Playstation 4 för 3 000 kronor?

Medlem
Skrivet av Qvisten:

Om det kostar som när PS3 kom ut, hade jag köpt pc grejer istället och byggt en egen fet steambox. Thats the truth.

Menar kolla in, bara detta är inte dumt
http://www.youtube.com/watch?v=Bh455l3348s&feature=player...

visst. men det är ingen lösning om man vill köra spel som är exlusiva till ps4.

om det är en ps4 man vill ha tar man väl inte och bygger en steambox? och förresten så är väl 720 ett alternativ?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av lang:
Skrivet av Ichabod:
Skrivet av lang:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Får komma ihåg att det inte är någon "dyr" blu-rayspelare med denna gång. Då gick fristående sådana loss på nästan lika mycket som ett PS3, så blir nog hursom billigare än föregångarens lanseringspris.

Knappast, då en blurayrom dvs bara enheten gick loss på max 1000kr vid tillfället. Då sony köpte ganska många sammtidigt samt till helt andra priser än oss, Så max 3-400kr

Umm, en Blu-ray spelare kostade uppåt 10000kr när PS3 släptes. Se t ex den här artikeln från 2007:
http://www.mobil.se/prylportalen/nyheter/sankt-pris-pa-blu-ra...

Tror du sony skickade med en separat blurayspelare? Slå upp Blurayrom.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=444826 snarare en sån som sitter i.
Vilket sony fick köpa för några ören.
Snacka om okunnig.

För det första, trevligare ton tack. För det andra kostade inte en blurayrom "några ören" 2006.

Från Wikipedia; "The first mass-market Blu-ray Disc rewritable drive for the PC was the BWU-100A, released by Sony on July 18, 2006.[31] It recorded both single and dual-layer BD-Rs as well as BD-REs and had a suggested retail price of US $699."

Sony gick trots det höga proset till och med back $200 för varje såld enhet. De använde PS3 som vapen i formatkriget mot HD DVD och med facit i hand lyckades de men det kostade ett par miljarder i förlust för konsoldivisionen.

Vill inte sätta mig in i diskussionen men det han talar om är en BD-ROM (läsare) och det du länkar till är en BD-RE (brännare).

En vanlig BD-R skriver till skivor som i dagsläget kostar ca 8kr styck. En BD-RE skiva går loss på ca 14kr styck och en BD-RE DL går loss på ca 80kr styck.

Vet inte hur mycket något kostade på den tiden men vet att det var billigare att köpa en PS3 för att se bluray filmer än att köpa en sepparat blu-rayspelare.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Kommer tragiskt nog missa streamen då jag jobbar men kommer nog försöka hålla koll på twittrandet.

Har svårt att tro den kommer hamna såpass lågt som 3000. Jag gissar de som säger 4500-5000 är mer i rätt område, men då tror jag även move osv kommer ingå i ngn form av starter pack.

Och är fortfarande lite orolig att sony bara trollar o annonserar något som typ en vita med större skärm.

Älskar min ps3 och ser fram emot att få ta del av vad nästa generation kan ge oss.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Qvisten:

Om det kostar som när PS3 kom ut, hade jag köpt pc grejer istället och byggt en egen fet steambox. Thats the truth.

Menar kolla in, bara detta är inte dumt
http://www.youtube.com/watch?v=Bh455l3348s&feature=pl...

visst. men det är ingen lösning om man vill köra spel som är exlusiva till ps4.

om det är en ps4 man vill ha tar man väl inte och bygger en steambox? och förresten så är väl 720 ett alternativ?

Sa väl ändå inget om att du behövde göra det, skrev att jag hellre hade gjort det.
Då får man ju välja om de få spelen som är exklusiva för en konsol är värt massa tusenlappar eller inte, kan ju inte jag svara på för dig, men jag tycker nog inte det är värt. Jag har 360,ps3 och wii men inte ofta jag använder dem till annat än streama. Spelar mest på pc då jag tycker det är bäst Smaksak.
Absolut är det

Medlem
Skrivet av Qvisten:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Qvisten:

Om det kostar som när PS3 kom ut, hade jag köpt pc grejer istället och byggt en egen fet steambox. Thats the truth.

