Playstation 4 för 3 000 kronor?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Lasrod:

Om den blir så billig så kommer det säkert vara månadsavgift istället. tyvärr.

Jag tror garanterat att tjänster kommer att vara den stora drivkraften denna generation. Det ska bli intressant hur Sony använder köpet av Gaikai, det har ju varit en del spekulationer kring det.

En fast månadskostnad och kunna streama PS3-spel på din PS4 är ju ingen omöjlig tanke.


signatur
Medlem

Ur ett rent marknadsanalytiskt perspektiv så tror jag inte att det fungerar att släppa en konsol för 6000 kr idag.

3500-4500 låter mer rimligt, men det känns dumt att spekulera när eventet är om 2 dagar.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Lasrod:

Om den blir så billig så kommer det säkert vara månadsavgift istället. tyvärr.

Jag tror garanterat att tjänster kommer att vara den stora drivkraften denna generation. Det ska bli intressant hur Sony använder köpet av Gaikai, det har ju varit en del spekulationer kring det.

En fast månadskostnad och kunna streama PS3-spel på din PS4 är ju ingen omöjlig tanke.

Det tror jag knappast. Möjligtvis att man kan hyra spel en kortare period eller köpa dem för att sedan strömma dem över nätet. Sony kommer inte ge bort ngt nästan gratis.

Medlem
Skrivet av lang:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Får komma ihåg att det inte är någon "dyr" blu-rayspelare med denna gång. Då gick fristående sådana loss på nästan lika mycket som ett PS3, så blir nog hursom billigare än föregångarens lanseringspris.

Knappast, då en blurayrom dvs bara enheten gick loss på max 1000kr vid tillfället. Då sony köpte ganska många sammtidigt samt till helt andra priser än oss, Så max 3-400kr

Bluray-spelare var svindyra när PS3 släpptes. Det var lika bra att köpa en PS3 om man var ute efter en Bluray då priset var desamma och spelaren i PS3 var den bästa på marknaden.

Det stämmer att Bluray-ROM fanns för mellan 1000-2000kr, men dessa spelare var oerhört seg. För en någorlunda snabb, på den tiden i alla fall, var man tvungen att punga ut över 3000kr, och minns jag inte helt fel så kostade spelaren i PS3 runt $300 att tillverka och var den dyraste komponenten i PS3 följt tätt inpå av Cell-processorn.

Med tiden så har Bluray gått ner i pris, och det har även PS3. Den kostar inte 6000kr idag, utan den går att få tag på för under 2000kr. PS4 kommer alltså inte att vara så dyr pga den optiska enheten.

Medlem

sverige ligger alltid tusen lappen över amerikanska, så räkna med 4000 + 1000 för ett spel och en till dosa!, japp vi är på 5000 igen!

Medlem
Skrivet av kabex:

Ur ett rent marknadsanalytiskt perspektiv så tror jag inte att det fungerar att släppa en konsol för 6000 kr idag.

3500-4500 låter mer rimligt, men det känns dumt att spekulera när eventet är om 2 dagar.

6000 är totalt orimligt. Det funkade inte 2006 och funkar inte idag när folk har ännu mindre pengar att röra sig med.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Lasrod:

Om den blir så billig så kommer det säkert vara månadsavgift istället. tyvärr.

Jag tror garanterat att tjänster kommer att vara den stora drivkraften denna generation. Det ska bli intressant hur Sony använder köpet av Gaikai, det har ju varit en del spekulationer kring det.

En fast månadskostnad och kunna streama PS3-spel på din PS4 är ju ingen omöjlig tanke.

Det tror jag knappast. Möjligtvis att man kan hyra spel en kortare period eller köpa dem för att sedan strömma dem över nätet. Sony kommer inte ge bort ngt nästan gratis.

Nästan gratis? Månadskostnad? Går inte ihop. Tror på något liknande Plus-medlemsskap som idag där du också kan få tillgång till spel så länge du fortsätter att betala varje månad.


signatur
Medlem

Sålänge de säljer PS3an så kommer de inte rea ut varenda titel nästan gratis på ps4. Det är en dum idé om man vill tjäna pengar.

Tror på en modell där man kan stoppa i sin ps3 skiva och strömma spelet ner till konsollen eller där man betalar en liten summa för att spela ett begränsat antal dagar eller fullpris för obegränsad tid.
Möjligtvis vissa äldre titlar som inte publiceras längre kommer vara "gratis" genom en prenumerationstjänst med månadskostnad.

Det är ungefär så Onlive och Gaikei fungerar.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Lasrod:

Om den blir så billig så kommer det säkert vara månadsavgift istället. tyvärr.

Jag tror garanterat att tjänster kommer att vara den stora drivkraften denna generation. Det ska bli intressant hur Sony använder köpet av Gaikai, det har ju varit en del spekulationer kring det.

