Fragzone: "Att vara uppkopplad är att vara beroende"

Robot
Fragzone: "Att vara uppkopplad är att vara beroende"

I svallvågorna av den bökiga lanseringen av #Simcity känns Christer Engströms raljering om de ökande onlinekraven mer relevant än någonsin.

#simcity, #diablo-iii, #blizzard


Skägg.
10 Chambers
Fragzone: "Att vara uppkopplad är att vara beroende"

@xplejjn: "Vad ska vi göra offline?" (någon gång på slutet av 90-talet).


signatur
Medlem

Där satte du huvudet på spiken Christer!

Medlem

"Man är väl inte nazist för man tycker om duschar?"

Bevingade ord, Christer.

Och för övrigt så håller jag helt och hållet med.

Uppkopplingskravet är inte bara en ren pipe dream, både eftersom konsumenters enskilda nät buggar på olika sätt regebundet (ibland pga trasiga routrar, nätverkskort, brandväggar etc...) OCH eftersom spelföretagens servrar regelbundet blir överväldigade. Händer i alla MMO'n, händer i LoL, händer i Guild Wars 2...

Till den punkt att det blir - i bästa fall - en sjukt lång log in queue (och håll tummarna att du inte disconnectas efter en stunds spelande!), och i värsta fall så är det EA som handhar servrarna.

Medlem

Bra sagt Christer.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Håller med helt, inte alltid jag vill vara online och då brukar jag ta bort TP-kabeln från datorn. GoG är det bästa som hänt denna industri och på senare tid även Kickstarter. Två spel jag ser fram emot enormt och som jag säkerligen kommer spela även på nätet är Elite : Dangerous och Star Citizen medan de andra projekten jag donerat till kommer nog bli uteslutande offline.

Jag ser Kickstarter som en möjlighet att återfå det jag alltid gillat med spel, där utvecklarna inte har någon utgivare som kan fördärva deras vision av spelet. För det är ofta utgivarna som ligger bakom saker som kanske inte alltid tilltalar den tänkta målgruppen eftersom de vill att spelen ska gå att sälja till så många som det bara går. Problemet är att det är väldigt svårt att göra ett spel som får alla att bli nöjda, en taktisk shooter kommer inte tilltala de som gillar nyare CoD och tvärtom.

Avstängd

Sjuk utveckling. Snart blir det väl onlinekrav på WoW också...

Medlem

Undrat länge nu, är det samma Christer?


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Undrat länge nu, är det samma Christer?

Det är samma Christer.

Medlem
Skrivet av Astro Black:
Skrivet av Calez:

Sjuk utveckling. Snart blir det väl onlinekrav på WoW också...

https://www.youtube.com/embed/bcYppAs6ZdI

WoW är ett MMO och således ett MP spel, SimCity har alltid varit ett spel för den ensamma spelaren utan något som helst krav på uppkoppling. Vad EA/Maxis nu gjort är att kräva detta dels för att spelet verkar vara väldigt fokuserat på att ta hjälp av andras städer men även för beräkningar. Men det hade gått att låta den egna datorn utföra dessa beräkningar, detta är inte ett spel som D3 där mycket av spelet ligger på utgivarnas egna server (iaf inte som jag förstått det) och de hade kunnat säga att man i så fall spelar spelet på "egen risk" då kraven för hårdvara inte längre är samma som om man kört mot deras server.

Medlem

Ständig onlineuppkoppling fyller bara en funktion när det kommer till spel där tonvikten ligger på multiplayer. Ett spel som endast har SP-kampanj bör inte kräva onlineuppkoppling.

När det kommer till Simcity tycker jag ändå att ett offlineläge vore möjligt för dem som vill spela själva, men å andra sidan gick dom ut väldigt tidigt med att det skulle krävas onlineuppkoppling. Tagga ner, tagga av, avtagga som Christer säger så filosofiskt.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av saru:

Ständig onlineuppkoppling fyller bara en funktion när det kommer till spel där tonvikten ligger på multiplayer. Ett spel som endast har SP-kampanj bör inte kräva onlineuppkoppling.

När det kommer till Simcity tycker jag ändå att ett offlineläge vore möjligt för dem som vill spela själva, men å andra sidan gick dom ut väldigt tidigt med att det skulle krävas onlineuppkoppling. Tagga ner, tagga av, avtagga som Christer säger så filosofiskt.

Frågan är dock hur många som spelar SimCity vet om detta, tror en hel del kommer bli väldigt besvikna och när nästa SimCity släpps så lär det synas i försäljningen om inte annat.

ELF
Medlem
Skrivet av Calez:

Sjuk utveckling. Snart blir det väl onlinekrav på WoW också...

Ja shit alltså om man ska behöva vara online även att man kör en privat server. vart är världen på väg?

Ska nämnas som jag gjort flertalet ggr att jag är fullständigt emot onlinekrav när man kör singleplayer.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

självklart?!


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Inaktiv

Minns när man precis fått ADSL, då var man online hela tiden o det var "coolt" att alltid ha Online/ N/A som status på ICQ haha :D, för då var det ju många som satt på uppringt fortfarande o inte hade råd

Och nu är man där, online hela tiden, alltid steam igång etc och det är ibland "svårt" att starta ett spel bara för att man har så mycket att se o göra på nätet, bara ett klipp till osv.