Menar kolla in, bara detta är inte dumt
http://www.youtube.com/watch?v=Bh455l3348s&featur...

visst. men det är ingen lösning om man vill köra spel som är exlusiva till ps4.

om det är en ps4 man vill ha tar man väl inte och bygger en steambox? och förresten så är väl 720 ett alternativ?

Sa väl ändå inget om att du behövde göra det, skrev att jag hellre hade gjort det.
Då får man ju välja om de få spelen som är exklusiva för en konsol är värt massa tusenlappar eller inte, kan ju inte jag svara på för dig, men jag tycker nog inte det är värt. Jag har 360,ps3 och wii men inte ofta jag använder dem till annat än streama. Spelar mest på pc då jag tycker det är bäst Smaksak.
Absolut är det

Ja, det skrev du. Ber om ursäkt. Jag var lite för snabb, det är så många som ska gnälla på konsoler innan de ens släppts.

Jag spelar också mest PC, men det beror mer på att total war och crusader kings inte finns på konsol

För min del spelar platformen ingen roll eftersom det är spelen jag är ute efter. Det är klart att jag inte betalar 6000 för en konsol enbart för ett spel, men när det sjunker i pris och det dyker och fler spel som verkar bra så varför inte?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Flumbulle:

Haha, jag tycker mig se en hel skara "wannabe-Patchters" här vilket är ironiskt då många användare verkar sky honom som pesten...

När jag ändå är har och skriver så kan jag passa på att utbilda er mindre vetande. Det finns många sätt och taktiker för företag när det kommer till prissättning för en produkt.

Till exempel finns det en taktik som heter Price Skimming ([http://en.wikipedia.org/wiki/Price_skimming]) vilket innebär att företaget går ut med et högre pris för att sedan jobba sig neråt i de olika prissegmenten tills dess att ett marknadsmässigt prisläge, så kallat jämviktspris, har uppnåtts.

Ett annat tillvägagångssätt är att gå med en minimal förlust per enhet, men att sedan förlita sig på att konsumenterna köper tillbehör, så som spel eller en extra kontroll. Den här taktiken utövar bland annat Gillette som skickar ut gratis rakhyvlar till män på deras 18 års dag. De går med förlust på varenda rakhyvel, men sedan fortsätter vissa individer att köpa rakblad till dessa hyvlar, som i sin tur är extremt dyra, och innebär mycket vinst för företaget.
Även Nintendo praktiserar detta just nu med Wii U, där det krävs ett att varje såld konsol inte går med vinst förrän konsumenten har köpt ett spel ([http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20121025/wii-u-saljs-inledn...])

Vad gällande kostnader för slutkonsument så är det svårt att gissa. Dock går det att göra vissa antaganden angående om vad som kan påverka priset till oss konsumenter:

- Blu-Ray spelaren har nu funnits på marknaden i några år och därmed blivit billigare att både tillverka och köpa in.

- Enligt de rykten som florerar så kommer Sony använda sig av redan existerande plattformar av AMD och NVidia och därmed kunna reducera kostnaderna från att producera dem själva. Det kommer att kunna påverka både R&D kostnader såväl som produktionskostnader som i sin tur påverkar priset till slutkonsument.

- Ett faktum som dock skulle kunna påverka kunden negativt åtminstone ur prissynpunkt, skulle kunna vara det faktum att Sony kan vara sugna på att återigen försöker ta sig in i High-End-segmentet som de tidigare har varit förknippade med. Detta skulle isf kunna vara en barriär för en låg prisbild.

Haha! Det du skriver är ju långt ifrån något nytt. Det du gör, är ju att dölja dina egna funderingar om hur det blir med lite finare ord. Men som sagt, inget nytt under solen. MEN, det var kanske någon som lärde sig något nytt

Jag kan iaf säga att jag vet vad som kommer att visas imorgon.. Notera: VET.

Jag kan säga såhär.. Det är stort, men vad det är kan jag inte säga.

Det är nästan så att jag önskade att jag inte visste.
Se till att bänka er imorgon bara, för då blir det åka av

PS. Något pris på nästa Playstation har jag dock ingen aning om.