En fast månadskostnad och kunna streama PS3-spel på din PS4 är ju ingen omöjlig tanke.

Det tror jag knappast. Möjligtvis att man kan hyra spel en kortare period eller köpa dem för att sedan strömma dem över nätet. Sony kommer inte ge bort ngt nästan gratis.

Sony tjänar inga stora pengar på Playstation 3-spel som vart ute i ett eller två år redan. Och den summan de faktiskt tjänar på dem kommer bli betydligt mindre när Playstation 4 varit ute i handeln ett tag.

Så det är väl en utmärkt idé för dem att få in 100-200 kr per månad och användare och låta folk spela lite gamla PS3 spel på sin PS4 när spelen i fråga knappt går att få tag på längre (förutom begagnatmarknaden där Sony ändå inte får ett öre för besväret).

Och de lär inte lägga till spel som The Last of Us, nya God of War eller Beyond från start, som ändå kommer vara hyffsat färska när PS4 kommer ut. Då kan de istället ha "nyrelease" av dessa spel framöver, så de får massa nytt folk till sin streamingtjänst lite då och då. Sen sätter man en bindningstid på tre månader eller något liknande (t.ex så bra tjänster att folk blir hooked när de väl har testat) så tjänar de massvis med pengar på "gamla" spel som knappt skulle generera något alls annars.

Detta är bara en tanke från min sida, men det är inte direkt nästan gratis. Utan en rejäl kassakossa för spel som nästan inte skulle generera inkomst alls längre för Sonys del.

Men det är mycket möjligt att man hyr spel eller köper dem och kan spela dem från molnet, det var bara ett exempel på hur de skulle kunna tjäna pengar på annat vis.

Inaktiv

Om den inte är bakåtkompatibel med tidigare spel, är den ointressant. :/

Medlem

Hmm, kanske blir en PS4 ändå när jag vet om den har något att erbjuda som PC inte har och då snackar jag inte bara spel.

Jag tänker dock inte göra om misstaget att köpa den innan någon pricedrop, relativt dyr hårdvara med få spel låter inget vidare.

Medlem

Spelar inte så stor roll vad lanseringspriset blir tycker jag, då de ändå måste sänka det vartefter. Kommer nog skaffa mig även PS4:a ifall det kommer några intressanta spel till den.

Gissar ju iallafall på att de kommer hypa sönder ett nytt Gran Turismo igen. ^^

Medlem

Blir en uppesittarkväll för mig. Skall bli intressant och se vad de har knackat ihop.

Så länge den blir snygg till utseende så har tjejen inget emot att man skaffar en

Medlem

Det har spekulerats om komponenterna, och dessa ihop skulle kosta runt $550-650.

Jag tror, och hoppas starkt på att man får en vettig konsoll som håller en högre standard med datorerna under en längre tid. Idag är det katastrof, och spel till PS3 kommer att fortsätta tillverkas i minst 1 år från nu.

Att ligga på >20 fps i vissa spel är enligt mig oacceptabelt.

Inaktiv
Skrivet av Ellakk:

3000, glöm det! Reinfuhrern ska ha mat oxå.

Vem är det?

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Ellakk:

3000, glöm det! Reinfuhrern ska ha mat oxå.

Vem är det?

Reinfeldt, I guess.

Medlem

Justerat för inflation är 3000 (eller 3500 som det lär bli i Sverige) cirka hälften av de 6000 PS3 kostade vi släpp. Räknar på en genomsnittlig inflation på 2% på 7 år.

Medlem

Det är bara att läsa kommentarerna till dessa nyheter så ser man direkt varför många kids lär bli besvikna på ett eller annat sätt. Uppfattningen verkar vara att kraftig hårdvara blir billig bara för att den sitter i en spelkonsol istället för en PC, man vill ha tripla GTX 690, 32gb RAM och den senaste femtioelvakärniga i7-CPU:n men inte för över 3000kr!

3000kr är inte ett rimligt pris för de förväntningar många har på nästa generation, det är alldeles för lågt. Personligen hoppas jag på en lite kraftigare konsol för runt 5000-6000kr. Som tidigare nämnt behöver ju inte Sony lägga pengarna på en dyr blu-ray-enhet den här gången så en större del av summan ligger förhoppningsvis på prestandan.

Medlem

3500-4000 kommer den kosta. LÄTT

Medlem

Lär ju bli en ps4 så länge den har bakåtkompatibilitet. Utan det klarar jag mig gott med ps3an så länge

Medlem

Haha, jag tycker mig se en hel skara "wannabe-Patchters" här vilket är ironiskt då många användare verkar sky honom som pesten...

När jag ändå är har och skriver så kan jag passa på att utbilda er mindre vetande. Det finns många sätt och taktiker för företag när det kommer till prissättning för en produkt.