Ett tag var det ett lyxproblem, spelade inget då jag bara fastnade på ytmnds o annat trams på nätet, o därefter körde man bara multiplayer med sina polare o glömde bort den härliga känslan av ett awesome singelplayer spel.
(http://www.quickmeme.com/meme/3pn8xw/)

Men det har gått ett tag sedan, och nu är det snart säkerligen krav på att vara online för att spela något överhuvudtaget, det som innan kändes "futuristiskt" och häftigt är nu ett störningsmoment.

Fungerar inte min internetanslutning, spelar jag inte, så är det bara, internetanslutningen _SKA_ upp först o främst, även om jag för stunden lirar spel som inte kräver något onlinemeck överhuvudtaget, o det är stört, men kan inte slappna av riktigt om jag vet att mitt internet inte fungerar.

Lite befriande ändå, att koppla ner, som när ISP meddelar underhåll och man inser att nätet ligger nere i två dagar, satan va mycket annat man gör ändå.

Borde koppla av allt en vecka eller två per år, tv, telefon, internets, allt.

O bara läsa en bok..eller nåt.

Disclaimer: jag gör annat än att sitta vid datorn, även om det inte låter så.

Medlem

Christer Engström for pr0sident!

Medlem
Medlem

haha Christer så skön <3

Jo jag håller med till fullo.

Medlem

Måste vi vara uppkopplade emot något sorts nät för att våra dagliga liv skall fungera som vi tycker är behagligast? Holy shit this is an outrage! Vart skriver jag på namninsamlingen?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

"...bara massa jävla lallare som säger du har dålig gear..."... HAHAHA fan *asgarv* jag blir tårögd

Medlem

Hittills har väll inget "singleplayer" spel med konstant uppkoppling sålt bra eller blivit någon succé?

Medlem

Dom förtjänar dåliga försäljningsiffror och crackade spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nazism och DUSHAR, låter inte relevant, däremot om man tycker om judar så blir det annorlunda.

Online = Besatthet, höga kostnader, Fanatism, Beroende
Offline = Lugn och ro, engångskostnad och Piratvälde

Jag röstar Offline och Ökat piratinflytande!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av Thunde:

Hittills har väll inget "singleplayer" spel med konstant uppkoppling sålt bra eller blivit någon succé?

Diablo3 kan väl räknas som sp?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Sebovich Raljerar

Om jag ska vara helt ärlig så förstår jag inte alls hela hybrisen kring online-kravet på vissa spel. Alla som spelar ett spel nuförtiden på en dator (eller iaf minst 95%) har nån form av internetuppkoppling på datorn.

Alla här på FZ lär ju sitta på en hyffsat stabil lina iaf, och själv har jag under mina 4år hos min nuvarande bredbandsleverantör ALDRIG haft det minsta problem med mitt internet.

"Men tänk om linan grävs sönder, eller det är uppdateringar i servrar och grejer!"
So? Då kan jag göra nåt annat. Inte så att hela mitt liv kretsar kring spelandet att jag blir förbannad och ledsen så fort jag inte kan spela.

Inaktiv

Själv spelar jag i princip ALDRIG online. Senast var Gotham City Imposters som roade mig i någon vecka eller två men den var det slut. Gav World of Tanks en chans men tröttnade efter typ 2 matcher pga. det sega uppgraderingssystemet som innebär att man får spela med skitvagn såvida man inte betalar multum.
Gav även Heroes & Generals en chans men samma grej där...

Medlem

Jag personligen väntar starkt på nya SimCity men jag bryr mig faktiskt inte ett skit om det kräver internet eller inte. Jag förstår inte hur folk orkar gråta över det. Självklart har jag förståelse för människor som fortfarande kanske inte har internet? Enda gången jag kanske inte kommer kunna spela Simcity är när deras serverar eller mitt nät kommer fu**a ur! Går världen under pgr av detta så då kanske det är lika bra att du får en paus från spelandet?

Framtiden kommer vara baserad på ljuset och dess energi(internet) så släpp loss lite nu!!

Det STORA hotet vi bör bry oss om heter Mikrotransaktioner!

Medlem
Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Thunde:

Hittills har väll inget "singleplayer" spel med konstant uppkoppling sålt bra eller blivit någon succé?

Diablo3 kan väl räknas som sp?

Fast många skulle nog säga att den serien inte är ett SP spel utan ett MP spel även om dessa inte verkar förstå hur många som faktiskt körde Diablo 1-2 ensamma.

SimCity är nog det första spelet som är ett SP spel (och har så varit sedan första kom till del fyra) och som sålt väldigt bra som nu har krav om att vara konstant Online. Man ska dock inte glömma att när ME kom till PC så var det en stor debatt kring kravet om att alltid vara Online, EA gav till slut med sig tack vare denna kritik eller så skulle man nog kunna tro att de gjorde. Jag är av en annan uppfattning, de ville få igenom något som ensamt hade orsakat en hel del ramaskri men eftersom de pratat om något ännu värre (som alltid Online) så var detta inte längre något som många reflekterade över. Detta är något som vi även ser inom politiken, vill man få igenom lagar eller ändringar som annars skulle orsaka stora skriverier och stort motstånd så ser man till att presentera något som är ännu värre. Vad det handlar om är psykologi och hur vi människor fungerar och en sak är säker de som pysslar med sådant här kan det här med att "manipulera" folk.

k3m
Medlem

Mycket bra Christer. Själv är jag också emot konstant-uppkopplad-krav. Det är idiotiskt i enspelar spel.

12
Skriv svar