för de hjärndöda hack&slash-fester de allra flesta "RPG"-spelen idag blivit.

Witcher 3 kan definitivt bli något att kika på, men skulle gärna se att man fick skapa sin egen karaktär till åtminstone någon grad (lite drag á la ME?) och en mycket mer polerad stridsmekanik. Vad gäller "konkurrenten" (efter DA2 förtjänar den knappt titeln) DA3 behöver de i princip göra om, göra rätt - med tanke på alldeles för många av Biowares designval de senaste åren känns det tyvärr väl osannolikt.

TES (och Bethesda överlag) behöver göra sig av med den förbannade Gamebryo-motorn. Att de sen ska försöka göra ett MMO när folk faktiskt hellre vill ha mer klassiska RPG-spel (apropå Bioware och SW:tOR kontra ett nytt KotOR) är en rejäl facepalm.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av purjo:

Fortfarande inte spelat mer än ett fåtal timmar av Wticher 1 men har svårt för konceptet. Kanske skulle försöka ge mig på det igen men jag har svårt för Geralt som person, tycker han är tråkig och har inget intresse av att spela som honom.

Tror du har lite fel syn på detta, se det som Shepard från Mass Effect, du skapar en egen gubbe, bara att han har 1 "modell" du kan använda dig av bara. (han har då också lite historia etc etc)

Medlem

DAO är nog mitt favorit spel i den här röstningen.

Minglandet mellan karaktärerna är ganska roligt attt lyssna på i DA2 iofs men gameplay är ett nederlag i jämnförelse.

Medlem
Skrivet av GooGeL:

DAO är nog mitt favorit spel i den här röstningen.

Minglandet mellan karaktärerna är ganska roligt attt lyssna på i DA2 iofs men gameplay är ett nederlag i jämnförelse.

Så spännande. Jag tyckte mest att DA Origins kändes segt. "Alistair, gå och banka på den killen" --> *shyffla shyffla*. Det tog sådant tid innan saker hände. Sedan spelar jag helst mage vilket inte kändes så häfigt i DAO men i DAII så har man ivarje fall fått lite roligare animationer mm. Samt att jag gillar class-combos. Kul att vara inne på taktik-delen och se till att ens party tar tillvara på dom.

Sant att jag spelade sönder DAO en aning, när det kom ut så skapade jag Warden efter Warden. Men jag har inga problem att fortsätta att starta och spela klart ny Hawkes nu också men den senaste Warden som skapades för ca 2 månader sedan fortfarande campar i Ostagar. Nuvarande Hawke kom precis till Act 3. DAII är helt enkelt roligare att spela för mig, lägg till Legacy som är en personlig favo när det kommer till dlc så blir jag glad. Mark of the Assasin var också bra, men inte lika rolig att spela igenom för mig som Legacy. Som vanligt gissar jag, olika personer gillar olika saker.

Medlem
Skrivet av farfadern:
Skrivet av purjo:

Fortfarande inte spelat mer än ett fåtal timmar av Wticher 1 men har svårt för konceptet. Kanske skulle försöka ge mig på det igen men jag har svårt för Geralt som person, tycker han är tråkig och har inget intresse av att spela som honom.

Tror du har lite fel syn på detta, se det som Shepard från Mass Effect, du skapar en egen gubbe, bara att han har 1 "modell" du kan använda dig av bara. (han har då också lite historia etc etc)

Det är bara det att när han pratar så låter han som han vill ta livet av sig i närmaste flod och jag blir trött på hans deppiga likgiltighet. Hur jag än svarar i mina konversationer får jag samma känsla.

Inaktiv

Fem miljoner sålda exemplar av ett spelhus andra spel är inte dåligt. Tvärt om, imponerande. CD Projekt RED har bara börjat.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Ankh:

Jag antar att jag är för oldschool helt enkelt

Oldschool? Witcher är väl "oldschool" i den meningen. Du får din karaktär, med din bakgrundshistoria, nu spela. Det är väl så de allra flesta "oldschool"-spelen var, med undantag för att man inte hade någon bakgrundshistoria utan bara en karaktär. Att skapa en helt egen karaktär med helt egen historia är väl relativt nytt inom spelhistorien?

Jag syftar på spel som Bards Tale, Wizardry, Might and Magic, Demons Winter etc etc.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av purjo:
Skrivet av farfadern:
Skrivet av purjo:

Fortfarande inte spelat mer än ett fåtal timmar av Wticher 1 men har svårt för konceptet. Kanske skulle försöka ge mig på det igen men jag har svårt för Geralt som person, tycker han är tråkig och har inget intresse av att spela som honom.

Tror du har lite fel syn på detta, se det som Shepard från Mass Effect, du skapar en egen gubbe, bara att han har 1 "modell" du kan använda dig av bara. (han har då också lite historia etc etc)

Det är bara det att när han pratar så låter han som han vill ta livet av sig i närmaste flod och jag blir trött på hans deppiga likgiltighet. Hur jag än svarar i mina konversationer får jag samma känsla.

Aha, okej själv körde jag på rysska så...för mig går de an

12
Skriv svar