Till exempel finns det en taktik som heter Price Skimming ([http://en.wikipedia.org/wiki/Price_skimming]) vilket innebär att företaget går ut med et högre pris för att sedan jobba sig neråt i de olika prissegmenten tills dess att ett marknadsmässigt prisläge, så kallat jämviktspris, har uppnåtts.

Ett annat tillvägagångssätt är att gå med en minimal förlust per enhet, men att sedan förlita sig på att konsumenterna köper tillbehör, så som spel eller en extra kontroll. Den här taktiken utövar bland annat Gillette som skickar ut gratis rakhyvlar till män på deras 18 års dag. De går med förlust på varenda rakhyvel, men sedan fortsätter vissa individer att köpa rakblad till dessa hyvlar, som i sin tur är extremt dyra, och innebär mycket vinst för företaget.
Även Nintendo praktiserar detta just nu med Wii U, där det krävs ett att varje såld konsol inte går med vinst förrän konsumenten har köpt ett spel ([http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20121025/wii-u-saljs-inledn...])

Vad gällande kostnader för slutkonsument så är det svårt att gissa. Dock går det att göra vissa antaganden angående om vad som kan påverka priset till oss konsumenter:

- Blu-Ray spelaren har nu funnits på marknaden i några år och därmed blivit billigare att både tillverka och köpa in.

- Enligt de rykten som florerar så kommer Sony använda sig av redan existerande plattformar av AMD och NVidia och därmed kunna reducera kostnaderna från att producera dem själva. Det kommer att kunna påverka både R&D kostnader såväl som produktionskostnader som i sin tur påverkar priset till slutkonsument.

- Ett faktum som dock skulle kunna påverka kunden negativt åtminstone ur prissynpunkt, skulle kunna vara det faktum att Sony kan vara sugna på att återigen försöker ta sig in i High-End-segmentet som de tidigare har varit förknippade med. Detta skulle isf kunna vara en barriär för en låg prisbild.


signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Lasrod:

Om den blir så billig så kommer det säkert vara månadsavgift istället. tyvärr.

En fast månadskostnad och kunna streama PS3-spel på din PS4 är ju ingen omöjlig tanke.

Det där!
Det där är en vidrig tanke. ok sure, låt bulken utav all information vara på ens lokala maskin men kanske "tvinga" folk att vara online medan en server autentiserar(som så många idioter har idag) Spelet.

Kolla på Steam, kopiera tillväga gångs sättet och sluta irritera oss med idiot grejer.

Finns allt för många spel som absolut inte kommer fungera som man vill tack vare latens(vi kommer alltid ha latens finns ingen "tech" än som kan handskas med detta).

Medlem

Ja, man får väl det man betalar för.

Skrivet av Dream_Cleaver:
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Ellakk:

3000, glöm det! Reinfuhrern ska ha mat oxå.

Vem är det?

Reinfeldt, I guess.

Ruinfeldt.

Medlem

Hoppas uppgifterna inte stämmer. Så billig enhet tyder på bristande hårdvara. jag köper hellre ett kraftpaket för 5-6k än något halv-skräp för 3k.

Medlem

Knappast 3000kr i Sverige när det är Svensk Filmindustri som har hand om försäljningen.

Folk spekulerade om priserna när ps3an skulle släppas och tittade på det amerikanska dollarpriset och var korkade nog att tro att dollarkursens pris skulle gälla i sverige. Sverige fick bland den dyraste ps3an i hela världen med nästan 300 dollar mer i pris.

Sweden SEK 5,995 $921


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Flumbulle:

En massa bra text

Bra skrivet, konstruktiv text.

Hur som helst, stå tror jag den kommer bli lite billigare än när förra kom ut. Men som andra redan sagt i tråden, så ligger vi ju rent generellt högre här i EU och Svea, så konsolen kommer nog inte bli mycket billigare.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Då lägger jag ut ca 7000 på nästa ps med spel å sånt till låter det som. Dag1!

Medlem

Om det kostar som när PS3 kom ut, hade jag köpt pc grejer istället och byggt en egen fet steambox. Thats the truth.

Menar kolla in, bara detta är inte dumt
http://www.youtube.com/watch?v=Bh455l3348s&feature=player_det...

Medlem

Jo, det känns som om konsolen kommer kosta runt 4000-5000 så är det bättre att köpa ett uppgraderingspaket till PC:n för dom pengarna istället. Kommer hålla i ungefär lika många år och en PC istället för konsol är ju som att ha bil istället för att åka tåg. Visst, mindre säkert/stabilt, men väldigt mycket större frihet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag tror inte Sony kommer nämna några priser imorgon om det inte är så att de vet att de har ett väldigt lågt och aggresivt pris. De vill inte utannonsera ett "normalt" eller högt pris som Microsoft sedan kan välja att lägga sig under när de visar upp sin nästa konsol.

123
Skriv svar