PS2. Dessutom heter han "Pachter" i efternamn

Medlem

Varför uppesittarkväll på onsdag och inte ikväll om ps4 avtäcks imorgon den 20:e?

Medlem
Skrivet av Redstar:

Varför uppesittarkväll på onsdag och inte ikväll om ps4 avtäcks imorgon den 20:e?

Det är den 20:e i New York, men svensk tid så blir det tolvslaget mot den 21:a.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:
Skrivet av Redstar:

Varför uppesittarkväll på onsdag och inte ikväll om ps4 avtäcks imorgon den 20:e?

Det är den 20:e i New York, men svensk tid så blir det tolvslaget mot den 21:a.

aah, det förklarar ju en del:)

Medlem
Skrivet av Vintersorg:
Skrivet av Flumbulle:

Haha, jag tycker mig se en hel skara "wannabe-Patchters" här vilket är ironiskt då många användare verkar sky honom som pesten...

När jag ändå är har och skriver så kan jag passa på att utbilda er mindre vetande. Det finns många sätt och taktiker för företag när det kommer till prissättning för en produkt.

Till exempel finns det en taktik som heter Price Skimming ([http://en.wikipedia.org/wiki/Price_skimming]) vilket innebär att företaget går ut med et högre pris för att sedan jobba sig neråt i de olika prissegmenten tills dess att ett marknadsmässigt prisläge, så kallat jämviktspris, har uppnåtts.

Ett annat tillvägagångssätt är att gå med en minimal förlust per enhet, men att sedan förlita sig på att konsumenterna köper tillbehör, så som spel eller en extra kontroll. Den här taktiken utövar bland annat Gillette som skickar ut gratis rakhyvlar till män på deras 18 års dag. De går med förlust på varenda rakhyvel, men sedan fortsätter vissa individer att köpa rakblad till dessa hyvlar, som i sin tur är extremt dyra, och innebär mycket vinst för företaget.
Även Nintendo praktiserar detta just nu med Wii U, där det krävs ett att varje såld konsol inte går med vinst förrän konsumenten har köpt ett spel ([http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20121025/wii-u-saljs-inledn...])

Vad gällande kostnader för slutkonsument så är det svårt att gissa. Dock går det att göra vissa antaganden angående om vad som kan påverka priset till oss konsumenter:

- Blu-Ray spelaren har nu funnits på marknaden i några år och därmed blivit billigare att både tillverka och köpa in.

- Enligt de rykten som florerar så kommer Sony använda sig av redan existerande plattformar av AMD och NVidia och därmed kunna reducera kostnaderna från att producera dem själva. Det kommer att kunna påverka både R&D kostnader såväl som produktionskostnader som i sin tur påverkar priset till slutkonsument.

- Ett faktum som dock skulle kunna påverka kunden negativt åtminstone ur prissynpunkt, skulle kunna vara det faktum att Sony kan vara sugna på att återigen försöker ta sig in i High-End-segmentet som de tidigare har varit förknippade med. Detta skulle isf kunna vara en barriär för en låg prisbild.

Haha! Det du skriver är ju långt ifrån något nytt. Det du gör, är ju att dölja dina egna funderingar om hur det blir med lite finare ord. Men som sagt, inget nytt under solen. MEN, det var kanske någon som lärde sig något nytt

Jag kan iaf säga att jag vet vad som kommer att visas imorgon.. Notera: VET.

Jag kan säga såhär.. Det är stort, men vad det är kan jag inte säga.

Det är nästan så att jag önskade att jag inte visste.
Se till att bänka er imorgon bara, för då blir det åka av

PS. Något pris på nästa Playstation har jag dock ingen aning om.

PS2. Dessutom heter han "Pachter" i efternamn

Tja, jag är en stark förespråkare av att inte uttala mig utan fakta i ryggen. Därför vill jag inte säga vad jag tror. Jag analyserar dock gärna saker i efterhand

Tack förresten för stavningen till hans efternamn!

