Vart ska jag sätta min fläkt ?

Medlem
Vart ska jag sätta min fläkt ?

http://www.coolermaster-usa.com/product.php?product_id=2912
Äger detta chassi. Har bytt ut min processor kylare mot en H60
Så fick en plats över för den fläkten jag fick ta bort. Mitt grafik kort är ett Asus 560ti fläktarna på dem är mot marken. Dem fläkt platserna jag har kvar är dem på sidan. Så min fråga är vad ska jag sätta den fläkten som är över och åt vilket håll ska luften komma ? Provade med att har den på den nedersta och att luften kom ut ur chassit detta gjorde att grafik kortets temperatur ökade! Hur kommer detta sig? Tack på förhand ursäkta min sär skrivning !

Att tempen ökade beror på att fläkten suger ner varmluften ifrån datorns alla komponenter. Om du vänder på fläkten så det blir insug så är det visserligen att föredra, fast det kan ge ett störande ljud & i vissa fall skapa en virvel som då innebär ett knappt märkbart eller t.om värre resultat. Sen måste du inte använda fläkten bara för att. Det viktiga är luftflöde & det kan skadas av att ha en chassifläkt för mycket.

Det fanns en bra bild som demonstrerar luftflödet i ditt chassi bakom länken du gav. Jag skulle annars rekommendera att låta meshen på sidopanelen fungera som fläktlöst insug & skita helt i fläkten som blev över.

Medlem

Tackar så mycket o gör nog som du säger skiter helt enkelt i den (Y)! Tack för hjälpen!

Testpilot

Håller med , du behöver nog inget extra om du redan har fläkt som suger ut luft bakåt.
Alternativt att du har en fläkt i toppen som drar ut luft enligt bilden som fanns på ditt chassi , men där kan man ha nåt lågvarvigt och helst modell stor fläkt , det är ju frågan om ljudvolym från fläktar som kan vara störande.

1
Skriv svar