Avslutningsvis är jag efter din kommentar om möjligt ännu mer spänd på vad som kommer visas =P


signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

Medlem

En sak har man ju lärt sig från PS3; jag kommer inte investera några 6000 kr för en ny konsol som första året hade titlar som knappt slog PS2-spel i utförande.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

+6000 kr, om man tittar på tidigare releaser utav PS, N64, xbox, xbox360 samt PS3, inte en enda gick att köpa under 5000 kr vid lansering, snarare 6-8000 kr

Och framförallt då Sony gick med förlust på varenda tidigare PS3 maskin som såldes

så glöm 3000 ribban den sänks först när PS4 hamnar i tuff konkurrens med X720 eller vad den kommer att kallas, d.v.s när efterfrågan minskar, ja då sänker man priset, eller att den skulle floppa likt jaguar eller nått!

Xbox 7???

Landar säkerligen runt samma, högre om man introducerar ny teknik / hårdvara, förmodligen kommer den att säljas med SSD vilket kommer göra den dyrare, då det kommer vara dedikerad hårdvara, då man inte kan stoppa i vilken disk som helst precis som med X360


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av Deep Throat:

+6000 kr, om man tittar på tidigare releaser utav PS, N64, xbox, xbox360 samt PS3, inte en enda gick att köpa under 5000 kr vid lansering, snarare 6-8000 kr

Och framförallt då Sony gick med förlust på varenda tidigare PS3 maskin som såldes

så glöm 3000 ribban den sänks först när PS4 hamnar i tuff konkurrens med X720 eller vad den kommer att kallas, d.v.s när efterfrågan minskar, ja då sänker man priset, eller att den skulle floppa likt jaguar eller nått!

Xbox 7???

Landar säkerligen runt samma, högre om man introducerar ny teknik / hårdvara, förmodligen kommer den att säljas med SSD vilket kommer göra den dyrare, då det kommer vara dedikerad hårdvara, då man inte kan stoppa i vilken disk som helst precis som med X360

Köpte min PS för 3500kr.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Deep Throat:

+6000 kr, om man tittar på tidigare releaser utav PS, N64, xbox, xbox360 samt PS3, inte en enda gick att köpa under 5000 kr vid lansering, snarare 6-8000 kr

Och framförallt då Sony gick med förlust på varenda tidigare PS3 maskin som såldes

så glöm 3000 ribban den sänks först när PS4 hamnar i tuff konkurrens med X720 eller vad den kommer att kallas, d.v.s när efterfrågan minskar, ja då sänker man priset, eller att den skulle floppa likt jaguar eller nått!

Xbox 7???

Landar säkerligen runt samma, högre om man introducerar ny teknik / hårdvara, förmodligen kommer den att säljas med SSD vilket kommer göra den dyrare, då det kommer vara dedikerad hårdvara, då man inte kan stoppa i vilken disk som helst precis som med X360

Köpte min PS för 3500kr.

Ungefär vad jag lå också på - vid lanseringen.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av lang:
Skrivet av Ichabod:
Skrivet av lang:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Får komma ihåg att det inte är någon "dyr" blu-rayspelare med denna gång. Då gick fristående sådana loss på nästan lika mycket som ett PS3, så blir nog hursom billigare än föregångarens lanseringspris.

Knappast, då en blurayrom dvs bara enheten gick loss på max 1000kr vid tillfället. Då sony köpte ganska många sammtidigt samt till helt andra priser än oss, Så max 3-400kr

Umm, en Blu-ray spelare kostade uppåt 10000kr när PS3 släptes. Se t ex den här artikeln från 2007:
http://www.mobil.se/prylportalen/nyheter/sankt-pris-pa-blu-ra...

Tror du sony skickade med en separat blurayspelare? Slå upp Blurayrom.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=444826 snarare en sån som sitter i.
Vilket sony fick köpa för några ören.
Snacka om okunnig.

Då skulle jag vilja se dig spela upp en Blu-Ray film på en Blu-Ray rom kopplad direkt till skärm/TV.
Det handlade aldrig om en Blu-Ray rom, utan om Blu-Ray spelare, vilket PS3 är utöver att vara en konsol.
Men att en Blu-Ray rom skulle ligga runt tusenlappen 2006 har jag dock svårt att tro. Vad jag kommer ihåg så låg de på runt 4000kr när de första kom.

123
Skriv svar